Auteur Topic: Houd échte klassieker belastingvrij!!  (gelezen 105819 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #600 Gepost op: wo, 05 jun 2013, 11:48:39 »
(...) Godwin (...)

De wet van Godwin, kende ik nog niet, weer wat geleerd  -thumbsup-

Offline Julion

  • L86C-0193
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.645
  • Geslacht: Man
  • Julion Heijnen
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #601 Gepost op: do, 06 jun 2013, 19:34:23 »
 Heb ik nu gewonnen dan? -dunno- -uitlachen-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #602 Gepost op: do, 06 jun 2013, 21:25:00 »
De wet van Godwin, kende ik nog niet, weer wat geleerd  -thumbsup-
Haha, tja. 't is maar dat je 't weet :-) Ken je de wet van Moore ook al? Tikkeltje vriendelijker qua context. Zo ook moeten gelden voor auto's: elke x jaar een halvering van het brandstof gebruik :-) Maar helaas gaat die vlieger niet.

Tijd voor een Wet van Jaap:
Motoren worden steeds zuiniger, maar door de gewichtstoename van de auto door zaken zoals comfort en veiligheid én de onkunde van de bestuurder blijft het brandstofverbruik de facto gelijk.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #603 Gepost op: za, 08 jun 2013, 22:08:37 »


Jaap's law  -thumbsup-

 :)

Offline Julion

  • L86C-0193
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.645
  • Geslacht: Man
  • Julion Heijnen
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #604 Gepost op: zo, 09 jun 2013, 19:16:43 »
Die wet van Jaap is plagiaat, ik had hem al eerder geplaatst in dit topic volgens mij :) :) :)

Offline Sancho

  • L86C-0206
  • Non-Register lid
  • Berichten: 586
  • Geslacht: Man
  • Robert de Vries
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #605 Gepost op: zo, 09 jun 2013, 19:32:41 »
Aanklagen dan   -uitlachen-
Eindhovuh de gekste

Offline Julion

  • L86C-0193
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.645
  • Geslacht: Man
  • Julion Heijnen
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #606 Gepost op: zo, 09 jun 2013, 20:20:56 »
 :)nee hoor ik word graag gekopieerd :)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #607 Gepost op: vr, 28 jun 2013, 22:19:48 »
Fehac e-mail, met de vraag deze info met 'de leden van uw autoclub te delen':

Citaat
Losse eindjes nieuwe vrijstelling
De opwinding over de nieuwe vrijstelling wegenbelasting is inmiddels weer wat gezakt en iedereen in het klassiekerwereldje gaat nu kijken en vooral rekenen wat dit straks in 2014 voor hem persoonlijk gaat betekenen. De laatste strohalm die LPG- en dieselrijders nog hadden is hen ook uit handen geslagen: de moties van SP-er Bashir om ook deze categorieën onder de overgangsregeling van € 120 per jaar te laten vallen werd op 14 mei jl. door een meerderheid van VVD, PvdA en D66 verworpen.

De regeling per 1 januari 2014 wordt dus: vrijstelling pas bij 40 jaar.
Voor voertuigen, die nu vrijstelling hebben maar nog geen 40 jaar oud zijn, is er een overgangsregeling. Dit zijn de voertuigen met Datum Eerste Toelating (DET) in 1987 of eerder.
De overgangsregeling betekent dat je per jaar een kwarttarief MRB moet betalen met een maximum van € 120 met een rijverbod in de wintermaanden (december, januari en februari).
Deze overgangsregeling geldt echter niet voor personenauto’s  en bestelwagens op LPG of diesel.
Maar zoals bij veel regelingen bepalen de details pas werkelijk hoeveel jij met jouw specifieke voertuig(en) er zelf last van hebt. Als je alleen maar een schuur vol 40+ auto’s hebt staan haal je je schouders op over de nieuwe regeling, maar als je een mooie Peugeot 604 diesel uit 1977 hebt moet je er weer de volle mep aan wegenbelasting gaan betalen.

Ook komen nu de vragen los. Bijvoorbeeld over wat als leeftijd van een voertuig geldt. De overheid rekent niet met bouwjaar of productie- of importdatum. Bepalend is de Datum Eerste Toelating: de datum waarop een voertuig in Nederland of ergens in het buitenland voor het eerst op kenteken is gezet.

De overgangsregeling met winterstop is ook niet iedereen duidelijk; die is inderdaad ingewikkeld. Allereerst: dit is een regeling voor de (bestel)auto’s op benzine, vrachtwagens en motorfietsen met een DET tot/met 1987. Een voertuig van 1988 of jonger zal nooit dus onder de overgangsregeling vallen. Over 14 jaar - als deze vrijstellingsregeling het zolang uithoudt-  is de overgangsregeling helemaal verdwenen.

Dan de winterstop: dat is geen schorsing die zelf aangevraagd moet worden maar een rij- en parkeerverbod op de openbare weg voor de maanden december, januari en februari in Nederland. Heeft u een leuk evenement in de Ardennen in februari: geen probleem want rijden in het buitenland mag wel, maar tot de grens moet het voertuig mee op een auto-ambulance.  Of zou de FEHAC-evenementenregeling daarvoor uitkomst kunnen bieden? De toekomst moet het leren.

Tot slot schorsen, vooral interessant voor diesel en LPG rijders. Dat blijft voor 15-plus voertuigen € 23,- per schorsing per jaar en vanaf  6 voertuigen of meer is het gratis. Bij het kwarttarief stopt schorsen de verplichting om wegenbelasting te betalen niet; wel kan schorsen in die categorie nodig zijn om de APK uit te kunnen stellen.

En wat te denken van de kampeerwagens ? Voor hen is het nog onduidelijk wat het gaat worden : Overgangsregeling met maximaal 120,- of het kwarttarief van 1000,- of meer ? Ongetwijfeld zullen de komende maanden nog veel meer van dit soort uitvoeringsvragen komen: de FEHAC zal proberen deze zo goed en praktisch mogelijk voor oldtimerbezitters uit te werken.

Veel mensen zijn teleurgesteld over deze regeling: ineens is er weer een aanslag op de portemonnee waar helemaal niet op gerekend was.
Laat het duidelijk zijn: de gelegenheids-alliantie (BOVAG, KNAC/ANWB, RAI, FOCWA en de FEHAC) staat zeker niet achter alle maatregelen die nu gaan komen. Wel is dit nu het best haalbare, gegeven de omstandigheid dat de overheid op een opbrengst van € 155 miljoen heeft gerekend. Den Haag is tot op heden doof voor argumenten als verwaarloosbare aanslag op het milieu, het de nek omdraaien van een bedrijfstak en het missen van inkomsten BTW en accijnzen. Meer wegenbelastinggeld bij de oldtimers binnen te harken was het enige doel van Financiën.
  
Het bovenstaande is de situatie zoals hij nu is. In de politiek is natuurlijk niets zeker voor dat het in de wet vastligt. En zelfs dan vaak nog niet. Blijkens de vele MRB wijzigingen die elkaar in heel korte tijd hebben opgevolgd. De inkt van de vorige ‘definitieve’ was nog maar net droog toen we verrast werden met het regeerakkoord.
Dat betekent ook dat er misschien toch nog ergens een gaatje is om iets te repareren. Want ook al is de huidige uitkomst werkbaar en acceptabel voor een groot deel van de FEHAC achterban, het is zijn helaas wel zo dat er bepaalde groepen tussen wal en schip vallen. Zo zijn er best ‘echte’ liefhebbers met een lpg- of diesel auto.
Natuurlijk zijn wij – noodzakelijkerwijs buiten beeld – wel de mogelijkheden daarvoor aan het onderzoeken en hebben daarvoor ook al voorstellen gedaan.
 
Naast het brede samenwerkingsverband van ‘de alliantie’ is er recent nog een ander initiatief dat heel nadrukkelijk de media opzoekt met als doel om alle klassiekers MRB vrij te houden, ook voor dagelijks gebruik.
Dat lijkt ons niet haalbaar in de huidige realiteit. Tevens is het zo dat dagelijks gebruik van een klassieker niet valt onder de doelstellingen van de FEHAC. We zien er ook een risico in. Bijvoorbeeld de orde grootte van dagelijks gebruik die zich aan het ontwikkelen was, zet de deur open naar milieuzones en andere ontwikkelingen die ook de liefhebber zullen treffen.
Het staat iedereen natuurlijk vrij om eigen initiatieven te ontplooien. We zijn vanzelfsprekend ook met deze partij in contact en volgen de ontwikkelingen op de voet.
 


 
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #608 Gepost op: vr, 28 jun 2013, 23:13:48 »
Ook gekregen indd, en met gemengde gevoelens gelezen. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat (ook) de FEHAC zich schuldig maakt aan een bepaalde mate van klassejustitie...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #609 Gepost op: vr, 28 jun 2013, 23:57:31 »
Fehac is naar mijn idee best wel een kakker club. Dat is het soort volk wat onder het genot van een champagne bij hun klassieker uit 1920 staat te kijken ofzo. En dus niet echt in contact komt met de hard werkende man/vrouw die van hun spaargeld een leuke oldtimer als hobby auto heeft gekocht. En omdat die dan niet in perfecte staat verkeerd telt die voor de mensen van de fehac het liefst al helemaal niet mee, want alleen gerestaureerde auto's zijn volgens dat soort volk echte oldtimers. En dat is waarom de fehac niet zo erg zit met de 40jaar regeling, dan is 90% van hun leden wel tevreden.

Offline Julion

  • L86C-0193
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.645
  • Geslacht: Man
  • Julion Heijnen
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #610 Gepost op: za, 29 jun 2013, 19:27:15 »
@Bobrosco: beetje te veel generaliserend en veroordelend naar mijn smaak  :(
« Laatst bewerkt op: za, 29 jun 2013, 19:29:34 door Julion »

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #611 Gepost op: ma, 01 jul 2013, 00:00:30 »
@Bobrosco: beetje te veel generaliserend en veroordelend naar mijn smaak  :(
Over het fehac verhaal? Geen idee hoor, maar de fehac kwam zelf eerst met het 40 jaar een ouder plan, dan zijn hun eigen leden wel gedekt. En voor hun allemaal leuk enz, maar die mensen die bij de fehac zitten zijn vaak toch wel wat de kakkers en dus de mensen die wel aardig geld hebben(of doen alsof) En die kunnen het toch aardig makkelijker betalen dan de hard werkende man die een auto van 85 heeft.

Offline Julion

  • L86C-0193
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.645
  • Geslacht: Man
  • Julion Heijnen
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #612 Gepost op: ma, 01 jul 2013, 07:02:39 »
Om iedereen zo over een kam te scheren zou je een ieder persoonlijk moeten kennen om zo te oordelen over mensen.
En dan blijft het nog jouw mening :)
"dat soort volk" en "kakkers" (zijnmensen die aardig wat geld hebben volgens jouw), het is gewoon niet mijn manier om iets duidelijk te maken.
Van mij mag je hoor :), no prob

Offline SvenJ85

  • Non-Register lid
  • Berichten: 37
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #613 Gepost op: ma, 05 aug 2013, 11:28:14 »
Ik baal verschrikkelijk van de winterstop gezien het feit ik mijn Polo als daily gebruik en niet als project en/of hobby auto.

Vervelend om gedwongen te worden om een andere manier te vinden om op je werk te komen in de wintermaanden.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #614 Gepost op: ma, 05 aug 2013, 11:38:53 »
Ik baal verschrikkelijk van de winterstop gezien het feit ik mijn Polo als daily gebruik en niet als project en/of hobby auto.

Vervelend om gedwongen te worden om een andere manier te vinden om op je werk te komen in de wintermaanden.
Juist voor een Daily is het (volgens sommigen) vreemd dat je vrijstelling geniet. Maar goed: dat is een bijkomend voordeel volgens Weekers: 1) meer geld in de la en 2) ontmoediging van rijden met oude (en dus (??) ) vervuilender auto's.

Maar goed: Je kunt er ook voor kiezen de auto NIET stil te zetten in de winter. Voor 180 euro per jaar kan je gewoon heel t jaar rijden. Voor 45 euro per jaar, moet ie in de winter stilstaan.  Ik weet t niet hoor: voor het verschil ( z'n 150 euro ) vind je waarschijnlijk niet eens een goede stalling voor de winter.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken