Algemeen forum > F.A.Q. & How-to

Autotransportert: oprijwagen vs autoambulance

<< < (3/11) > >>

Gekke Gerrit:
Klopt, de combi niet boven 3500kg, trekkend voertuig zwaarder dan de last erachter. Zo'n keuring voor een aanhanger, zou dat prijzig zijn?
Anders loont het waarschijnlijk niet de moeite als ik bedenk hoe vaak ik de Polo en/of Derby ga traileren... Dan kan ik beter huren?!

Alleen vraagt Boels bv voor hun transporter altijd B+E, zonder dat ze weten wat de trekker weegt. Is het zo dat je ook een dubbelasser mag trekken volgens bovenstaande gegevens, of klopt de stelregel die je vaak hoort: dubbelas = B+E? Ingewikkelde materie, zeg?!

Koen:
Zo simpel mogelijk: de aanhanger weegt is altijd inclusief zijn theoretische laadvermogen!

Dus mijn Volvo (1300kg) met mijn caravan (weegt 800kg+150kg laadvermogen) mag met B.
Volvo met een dubbelasser (weegt 800kg+2000kg laadvermogen) mag niet met B. Ook niet als de aanhanger leeg is!

Tandenmasser weegt meestal al bijna 1000kg en heeft al snel 2000kg laadvermogen, dus dat mag op geen enkele manier met B. Vandaar dat Boels dat doet.

Jaap:
Nee hoor. Als ik het examen kan halen, dan is het nooit heel erg moeilijk.

Rijbewijs B:
Alleen kijken naar de theoretische maxima massa's. Niet wegen, alleen papiertjes.
- trekker (papieren leeg gewicht ) zwaarder dan aanhanger (papieren max beladen gewicht)
- Combi (papieren max beladen auto + papieren max beladen aanhanger ) < 3500 kg

Rijbewijs B+E:
Theorie is leuk, praktijk belangrijker.
Enige theorie: Wat mag de auto maximaal trekken? (papieren kentekenbewijs )
Praktijk: Dat wat de auto mag trekken, dat mag er achter hangen; vaststelling: WEGEN!
totale treingewicht? Nicht im frage. Naja: theoretisch maximum is 3500kg trekken ( B ) + 3500kg aanhanger ( E achter B )


TIP:
Max trekgewicht: wat op het kentekenbewijs staat is maatgevend! Niet wat op het trekhaakplaatje staat!  ( laagste gewicht aanhouden )
Max kogelgewicht: staat niet op kentekenbewijs; maatgevend is hier wel het trekhaakplaatje en instructieboekje auto ( laagste gewicht aanhouden )



Voor Polo-rijder betekend dat: ( voorbeeld: HL-XL-98 Polo 2f 1.0 )
B-rijbewijs: aanhanger mag maximaal totaal massa ( papier ) hebben van 650 kg (geremd). Kleinste geremde Boedelbak gaat daar al overheen.
B+E rijbewijs: Een lege geremde schamelwagen met een eigen gewicht van 650 kg is geen probleem, maar denk wel aan je spiegels! :)



Gekke Gerrit:
Haha! En als die Polo nou eens óp de aanhanger staat, Jaap? :D

Mark:
Ik mag met m'n Canadese 'B' (Class 5 ) rijbewijsje een totaalgewicht van maximaal 4600kg meesleuren  :D

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie