Auteur Topic: Houd échte klassieker belastingvrij!!  (gelezen 105820 keer)

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #570 Gepost op: wo, 15 mei 2013, 09:53:41 »
En dat kwarttarief betaal je volgens mij ook 12 maanden, terwijl je er 3 ervan niet mag rijden. Is dus geen kwarttarief maar 1/3 tarief in mijn optiek. Maar aangezien er duidelijk gesteld wordt dat je bij voltarief de mogelijkheid tot schorsen hebt en bij kwarttarief niet lijkt het mij dat je de wintermaanden niet de administratieve stappen hoeft te nemen om te schorsen. Zou ook alleen maar bureaucratische bullshit zijn aangezien iedereen die kwarttarief rijdt in de wintermaanden stil staat.
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #571 Gepost op: wo, 15 mei 2013, 10:05:04 »
Ben benieuwd naar de uitwerking. Niet schorsen betekent ook wel voertuigverplichtingen (APK, verzekering). Er is dan ook geen grond waarom de auto niet op de openbare weg zou mogen staan?
En over administratie: bewijslast voor niet-rijden komt dan bij de overheid te liggen, lijkt me administratief belastender?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline DanteG

  • L86C-0202
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.924
  • Geslacht: Man
  • Dante Gussoni
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #572 Gepost op: wo, 15 mei 2013, 10:32:22 »
Nou, dat administratief belastender lijkt me niet. Politieauto controleert kenteken & ziet "oldtimer" in december/januari/februari rondrijden = Staandehouding & economisch delict aan de broek -dunno-
Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo
Get in, sit down, shut up & hold on

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #573 Gepost op: wo, 15 mei 2013, 10:43:43 »
Ja, daar heeft de politie echt tijd voor... Maar als-ie staat, rijdt-ie niet. Hoef niet te schorsen, dus mag opnde openbare weg (alleen niet gebruiken)? Anywayz, het kan ook nog een oldtimer zijn die op voltarief het hele jaar rondtuft: extra check. Bovendien mensenwerk => onbetaalbaar.

Online schorsen tijdens wintermaanden icm online keuze voor kwarttarief = databases vergelijken, dus eenvoudige registercontrole, met automatische acceptgiro-uitspuugfunctie. Bovendien leg je de bewijslast (en verantwoordelijkheid) bij de eigenaar ipv de staat. Extra voordeel: volgens schorsingsregels moet de auto toch al (niet zichtbaar zijn) van de openbare weg af...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #574 Gepost op: wo, 15 mei 2013, 11:12:34 »
Niet zichtbaar? Geert, echt, in welke eeuw leef jij?

Vroeger, toen de motorrijtuigenbelasting nog motorrijtuigenbelasting was (en geen houderschapsbelasting), toen kon je gratis te pas en te onpas de auto van de weg halen door gewoon niet te betalen. Toen mocht de auto niet zichtbaar zijn, of beter: het kenteken. Maar dat is nog uit de tijd dat de APK niet eens bestond ( 1986 ingevoerd? )

Tegenwoordig is het zo dat, als de auto geschorst is, mag deze niet deelnemen aan het verkeer. Dus niet op de openbare weg mag rijden of gebruik maken ( stilstaan op openbare parkeerplaats = openbare weg = niet toegestaan ). Als je m op je eigen oprit stalt, is er niets aan de hand. Je hoeft ook niet 'old-skool-style' je kentekenplaten om te vouwen of een ranzige schutting om de auto te bouwen. Want dat was vroegah de oplossing: platen eraf (of af-tapen of omvouwen) en dan was de auto (of beter: het kenteken) niet vanaf de openbare weg zichtbaar. 

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #575 Gepost op: wo, 15 mei 2013, 11:20:57 »
Ik heb bij de Range Rover nog moeten aangeven waar de auto gestald stond, waarbij expliciet stond aangegeven dat hij niet zichtbaar mocht zijn vanaf de openbare weg... Dat was 2010, dus in mijn beleving nog niet zo héél lang geleden? Volgens mij is dat inmiddels wel veranderd, maar totnogtoe kan ik dat slechts boekstaven met meningen en aannames door particulieren op internet. Als ik weer een auto schors of de schorsing verleng klik ik daar automatisch doorheen en lees daarbij de voorwaarden onvoldoende (Apple/iTunes-style zeg maar :D)
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline DanteG

  • L86C-0202
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.924
  • Geslacht: Man
  • Dante Gussoni
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #576 Gepost op: wo, 15 mei 2013, 11:28:01 »
Jaap heeft gelijk -ja-
Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo
Get in, sit down, shut up & hold on

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #577 Gepost op: wo, 15 mei 2013, 11:31:57 »
Yep, het staat hier bij de RDW ook niet meer expliciet bij.
Wel valt me een andere wijziging op: minimum-schorsingstermijn om naheffing (belastingplichtige auto) te voorkomen is verkort van 3 maanden naar 1 maand...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #578 Gepost op: wo, 15 mei 2013, 11:38:44 »
Ik heb bij de Range Rover nog moeten aangeven waar de auto gestald stond, waarbij expliciet stond aangegeven dat hij niet zichtbaar mocht zijn vanaf de openbare weg...

Pics or it didn't happen :)

Ik kan mij die brief ook nog herinneren toen ik mijn eerste polo'tje schorste.. dat was dik vóór 2010. Adres opgeven moest inderdaad (ik weet niet of ik dat wel gedaan heb trouwens) maar van 'niet zichtbaar' herinner ik mij niets. Vooral omdat ik destijds de auto op zolder heb opgeslagen,.. heb ik mij er géén zorgen omgemaakt, mocht 't al een issue zijn geweest :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #579 Gepost op: wo, 15 mei 2013, 11:41:18 »
*ik znap nog niet helemaal waarom je trouwens meer ( fors meer: 120 euro (!) ) moet betalen als je m binnen een jaar wéér schorst

Citaat
Schorst u een voertuig tot 15 jaar oud, binnen 1 jaar na het begin van de vorige schorsing, dan betaalt u de hoogste kosten
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #580 Gepost op: wo, 15 mei 2013, 11:45:31 »
niet zichtbaar is volgens mij al een tijdje niet meer, wel is mij eens verteld dat als een auto op je eigen oprit staat deze afgesloten moet zijn van de openbare weg. Dus dat er een touwtje of hekje tussen de auto en de openbare weg is anders dient de auto alsnog te worden verzekerd.

magoed ook dat zou inmiddels achterhaald kunnen zijn.

dat de termijn terug is naar 1 maand is fijn om te weten, dat maakt de regeling tenminste bruikbaar. maar de hoge kosten maken het weer onbruikbaar..

de reden is natuurlijk dat anders iedereen zijn auto tijdens een vakantie van een maand al zou gaan schorsen en dat een hoop werk oplevert en de staat geld kost.
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #581 Gepost op: wo, 15 mei 2013, 15:19:46 »
Die verhoogde kosten bij opnieuw schorsen binnen een jaar gelden alleen voor auto's <15 jaar, hè. Denk dat Berend's gedachtegang mbt verhoogde administratieve druk/kosten wel eens de grondslag daarvoor zou kunnen zijn.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #582 Gepost op: wo, 15 mei 2013, 17:04:23 »
niet zichtbaar is volgens mij al een tijdje niet meer, wel is mij eens verteld dat als een auto op je eigen oprit staat deze afgesloten moet zijn van de openbare weg. Dus dat er een touwtje of hekje tussen de auto en de openbare weg is anders dient de auto alsnog te worden verzekerd.

magoed ook dat zou inmiddels achterhaald kunnen zijn.

dat de termijn terug is naar 1 maand is fijn om te weten, dat maakt de regeling tenminste bruikbaar. maar de hoge kosten maken het weer onbruikbaar..

de reden is natuurlijk dat anders iedereen zijn auto tijdens een vakantie van een maand al zou gaan schorsen en dat een hoop werk oplevert en de staat geld kost.
Ook dat is niet waar anders had meneer de agent al lang bij mijn autos staan schrijven denk ik. Wij hebben bij mijn vader op de oprit namelijk regelmatig een geschorste auto met kenteken er nog op gewoon net op de rand van de oprit staan zodat we er met een andere auto achter langs de oprit op kunnen. En dan staat hij dus nog wel op eigen terrein maar zit er echt niks meer voor. En er is al een aantal keer een politie man langs gereden, en ze kijken altijd wel wat je aan het doen bent, maar ze hebben nog nooit wat gedaan. En als een auto zonder motorkap en motor staat kun je er vaak toch wel van uit gaan dat er iets mee is en dat hij waarschijnlijk geschorst is dan.
Maar als je op de openbare weg rijd of hem er op parkeert mag je wel gaan betalen als ze je pakken.

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #583 Gepost op: do, 16 mei 2013, 00:16:05 »
Rijden jullie niet gewoon met geschorste auto's?  :)

Nog nooit een hekje geplaatst, wel altijd ff een plakbandje aan de wegkant. Waarom? Daarom......... -dunno-
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #584 Gepost op: do, 30 mei 2013, 15:53:58 »
http://nos.nl/artikel/512459-70-oldtimers-wordt-belast.html

"70% oldtimers wordt belast"

Update: donderdag 30 mei 2013, 15:27
Toegevoegd: donderdag 30 mei 2013, 15:22

Voor bijna 70 procent van alle oldtimers in Nederland moet vanaf volgend jaar wegenbelasting worden betaald. Dat heeft voertuigorganisatie VWE berekend.

Vanaf 2014 vallen auto's tussen de 26 en 40 jaar oud onder de wegenbelasting. Tot nu toe waren ze daarvan vrijgesteld.

Veruit de meeste van deze auto's zijn van het merk Mercedes-Benz. VWE vindt dat niet verrassend. De auto's zijn de afgelopen jaren massaal geïmporteerd, omdat ze geschikt zijn voor dagelijks gebruik maar niet onder de wegenbelasting vallen.

'Doel gehaald'
Nu juist deze eigenaren volgend jaar wel moeten betalen, lijkt het doel van het kabinet met de hervorming van de belastingregels gehaald, zegt VWE. Volgens het CBS waren er in 2010 280.000 oldtimers in Nederland.

Dertig procent van alle oldtimers in Nederland is 40 jaar of ouder. Die auto's blijven vrijgesteld van wegenbelasting.