Ik wil er ook wel een (onkundige) blik op werpen?
Ik heb mijn stationair probleem (NZ in de Jetta) nu voorgoed opgelost lijkt het.
Vrijdag bij een beurtje (olie, filters, bougies, kap+rotor, v-snaar) het volgende gedaan:
- massavlakken + draadaansluitingen dynamo schoongemaakt.
Slecht stationair deed ie vooral bij grotere elektrische belasting: verlichting, interieurvent., achterruitverw. enz.
Dynamo zelf of verbinding mét.
- verbinding massakabels naar blok schoongemaakt.
- Zwart plastic bochtje op gasklephuis losgehaald, en gaskleppen schoongespoten met carbreiniger. Zat wat rotzooi op, maar niet heel erg vervuild.
Rubberen pakking tussen huis en kap was wat droog, maar met WD40 weer lekker soepel gemaakt.
Resultaat: stationair ~900 tpm, ongeacht welke elektrische belasting ik ook inschakel.
Moet nu afleren om bij stilstand steeds een beetje gas te geven om hem niet te veel in toeren te laten zakken.
Denk dat de oorzaak een combinatie van bovenstaande punten is geweest.