@Julion: ook ik probeer het nog één keer: feit is dat autofabrikanten ondernemingen zijn die investeren en innoveren op technisch vlak. Feit is echter ook dat autofabrikanten ondernemingen die gericht zijn op maximale winstmarges dmv maximaal marktaandeel en dus optimale efficiëncy in inkoop, fabricage, bedrijfsvoering én marketing.
Feit is dat het doel van de fabrikanten niet is om het milieu optimaal te bedienen, maar om zo goed mogelijk te voldoen aan de eisen van regeringen, zodat er maximale subsidie op hun produkten wordt geboden waardoor het marktaandeel stijgt omdat het product goedkoper kan worden aangeboden aan de markt. Dat daarbij de eisen (in Europa) zijn gebaseerd op een totaal irreëele testmethode wordt er afgeregeld en 'ge-engineerd' om tijdens deze methode te voldoen aan de maximaal haalbare score.
Bijvoorbeeld door in moderne diesels een EGR-klep toe te passen, die in de werkelijke wereld binnen enkele duizenden kilometers de geest geeft, waardoor de uitstoot vele malen slechter wordt dan in het testresultaat...
Maar ja, het predicaat, en daarmee de subsidie en derhalve het marktaandeel is binnen, dus het doel is bereikt. Dat zo'n EGR-klep wellicht verbeterd kan worden onderzoekt men nog wel, maar als productie- cq inkoopkosten te hoog zijn in vergelijking me de huidige variant die op 't Chinese platteland wordt gemaakt, wordt het simpelweg een overweging op basis van geld, echt niet op basis van milieu.
Ja, moderne motoren zijn een stuk efficiënter geworden, en zuiniger. Maar schoner? Op basis van dezelfde meetmethode als 30 jaar geleden wellicht wel, maar in zijn totaliteit? Ik waag het te betwijfelen.. Ik wil heel graag aan TNO vragen of ze straks mijn Polo GTD kunnen en willen testen conform de huidige emissietesten, ben wel heel benieuwd! Want als het praktijkverbruik beter dan 1:25 is, dan moet het in de test toch minstens 1:37,5 zijn, uitgaande van de 150% verschil tussen test en praktijk bij de meeste groene mobielen van het moment...
Feit is ook dat ik -redelijk recent- al bij 2 Passat's en één Audi A4 met moderne dieseltechniek heb mogen assisteren bij het vervangen van de kapotgelopen motor (dealeronderhouden conform fabrieksvoorschriften), waarbij geen van drieën de 150.000km had gepasseerd, terwijl ik -ook vrij recent- nog een Polo 86c met 1W-dieselblok uit de Neanderthaler-periode heb mogen overdragen aan Roel met 318.000 km op de teller en stil going strong. Uitstoot bij de APK zat onder de helft van de toegestane waarde...