Auteur Topic: Bandenmaat keuze  (gelezen 1706 keer)

Offline Gilex

  • Non-Register lid
  • Berichten: 313
  • Geslacht: Man
  • Gerlof Hulst
Bandenmaat keuze
« Gepost op: za, 30 aug 2003, 00:44:50 »
Ik rij nu met 14" 6J ET38 "brede" LM velgen met 185/55ers er om. Verder alleen 4cm verlaagd. Was een leuke maat en beviel prima :) totdat we in Oostenrijk de haarspelden namen. vooral bij dalingen werden de spatbordranden "netjes omgevouwen"  naja da's wat overdreven maar iig liep het dus lekker te schuren.
Nu zit ik al een paar dagen te zoeken en kijken en te denken. Mijn eerste idee (nog steeds hetgeen wat ik wil) is 175/50ers En Pirelli heeft deze in het assortiment in 14" maar verschillende leveranciers kunnen ze niet leveren of iig niet op kort termijn.
Maar goed toen vond ik via via 165/55ers, maar die zijn dus een stuk minder breed.... Alleen vraag ik me dus af hoe zien 165/55ers eruit als ze op een 6j brede velg zitten.
De huidige 185/55ers zitten strak en recht op de velg. Ik bedoel de band loopt niet naar binnen (duitse stijl ?) en ook bollen ze niet op.  Als ik nu puur op de papieren waarde kijk zou de 165/55er wel naar binnen gaan lopen en daardoor er nog platter/breder lijken. Alleen in hoeverre is het te vergelijken met de veel gebruikte 175/50 op 13" 7 of 8j ?
Ik kan me er nog niet echt een voorstelling van maken. Het enige wat ik wel weet is dat de polo dan weer een klein beetje lager word :)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Bandenmaat keuze
« Reactie #1 Gepost op: za, 30 aug 2003, 11:36:12 »
185/55/14 is eigenlijk ook net te groot voor een polo.
Ikzelf ben van plan om met 185/50/14 op een 6J velg te gaan rijden, zou geen probleem moeten zijn ivm aanslijten.

De wanghoogte wordt dan 5% kleiner, wat bijna 1 cm is bij een 185mm breed profiel.
Dit zal al een stukje schelen, en er zit meestal ook wat verschil tussen de banden in dezelfde maat van verschillende merken wat betreft optische breedte en hoogte.

Offline JurG40

  • Non-Register lid
  • Berichten: 161
    • www.strictlyjettas.com
Bandenmaat keuze
« Reactie #2 Gepost op: za, 30 aug 2003, 16:50:15 »
185/50 14 is een goede oplossing idd.

Twee ook leuke, maar tevens duurdere oplossingen zijn:

195/45 14 of
195/40 14

Deze laatste vragen eigenlijk wel om een 6,5/7J velg. Ik heb de velg graag wat breder zo dat het ballonbanden effect niet optreed.
Jetta 1992
Santana 1984

Offline Gilex

  • Non-Register lid
  • Berichten: 313
  • Geslacht: Man
  • Gerlof Hulst
Bandenmaat keuze
« Reactie #3 Gepost op: za, 30 aug 2003, 21:38:40 »
Ik ga iig niet nog breder :) maar ik denk dat 185/50 niet echt veel uit maakt. grof weg gezegd 185mm breed met wang hoogte bij een 55 serie van ongeveer 101mm of bij de 50er 92mm  Dat is maar een cm verschil. (in totaal zal de auto dan een kleine 2 cm verder naar beneden gaan)
Ik denk dat ze bij Pirelli maar eens ga schoppen en kijken of me een set 175/50/14 willen leveren.
Dan heb ik iig platter  :P wanghoogte is dan ongeveer 8,5cm en de band zal ook iets naar binnen lopen.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Bandenmaat keuze
« Reactie #4 Gepost op: zo, 31 aug 2003, 07:40:40 »
175/50-14 zit ook onder de laatste serie fijakkes zeikcenten uit italie.
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Bandenmaat keuze
« Reactie #5 Gepost op: zo, 31 aug 2003, 20:34:34 »
195/45-14 op 6J loopt bij mij niet aan (is ook -40mm)
Al eens gedacht aan 2e hands banden? Niet duur, wel goed.
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline Gilex

  • Non-Register lid
  • Berichten: 313
  • Geslacht: Man
  • Gerlof Hulst
Bandenmaat keuze
« Reactie #6 Gepost op: zo, 31 aug 2003, 21:21:35 »
195/45-14 op 6J loopt bij mij niet aan (is ook -40mm)
Al eens gedacht aan 2e hands banden? Niet duur, wel goed.

Ik wil liever eiks wat smaller gaan :) destijds toen ik de velgen kocht was ik er al uit dat ik max 185ers er om wou hebben.
Maar ga liever nu nog wat smaller en platter :) Ondanks de 40mm verlaging staat ons polootje nog best hoog. zie Foto Let op is vrij groot.
Koen heb je ergens een foto van je polo met die band/velg combi ?

2e hands banden, ergens trekt me dat niet, ik loop liever daarmee geen risico en koop dan maar nieuwe. banden zijn me daarvoor net iets te belangrijk, immers het zijn de enige stukkies die normaal gesproken voor het contact zorgen met de weg

Offline TomKraft

  • Non-Register lid
  • Berichten: 252
  • Geslacht: Man
  • Tom Cartenstadt
Bandenmaat keuze
« Reactie #7 Gepost op: zo, 31 aug 2003, 23:41:56 »
ik heb ook 6j velgen in 14", had eerst 185/50 erop, liepen net iets naar buiten

heb deze nu vervangen door 195/40 en die liggen er helemaal recht op, en de band toont ook veel smaller als die 185/50, begrijpen wie het begrijpen kan  ??

maar ik kan wel een stuk lager gaan nu  :D  :P

dus ik zou voor 195/40 gaan ...

greetz

Offline Gilex

  • Non-Register lid
  • Berichten: 313
  • Geslacht: Man
  • Gerlof Hulst
Bandenmaat keuze
« Reactie #8 Gepost op: ma, 01 sep 2003, 00:46:13 »
Heb je ergens een detail foto online staan?? 86c.be lijkt op het moment plat te liggen ?

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Bandenmaat keuze
« Reactie #9 Gepost op: ma, 01 sep 2003, 19:22:44 »
2e hands auto gekocht? Wat zitten daar voor banden onder? Juist! Of mooie velgen met banden gekocht? Idem!
Haal ze gewoon bij een erkende bandenboer dan is er niet veel aan de hand.

Foto? Moet je een mailtje sturen, weet bij god niet hoe ik die moet toevoegen (Jaap? Wil jij dat ff regelen?) Laatste meeting zaten ze er pas op.
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline Gilex

  • Non-Register lid
  • Berichten: 313
  • Geslacht: Man
  • Gerlof Hulst
Bandenmaat keuze
« Reactie #10 Gepost op: ma, 01 sep 2003, 20:21:19 »
tjah :) me polo heb ik bij de VW dealer weg, en de velgen bij een gerenomeerde velgenboer hier in de buurt.
Zei al in het begin van het topic, hier in den lage landen weinig last maar omdat de polo nog wel wat uitstapjes maar naar het heerlijke tirol maakt ;)  wil ik toch wat platter en smaller.
Lijkt ook gelijk weer wat mooier en komt madam ook wat lager.
En levert ondanks dat toch nog weer wat meer speling op, kwa vering dan.
Maar goed niemand kan zich iets voorstellen bij 165/55 op een 14 inch. heb zlef al wat zitten tekenen aan de hand van maten maar dat levert  ook niet echt een duidelijk plaatje op.
En aan de ander kant heeft het niet de grootste haast als het maar voor Februari klaar is  :P

Heb eerst nog een ander klusje wat gebeuren moet
 :D

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Bandenmaat keuze
« Reactie #11 Gepost op: ma, 01 sep 2003, 22:01:51 »
tjah :) me polo heb ik bij de VW dealer weg, en de velgen bij een gerenomeerde velgenboer hier in de buurt.
Zei al in het begin van het topic, hier in den lage landen weinig last maar omdat de polo nog wel wat uitstapjes maar naar het heerlijke tirol maakt ;)  wil ik toch wat platter en smaller.
Lijkt ook gelijk weer wat mooier en komt madam ook wat lager.
En levert ondanks dat toch nog weer wat meer speling op, kwa vering dan.
Maar goed niemand kan zich iets voorstellen bij 165/55 op een 14 inch. heb zlef al wat zitten tekenen aan de hand van maten maar dat levert  ook niet echt een duidelijk plaatje op.
En aan de ander kant heeft het niet de grootste haast als het maar voor Februari klaar is  :P

Heb eerst nog een ander klusje wat gebeuren moet
 :D

een k u t klusje zeker :D  :D  :D
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline TomKraft

  • Non-Register lid
  • Berichten: 252
  • Geslacht: Man
  • Tom Cartenstadt
Bandenmaat keuze
« Reactie #12 Gepost op: ma, 01 sep 2003, 22:06:43 »
dit is een 195/40 op een 6x14"


Offline Gilex

  • Non-Register lid
  • Berichten: 313
  • Geslacht: Man
  • Gerlof Hulst
Bandenmaat keuze
« Reactie #13 Gepost op: ma, 01 sep 2003, 22:38:14 »
een k u t klusje zeker :D  :D  :D

Naja neuh dat niet  :P
Zal wel denk een zaterdagje kloten worden maar het is voor een goed doel. (en ik heb een ex-VW monteur die me helpt)
Simpel gezegd;
Men neme een RP gasklpehuis, een 3F nokkenas, en een GK inlaatspruitstuk. (De laatste is inmiddels ook nog eens geflowed en gepolijst)  en flikkert het onder de motorkap van een VW polo met AAV blokje ;)
Onder het motto van hoe goedkoop kan ik een paar pk winnen, de duurste dingen zijn denk ik de nieuwe pakkingen  :P

der_polofahrer heb je spatbordranden dan omgeslagen ??
Want kwa bolling van de wang lijkt het vrijwel gelijk met de mijne alleen heb je minder wanghoogte :) vergelijk maar met Deze foto Toen zaten de spatbordranden er nog niet op

Offline TomKraft

  • Non-Register lid
  • Berichten: 252
  • Geslacht: Man
  • Tom Cartenstadt
Bandenmaat keuze
« Reactie #14 Gepost op: ma, 01 sep 2003, 23:38:33 »
op foto lijken de wangen boller dan int echt vind ik, band staat echt recht erop ...

spatbord randen zijn nog origineel, zo fel veert 'm niet in hoor  :)

greetz