Het Polo86c Register
Algemeen forum => F.A.Q. & How-to => Topic gestart door: Jaap op zo, 04 feb 2007, 11:06:15
-
Omdat er bij het verlagen van een Polo nogal wat veranderd aan de uitlijning hieronder uitleg over het wat en hoe. Ook de inmiddels beruchte Wellems blokken komen aanbod.
Omdat er bij een NIET verlaagde polo niet veel meer ingesteld hoeft te worden dan de sporing, zijn er door Audi/Volkswagen niet veel mogelijkheden tot verstellen van de uitlijning aangebracht. Met enkele truukjes is de ophanging ook bij een sterk verlaagde auto weer helemaal volgens fabrieksspecificatie's in te stellen.
-
Afbeelding Wellems blokjes
Eén van de mogelijkheden tot het bijstellen van de uitlijning (askanteling) is het toepassen van Wellems blokken. Hieronder een afbeelding van wat deze set omvat.
Note: de oude versie heeft nog geen busjes door de blokken lopen, en dienen daarom regelmatig te worden gecontroleerd, of met loctite te worden vast gezet.
-
Bij het verlagen van de Polo met 'sport' schokdempers en progressieve, stugge veren, zorgt voor een verbeterd weggedrag, en wat minder comfort. Het lagere zwaartepunt in combinatie met de stuggere afstelling levert een verhoging van de maximale bochtsnelheid op.
Maar: De ophanging zoals Audi/Volkswagen bij de Polo gebruikt zorgt er ook voor dat de geometrie ( de 'uitlijning' ) van de voorwielen sterk veranderd. De polo is bij standaard hoogte op alle componenten zo afgesteld dat alles perfect klopt. Bij elke verandering tijdens het rijden (in veren, uitveren) wijzigt de stand van de voorwielen echter direct. Bij het terug veren naar de normale stand, is alles weer normaal.
Wijzigingen die optreden:
1) Askanteling (CASTER of CASTOR) nachlauf
2) Wielvlucht (CAMBER) Radsturz
3) Sporing: toe spoor, uit spoor (TOE-IN TOE-OUT) spur
4) Asverzet/wielbasis ( ) Radstand
---
Wellems blokken zorgen er voor dat de askanteling wordt gecorrigeerd voor de wijziging van de wagenhoogte. Om precies te begrijpen hoe de wagenhoogte invloed heeft op de askanteling, volgt een 'schematische tekening' van de zijkant van de auto.
-
1) Askanteling
In originele toestand, zorgt de stabilisator ervoor dat de veerpoot onder een bepaalde hoek naar voren staat. In roze is de stabilisator weergegeven. De afstand 'a' is de afstand vanaf de spatbordrand tot aan het wiel.
In het tweede plaatje zie je dezelfde veerpoot, in verlaagde toestand. Omdat de stabilisator nu veel platter komt te liggen, komt de veerpoot verder rechtop te staan. De sturing wordt minder stabiel, en zal sneller willen draaien. Dit is o.a. te herkennen aan een nerveus gedrag. Met het oog is zichtbaar dat het voorwiel te ver 'naar achteren' staat: zie lengte 'a' bij het rode streepje.
In het derde plaatje is de stabilisator naar voren verplaats, door een wellems-blokje te plaatsen. De veerpoot staat weer zoals origineel in dezelfde hoek. De stabilisator staat nog steeds 'platter' dan origineel, maar wel verder naar voren. Ook ligt het wiel weer netjes in de wielkast: afstand 'a' is weer gelijk aan origineel.
De wijziging in askanteling is de meest onderschatte verslechtering in weggedrag naar aanleiding van het verlagen. Het nerveuze gedrag uit zich onder ander in slechte rechtuit stabiliteit. 'Old-skool' Polo rijders van voor het Wellems tijdperk zijn te herkennen aan de 2 handen aan het stuur: Altijd en overal.
-
2) Wielvlucht (CAMBER) Radsturz
De wielvlucht (ook wel 'camber' genoemd) is de hoek van de van het wiel recht van voren gezien.
Doordat de bovenkant van het wiel naar binnen leunt kan de band zich in een bocht iets beter 'schrap' zetten. Het contactoppervlak met de weg blijft goed waardoor de grip van de wielen vergroot wordt.
Als het wiel aan de bovenkant naar binnen leunt, noemt men dit 'negatief'. Leunt het wiel juist naar buiten 'positief'. Bij een exact rechtopstaand wiel is de wielvlucht 'neutraal'.
De draagarmen bepalen bij een Polo hoe 'negatief' de wielen staan. Door de Polo te verlagen, veranderd de hoek waarmee de draagarm onder de auto staat (zie plaatje). Door te verlaging duwt de draagarm het wiel aan de onderkant verder naar buiten: de voorwielen komen veel verder negatief te staan dan wenselijk. Het bochten gedrag verbeterd iets door de verbeterde grip, maar dit gaat ten koste van overmatige bandenslijtage.
In originele toestand, staat het wiel ongeveer op '0'. Afhankelijk van het bouwjaar van de Polo is dit net 'iets' positief (polo 1) 'neutraal' ( Polo 1f/vroege Polo 2), Vanaf bouwjaar 1984 staan alle polo's 'iets' negatief'.
In het plaatje hieronder zien we weer de veerpoot, en in rood de draagarm (niet te verwarren met de stabilisator). In originele toestand staat de draagarm vanaf de 'draagarm-opname' (querlenker) vrij schuin naar beneden.
In het tweede plaatje zien we wat er gebeurd als de Polo wordt verlaagd: Doordat de draagarm platter komt te liggen, drukt deze het wiel aan de onderzijde verder naar buiten. Het wiel staat nu 'veel' negatiever dan standaard.
In het derde plaatje is het gat in de 'draagarm-opname' uitgevijlt tot een sleufgat. De vlakkere ligging van de draagarm wordt door de verplaatsing naar binnen gecorrigeerd.
-
3) Sporing - Toe spoor/Uit spoor
De sporing is de mate waarin de wielen, vanaf bovenaf gezien, naar elkaar toe of van elkaar af wijzen.
Bij een voorwiel aangedreven auto zoals de Polo, trekken de voorwielen de auto met zich mee. Doordat de voorwielen zich naar voren trekken, hebben ze de neiging naar elkaar toe te gaan wijzen. Daarom is de Polo standaard op 'iets uitspoor' ingesteld.
De sporing is 1 van de weinige zaken die standaard WEL in te stellen zijn: De sporing word bepaald door de spoorstangen. De lengte van de rechter spoorstang is instelbaar. De sporing heeft het invloed op de slijtage van de voorwielen, de rolweerstand en het 'zenuwachtige' gedrag bij bijvoorbeeld spoorvorming op de snelweg.
Op het plaatje hieronder is boven aangegeven hoe het er standaard uitziet.
Afbeelding (A) toont het bovenaanzicht: De 'zeer lichte' uitspoor is nauwelijks waarneembaar.
Afbeelding (B) toont vanaf de achterzijde de voorwielophanging. De spoorstangen lopen duidelijk in een hoek naar de veerpoten toen.
Afbeelding © toont de sterke toespoor na verlagen.
Afbeelding (D) toont de vlakkere ligging van de spoorstangen. Door deze vlakkere ligging worden de voorwielen sterk naar elkaar toe gedraait.
In de tekening is in blauw het verstelbare spoorstanguiteinde weergegeven. Door de rechter spoorstang in te korten wordt de sporing terug 'neutraal' gesteld. Hierna zal het stuur bij rechtuitrijden iets scheef staan. Dit kan worden opgelost door het stuur los te nemen en enkele tandjes te verzetten.
-
4) Asverzet/wielbasis ( ) Radstand
De wielbasis van een auto is de afstand tussen de voor en de achterwielen. Bij verlagen veranderd de wielbasis van de Polo ook enigzins. Bij het al dan niet toepassen van Wellems blokken zal deze afwijking ten opzichte van standaard net wel of net niet worden gecompenseert. Maar: de wijzigingen in wielbasis zelf is niet echt van invloed.
Het verschil tussen de wielbasis links en rechts echter wel. Dit wordt het 'Asverzet' genoemd. Als de 'denkbeeldige' vooras niet recht onder de auto staat, gaat de auto niet netjes recht over de weg, en trekt naar links of rechts. Bij de Polo is het asverzet te verstellen doordat de stabilisator-steun aan de bijrijderszijde te verstellen is. Aan de binnenzijde van de wielkuip zijn 2 boutkoppen zichtbaar (dop 19) waarmee de steun gelost kan worden.
Het effect van het verstellen is de animatie hieronder zichtbaar gemaakt.
-
Camber en caster is toch ook te verstellen met een verstelbaar toplager?
-
Correct. Maar dan heb ik (nog) niet meegenomen..
In eerste instantie is met bovenstaande de auto uit te lijnen, zo dicht mogelijk naar de fabrieksspecificaties.
Camber en sporing is voor alle auto's interessant.
Caster is alleen met Wellems of verstelbare toplagers te verstellen (ochja: of met een Polo 2 Cup G40 subframe :) )
Ik zal de toplager-optie nog toevoegen.
-
neem dan gelijk een dreieckslenker mee .met unibal rondom ,alles verstelbaar
-
en btw sporing toe of in ligt aan de mate verlagiong.
normaliter staan de sporstangen een fractie schuin naar beneden als je er in zit .bij iets verlagen (reken max 30mm ) horizontaal en vanaf 60mm verlagen staan ze zelfs naar boven waardoor je uitspoor verkrijgt
-
dus stel ik monteer een setje veren 35/40 mm
moet er best veel aan worden gedaan om het weer net zo als nu te laten sturen
het stuurd nu net of er stuurbekrachteging in zit zelfs met de velgen die er nu onder zitten 14" 6 j et 35 maat 185/60/14
uitlijnen ok dat moet altijd na verlagen maar de rest was bij mij niet bekend
of zie ik het verkeerd ????????
:( :(
-
dus stel ik monteer een setje veren 35/40 mm
moet er best veel aan worden gedaan om het weer net zo als nu te laten sturen
het stuurd nu net of er stuurbekrachteging in zit zelfs met de velgen die er nu onder zitten 14" 6 j et 35 maat 185/60/14
uitlijnen ok dat moet altijd na verlagen maar de rest was bij mij niet bekend
of zie ik het verkeerd ????????
:( :(
dit hele verhaal gaat over uitlijnen al deze wielstanden vallen er onder!
Helaas doen de meeste banden boeren alleen sporing afstellen omdat de rest te moeilijk of te veel tijd voor ze kost.
gr maikel,
-
Precies: Onder "uitlijnen" valt de complete wielophanging
Maar de meeste bandenboeren/uitlijners hebben uitlijnen vertaald in 'sporing instellen, klaar'.
-
Interessant verhaaltje over de invloed van de diverse verstellingen op het weggedrag, van de site van Intrax:
De invloed van CAMBER, CASTER, en TOE-Spoor/UIT-Spoor op het rijgedrag?
CAMBER is meestal rond de -½ tot -5½ graden. (negatief)
Tijdens het nemen van een bocht zal de koets/body van de auto gaan rollen/hellen.
Dit zorgt voor meer positief camber op de wielen.
Negatief camber zal dit effect compenseren, met als resultaat meer grip en stabiliteit tijdens het nemen van bochten.
Tevens; Negatief camber zorgt voor een kracht op de wielen die we "camber-thrust" noemen.
Deze zal de wielen naar het midden van de auto willen drukken.
Als de auto rechtuit gaat zullen de camber-thrust krachten van het linker- en rechter-wiel mekaar opheffen. Dit zorgt voor een betere "rechtuitstabiliteit"
Bij bijv. een linkerbocht zal het linker wiel willen gaan "liften" van een beetje tot soms helemaal los. Dan zorgt de camber-th rust van het rechterwiel ervoor dat de bocht nog scherper genomen wordt; Er ontstaat dan "over-stuur"
Daarom proberen engineers er voor te zorgen dat er altijd nog een -½ graad negatief camber overblijft tijdens het nemen van een bocht, in volledig ingeveerde toestand.
Dan werkt de camber-thrust namelijk het beste.
Dus vanaf rijhoogte zal tijdens het inveren steeds meer negatief-camber onstaan.
Tegelijkertijd zal de body-roll in bochten deze extra camber "opsouperen" en hopelijk blijft er dan nog die gewenste ½ graad over voor de grip en ook de gewenste opwarming van de banden.
Ook zullen de banden dan wat rustiger en gelijkmatiger slijten.
Vraag; Is Negatieve-Camber altijd een positief fenomeen?
Antwoord; Nee
Waarom; Het zorgt voor slijtage aan de binnenzijde van de banden tijdens rechtuit rijden.
Ideaal zou zijn als de banden altijd haaks (loodrecht) op de weg zouden staan onder alle omstandigheden.
Voor een personenauto zal dit moeilijker zijn dan voor een raceauto. Dit komt doordat deze meer veerweg, zachtere vering en meer bodyroll heeft.
Tevens willen we graag dat de banden zolang mogelijk meegaan, een racer hoeft alleen maar de finishvlag te halen en is dan al blij,.........zeker met een overwinning op zak.
Dus zal er gezocht moeten worden naar een compromis;
Dit resulteerd meestal in -½ tot -2 graden camber (negatief).
Op de meeste straatauto's is het afstellen van camber nogal lastig.
Tevens is het "stelbereik" vaak niet meer dan +½ en -½ grade.
Behalve bij gebruik van Intrax camber-plates, dan is camber in een paar seconden in te stellen.
CASTER (or CASTOR)
Zal zich meestal bevinden in het bereik van +2 tot +5½ graden, positief.
Caster is alleen van toepassing op de voor c.q. sturende wielen.
Caster is o.a. nodig voor de rechtuit-stabiliteit of men zou kunnen zeggen; "zelf sturend effect"
Om caster beter te begrijpen kunnen we even de voor- c.q. sturende-wielen van een winkelwagentje als voorbeeld nemen:
Deze wielen zijn voorzien van positief camber en daardoor zullen zij die kant opgaan waarin het karretje geduwd wordt.
Zou je deze wielen 180 graden draaien dan zouden ze negatief caster krijgen.
Het karretje is nu een stuk moeilijker te duwen (zou zelfs kunnen blokkeren) en is nu ook ineens onvoorspelbaar en instabiel geworden.
Positief caster zal ook effect hebben op camber tijdens sturen;
Het buitenste wiel zal meer negatief camber krijgen terwijl het binnenste wiel minder negatief camber zal krijgen.
Meer positief caster zorgt voor meer "feed-back" tijdens het rijden, vooral met een force-feedback stuur, zoals zonder stuurbekrachtiging.
Je zou kunnen denken; Hoe meer positief caster, hoe beter. Da's echter niet het geval.
Het zou het sturen alleen maar zwaarder maken naarmate caster toeneemt.
Er is nog een nadeel;
Tijdens het insturen van een bocht zorgt positief-caster voor het volgende ongewenste neven-effect;
Het binnenste wiel zal omhoog komen terwijl het buitenste wiel zal zakken.
Dit zorgt ervoor dat er meer gewicht gaat rusten op het buitenste wiel en veroorzaakt daarmee een "los" gevoel in de auto.
De buitenste voorband slijt nu extra hard en deze had het al zwaar door de extra belasting ten gevolge van de body-roll, camber-thrust en camber belasing op binnenzijde van de band,
Normaal gesproken is caster instellen een lastige zaak zoniet onmogelijk. Toepassing van Intrax camber-plates maakt naast camber ook caster instelbaar in een handomdraai.
TOE-IN / TOE-OUT c.q. Toespoor / Uitspoor
Is van invloed op 3 belangrijke rijeigenschappen;
1; Bandenslijtage 2; Rechtuitstabiliteit 3; Bocht-instuur-moment
Voor minimale bandenslijtage zou het ideaal zijn als de banden tijdens het rijden parralel zouden zijn. Of te wel géén toe- en geen uitspoor, dus 0 graden.
Bij een voorwielaandrijver is dit te bereiken door in statische toestand een beetje uitspoor te hebben. Een achterwiel aandrijver zou dan juist een beetje toespoor moeten hebben.
Een voorwielaandrijver heeft de neiging om te "ondersturen", Toespoor zal zorgen voor wat "overstuur" effect hetgeen dan weer compenseerd.
Er is namelijk een verschil tussen "Statische- en Dynamische-sporing";
Vooral bij een voorwielaandrijver kunnen we dit constateren maar ook bij een achterwielaandrijver met onafhankelijke wielophanging is dit aan de orde; Wat....?
Nou dat bij het loslaten van de aandrijfkrachten het moment van de aandrijfassen ervoor zorgt dat de wielophanging in al zijn scharnierpunten als ook op zijn verbindende componenten een hoge belasting te verduren krijgt.
Dit zorgt ervoor dat deze ophang-constructie zal vervormen.
De aangedreven wielen willen naar voren en zullen gaan "toesporen"
Vooral bij straatauto's is bovenstaande van toepassing. Door toepassing van soepele rubbers ivm comfort en geluidsdemping zit er veel meer beweging in dit soort ophangingen.
Daarom beginnen we statisch vaak met wat uitspoor.
Hoge uitspoor waardes zullen ervoor zorgen dat de binnenste randen van de banden gaan "vreten" hetgeen voor extra slijtage zorgt.
Veel toespoor zal vooral de buitenzijde van de banden belasten.
Uitspoor zal vooral de stuurrespons verbeteren.
Toespoor zal vooral rechtuitstabiliteit verhogen.
Soms wordt toe- of uit-spoor ook toegepast voor een ander effect; "Banden-temperatuur".
Voor racebanden is het zéér belangrijk dat ze een juiste bedrijfstemperatuur halen, om te kunnen zorgen voor maximale gripp en performance.
Als te banden te koud blijven dan kan het scrub-effect van de sporing evt. uitkomst bieden.
Ook zorgt het scrub-effect voor een reinigende werking van het loopvlak, hierdoor kan er harder geremd worden en zal er ook meer grip voorhanden zijn in de bochten.
Personen auto's zijn meestal voorzien van toespoor het stuurgedrag wordt dan opgeofferd voor rechtuitstabiliteit.
Bij race auto's is meestal het stuurgedrag belangrijker dan de rechtuitstabiliteit, dus krijgt uitspoor meestal de voorkeur.
In geval van onafhankelijke wielophanging bij de achterwielen is toe- en uit-spoor ook hier van toepassing.
Grof gezegd zijn de effecten ervan hetzelfde als bij de voorwielen.
CONCLUSIE:
Al het bovenstaande is van groot belang op de wegligging en andere zaken zoals bandenslijtage en vooral niet te vergeten; Bevrediging van de bestuurder.
Ons advies luidt derhalve; gebruik alleen standaard fabrieksinstellingen of waardes die getest en bewezen goed zijn, als startpunt voor een goede afstelling van uw chassis.
Bij het vervangen van veren, complete dempers en/of camberplaten is het beslist noodzakelijk de sporing weer af te stellen.
Bespaar aub niet op een proffesionele wieluitlijning met geavanceerde apparatuur.
Dit zou namelijk uw investering in verbetering van uw chassis volledig teniet kunnen doen.
De rijeigenschappen zouden zodanig kunnen verslechteren dat u niet eens de verbetering van de nieuwe vering voelt.
Ook kunnen plots versleten banden voor onaangename verrassingen gaan zorgen.
Ook kunnen er gevaarlijke situaties optreden door bijvoorbeeld instabiliteit rechtuit/in bochten en/of tijdens het remmen.
-
Dit is natuurlijk ideaal!
-
Maar de meeste bandenboeren/uitlijners hebben uitlijnen vertaald in 'sporing instellen, klaar'.
Om maar met Sjons woorden te spreken:
Niet verder kijken dan je spoorstang lang is :)
-
En de uitzondering daarop (Antera) is ermee gestopt... -boehoe-
-
Ja fijn: me classic is te laag om uit te lijnen.........
Door tijdgebrek naast me werk bij Kwikfit neergezet.
(tijdje terug me GT ook laten controleren a 25 euro)
Apparatuur kon vooraan niet onder de auto door communiceren.
80/60 verlaging met standaard wielomtrek..........das toch niet zo verschrikkelijk laag?
Grrr......alsnog op zoek naar een goeie firma.
(geen slecht woord over Kwikfit overigens: dit was gratis)
-
Onlangs nog bij Antera geinformeerd of ie echt gestopt is..
Ja dus..
En onlangs ook via een bepaald kanaal ( -marcel- ) de naam 'prins techniek' door gekregen. Via Antera geverifieerd, en ook ene D.E. uit G schijnt de firma te kennen.
Prins Techniek - Wassenaar
Wassenaar ligt ergens in het Gooi toch? Das niet heel ver bij jou uit de buurt: Laat je ff weten hoe het was? Of wacht je op mijn ervaringen? (Toek-Toek/HoekHoek kan binnenkort , de RoetRoet wacht nog op G40 draagarmen + stuurstangen)
-
In 't Gooi!? Vlak bij Den Haag bedoel je.
@Sjon & Jaap: Als een van jullie gaat; waarschuw mij even, ik heb ook nog 2 polo's staan die uitgelijnd moeten worden. Misschien een dubbel date? :P
-
Zou wel willen, alleen dat wordt dan waarschijnlijk op een zaterdag.
Maar mijn zaterdagen zijn spaarzaam..........dan wil ik zelf klussen.
Mocht ik toch gaan: laat ik 't weten.
-
Marcel (duh.. op een oprijwagen zeker?) wil ook wel naar Wassenaar..
quattro date?
Zaterdag inderdaad: en ook die van mij zijn schaars (thuis aan 't huis klussen :) )
-
Zaterdag it is... (als ik niet moet werken..).
-
Agenda erbij en datum prikken maar dan?
-a.s. zaterdag gaat niet meer lukken
-12 mei? (Zeeland meeting?)
-19 mei?
-26 mei?
4? polo's uitlijnen van 9:00 t/m 13:00 mot lukken?
-
19 & 26 mei kan ik ook
-
ga ik 19 en 26 mei checken in m'n agenda..
-
19 mei valt af bij mij.
Sinds vandaag me ATS'jes er weer onder: uitlijning ernstig noodzakelijk.
12 mei?
18 mei kan ik ook nog => heb atv-dagje
26 mei?
-
Heb mogelijk ook interesse voor de Derby, afhankelijk van of ik het red om 'm klaar te hebben...
Kortom: mijn agendavoorkeur niet meenemen, wel graag laten weten als jullie een definitief moment hebben geprikt?! -hug-
-
12 mei kan ik niet.
18 & 26 mei kan.
-
Goed......poging 2....
Tijdje weinig gereden met classic, maar nu noodgedwongen wel af en toe. (ivm kapotte bak 16v)
Vandaag nieuwe draagarmen geplaatst: lijkt beter nu. (minder trilling)
Heb komende 3 weken vakantie, dus nu eindelijk es echt uitlijnen.
(kijken of ik de GT-achteras er recht onder heb gemonteerd)
Maandag a.s. gaat ik bellen voor een afspraak.
Als er nog mensen mee willen, hoor ik 't wel.
-
Huppakee: kan morgen om 13:30 gelijk terecht -thumbsup-
-
Laat ff weten hoe en wat het voorstelde:
Helaas, m'n diesel wacht nog op 1 rubbertje voor een G40 draagarm, en 2 stuurstangen (g40), lenkungsdemper en montage van zulks..
-
@Sjon: wat is de setup onder de classic?
-
@Sjon: wat is de setup onder de classic?
80/60 veren + schokkers van Weitec.
Sinds vorige week splinternieuwe draagarmen.
Wellems blokjes ipv stabi-rubbers.
GT-achteras (die er vast wel scheef onder zit, mezelf kennende.....)
175-50-13 op 7J ats'jes rondom.
Digicam gaat mee: zal vragen of ik wat pic's mag schieten.
En als 't ff kan uitlijnrapportje op papier mee terug.
Zal vast wel een bak geld gaan kosten
(maar ik had de classic nog nooit laten uitlijnen, dus dat had ik bespaard),
maar hopelijk gaat me classic hierna wel rechtdoor -sturen-
-
maar hopelijk gaat me classic hierna wel rechtdoor -sturen-
én de hoek om! -sturen-
-
Ben benieuwd hoe het wordt.
-
én de hoek om! -sturen-
Geloof me: dat lukt nu ook al :D
Maar daar is wellicht nog wel wat te verbeteren -naughty-
-
Verslag:
De brug op was geen probleem, maar 't karretje tussen de oprijplaten was onbruikbaar :D
-
Dan maar 2 van die palen eronder en de brug laten zakken: plankjes onder de wielen,
om zodoende toch dat karretje te gebruiken voor achteraan.....
......maar daar was ie ook niet bruikbaar, omdat die maffe uitlaat van mij in de weg hing -moon-
-
Nou goed: apparatuur erop en maar es kijken.
-askanteling: linkervoorwiel stond 2 cm ( ! ) verder naar voren dan rechts....oops.
Monteur ging eerst es op zoek naar ouwe schade:
hij vermoedde dat ie rechtsvoor in de prak had gezeten.
Gelukkig niks gevonden, dacht ook al: enigste schade die ik ken
zit op de rechterzijkant (vandaar ook de andere kleur deur)
Nou goed: linker-stabisteun is vast punt, maar de rechter kan los:
daar was een halve cm te winnen, maar verder kon niet zo 123.
Dan zou ik in de carrosorie wat sleufgaten motten maken
of die losse stabisteun aanpassen, wat voor nu ff teveel werk was.
Besloten om zo te laten, omdat dit puur voor alleen de uitlijning niet veel invloed heeft.
-achteras zat er idd ietsje scheef onder: ik aangegeven dat er sleufgaten
in de bevestiging zat => alle 6 de bouten ietsje los, flinke koevoet en hamer erop
en de achteras staat weer wat rechter, voor zover de sleufgaten toelieten.
-
-sporing: stond ietsje fout, niet dramatisch.
Klopt ook wel: nog nooit buitensporige bandenslijtage gehad.
Linkerspoorstang is een vaste, alleen de rechter is verstelbaar:
maar na 23 jaar vastzitten wilde ie niet zomaar los.........
na verwoedde pogingen werd er bij de buren een snijbrander gehaald: ff heet gestookt.
toen eindelijk gingen ze los.
Hier nog een foto van tijdens de werkzaamheden:
-
Oh ja: de prijs viel mij eigenlijk nog wel mee:
normale uitlijning rekenen ze 40-45 euro
(+/- 1 uur en alleen voorzijde, auto's met ook achterzijde is 75 euro ofzo)
Maar bij mij kwam er een extra werkuurtje bij omdat ie ruim 2 uur bezig is geweest.
Totaaltje kwam op 89,48 excl. / 106,48 incl. btw
Met uitlijnrapport (ik hoop dat de scan leesbaar is):
-
En 't resultaat: classic gaat nu netjes rechtdoor.
Qua hoeken heb ik nog geen verschil gemerkt eigenlijk:
lukt nog steeds prima -dj-
Of de topsnelheid verbeterd is weet ik niet, omdat ik met die
kleine wieltjes in de toerenbegrenzer zit met 200 op teller -gert-
(maar dat deed ie gisteravond ook al......sorry.......)
-
dat laatste klinkt bekend :D
-
kiek an ,je had nog met gemak die 1,5 cm kunnen winnen dmv vulringen op je stabi stang waar de draagarm zit
-
scan is moeilijk te zien maar dat computer scherm zegt mij meer dan genoeg
was dit voor het verstellen tijdens het verstellen of na het verstellen???
gr maikel
-
je had nog met gemak die 1,5 cm kunnen winnen dmv vulringen op je stabi stang waar de draagarm zit
Nee, dan komt 't rechterwiel weer verder naar achter, terwijl ie juist naar voren mot.
-
je had nog met gemak die 1,5 cm kunnen winnen dmv vulringen op je stabi stang waar de draagarm zit
Nee, dan komt 't rechterwiel weer verder naar achter, terwijl ie juist naar voren mot.
askanteling: linkervoorwiel stond 2 cm ( ! ) verder naar voren dan rechts....oops.
Het linkervoorwiel komt naar achteren met vulringen op de stabi:
Vulringen komen eerst op de stabi, dan pas de draagarm er weer op.
Askanteling van het linkervoorwiel gaat daardoor omlaag (komt rechterop te staan)
edit 2:
Ik lees af van je print-scan:
Actueel
Askanteling:
Linksvoor: 3,07
Rechtsvoor: 0,38
bereik: 1,50 - 2,50
Allebei buiten de fabrieksmarge dus?
Linksvoor moet rechter op (dus naar achteren) (vulringen?)
Rechtsvoor moet verder naar voren (stabi-steun al maximaal versteld) -> Toplagers?
Hoe staat 't met de toplagers?
-
scan is moeilijk te zien maar dat computer scherm zegt mij meer dan genoeg
was dit voor het verstellen tijdens het verstellen of na het verstellen???
Hier nog een foto van tijdens de werkzaamheden:
-
Nee: het linkervoorwiel komt naar achteren:
Vulringen komen eerst op de stabi, dan pas de draagarm er weer op.
Askanteling van het linkervoorwiel gaat daardoor omlaag (komt rechterop te staan)
Ja maar ik wil 't linkerwiel helemaal niet naar achter.
Dan had ik net zo goed die wellems blokjes niet hoeven monteren -dunno-
-
Nee: het linkervoorwiel komt naar achteren:
Vulringen komen eerst op de stabi, dan pas de draagarm er weer op.
Askanteling van het linkervoorwiel gaat daardoor omlaag (komt rechterop te staan)
Ja maar ik wil 't linkerwiel helemaal niet naar achter.
Dan had ik net zo goed die wellems blokjes niet hoeven monteren -dunno-
jups: maar een askanteling van 3,07 lees ik af (poging tot) toch?
Das misschien te veel van het goede?
Niet dat je er een hals-zaak van moet maken; als ie goed stuurt, geen overmatige slijtage vertoont dan is dat in iedergeval goed,.. maar een afwijking waarbij het ene wiel aan de onderkant buiten de marge valt, en het andere wiel aan de bovenkant: lijkt mij niet goed: Maar: ik ben geen deskundige, ik lees alleen maar af :) en heb geen idee wat het wel/niet voor invloed zou kunnen hebben: Als ik 't al weet, komt t uit boekjes
In iedergeval was de service goed? Aanrader?
-moon-
-
-moon- <--- hoe komt die daar nou?
-
Btw: toplagers zijn +/- half jaar oud. (ik las nu pas de edit)
Volgens monteur had ik er goed aan gedaan om die wellems-blokjes te monteren,
anders had rechterwiel idd te ver naar achter gestaan.
Vergelijk 't maar met een fietsvoorvork: onderin naar voren gebogen.
Dat 't ene wiel verder naar voren staat als de ander,
was volgens hem niet dramatisch.
En voor de uitlijning niet super van belang en rare bandenslijtage's al helemaal niet.
In overleg maar besloten om 't zo te laten.
Zeker een aanrader: nemen de tijd, er wordt overlegt (ook fijn)
Koffie was goed te drinken, gemoedelijk sfeertje daar.
Als ik nog een polo heb uit te lijnen, ga ik er weer heen.
-
Koffie was goed te drinken,
goed te drinken?
In de catagorien:
1) wel binnen te houden
2) in iedergeval warm
3) drap met kleur
4) neem de volgende keer zelf wat te drinken mee
:) Belangrijke zaken eerst! :)
-prut-
Als m'n draagarmen en spoorstangen vervangen zijn, gaat de diesel naar Wassenaar :)
-
Om de koffie een cijfer te geven van 0 t/m 10: een 5.
Voor een bak pleur uit een automaat op zich best netjes -prut-
-
Om de koffie een cijfer te geven van 0 t/m 10: een 5.
Voor een bak pleur uit een automaat op zich best netjes -prut-
Geef de koffie op me werk wel hoger dan een 5 hoor, en komt ook uit een automaat. Wel een goede vereiste; lekkere koffie op 't werk. -prut- :P
-
Geef de koffie op me werk wel hoger dan een 5 hoor, en komt ook uit een automaat. Wel een goede vereiste; lekkere koffie op 't werk. -prut- :P
Ja, je heb automaten en automaten, maar dit was er eentje in de
categorie 'pleurt poeder en heet water bij mekaar-apparaat' volgens mij.
-
druk op de knop; seconde wachten; KOFFIE!
Meestal is dat 'minder lekkere koffie idd' .
Heb vaak genoeg op de snelweg (ben een poosje koerier geweest) dat ik weer hard wegren als een een Autobar(slecht) koffie automaat staat.
-
Gister de audi apk klaar gemaakt op een brug, en ook eens de achteras nagemeten, rolmaat van grote gat in voorste krikpunten naar middenastap, kwam allebei precies op dezelfde waarde uit..
Best knap van mezelf ( stom geluk :P ), maar heb ook t id dat ik ze allebei op t verst naar buiten heb gezet, dus dan moeten ze wel recht zitten..
Alleen voor heb ik m op t oog gesteld, maar heb flinke bandenslijtage aan de rechterbuitenkant van t rechtervoorwiel...
-
Geef de koffie op me werk wel hoger dan een 5 hoor, en komt ook uit een automaat. Wel een goede vereiste; lekkere koffie op 't werk. -prut- :P
Ja, je heb automaten en automaten, maar dit was er eentje in de
categorie 'pleurt poeder en heet water bij mekaar-apparaat' volgens mij.
Die koffieprut automaat heeft je iig niet afgeleid voor datgene waar je voor kwam :P
En hoe korter de wachttijd (tijd tussen 'druk op knop' en het teer dat je bekertje inkruipt) bij zo'n koffie automaat hoe slechter de kwaliteit.
Geloof me, ik weet het -wanker-
Maar ja bovenstaande is behoorlijk -off-
Anyway, hopen dat het de tijd/geld/moeite waard is geweest en dat het prettiger rijden is dan daarvoor !!!
-
Anyway, hopen dat het de tijd/geld/moeite waard is geweest en dat het prettiger rijden is dan daarvoor !!!
Dat zeker.......mis alleen nog wat pk's => binnenkort in 't theater -naughty-
-
Aha, was jij het bij ome Ben.. :P
-
Aha, was jij het bij ome Ben.. :P
Eheh, mooie seat posters daar aan de wand hoor.
Bij de naam Douwe ging er niet direct een belletje rinkelen,
maar toen ik omschreef hoe je eruit ziet en ook polo86c rijdt
kwam er een volmondig: ja, die kennen we wel :D
-
Heb het topic even doorgelezen, en standaard valt er dus niet zoveel te doen aan een Polo-ophanging begrijp ik. Hoe zit dat dan als je een Salzmann-raamwerk eronder hangt? Je hebt dan ook zo'n 3-poot ophanging, en je stabi vervalt dan.
-
Heb het topic even doorgelezen, en standaard valt er dus niet zoveel te doen aan een Polo-ophanging begrijp ik.
Ga terug naar start -nana-
-
Dreiecklenkers zijn er ook met stabi: doet mij zo'n stabi aub.
Ga terug naar start -nana-
Idd.
Maar goed: de standaard huis-tuin&keuken uitlijnboer kijkt niet verder dan de spoorstang lang is :D
-
Ga terug naar start -nana-
Hahah, meen je dat nou? Zal ik em nou even goed doorlezen. -fietsen-
-
idd je kunt meer als je verder kijkt dan je draadeindje
-
Even een vraagje waar zijn die Wellems Blokjes te krijgen iemand een site en prijs indicatie? Ben ook aan het verlagen en ben nu al stuk gelopen op het feit dat ik een moer niet meer op het schroefdraad van me stuurstang krijg.. Nu kan ik weer eens niet rijden. Wat kan ik hier aan doen?
-
Wellemsblokken:
http://www.g-laderseite.de/eshop/product_info.php?products_id=58 (http://www.g-laderseite.de/eshop/product_info.php?products_id=58)
Stuurkogeltooltje:
(http://www.es-international.nl/TOOLS/auto%20en%20garage%20gereedschap/veer02.jpg)
-
Top!
Dat dat tooltje moet mijn vader ook nog ergens hebben liggen. Dus die haal ik op dit weekend.
-
Waarom wil de moer er niet meer op dan?
Zit wel fijn schroefdraad op he? Niet dat je er nu een gangbare moer op probeert te draaien met grover schroefdraad.
-
slaan met een hamer doet schroefdraad ook zeer ernstig koud deformeren
-
Ja heb schroefdraad verneukt... Moet nu een nieuwe stang hebben.. Stom stommer stomst...
-
Kan je het draad niet meer netjes krijgen door er een tappie over heen te halen?
-
Is al opgelost dmv een nieuwe 2dehands stang.
-
Was de rechter spoorstang van het eerste type korter dan wat er standaard op een G40 zit?
Bij 3º neg. camber kan ik de sporing namelijk niet meer afstellen :(
-
spoorstangetje inkortenaan stuur huis zeideen dat zowqel aan de stel kant als niet stelkant ,zodat de bocht zowel links als rechts gelijk blijft .(eigenlijk is het stuurstang die de hulp pitman armen aan stuurt, maar dat doet er niet toe )
-
Sorry Serge, maar dit is niet wat ik wilde weten; en al helemaal niet wat ik wil.
Het zou wel het mooist zijn als je de sporing zowel rechts ALS links zou kunnen stellen.
Maar helaas, het is nog een ECHTE Polo -love-
Dus iemand??
-
zijn de beide stuurstangen wel even lang (de stelbare als de niet stelbare )?
en hoe deed vw motorsport het dan ?
-
zijn de beide stuurstangen wel even lang (de stelbare als de niet stelbare )?
en hoe deed vw motorsport het dan ?
-dunno-
-
Net even dit topic (weer) doorgeworsteld... Heb namelijk nèt mijn nieuwe daily opgehaald (de rode coupé met Zender-kitje van Gimipurple -naughty-), die nadat er een G40-achteras en voorpoten onder gezet zijn niet uitgelijnd is... En dat is te merken!!!
Ik weet niet precies wat er allemaal nog meer moet gebeuren, maar uitlijnen is een must! De auto zoekt bij het sturen, en de wielstand van de voorwielen is niet wat het moet zijn.
Nou heb ik nog een setje Wellems-blokken liggen die eronder gaan, en ik ga een afspraak maken bij Prins.
Maar toch nog een paar vraagjes:
a) in de openingspost(s) van Jaap lees ik over het veranderen van het gat van de draagarm-bevestiging in een sleuf, is dit echt nodig? (wil van alles doen, maar dat roept minder fijne associaties op)
b) maakt het nog uit of ik G40-draagarmen monteer, of moeten de huidige draagarmen in combinatie met een Wellems-setje ook de truc kunnen doen?
c) zijn er nog mensen voor een groeps-uitlijning? Ergens midden-in dit topic was daar sprake van, volgens mij is uiteindelijk alleen Sjon gegaan?
-
a. Of 't nodig is weet je nu nog niet.
Bij Prins hebben ze ook sleufgatbouten.
b. m'n classic heeft ook geen G40-draagarmen.
Uniball's aan de binnenzijde zijn wel leuk, maar aan de buitenzijde zouden ze
meer nut hebben, lees: die sloop je als eerste (ik wel tenminste)
c. m'n classic'je hoekt nog prima -thumbsup-
-
Hmm gerrit ik heb ook wel interesse in fatsoenlijke uitlijning, banden zijn al slicks en wiellager is al kapot, dus ermee rijden is niet echt goed....
Maar waar ligt die ergens? best stukje rijden toch?
-
Oeps :P Voor jou helemaal wel een stukje rijden, Folkert... Prins ligt in Wassenaar (bij Den Haag, niet in 't Gooi :D).
Maar andere uitlijn-boeren heb ik niet echt vertrouwen in?! Je zou wel eens kunnen informeren bij Kicken Autobanden in Voerendaal, daar heb ik ooit een auto uit laten lijnen en was ik onder de indruk van de installatie die ze hadden staan. Maar wel altijd goed om te informeren of ze alleen de sporing, of ook wielstand/camber/caster kunnen/willen uitlijnen?!
Bij Prins wil ik een afspraak maken voor 12 of 13 juni, als dat bij hun ook mogelijk is?! :(
Meer liefhebbers?
-
Bij Prins wil ik een afspraak maken voor 12 of 13 juni, als dat bij hun ook mogelijk is?! :(
Meer liefhebbers?
Als ik vóór die tijd de stuurstangen vervangen krijg van de G40d,..
-
vanaav ff je best doen
-
Polo gaat donderdag 12 juni om 13h voor some serious uitlijning-shit! -ja-
Wie haakt er aan?
-
Donderdag? Nee, ga ik net niet redden denk ik: Gisteravond de verstelbare 'Gee-veertugh' spoorstang gangbaar gemaakt: Ja, daar moest een snijbrander aan te pas komen om de boel een beetje heet te stoken!
Op advies van M, toch maar even schuren en een frislaagje lak d'r op. Eventueel buitenste stuurkogel (aan verstelbare zijde) nog vervangen, want het draad is niet helemaal nickelnagelneu meer. Aan de andere kant: Hoe vaak verstel je dat, als 't eenmaal goed staat? Nooit toch? Precies. Goeie lik kopervet d'r aan, en klaar.
-
Donderdag? Nee, ga ik net niet redden denk ik: Gisteravond de verstelbare 'Gee-veertugh' spoorstang gangbaar gemaakt: Ja, daar moest een snijbrander aan te pas komen om de boel een beetje heet te stoken!
Op advies van M, toch maar even schuren en een frislaagje lak d'r op. Eventueel buitenste stuurkogel (aan verstelbare zijde) nog vervangen, want het draad is niet helemaal nickelnagelneu meer. Aan de andere kant: Hoe vaak verstel je dat, als 't eenmaal goed staat? Nooit toch? Precies. Goeie lik kopervet d'r aan, en klaar.
nou ik wel ,maar das het voordeel van een uitlijn bank hebben
-
Polo gaat donderdag 12 juni om 13h voor some serious uitlijning-shit! -ja-
Wie haakt er aan?
G40 Spoorstangen zitten d'r onder.. maar morgen ga ik niet redden -boehoe- Volgende week wellicht.
Laat je even weten wat 't kostte, én vooral: wat ze gedaan hebben?
-
Nou, de Polo is uitgelijnd bij Prins...
Eerlijk gezegd een grote deceptie. Goed, de sporing is bijgesteld, maar verder?! Voor niks tot 8 uur vanmorgen doorgetrokken om de Wellems-blokken en andere draagarmen eronder te trekken, zodat men meer afstelmogelijkheden had (of heb ik dat verkeerd begrepen? -dunno-), en vervolgens helemaal naar Wassenaar gereden. "Tja, aan zo'n Polootje kun je nou eenmaal niet veel stellen..."
Heb overigens ook voor het eerst in mijn leven een homokineet vervangen, want toen ik eindelijk klaar was met het onderstel en dacht nog even een paar uurtjes slaap te kunnen pakken bleek die uit elkaar geknald te zijn?! -wanker-
En qua service bij Prins?
Ze nemen de tijd voor je? Ze nemen tijd! Auto op de brug en vervolgens eerst een kwartier teruggetrokken in het kantoortje. Vervolgens autistische monteur aan de gang (wel met verstand van zaken, hoor). Maar uiteindelijk heeft-ie een kwartier lang m'n stuur recht gezet, en na het afrekenen moest ik zowaar nog vragen of-ie de claxon ook nog even terug wilde monteren... En wat bleek op de terugweg? De rechtuit-stand van mijn stuur komt niet overeen met de rechtuit-stand van de wielen! -gert- -wanker-
Folkert, je moet er niet heen gaan (veel te ver). Kicken Autobanden in Voerendaal heeft eenzelfde installatie, en ik was daar vroeger meer tevreden dan nu. :(
Overigens: gegevens van de uitlijning komen in het project-topic, ik ben nu doodop. Ben benieuwd of ik tot het einde wakker kan blijven bij de wedstijd van NL?!
-
hmm,..
Deceptie? Damnit. Antarra was destijds ook 'zo' ingesteld: "ja, aan een Polo kan je niet zo veel afstellen" maar met enige overtuiging bleek toch t tegendeel waar.
Ben erg benieuwd naar de uitlijnwaarden (voor én vooral na) En een scheef stuur? Ietsie pietsie d'r naast kan/mag, want de vertanding van het stuur is niet fijn genoeg én je kunt de spoorstangen maar aan 1 zijde instellen; je bent dus een beetje afhankelijk hoe gunstig het uit komt.. MAAR, als 't echt scheef staat, dan had ie m gewoon recht horen te zetten: stuur d'r af, tandje verdraait er weer op, klaar.
Stelmogelijkheden 'standaard'
- Spoorstang
- Stabi-bevestiging rechtsvoor
- Achteras bokken
Stelmogelijkheden als standaard niet voldoende mocht zijn:
- toplagers vervangen voor stelbare
- sleufgaten of 'schuifbouten' in de binnenste draagarm-bevestiging
Vaste verstelmogelijkheid voor nachlauf / voorloop / caster: Wellems blokken ( bij +/- 60 mm verlaging )
-
doe het wel lekker zelf -nana-
-
Jammer voor je Gerrit...
Ik dacht dat Sjon zo tevreden was over die Prins toko?
@ serge; wrijf het er maar in :(
-
Lees topic maar door: ik was tevreden.
Standaard is er weinig te stellen idd:
je mot erbij vertellen dat de achteras vzv sleufgaten
en de rechterstabisteun ietsje schuiven kan.
Sleufbouten in de draagarmen kan ook nog (bij mij hielp dat niet)
En koffie en vriendelijk, je mot ook zelf een beetje babbelen he -thumbsup-
(naam van Morien ff laten vallen enzo)
Als je niks zegt, krijgt je alleen een standaard uitlijning:
dat wil je niet, die kan bij de kwikfit om de hoek ook gewoon.
-uitlachen- Verder kijken dan de spoorstangen lang zijn, was 't toch? :D
-
Precies.. mm sleufgaten nog even maken, of zou het zou het zonder ook goed komen?
-
Heb van alles aangekaart, uitgebreid geprobeerd het gesprek te maken, vertelt dat ik helemaal vanuit Breda naar ze toekwam vanwege de goede verhalen, gezegd dat ik om had gebouwd naar Wellems-blokken omwille van meer afstelmogelijkheden, gepraat over de achteras. Monteur was echter van het type 1 woord zeggen en je vervolgens 3 minuten half-glimlachend aankijken.
Was niet onaardig, daar niet van, maar ik vond het niet wat ik er van verwacht had. Ben ooit beter geholpen bij die andere bandenboer, zoals gezegd.
Feit dat het stuur vervolgens niet recht stond deed maakte het nog eens extra wrang, al weet ik dat dit een kwestie is van de vertanding, want ik heb hem zelf bijgesteld en nu staat-ie nét de andere kant op (maar wel minder).
Al met al niet wat ik me er van voorgesteld had, en de teleurstelling kwam extra hard aan na een nacht doorbikkelen en een ochtend homokineet vervangen (met bijbehorende extra kosten van € 96 -boehoe-)
-
tja, een eerste indruk , die maak je nooit een tweede keer -ja-
Heb het gevoel dat Sjon en Gerrit niet dezelfde meneer aan de auto hebben gehad.. Deze zag zijn weekend al aankomen en was waarschijnlijk zwaar gedemotiveerd om dat polootje met die ontzettend retro hippe spoilerset nog even fatsoenlijk uit te lijnen...
P.s had je je snor wel opgeplakt? Zo'n jaren '80 sportpakket vraag om een leren jekkie en een flinke snor -naughty-
-
:)
-
Monteur die ik had was ook wel een zwijgzaam type, zeg maar.
Er staat nog een fotootje van achteren van h'm op blz.3 in deze topic:
wellicht herken je h'm.
-
Uit dit topic heb ik begrepen dat het caster en de sporing in te stellen is bij een polo, de polo via stuurstang en het caster via wellemsblokjes, maar hoe kan men het camber instellen, want bij men vorige polo moest ik elke +/- 5000 km nieuwe banden moneteren als hij verlaagd was.
Greetz,Den Dimme!!!
-
Dat kan natuurlijk ook komen door aanlopen in de wielkasten? -dunno- :D
-
Uit dit topic heb ik begrepen dat het caster en de sporing in te stellen is bij een polo, de polo via stuurstang en het caster via wellemsblokjes, maar hoe kan men het camber instellen, want bij men vorige polo moest ik elke +/- 5000 km nieuwe banden moneteren als hij verlaagd was.
Greetz,Den Dimme!!!
zoek en gij zult vinden ,zoekt gij niet zult gij ook niet vinden .
sleufgaten in draagarmbevestiging en of verstelbare domlagers
-
In de kassen sleepte de wielen niet, het was puur van het camber vrees ik en had er ook geen wellems blokjes ondersteken vermits dat niet mag hier in België hadden ze me verteld.
Heeft er iemand soms een afbeelding van die sleufgaten in die draagarmbevestiging, want heb geen zin om constant nieuw banden te steken op mijn polo classic die ik vorige week heb gekocht.
Greetz,Den Dimme!!!
-
Ik heb een vraagje,
Ik ga binnekort mijn polo ook maar eens verlagen gewoon 4cm.
Niks extreems dus.
Maar als ik hem nou gewoon laat uitlijnen bij euromaster.
Is het dan goed? Slijten mijn banden dan recht af?
Of moet ik wat vermelden waar ze dan ook naar moeten kijken?
( snap het verhaal niet helemaal :P )
-
ff zoekfunctie uitproberen op "uitlijnen", meer dan genoeg te vinden. Hele topics geloof ik ... Succes, -thumbsup-
-
bij zoekfunctie vind je alleen dit topic.
En dit gaat over uitlijnen. Nou lees ik hier dat het vaak niet helemaal goed gebeurd?
of snap ik dit verkeerd?
-
Dan heb je goed gezocht en gevonden. Soms schijnt het ook niet goed te gebeuren. Ik vermoedt dat we allemaal wel een goede uitlijner zouden willen leren kennen/vinden.
-
Mja idd, das waar da iedereen wel ne goeien uitlijner wilt leren kennen.
En hoe zit het dan bij jullie ivm bandenslijtage, want ik geloof me te herrineren dat banden bij mij niet langer dan 4000 km meegingen, wat natuurlijk bitter weinig is en handenvol geld kost.
Greetz,Den Dimme!!!
-
Wat is je rijstijl? :D
-
die van mij doen een 30000 en uitgelijnd bij een profile carservice)
-
Ik had toen wel sportieve rijstijl en waren yokohama, bridgestone potenza, continental contisport en fulda carat dat ik op men ats classics heb gehad. Op anderhalf jaar tijd ofzo, allemaal in de maat 175/50 r13. Hij hing toen op een kitje van jamex -8.
En meer dan 4000 km heb ik er nooit mee gedaan. Werd op den duur kostelijke zaak als je weet dat je per band toch wel makkelijk 70€ a 80€ betaald zonder montage.
Hopelijk minder rap banden versleten deze keer, maar is ook niet meer de bedoeling om er dagelijks mee rond te rijden met men polo classic.
Greetz,Den Dimme!!!
-
Sportieve rijstijl? Als je banden niet meer dan 4000 km meegaan, klopt er toch echt iets niet in je ophanging, dat kan ik je verzekeren?! -ja-
-
Dimme trekt een gumspoor van 4000 km achter zich aan :)
Idd 4000 km is niet sportief maar bijna agressief.
Af en toe rokende banden bij het stoplicht lijkt me.
(of zomers gewoon winterbanden rijden :D :D )
Was er trouwens niet een bandentopic met onder andere iets over slijtage?
Staat me iets van bij.
-
Camber stond echt wel heel negatief bij mij als ik men polo verlaagd had. Zal zien wat het deze keer geeft bij men polo classic, laat men auto's ondertussen ook al ergens anders uitlijnen.
Verlagen zal toch nog even duren, want ga hem pas in januari/februari laten keuren als old timer en erna ga ik hem verlagen, want heb van men verlaging toch geen papieren.
Greetz,Den Dimme!!!
-
Vandaag uitlaten lijnen bij euromasters.
Hij zei dat de wielvlucht niet 100% goed is
linksvoor: -1.08 rechtsvoor: -1.25
Hij zei dat ik kans heb dat de banden wat afslijten aan binnenkant maar beter
kreeg hij ze niet ivm verlaging. Ook zei die kerel dat het minimaal is en ik het niet echt
zou merken. Rijd mss 250km per maand dus is ook niet erg veel. Hebben jullie hier nog iets over te vertellen?
74 euro koste het bij euromasters nijmegen, wel beetje prijzig vond ik het.
-
Wat hebben ze allemaal gedaan?
-
Ik heb geen vooroordelen ofzo, maar lijkt mij dat ze bij euromasters niet verder kijken dan de spoorstang lang is, om maar met sjons woorden te spreken :)
In dat geval is het best prijzig ja...
-
Vandaar mijn vraag ... -thumbsup-
-
euromaster hier in hoogeveen vraagt 65,- -wtf- -dunno-
-
Hmm dat is idd raar, ik zei ook al dat ik het duur vond.
Maar het zit op loopafstand van mijn weekend werk dus ja dan hoef je ook niet te wachten
enzo. Maja nou hoop ik dat niet na 5000 Km mijn banden afgesleten zijn -gert-
Hoe zit dat bij jullie? Hoeveel graden afwijking hebben jullie? En hoe zit dat met slijtage?
-
Ik heb dit topic eens goed doorgelezen..
Het camber bij mijn rechte voorwiel is positiever dan bij het linker..
Kan je met verstelbare toplagers voldoende bijstellen, of is het ook wel van belang om daar nog sleufgaten bij te maken?
En als ik die sleufgaten maak, hoe groot moet ik de sleuven dan maken? En blijft de draagarm wel goed op zijn plek zitten met die sleufgaten?
-
Heb je het echt goed gelezen?
Is de wielbasis wel gelijk tussen links en rechts?
Zo niet, dan kan de rechter stabilisatorstang-steun iets versteld; Daarmee wordt de draagarm-lengte ligt gewijzigd.
In de vraagbaak staan maximale maten voor de sleufgaten.. ik kom er op terug!
-
Wielbasis verschil is -9mm staat in het rapport. Weet niet of je daar iets mee kan??
Op het oog zie je het rechterwiel recht staan en het linker duidelijk naar binnen hellend.. Ik neem aan dat je dat niet bij gesteld krijgt met alleen de stabi steun iets te verplaatsen?
(Edit)
Welke merk levert verstelbare veerschotels?
-
Mijn mening :P
Verstelbare toplagers (geen veerschotels) zijn massieve onderdelen bij de polo. Er zit dan geen rubber deel meer om het lager.Ik zou zeggen dat je de auto moet kunnen uitlijnen met de originele onderdelen en evt. nog een setje Wellemsblokken.
Antwoord op je vraag :)
Salzmann levert deze dingen, je kan ze ook bij de G-lader seite bestellen.
-
Toplagers was wat ik bedoelde.. Had me vertypt schijnbaar..
Met originele onderdelen uitlijnen wil dus zeggen dat alleen sleufgaten voldoende zou moeten zijn..
-
Tja, dat lijkt mij wel. Bij een schadeverleden is het mogelijk dat het niet met de originele delen wil.
Begin met het verstellen van de stabisteun rechtsvoor, moet je een eind kunnen komen. 9mm verschil in wielbasis is best veel. Dan krijg je de camber/caster waarden ook nooit goed. Daarna sleufgaten in de draagarmbevestiging om evt. afwijkingen in de camber waarden te kunnen corrigeren.
-
Ik rij al een jaartje of wat met Salzmann Super Standard, en dat bevalt me goed.
'k Sprak laatst met man van www.kwl-motorsport.de. Heeft me later wat info gemaild.
Hij is kennelijk niet zo'n fan van Salzmann-spullen, maar wel van zijn eigen producten (en dat mag ie, toch?).
Ter kennisneming onderstaand zijn tekst en zijn foto's.
Begin citaat
Hallo,
Salzmann verwendet nur Gelenklager die normalerweise für Maschinenarme gedacht sind und bei weitem nicht den Belastungen standhalten.Wir verwenden bei unseren Lagern nur Hirschmann Uniball Gelenklager, die 250fache Tragzahlen haben.Bild unserer Domlager in zentrischer und exzentrischer Ausführung im Anhang.
greetings:
Rolf Krogel
KWL Motorsport
Tel: 02174-1455
Fax:02174-1021
E-Mail:kwl-info@online.de
Web:www.kwl-motorsport.de
Einde citaat
-
Ziet er intressant uit dat spul!!
Met die stabisteun rechtsvoor wat kan je daar precies mee? Kan je de plaat die aan de cas vast zit verplaatsen of kan je de bevestiging van de rubber op de plaat verplaatsen??
-
Kan je de plaat die aan de cas vast zit verplaatsen
ja! :)
-
(http://www.polo86c.nl/smf/index.php?action=dlattach;topic=6258.0;attach=17586;image)
Deze 2 bouten!
(ff uit RoelG zń topic gejat).
-
Woepsie, groooote foto.. maar goed: 2 bouten, dop 19.
9 mm verschil in wielbasis oplossen. Als het rechter wiel naar 'achteren' moet, zal het ( imho ) wiel negatiever komen te staan ( hoek draagarm wijzigt ) waardoor wiel naar buiten komt aan onderzijde.
Is de 'ingesloten hoek' wel goed van beide zijden?
-
Ok das duidelijk, die 2 bouten los en dan kan je hem verschuiven..
Ik heb het rapport maar ff ingescant, dan kunnen jullie je technische oog er eens op laten vallen en mij vertellen wat ik moet gaan doen :D
(http://i5.photobucket.com/albums/y198/mark_12345/File0002.jpg)
-
Wel 'n net rapportje, los van de uitslagen (ziet er uit als een aanrader vwb het uitlijnen?) -ja-
-
De uitslagen snap ik eerlijk gezegd nog niet heel veel van -dunno-
De bandenshop is zeker wel een aanrader, de goede man heeft voorheen altijd bij nedcar gewerkt in de ontwikkeling.. Doet ook veel wagens voor de racelarij uitlijnen..
-
Zie vooral veel verschil in de naloop en wielvlucht links en rechts. Die zijn voor&na het uitlijnen niet (noemenswaardig) veranderd. Dat lijkt mij op ' niet verder kijken dan de spoorstang lang is' uitlijnen. Ik wil niemand afvallen, maar alleen een net uitlijnrapport zegt weinig over hoe er uitgelijnd is. Ik weet niet in hoeverre de specificaties van een standaard polo nog te halen zijn met een verlaagde auto (zonder wellemsblokken oid), dat weet iemand anders vast wel.
Als dezelfde persoon nog een kans wil wagen mbt uitlijnen van deze auto:
Ik zou eerst de wielbasis ongeveer gelijk proberen te krijgen door de stabibeugel rechtsvoor te verschuiven (naar voren toe).
Bij het verschuiven van de stabibeugel corrigeer je de naloop aan de rechterzijde. Daarmee zal automatisch ook je wielvlucht negatiever worden, omdat de stabilisatorstang een dragend deel van de wielophanging is. De rechtse wielvlucht valt al redelijk in de buurt van de specificaties, daar hoeft weinig aan gedaan te worden.
Het vreemde is wel dat de linkse wielvlucht ook behoorlijk buiten de specificaties valt. Dat is op te lossen door de draagarm verder naar binnen te monteren door een sleufgat naar binnen toe te vijlen. (a.k.a draagarm korter)
De sporing was voor het uitlijnen al OK, na het uitlijnen niet noemenswaardig veranderd.
-
maw .er wordt weer gekeken als een kip zonder kop
-
maw .er wordt weer gekeken als een kip zonder kop
Verklaar u nader
@ martijn, Wat hebben deze waarden tot gevolg? Is het puur het weggedrag of zit er ook een stuk slijtage van de banden bij..
Op het oog is duidelijk te zien dat het linker wiel naar binnen staat.. Vandaar dat je al zegt dat de draagarm kort/verschoven moet worden..
Als ik de draagarm uit het ophangpunt haal en ik vijl het gat zowel naar binnen als naar buiten groter zodat je beide kanten kan stellen, hoeveel mm of cm moet ik dan aanhouden?
Ik wou eerst niet aan wellemsblokken omdat het comfort dan nog meer achteruit gaat.. Maar als ik dit zo allemaal op een rijtje zet is het denkelijk toch beter deze wel aan te schaffen..
Maar dan heb ik wel weer de vraag, als ik de die wellemsblokken plaats waardoor het allemaal stijver wordt, moet ik dan geen veerpootbrug gaan monteren?
Opzich rij ik vrij rustig, maar ik zou wel enorm gaan balen als er straks scheurtjes gaan ontstaan omdat hij te stijf wordt
-
Ik heb nog nooit een veerpootbrug gehad, maar rij wel al jaren met wellemsblokken rond.
het comfort gaat vooral achteruit doordat de wellemsblokken wat meer lawaai doorgeven: De stabiophanging krijgt geen enorme klappen te verwerken: Het is vooral een scharnierpunt. Alleen bij sturen zal de stabi misschien wat meer wringen. Denk dat een stugger onderstel ( dempers + veren ) sneller tot de door jou gevreesde ellende zal zorgen. 'Klappen' van de voorwielophanging worden immers sterker doorgegeven aan de carroserie.
-
ok, das duidelijk.. Heb je toevallig ook nog in je vraagbaak gekeken hoe groot ik het sleufgat mag maken?
-
van uiteinde naar uiteinde is dit 24 mm
-
Wat ik bedoelde met het uitlijn-rapport is dat het lijkt alsof er een goede uitlijn-installatie staat. Dat ze de specificaties niet kennen om een Polo uit te lijnen verbaast me niet, dat is een echte zeldzaamheid. Any uitlijn-garage (ook de racerij-specialisten) werken volgens fabrieksopgave als ze de auto niet vaker specifiek uitgelijnd hebben voor bijvoorbeeld het circuit.
Die kennis zul je dus zelf mee moeten nemen (ben ik laatste keer in Wassenaar ook achter gekomen). Maar de basis lijkt in ieder geval netter/moderner te zijn dan een systeem bij de gemiddelde garage waar vervolgens op een soort kassabonnetje 5 getalletjes worden afgedrukt.
-
geef mij maar johan die doet het juist op ervaring ,bij ons op het werk .jaap kan er over meepraten .
-
Tja, als je ze weet te vinden is het top natuurlijk. Maar denk dat ze wel op de vingers van 1 hand van een houtzager te tellen zijn?! :D
-
Dan moet je snel zijn, worden er steeds minder (afgaande op 't aantal vingers) :D
3x bij (verschillende) uitlijnboeren geweest, alle 3 geen goed resultaat. Ik ga nu naar Nauta banden in Groningen, zijn wat duurder maar die hebben mijn golfje wel netjes uitgelijnd.
-
geef mij maar johan die doet het juist op ervaring ,bij ons op het werk .jaap kan er over meepraten .
Na de motorvervanging enz moet ik dan maar eens een afspraak maken en jouw kant op komen.
Heb hier nog geen adresje gevonden en het uitproberen van drie van die boeren vind ik echt TE prijzig.
-
Ik was ergens iets kwijt van rond de 100 eu. Maar daarbij zijn de noodzakelijke sleufgaten dan ook NIET door mijzelf gemaakt.
Goed: In principe kan elke uitlijnboer een polo goed uitlijnen, maar alleen als je er zelf met de neus bovenop gaat staan en aanwijzingen geeft.
-
Ik was ergens iets kwijt van rond de 100 eu. Maar daarbij zijn de noodzakelijke sleufgaten dan ook NIET door mijzelf gemaakt.
Goed: In principe kan elke uitlijnboer een polo goed uitlijnen, maar alleen als je er zelf met de neus bovenop gaat staan en aanwijzingen geeft.
uitgangspunt is dat je zelf dan weet hoe het moet.
Helaas is mijn kennis daarvoor niet toereikend.
-
maar dit complete topic zou een goede handleiding kunnen zijn
Als je postings 1 t/m 5 even door leest heb je in iedergeval de basis te pakken.
-
ach en als je komt , fluister ik johan wel in ,geef hem een knuffel en een aai over zijn bol . komt alles recht
-
ach en als je komt , fluister ik johan wel in ,geef hem een knuffel en een aai over zijn bol . komt alles recht
:D :D :D kan ik beter aan jou overlaten. vraag me af wat er gebeurt als een wildvreemde dat doet :D :D
@ Jaap. Begrijpen en met de kennis kunnen werken als iets niet klopt terwijl je in discussie bent met iemand die zichzelf als specialist beschouwt.
Dat zijn toch twee verschillende dingen.
Maar je hebt gelijk. Van dit topic wordt je een stuk wijzer. Maar weten en kunnen gebruiken ....tja
-
kennis hebben en kunnen gebruiken is macht, de kennis niet hebben en wel gebruiken is dom .
daarintegen de kennis niet hebben ,maar wel willen vergaren is slim .
-
kennis hebben en kunnen gebruiken is macht, de kennis niet hebben en wel gebruiken is dom .
daarintegen de kennis niet hebben ,maar wel willen vergaren is slim .
Die Serge :D :D :D Waar kan ik het tegeltje kopen? -dunno-
Komt ie naast je eerdere citaat over nasikakken :)
-
:D
-
he roel valt het op een opmerking van mij zonder schunnige tekst -wtf-
-
he roel valt het op een opmerking van mij zonder schunnige tekst -wtf-
Ik ben danig onder de indruk.
Moet ik mij zorgen maken? -dunno-
-
Het valt jezélf in ieder geval op, dat is al heel wat?! :D
-
tja ,wat zal ik er van zeggen ,neuken ?
-
tja ,wat zal ik er van zeggen ,neuken ?
Hij is al 14 weken van het rukken af :D
-
withstupid :D :D :D :D
-
of zoals van middag tegen mijn baas .
ik; pijpen of buize is gelijk.
baas; ik vindt pijpen lekkerder .
ik; ik wordt liever gepijpt .
:D :D
-
@ jaap: Heb je de vraagbaak nog eens geraadpleegt over die sleufgaten?
-
@ jaap: Heb je de vraagbaak nog eens geraadpleegt over die sleufgaten?
van uiteinde naar uiteinde is dit 24 mm
-dunno-
-
Over dat andwoord was ik ook aan het twijfelen, maar weet dus niet of het daar op doelt...
-
Ik denk het dus wel als ik zo eens ff terug lees.. Ik kan aan de gang, sorry voor het misverstand..
-
Ik denk het dus wel als ik zo eens ff terug lees.. Ik kan aan de gang, sorry voor het misverstand..
-thumbsup-
-
Ik merkte vandaag dat mijn stuur blijft staan in de richting waarin ik stuur.. Heeft dat ook met de uitlijning te maken?
-
Ik merkte vandaag dat mijn stuur blijft staan in de richting waarin ik stuur.. Heeft dat ook met de uitlijning te maken?
Of met kramp in je armen? :P
-
Iemand een antwoord hierop?
-
Wellemsblokjes al geplaatst? Zoniet dan klopt je caster (naloop) niet. Lees in dit topic op pagina 1 de vierde post van Jaap nog maar eens door, dan snap je ook waarom de wielen niet vanzelf terug in de rechtuitstand komen.
-
hmmm..
he-le-maal niet terug in originele stand? ( rechtuit? ) KAN ook aan het stuurhuis zelf liggen, al is het bij een polo'tje zeldzaam. (Clio daarintegen :( )
Als je volledig in hebt gestuurd, wil ie misschien even wat minder, maar gewoon normaal de bochtom; dan moet ie vanzelf terug naar rechtuit lopen.
Wellems blokken al geplaatst?
-
@ jaap: Heb je de vraagbaak nog eens geraadpleegt over die sleufgaten?
damnit.. ehmz nee nog niet.
*edit*
Even gezocht, en diverse Polo 1/Audi50/Derby1 vraagbaken gevonden: staat d'r niet in.. moet je toch Polo 2 vraagbaak hebben.. en niet vindbaar op dit moment.
-
damnit.. ehmz nee nog niet.
is niet erg. Serge had die vraag zo ver ik mij herinner al beantwoordt.
-
nog geen wellems blokken helaas.. Hij heeft het alleen met naar links sturen, aangezien er ook verschil in het camber zit moest ik daar aan denken !?
Wat zou het stuurhuis dan wel of juist niet doen, en is dat te controleren?
-
Tada.. plaatje: (klik voor formaatje enorm)
(http://www.polo86c.nl/cpg/albums/userpics/normal_camber_casterafstellen%7E0.jpg) (http://www.86c.nl/cpg/albums/userpics/camber_casterafstellen%7E0.jpg)
Het feit dat dit NIET in de vraagbaak voor polo 1 of 1f staat, wil NIET zeggen dat het bij een Polo 1 niet toegepast kan/mag worden. De gevermelde onderdeelnummers geven duidelijk aan ( 861 ) dat ze voor de Polo 1 zijn ontwikkeld. No worries dus dat het allemaal niet zo bedacht zou zijn volgens VW zelf.
-
Wat zou het stuurhuis dan wel of juist niet doen, en is dat te controleren?
Als je de nastelling van het stuurhuis te strak aandraait dan krijg je hetzelfde effect. Maar zolang je daar niet met je tengeltjes aangezeten hebt zou ik de oplossing daar niet zoeken.
-
Ik heb alleen het stuurhuis losgemaakt en weer vast gezet. Ben voor de rest nergens aangeweest..
Ik ga deze maand ff een setje wellemsblokken bestellen, en dan een 2e afspraak maken voor een betere uitlijning..
@jaap: bedankt voor de technische gegevens
-
Vandaag het subframe onder de Cup vandaan gehaald.... wat een drama om zonder te rijden -boehoe-
Lang leve de 4cm langere wielbasis ;)
Binnenkort voor iedereen te leveren, voor vragen s.v.p. Polo3 benaderen! -klus-
-
zijn die gekartelde lagerbussen noodzakelijk? of misschien zelf met 'n dremel iets bij te kartelen voor wat meer grip?
is namelijk de 1e keer dat ik het zie/lees in dit topic (wordt al zo groot :))
-
zijn die gekartelde lagerbussen noodzakelijk? of misschien zelf met 'n dremel iets bij te kartelen voor wat meer grip?
is namelijk de 1e keer dat ik het zie/lees in dit topic (wordt al zo groot :))
We hebben bij de two-tone van Jaap, na het maken van sleufgaten, grote ringen gebruikt en die vastgelast aan de draagarmsteun.
-
dat is idd geen gek id -goodjob-
die 21mm sleufgat is zo te zien naar binnen en naar buiten gevijld? zo lijkt het iig wel op het plaatje, met het gat in het midden v/d sleuf..
dan weet ik iig of het 10,5mm of meer naar binnen moet
-
Volgens mij is het idd het midden van het gat pakken en dan 10,5 naar binnen en naar buiten vijlen..
Maar die ring vast gelast op draagarmsteunen, dat betekent dus dat jullie hem eerst hebben afgesteld?
-
jups
-
kun je de stabi stang ook te ver naar voren plaatsen? (zonder 'n bijzondere constructie -klus-)
of is verder naar voren tov van orgineel beter/fijner? (fiets/chopper)
-
WELLEMSBLOKKEN!!
-
vraag was niet of dat kan, maar of dat ook TE VER kan :D :D
Nee, lijkt me niet. Verder dan wellemsblokken kan niet zonder dat je een constructie moet bouwen.
Dit omdat de schroefgaten in je chassis waaraan je stabi bevestigd zit bepalen tot in hoeverre je kunt 'schuiven'
Heb hier nog niemand gehoord dat ze te ver zijn gegaan zonder bijzondere constructie (met trouwens ook niet)
Dus volgens mij loop je geen risico :)
-
Je kunt wel de bovenkant van je schokbrekers verder naar achter zetten waardoor je nog meer caster krijgt.. -klus-
-
't gaat er alleen om of teveel caster nadelig is voor een lage daily. bijzondere constructie bedoel ik eigenlijk extreem belachelijke constructie, :P
als ik foto's vergelijk van gemonteerde wellemsblokken en het polo cup sub-frame zie ik dat bij het subframe de stabi zo'n beetje op de plek van de voorste bout zit. wat bij wellems er nog voor zou zitten
-
Afbeelding Wellems blokjeskkhnm
Eén van de mogelijkheden tot het bijstellen van de uitlijning (askanteling) is het toepassen van Wellems blokken. Hieronder een afbeelding van wat deze set omvat.
Note: de oude versie heeft nog geen busjes door de blokken lopen, en dienen daarom regelmatig te worden gecontroleerd, of met loctite te worden vast gezet.
<!--EDIT|Jaap|1170615669-->
-
Jammer Roel: Bijlage plaatjes gaan niet mee in een quote.
inhoud wellems:
(http://www.steilheck.nl/smf/index.php?action=dlattach;topic=3968.0;attach=3433;image)
effect wellems:
(http://www.steilheck.nl/smf/index.php?action=dlattach;topic=3968.0;attach=3435;image)
-
veel caster heeft geen nadeel voor de polo , camber juist weer wel voor dagelijks gebruik (je banden slijten schuin aan de binnen kant weg )
nu had de cup ook 3graad negatiefr camber pootjes
-
prima, dan ga ik eens kijken of ik zelf wat blokken kan fabrieken..
-
Is het verschil met en zonder wellemsblokken égt goed te merken kwa wegligging??? Neem aan van wel, maar maar moet ik me dat dan in voorstellen? Neem ook aan omdat de wielen dan verder naar voren vallen dat er meer gewicht op de wielen duwen waardoor meer grip, toch?
-
massa op de wielen blijft gelijk.
Wellemsblokken = merkbaar verschil.
-
Wellemsblokken zorgen er ( imho ) vooral voor dat het nerveuze, zoekerige gedrag verdwijnt na verlagen.. Bij 60mm verlaging staan de voorpoten zonder verdere aanpassingen gewoon vrij rechtop, en stuurt de auto nerveus: vooral rechtuit reageert de auto sterker op ongelijk wegdek. Door het caster te corrigeren richting fabriekswaarden raak je dat effect volledig kwijt en stuurt ie weer zoals te voren.
-
Vooral het insturen van bochten vind ik merkbaar verbeterd na montage van de Wellems-blokken. Niet meer grip door massa-verdeling (althans, verwaarloosbaar wellicht?), maar vooral door betere geometrie.
-
Ik hoop na vanavond / morgenochtend ook het verschil te kunnen merken.. :)
-
kwam op ebay deze wellemsblokken tegen:
http://cgi.ebay.de/Stabihalterung-Stabihalter-G40-Polo-86C-Stabi-2F-GT-Fox_W0QQitemZ280363138053QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item4146f1fc05&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A12%7C66%3A2%7C39%3A1%7C72%3A1229%7C240%3A1318%7C301%3A1%7C293%3A1%7C294%3A50
tekst:
Nicht klemmde Version, der Stabi hat lediglich eine stramme Führung, dadurch kann er nicht brechen !
betekend dit dat hij aangeeft dat het beter is om zonder die twee ringen aan de buitenkant te rijden........
is dat wel wijs? -dunno- Rijdt iemand daarmee?
-dunno-
-
Ringen zet je aan de binnenkant, daar aan de buitenkant geen ruimte is :)
Maar goed: geen idee of zonder de verschuif-ringen beter is. Denk het niet,.. Als de stabi verschuift, zal de geometrie wijzigen. In de originele rubbers schuift de stabi niet zoveel: wringt wel, maar wringt ook weer terug.
Ik schat een gevalletje: "Wat ik niet te koop heb is alleen maar overbodige rotzooi.. Had ik die ringen er wél bij te koop gehad, dan had ik ze als absoluut onmisbaar aangeprezen."
-
Mist ook de stalen plaatjes, ze zijn wel Quasi Unkaputtbar :D :D
Klinkt als beunhaas, zou voor een paar tientjes meer liever nieuw en vertrouwd spul kopen.
-
@ martijn: was niet van plan ze te kopen
Probeer slechts te begrijpen. :)
volgens mij zijn de plaatjes trouwens niet nodig.
Het is de alu versie. dus de bouten zitten er zo ver ik mij kan herinneren in verzonken.
-
Dat er geen stalenplaatjes bij zijn, is niet zo erg, daar het geen werkstof, maar alu blokken zijn. ( Of vermeld meneer dat er plaatjes bij horen? )
desalniettemin: If it ain't broke ( wellems ) don't try to fix it?!
-
ah, had niet gezien dat het alu was.
Neus--verder kijken - niet lang genoeg :D -nana-
-
ach ik heb er ook alu onder welke 2mm verder de stabi naar voiren trekken als wellems .aangezien de wellems berekent zijn op 60/40 verlaging , en ik op 80/60 rijdt
-
nog geen last van oxidatie/vreten?
-
Alu of werkstof: Werkt allebei.
-
nog geen last van oxidatie/vreten?
nope nul komma nul
-
hoe zit het eigenlijk met de aandrijfassen. aangezien ik hier niks over kan vinden ga ik er vanuit dat deze genoeg speling hebben om de ruimte die minder wordt bij het gebruik van verlaging+sleufgaten op te vangen? morgen weer uitlijndag :)
-
misschien domme vraag, maar zijn deze blokken voor alle types gelijk? Zo ja, waar zijn die hier te krijgen?
-
G-lader seite
http://www.g-laderseite.de/eshop/product_info.php?products_id=58
-
-thanks-
-
iemand advies over wat ik hier boven (onderaan vorige pagina) heb beschreven.?
-
Ik zou zeggen: kijk eens onder de auto om te zien hoeveel ruimte er rond de aandrijfassen is...
-
hoe zit het eigenlijk met de aandrijfassen. aangezien ik hier niks over kan vinden ga ik er vanuit dat deze genoeg speling hebben om de ruimte die minder wordt bij het gebruik van verlaging+sleufgaten op te vangen? morgen weer uitlijndag :)
Toen de audi op zijn laagst lag, en dus ook aanliep, hadden de assen nog genoeg plaats..
zal bij een 86c hetzelfde zijn..
-
heb het niet over die ruimte, maar de speling op de as zelf, heb net 'n losse aandrijf as gepakt, en zie wel dat er op de binnenste homokineet heel wat speling kan zitten (in de lengte v/d as) maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat na sleufgaten te hebben gemaakt, de assen nauwelijks speling hebben waardoor dit naar de kloten loopt
-
Assen kan je ook inkorten... maar zolang je niet zover verlaagd dat je hapjes uit de langsdragers moet halen,.. is dat niet echt nodig.
-
Ook wellemsblokken gemonteerd ... die zwarte van ebay http://cgi.ebay.de/Polo-86c-PU-Stabilager-Klemmring-G40-Derby-Turbo-Stabi_W0QQitemZ270428618152QQcmdZViewItemQQptZTeile_ohne_Strassenzulassung?hash=item3ef6cd3da8&_trksid=p3286.c0.m14#ht_846wt_939
Merkte voor veel verschil dat het zwalken minder is (ervoor kon je voor je gevoel je stuur met je pink ronddraaien :D)
ruimte rond aandrijfassen gaat wel , maar dat anti-trilgewicht kon er bij mij niet meer op.... ook had ik last dat mijn stuur stangen tegen de kas aan komen boven ?
-
Vanaf welke punten zijn de spoorbreedte die in de handleiding staan gemeten?
En wat zijn de voor/nadelen van verschil verhouding in breedte voor/achter?
Kan op het oog al zien dat de wielen bij mij voor verder naar buiten staan dan achter, wil ik meteen veranderen icm wellems....
-
Vóór breder dan achter is in ieder geval stabieler in de bocht -ja-
-
wellems eronderzitten, maar nog niet toegekomen aan de sleufgaten..
auto is voor iets gezakt en staat nou wel mooi in hoogte verschil voor/achter, begin nou wel te twijfelen aan de sleufgaten, dan zal ie wel weer omhoog komen.
maargoed, hoogte kan later wel weer aangepast worden..
-
Maar weet iemand van waar tot waar gemeten? Zie hier boven
-
ja vanuit hart origineel gat (zie zoekfunctie -thumbsup- )
-
bedoelde nog een bericht hoger :) de sporing voor en achter die in de handleiding staat, waar die precies gemeten is?
-
de sporing wordt op een verschillende manieren gemeten : verloop in rolafstand van 1 m met verloop in mm aangeduid . of in graden
wielbasis wordt gemeten van hart naaf tot hart naaf in de lengte van de auto .
de spoorbreedte wordt gemeten van van hart wiel tot hart wiel in de breedte van de auto
-
owja, spoorbreedte en sporing is beide wat anders, ff niet aan gedacht..
-
schoppie
heb mijn auto laten uitlijnen, maar ze konden alleen de sporing instellen. Logisch natuurlijk.
Maar mijn auto trekt naar links als ik het stuur loslaat. Uitlijner beweerde dat dat kwam doordat zowel de achteras als de rechter voorpoot krom zouden zijn. Links was er niks aan de hand.
Achteras is hopelijk te verhelpen met de het uiteinde van de as (dus waar de trommel op zit) te vervangen en als dat niet helpt de complete as.
Maar de voorpoot geloof ik niet echt in.
Als ik me stuur voor het gevoel recht heb staan, staan mijn voorwielen duidelijk niet recht. 1 van de 2 wel, maar de andere dus niet. (weet zo snel uit me hoofd niet welke van de 2 dan niet goed staat)
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Want ik vind het vrij irritant.
Wat ik zo raar vind is dat de uitlijner de sporing wel goed in heeft kunnen stellen. Terwijl de wielen geen toespoor hebben, dan zou ie toch niet naar links trekken?
Veerpoot misschien getordeert?
Ik weet het echt niet.
Ik heb overigens geen willemsblokken oid. dan zou t bij mij juist gaan aanlopen.
Kom aub niet aan met zet er andere velgen op want dat helpt niet. Velgen zijn recht namelijk.
-
heb mijn auto laten uitlijnen, maar ze konden alleen de sporing instellen. Logisch natuurlijk.
dat is dus niet logisch.. -klus-
Stabisteun Rechts is te verstellen, de draagarmen zijn evt. ook te verstellen zoals in dit topic terug te vinden is.
Post het lijstje met uitlijnresultaten eens, dat zegt een stuk meer dan een vage beschrijving.
-
dat is dus niet logisch.. -klus-
Stabisteun Rechts is te verstellen, de draagarmen zijn evt. ook te verstellen zoals in dit topic terug te vinden is.
Post het lijstje met uitlijnresultaten eens, dat zegt een stuk meer dan een vage beschrijving.
en die heb ik dus niet, zal eens kijken of ik hem nog kan opvragen. Dacht daar pas aan na het uitlijnen.
Ik ga daar in elk geval nooit meer heen!
-
Achteras is hopelijk te verhelpen met de het uiteinde van de as (dus waar de trommel op zit) te vervangen en als dat niet helpt de complete as.
Maar de voorpoot geloof ik niet echt in.
Als je achterwiel nu scheef staat, zal alleen de astap vervangen waarschijnlijk niks uithalen:
dan is je achteras krom, die is zwakker dan de astap.
(weet ik helaas uit ervaring: m'n score is 2 kromme of verrotte achterassen)
Kromme veerpoot heb ik ook welles in me handen gehad, dus dat kan wel.
Maar heb ook welles een kromme draagarm vervangen: dat kan ook nog.
(gelukkig niet me eigen polo's, in dit geval)
Aan de hand van een uitlijnrapport kun je vaak wel opmaken wat er loos is.
-
heb inmiddels een mail gestuurt naar de uitlijner. Mocht ik daar morgen geen reactie van ontvangen ga ik morgenmiddag of woensdagochtend er langs om het nogmaals op te vragen.
Hmm ik dacht dat die astap wel de oorzaak zou kunnen zijn. Voor zover ik weet stond ie iets van 2 graden met de bovenzijde meer naar de carosserie zegmaar. dus zo \ bij wijze van spreken. Maar dat weet ik niet helemaal zeker. Maar dat ligt dus eerder aan de as, dan aan de astap.
Draagarm is door een van de vorige eigenaren vervangen, maar of dat een goede was weet ik niet, want ik moest het fuseekogelrubbertje ervan vervangen hebben. Dus nieuw was ie niet. Heb overigens nog een set veerpoten liggen, dus die kan ik wel vervangen. Maar heb daar niet het juiste gereedschap voor (verenspanner e.d.).
Auto staat ook scheef lijkt het wel. maar kan ook aan de oprit liggen, kan de krik er aan de rechter kant zo onder krijgen, terwijl links ik eerst de noodkrik moet gebruiken om de auto een stukje op te krikken voor de gewone krik eronder kan.
Weet inmiddels dat er een supersport 60/40 verlaging op zit, waarvan de 40 versteld kan worden naar 60, dus wellicht zal er daar een deel in zitten. Maar er is me ook verteld dat er bumpstops achter zouden zitten. Heb zelf geen idee hoe zoiets eruit ziet, maar achter veert ie zoals een normale auto, vooraan issie juist heel stug. Ik raak op de snelweg bij een hobbel wel eens de bodem. dusja... Weet niet of daar iets anders in is gezet.
Is zo'n vervorming te zien als je een normale er naast hebt?
-
heb het uitlijnrapport! Wel raar dat de beginwaarden en eindwaarden op zaken die niet versteld zijn (achteras) veranderd zijn... -gert-
heb maar ffkes een fototje gemaakt voor de handigheid
<dooie link>
heb m extra bewerkt zodat t te lezen valt. En tis origineel formaat vandaar niet int topic als afbeelding gezet.
hopelijk kunnen jullie er wat mee
-
Inmiddels andere polo, nog niet naar de uitlijner gebracht, maar heb wel even een vraag erover.
Ik zag dat met het plaatsen van wellemsblokken de veerpoot iets achterover komt te liggen. Het voorwiel dus iets meer naar voren, maar is het hierbij ook dat de auto vooraan iets lager wordt (paar mm)?
Ik heb aluminium wellemsblokken met 2 standen, uiteraard moet er lagervet tussen, omdat er anders totaal geen flexibiliteit in t geheel zit, maar wat ik me afvraag is welke stand ik het beste kan gebruiken.
zijn blokken van rauspeed heb ik me laten vertellen.
Volgende keer als ik de polo laat uitlijnen ga ik iig naar een bedrijf waar ze ook verder kijken dan de spoorstang. Deze wijkt trouwens uit naar rechts.
-
als je ze tever zet krijg je dat cup systeem.. dus de stand wellems zal voor jouw goed zat zijn -klus-
-
waar kun je eigelijk die wellemsblokken verkrijgen?
mvg
-
https://www.g-laderseite.de/eshop/index.php
-
of 2e hands! Bij mij zitten ze er inmiddels onder, ik zeg doen! -thumbsup-
-
of op e-bay.de zit iemand uit Oostenrijk -thumbsup-
-
op die G-lader site vind ik het niet direct,
@JTG; weet jij toevallig de naam van die persoon? of onder welke naam je dit moet zoeken?
mvg
-
op die G-lader site vind ik het niet direct,
Wel met je ogen kijken he => niet met je neus...... (http://www.g-laderseite.de/eshop/product_info.php?products_id=58)
-
mijn excuses -boehoe-
had er dan toch blijkbaar over gekeken
mvg
me zo'n ding verzette u stabi stang toch meer naar voor eh?
-
Motten we nou echt alles voorkauwen -dunno-
=> doe zelf es moeite en lees deze topic door -thumbsup-
-
"stabi" en "polo" invoeren en dan komt die zo te voorschijn. -thumbsup-
-
hii ok, dankje, heb nu zo'n setje op ebay gekocht gehad van dien oostenrijker :)
mvg
-
Hey heb dit topic eens even goed doorgelezen...mijn caster is namelijk ook afwijkend door het plaatsen van nieuwe verlagingsveren.
Ik heb me ook al verdiept in eventueel camberplaten aanschaffen, maar das niet goed te realiseren en veel te duur.
Helpen die Wellems-blokken echt zo goed om de caster weer in de juiste stand te krijgen?
En hoe monteer je zoiets? Kon geen how to hierover vinden.
-
Gewoon op de plek van de stabi rubbers. De blokken helpen het beste na een verlaging van 40mm. Dan komt je stuur ook weer automatisch terug na insturen. :) Ook komen je wielen weer iets beter in de midden van de wielkuipen.
-
Ook maar eens maken dan -thumbsup-
-
@ JTG:
En komt er dan ook niet extra druk te staan op de veerpoot en zuiger etc.?
En voor is de verlaging van 80mm naar 60mm gegaan met behoud van de veerpoten. Kon ze 1 op 1 overzetten.
Ik vermoed zelf namelijk dat de auto een keer in t verleden een aanrijding heeft gehad en daarbij de boel aan de linkerkant wat krom is.
Dan weet ik dus niet of die Wellems-blokken ook wel voldoende zijn.. :P
-
juist niet, omdat door die wellemsblokken je de "normale" stand er voor terug krijgt.
ja als je met een kromme auto gaat rijden -dunno-
-
hm..naja ik kan het allicht gaan proberen, want rijden zoals het nu is is ook geen doen. iig bedankt -thumbsup-
-
Heb jij na het uitwisselen van je (mindere) verlaging de auto alweer fatsoenlijk laten uitlijnen dan?
-
Jah dat heb ik :P daar kwam de askanteling naar voren...de wielen stonden voorheen dusdanig negatief in de sporing dat het niet opviel..
-
van t weekend n ander setje onder de polo geknutseld... en ook direct maar draagarmen stuurkogels vervangen ... deze week of volgende week ff laten uit lijnen ...
btw ... hij is best laag geworden maar vind het nog wel mee vallen dat de wielen niet midden in de wielkuip/rand staan ...
o ja ..uitlijnen 1 op t oog werkt nie :P het zwabbert nog al wheheheeheh
(binnenkort ook n topic over KW setje ...)
-
Ik vind dat mijn polo nogal snel last heeft van overstuur (voorkant v/d auto gaat rechtdoor)
polo is verlaagd +- 80mm,incl willems en sleufgaten in draagarmgat.
velgen met et 38 en 5,5J breedte. Een tijd geleden heb ik de auto laten uitlijnen.
wat wel een kleine verbetering gaf, maar ik vond het nog te veel. toen heb ik het camber verschil L en R gelijk gezet door sleufgaten te maken in het gat voor de Draagarm. R camber gemeten met waterpas en daar L op gelijk gesteld. Sporing afgesteld, maar ik vlieg nogsteeds vooruit.
owja ,Kep er winterbanden met genoeg profiel op zitten (7mm) dus dat is het ook niet.
Wat kan ik doen om dit te verbeteren zodat ik weer lekker hard door de bocht kan -naughty-
-
Wielvlucht voorzijde L zou nou dus gelijk aan R zijn wat dus niet op het rapport staat
-
Auto die rechtdoor gaat over de wielen heeft onderstuur...
-
of te hard de bocht in :)
-
Onderstuur:
Onderstuur door de gehele bocht:
- achter vering en demping harder.
Onderstuur bij insturen bocht:
- voorste vering en demping harder;
- meer caster;
- voorstabilisator strakker.
Onderstuur midden in de bocht:
- voorste vering en demping harder;
- minder caster;
Onderstuur bij uitkomen van de bocht:
- voorste vering en demping zachter;
Onderstuur bij het uitkomen van een snelle bocht:
- achterzijde meer grondspeling.
hele artikel, wel interessant
http://www.civicclubholland.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=30575
-
Ik haal ze altijd weer door elkaar...
caster = naloop toch?
dan zal ik eens kijken of ik RV nog iets naar voren kan halen gezien deze iets afwijkt tov LV
-
Even dit 'oude' topic omhoog halen:
Ik ben vandaag naar een gemiddelde uitlijnboer geweest om auto uit te lijnen. Deze bandenboer heeft helaass (omdat dit volgens fabrieksopgaaf alleen mogelijk is..) de sporing afgesteld. Echter, zag ik op het rapport dat de wielvlucht en askanteling aan de voorzijde nog verre van goed is:
askanteling voorzijde links 2.40 voorzijde rechts 1.35 en wielvlucht voorzijde links -0.40 en wielvlucht voorzijde rechts -1.26.
Auto is 60/40 verlaagd en heeft wellems blokken. Nou is mijn vraag, aangezien ik dit niet direct in dit topic terug kon vinden: hoe kan ik de askanteling (met wellems) nog enigszins verstellen? En hoe is de wielvlucht te verstellen?
En is er ook nog wat te stellen aan de achteras?
-
Volgens mij word alles tig herhaalt in deze topic........
Askanteling/caster kun je proberen dmv de demontabele rechterstabisteun te verstellen: 2 dikke bouten in rechterwielkast,
meestal is er niet heel veel te winnen, maar alle kleine beetje helpen.
Wielvlucht/camber kan eventueel dmv excentrische bouten in de draagarmen: een beetje uitlijnboer had die optie jouw ook verteld.
Alternatief: verstelbare toplagers.
Beugels waarmee de achteras aan de koets vastzit (3 bouten per zijde) zijn vzv sleufgaten: er is wat stelruimte.
-
Volgens mij word alles tig herhaalt in deze topic........
Zal een kwestie vanbegrijpend lezen zijn bij me :)
Askanteling/caster kun je proberen dmv de demontabele rechterstabisteun te verstellen: 2 dikke bouten in rechterwielkast,
meestal is er niet heel veel te winnen, maar alle kleine beetje helpen.
Ik dacht altijd dat de askanteling bij een verlaagde polo eigenlijk 'automatisch' juist gesteld wordt door het toepassen van wellemsblokken.. blijkbaar niet helemaal dus. Ik merkte dat ik bij mijn rechterwiel net mijn hand kwijt kan achter het wiel tussen band en wielkast. Bij mijn linkervoorwiel kan ik wel 1,5 handdikte kwijt tussen band en wielkas..
Wielvlucht/camber kan eventueel dmv excentrische bouten in de draagarmen: een beetje uitlijnboer had die optie jouw ook verteld.
Alternatief: verstelbare toplagers.
Wielvlucht corrigeren geeft voor 'normaal' straatgebruik geen merkbaar verschil toch?
Beugels waarmee de achteras aan de koets vastzit (3 bouten per zijde) zijn vzv sleufgaten: er is wat stelruimte.
-
Dmv Wellemsblokken trek je de stabi links&rechts evenveel naar voren,
volgens je uitlijning zit er verschil tussen links&rechts: dat verschil verander je niet met Wellemsblokken.
Geen enkele 86/86c heeft netjes 'vierkant' uitgelijnd de fabriek verlaten.
(als je achteras er recht onder zit, is dat pure mazzel)
Zolang alles binnen de marges valt en de sporing is goed afgesteld,
zal er geen rare bandenslijtage zijn => goed genoeg voor de meeste hier.
Wil je 't perfekt (of iig beter) => zul je motten sleutelen
-
(https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/t1.0-9/10274238_750143468350238_4588510157904471729_n.jpg)
-
Mooi spul!