Algemeen forum > F.A.Q. & How-to

vermogen afstellen

(1/2) > >>

Serge:
leuk stukje van alfa90  forum :

echt zwaaaaaaar bizar zo'n rollenbank 

Het was er één van het zogeheten wervelstroomprincipe, dus een continu geremde bank!
Kijk, ik wilde dus weten of het mengsel bij een continue belasting in orde was ... doortrekken tot in het rooie voor een vermogensmeting is nu niet relevant en zeker niet aan te raden ook!! 

Maar zoals op de onderste pic wordt de bank ingesteld op 3700 rpm om hierbij de ontsteking te optimaliseren! Dit is een lang verhaal .. maar de korte versie luidt zo; het boeit hem niet of de voorontsteking 6, 8 of -8 graden is .. hij stelt de bank in op 3700 rpm en geeft daarbij volgas en meet het vermogen (@pic toen 50,6 kW) waarbij de bank actief meeremt om het toerental op 3700 rpm te houden. De energie die hij daarvoor gebruiken moet staat gelijk aan de energie die mijn motor moet opwekken!

Als hij hem vervolgens stil zet en de ontsteking verdraait en de test herhaalt zie je snel genoeg of @3700 rpm je meer vermogen hebt!! Zo ja ben je goed bezig en anders moet je misschien wel de andere kant op! Zodoende haalden we bij een latere test @3700 rpm ineens 53,9 kw! 3,3 kW meer! (Aan de wielen!!!) Gratis! 

Deze truc geeft je nog een goede indicatie m.b.t. het mengsel, want een hoger vermogen bij dezelfde omstandigheden (maar andere ontsteking) duidt kennelijk op een betere verbranding .. een mengsel wat de motor liever heeft !! Een beter mengsel is dus nooit een arm of rijk mengsel of een mengsel met pingelen! Want zodra een motor pingelt levert hij vermogen in! SUPER truc dus! 

LET WEL ... dat vermogen @3700 rpm van 53,9kW zegt niets over het krukas vermogen bij zijn maximale toerental !! De formule voor het vermogen is er namelijk één met het koppel en het toerental er in. Zolang het toerental stijgt, stijgt je vermogen, totdat je koppel zakt, dan zakt je vermogen ook. Dus bij 3700 rpm kan ik nooit de fabrieksopgaaf van 128pk halen .. ten eerste omdat dat aan de krukas is en deze meting is er één aan de wielen .. en het toerental ligt lager!

 einde copy paste

mahler:
Goed verhaal   -gert-

Serge:
dus wat wil je nu echt zeggen  ??

dat je er geen bal van snapt ?
 dat kan verhaal is wat moeilijk .
 je zet de bank vast op een gefixeerd toerental . je laat de motor volop werken in dit toerental en hier stel je dus je mengsel op in en je ontsteking (zie het als volgas tegen een steile heuvel aanrijden

mahler:
Ik wil ermee zeggen dat ik precies snap wat er bedoeld wordt maar het me niet bijzonder in de oren klinkt.. eerder logisch.

Je stelt je auto perfect af bij het toerental dat je vooraf bepaald, dat is ideaal maar ik zie niet in dat dat zo uniek is. Misschien dat het wel het geval is maar ik me dat niet besef omdat ik geen ervaring heb met vermogensbanken.

Serge:
90% van de gevallen wordt de run gedaan over het hele toerengebied tot de motor inkakt aan vermogen .hierop wordt de motor afgesteld aan eindvermogen en optimaal koppel (deze is enkelt optimaal als de curve waterpas is ,of oplopende koppelcurve )
maar optimaal vermogen afstellen is eigenlijk het mooiste voor een daily auto ,waarop je dus de bank instelt op een vast toerental

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie