Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Vincent op di, 05 apr 2016, 17:51:29
-
Beste mensen,
Ik ben al tijden opzoek naar de oorzaak in een lichte trilling in mijn polo coupe. Ik heb al veel zaken vervangen / uitgesloten, maar het trillen is niet meer of minder geworden. Eerst even de specs van de auto:
Polo 2 coupe, verlaagd met vaste verenset van h&r 60/40 met gele koni's rondom. Wellemsblokken gemonteerd.
Wat is er al aan gedaan in de hoop de trilling weg te nemen:
- velgen gericht alle 4
- banden al 2x gewisseld. Ook al een keer terug naar de fabrieksoriginele wielen
- wielen gebalanceerd
- auto al meerdere malen uitgelijnd
- remschijven gewisseld
- bak gereviseerd
- lange aandrijfas incl. homokineten gewisseld, balanceergewichtje teruggehangen op de aandrijfas;
- wiellagers voor vernieuwd
Er is eigenlijk weinig veranderd. De lichte trilling is niet meer of minder geworden. Ik begin een beetje door mijn opties te raken. Het valt me op dat bij flink accelereren de trilling niet of nauwelijks voelbaar is, bij minder belaste motor, dus bij uitrollen of bij constant cruisen in lagere toeren voel ik het trillen weer wat opkomen. Nu weet ik bij mijn passat 35i dat dit soort klachten veroorzaakt kunnen worden door versleten motorsteunen. Hoe zit dit bij een 86c? Heeft iemand anders nog ideeen? Chassis is niet krom. Ik heb de auto inmiddels zo'n 15 jaar en volgens mij had ik deze klachten niet bij aanschaf van de wagen...
-
Zo'n soortgelijk geintje heb ik ook es gehad bij m'n classic:
uiteindelijk bleek 't bij mij een kapotte stuurkogel te zijn.
Van buitenaf in stilstand niks aan te zien of te voelen (netjes apk-goedkeur en alles),
maar de binnenvoering zat er scheef in en als er kracht op kwam deed er wel speling optreden.
Bij optrekken niks, constante snelheid rijden was iets trilling en bij krachtig remmen trilde m'n vulling eruit...
-
Dat krachtig remmen kan ik ook nog wel eens proberen. Mag ik vragen hoe je bij de stuurkogel terecht kwam?
-
Ook gehad, bij de snor. Uiteindelijk zat het in een achterband...
-
Mag ik vragen hoe je bij de stuurkogel terecht kwam?
Per toeval eigenlijk: 't stofhoesje van die stuurkogel wilde met pensioen, tijdens 't vervangen
kwam ik 't probleem tegen en is een andere stuurkogel opgekomen -klus-
-
maar je korte aandrijfas heb je dus nog niet gedaan? Kan best zijn dat het daar uit komt. Ik heb het in het verleden ook al eens gehad dat daar een trilling uit kwam. En verder kunnen versleten motorsteunen bij elke auto zorgen voor trillingen. Anders maakten ze die dingen wel gewoon van massief materiaal als dat dempingsrubber geen nut zou hebben.
-
banden kan ik uitsluiten. Na 3 sets banden gewisseld te hebben geen verschil gemerkt in afname of toename van trillen.
Lange aandrijfas heb ik inderdaad destijds gewisseld vanwege een ratelende buitenste homokineet bij insturen, dus geen halve maatregelen: gelijk aandrijfas incl. homokineten gewisseld. Korte aandrijfas leek mij nog goed, de homokineten en aandrijfashoezen hierop ook (geeb bijgeluiden en hoezen zijn keurig droog), dus ik zag geen reden om die te gaan wisselen.
De motorsteunen zijn nog niet gewisseld. Visueel is er verder niks aan op te merken, maar bij bepaalde type auto's zijn ze nogal slijtagegevoelig en is het een bekend probleem (bijvoorbeeld bij mijn passat 35i). Ik heb echter in al die jaren meelezen op dit polo 86c register nog nooit iets gelezen over iemand die versleten motorsteunen op een 86c heeft gewisseld. Dus op basis daarvan probeer ik de motorsteunen uit te sluiten.
Maar trillen bij enigszins onbelaste motor (dus bij uitrollen en constante snelheid) en het weg-ebben van trillingen bij flinke belasting is een typische klacht die ook voorkomt bij versleten motorsteunen, vandaar mijn vraag
-
Achterste baksteun is wel iets dat vaker op het forum langs is gekomen...
-
bij mijn g40 heb ik ook last van versleten motorsteunen hoor.
Een test die ook wel deels kan laten zien of je motorsteunen gaar zijn is auto goed op de rem en dan de koppeling rustig laten komen en dan kijken hoe ver de motor kantelt. Als je steunen goed versleten zijn zie je hem ook flink kantelen. Als je steunen nog goed zijn dan kantelt de motor niet heel erg veel.
-
Vandaag voor de auto weer een jaar APK gescoord. Ook nog even opzoek geweest naar de oorzaak van het trillen in de auto:
- beide achterwiellagers maakten geluid en vertoonden speling (nooit gehoord vanwege uitlaatgeluid)
- teveel remverschil achter (waarschijnlijk trommels vuil of niet goed gangbaar)
- bandenspanning rond de 1 bar vanwege 5 maand stilstaan doh
Inmiddels alles gefixt, maar toch het trillen nog niet helemaal weg. Stuurkogels waren in orde trouwens...
-
maar hij heeft dus 5 maanden stil gestaan en hij trilt op die banden nu? Dat is nogal logisch, die banden zijn nu namelijk niet rond meer omdat ze zo lang hebben gestaan.
-
maar hij heeft dus 5 maanden stil gestaan en hij trilt op die banden nu? Dat is nogal logisch, die banden zijn nu namelijk niet rond meer omdat ze zo lang hebben gestaan.
Goed lezen!! dat is nogal logisch, zie het eerste bericht
- banden al 2x gewisseld. Ook al een keer terug naar de fabrieksoriginele wielen
:) :)
-
Inderdaad. Ook voorafgaand aan het lange stilstaan al trilling in de auto. Nu na het lange stilstaan en juiste bandenspanning alweer 300 km gereden maar toch nog trilling in de auto. De vierkante wielen zouden inmiddels wel weer rond moeten zijn..
-
Goed lezen!! dat is nogal logisch, zie het eerste bericht
:) :)
Zelf ook even goed lezen, hij zegt namelijk dat de trilling nog niet helemaal weg is na de volgende reparatie punten
- beide achterwiellagers maakten geluid en vertoonden speling (nooit gehoord vanwege uitlaatgeluid)
- teveel remverschil achter (waarschijnlijk trommels vuil of niet goed gangbaar)
Oftewel daaruit maak ik dan op dat hij de auto wel minder vind trillen maar het is nog niet helemaal weg. Oftewel dat laatste trillen kan best uit die banden komen.
En in 300km is dat ovale echt nog niet van je banden af hoor.
-
Rond de motorsteun linksvoor (boven de dynamo) is de langsdrager van de carrosserie hartstikke vettig. Huh, dat is vreemd? Motorsteunen bij een 86c zijn toch niet vloeistiofgevuld?? De vettigheid is blank van kleur (beetje zoals vaseline), het is geen koelvloeistof, want geen smaak. Welke vettigheid kan zich hier ophopen? Zelf dacht ik aan luchtfilter onderhoudsolie van de K&N filter. Anders zou ik het niet weten.. Iemand??
-
Motorsteun nabij dynamo is rechtsvoor (altijd alles vanuit bestuurdersstoel bekijken qua positie)
Nee, is allleen rubber, geen dure vloeistofgevulde.
Vettigheid bovenop langsdrager: blanke wax? (roestwering af-fabriek)
-
Hmm, zou kunnen. Zorgen om niks dan waarschijnlijk. Vettigheid zit inderdaad rondom de motorsteun op de langsdrager en het lijkt wat op vaseline qua kleur en dikte.
-
ik zou dan ook denken aan iets van roestbescherming. Als het motorolie zou zijn dan is het vaak dunner en bovendien vaak donker van kleur. En verder is er kwa licht gekleurd vet ook bijna niks op een auto aanwezig. Homokineetvet is donker. En als je daar al lagervet ofzo hebt zitten dan moet dat er door iemand heen gesmeerd zijn, anders komt het er niet.
-
Het viel me op omdat er een vettige vlek ineens op de garagevloer lag. Motorkap open en boven de vlek op de garagevloer zoeken trof ik vettigheid aan op de langsdrager. Het zou wax kunnen zijn, maar dat had ik dan in de afgelopen 15 jaar dat ik de auto in bezit heb al eerder moeten opmerken. Wel heb ik 2 weken terug de inleg luchtfilter gereinigd en in de onderhoudsolie gezet. Wellicht teveel olie gebruikt en lekt dit eruit. We houden het nog even in de gaten
Het trillen lijkt overigens iets minder. Bij bepaalde toerentallen doet de auto wat schudden. Je voelt het in de hele auto, handen, stuur, benen, rug. Je ziet het dashboard dan op en neer trillen. Ga je dan 5km/h harder of zachter rijden, is het compleet verdwenen. Bij belaste motor (vol accelereren) komt dit niet voor.
-
Ik zeg achterste baksteun...
-
Wat zou daar kapot aan kunnen zijn dan? Het rubber?? 867199383A ?
-
Hoeft niet per se kapot te zijn, versleten/verduurd kan ook.
-
(http://www.g40.nl/smf/index.php?action=dlattach;topic=15255.0;attach=40995)
Deze dus. Voor het vervangen van nummer 2 moet de bovenste bout los. Betekent dit dan dat de complete motorsteun uitgebouwd moet worden? En is dit een beetje goed zelf te doen met brug?
-
Met brug supersimpel te demonteren. Of uit elkaar halen ook mogelijk is weet ik niet uit ervaring, maar gezien het plaatje mag dat ook geen struikelblok zijn. Ik zeg: met het juiste gereedschap en het juiste nieuwe rubber zou 1 uur brughuur voldoende moeten kunnen zijn...
-
Verstandig is wel om een dwarsbalk in de motorruimte te leggen waar je motor/bak aan laat hangen, om kantelen te voorkomen. Daarmee haal je ook de druk van de bouten van de baksteun af, waardoor het demonteren makkelijker wordt.
-
Assteun onder bak/blok zetten zou voldoende moeten zijn denk ik
Aangezien dit een niet al te dure reparatie is, kan ik dit binnenkort wel eens proberen.
-
Assteun onder bak/blok zetten zou voldoende moeten zijn denk ik
Aangezien dit een niet al te dure reparatie is, kan ik dit binnenkort wel eens proberen.
die optie lijkt mij inderdaad ook beter dan een balk er boven op. Met die balk ga je vrijwel niks doen. Je hebt wel van die steunen die speciaal bedoeld zijn om boven de motor langs te zetten voor bij voorbeeld een versnellingsbak wissel ofzo. Alleen is een assteun er onder in dit geval veel sneller en makkelijker. En als je de steun er dan net niet op krijgt kun je door de brug wat heen en weer doen meer ruimte maken of juist wat meer druk op het rubber zetten.
-
(http://www.g40.nl/smf/index.php?action=dlattach;topic=15255.0;attach=40995)
...
Vanmorgen had ik even een half uurtje vrij, dus de polo even op de brug gehad en de motorsteun gecheckt. Rubber was nog heel, wel vrij oud zo te zien. Alle bouten van de motorsteun gecontroleerd. Alles zat nog muurvast, behalve de rood omcirkelde moer die op de bout zit door het rubber heen. Ringsleutel 17 op de moer en ik kon deze vrij eenvoudig ronddraaien, de bout draaide wel mee. Aandraaien van de moer lukt niet omdat je de bout dan moet blokkeren en dan zou de motorsteun uitgebouwd moeten worden om erbij te komen. Nu is mijn vraag: zit dit goed gemonteerd? Of moet deze bout en moer superstrak op het rubber zitten?
-
Rubber op zicht misschien wel goed, maar bij de bout/moer heb je speling ontdekt. (Een) Probleem gevonden, lijkt me?!
-
Speling vind ik een groot woord. Kon niks meetbaar op en neer bewegen. Alleen de bout met moer door het rubberlager kon ik rond draaien. Weet niet of dat normaal is, of dat deze moer net als de andere bouten op de steun muurvast moet zitten. Anders ben ik bij deze op zoek naar een ander motorsteunrubber+lager
-
Ik heb die steun 1 x los gehad. Geen last van getril gehad, enkel dat de bak elke keer uit de versnelling getrokken werd bij accelereren
-
Daar heb ik dan weer geen last van. Betekent dat dan dat ik een defecte steun kan uitsluiten?
-
Idd lijkt mij wel.
-
Ik ga toch nog maar eens naar het bandencentrum. Ik vermoed een hoogteslag in een band of velg. Kan haast niks anders zijn.
-
Inmiddels de ATS classics erop en nog steeds trillen, maar nu vooral in het stuur. Toen maar bezoek gebracht aan het bandencentrum. Uitlijning was goed /balanceren vrij goed, maar wel geconstateerd dat 1 velg een beetje krom is. Deze eerst maar eens richten de komende week en kijken wat die dan doet..
-
Heb dit geintje zelf ook al een keer gehad, bleek 1 band ovaler te zijn dan de ander.
-
Banden die op de velgen liggen zijn ook al niet de nieuwste meer, misschien dat dat ook een rol speelt.
Ondertussen ligt de velg nog steeds bij de richter dus kan nog geen gebruikerservaringen delen :)
-
Gerichte velg terug gekregen: trillen is zo goed als over.
-
[Leest terug in beginpost]:
Wat is er al aan gedaan in de hoop de trilling weg te nemen:
- velgen gericht alle 4
-dunno-
-
Klopt. Alle 4 de RSL velgen op de polo waren gericht. Wel veel trilling. Onlangs gewisseld voor ATS classics. Nog steeds trillen. Toen 1 van de ATS velgen gericht. Nu is het trillen aanzienlijk minder. Er mankeert dus blijkbaar iets aan de set RSL. Zou ook een hoogteslag in 1 van die banden kunnen zijn. Met de ATS set lijkt het rijcomfort een stuk beter in ieder geval. De RSL set gaan we in de winter wel eens grondig bekijken.
-
Klopt. Alle 4 de RSL velgen op de polo waren gericht. Wel veel trilling. Onlangs gewisseld voor ATS classics. Nog steeds trillen. Toen 1 van de ATS velgen gericht. Nu is het trillen aanzienlijk minder. Er mankeert dus blijkbaar iets aan de set RSL. Zou ook een hoogteslag in 1 van die banden kunnen zijn. Met de ATS set lijkt het rijcomfort een stuk beter in ieder geval. De RSL set gaan we in de winter wel eens grondig bekijken.
Wel de juiste naaf centreerringen geplaatst? Anders kan dat ook een oorzaak zijn dat hij gaat trillen op die velgen. En verder kunnen ovale banden of banden met een hoogte slag of zelfs banden met een vlak stuk van een keer te hard remmen de trilling ook veroorzaken.
-
Wel de juiste naaf centreerringen geplaatst? Anders kan dat ook een oorzaak zijn dat hij gaat trillen op die velgen. En verder kunnen ovale banden of banden met een hoogte slag of zelfs banden met een vlak stuk van een keer te hard remmen de trilling ook veroorzaken.
Geen centreerringen gebruikt. Naafgat is 57.1mm, gelijk aan naaf op de auto. Ik vermoed dat het probleem hem in de banden zit. Gaan we nog wel eens checken.
-
Daar zijn we weer met dit probleem. Een paar maanden terug alle banden en velgen laten nakijken. 1 velg had een slag. Deze is gericht en de kwaal is al een stuk minder. Toch is het probleem er nog. Trillen is nu ook voelbaar tijdens remmen, maar ook tijdens rijden. Al is het een lichte trilling. Auto spoort goed, trekt niet naar links of rechts. Wat is er het afgelopen jaar 2 jaar aan gedaan om de oorzaak hiervan vast te stellen:
- nieuwe banden
- alle velgen al een nagekeken en indien nodig gericht
- meerdere keren gebalanceerd
- meerdere keren uitgelijnd
- bandenspanning regematig gecontroleerd
- aandrijfassen gewisseld
- nieuwe remschijven en blokken
- nieuwe achterwiellagers
- versnellingsbak gereviseerd en koppeling nieuw
Ik ben een beetje door mijn opties heen. Auto is verlaagd met vaste 60/40 set en heeft wellemsblokken.
Hetgene wat ik nu verdenk zijn fuseekogel en/of stuurkogels. Ik vind het moeilijk om noemenswaardige speling vast te stellen. Klopt het dat speling op fussekogels/pennen en/of stuurkogels bovenstaande klachten veroorzaken?
-
Speling in de ophanging kan naar mijn idee altijd de oorzaak zijn van trilling, dus ook speling in stuur- of fuseekogels.
Stuurkogels weet ik uit eigen ervaring: zie bericht nr.2 in deze topic.
-
Geen idee welke van deze 2 de mogelijke veroorzaker kan zijn. Misschien beter maar beide preventief vervangen. Oja; bij polo 86c betekent fuseekogels vervangen = complete draagarm vervangen toch?
-
Yep, en bij stuurkogels ook 1 complete stuurstang...
-
Yep, en bij stuurkogels ook 1 complete stuurstang...
of 2 losse stuurstangeinden, toch?
http://www.ebay.de/itm/2x-SPURSTANGENKOPF-LINKS-RECHTS-KUGEL-GELENK-SPURSTANGE-VW-POLO-86C-/160865873901?hash=item25745a6fed:g:fMAAAOSwBP9UYhde (http://www.ebay.de/itm/2x-SPURSTANGENKOPF-LINKS-RECHTS-KUGEL-GELENK-SPURSTANGE-VW-POLO-86C-/160865873901?hash=item25745a6fed:g:fMAAAOSwBP9UYhde)
-
Alleen bij de rechter stuurstang/spoorstang is de stuurkogel te vervangen,
links is de stuurkogel best wel één geheel met de (kromme) stang.
-
wat je ook kunt doen is er eens een goede garage naar laten kijken. Ik gok zo maar eens even dat dat al met al een stuk goedkoper is dan alles op de gok maar gaan vervangen.
-
wat je ook kunt doen is er eens een goede garage naar laten kijken. Ik gok zo maar eens even dat dat al met al een stuk goedkoper is dan alles op de gok maar gaan vervangen.
Beste Maikel,
Hier ben ik dus de afgelopen jaren volop mee bezig geweest met meerdere gerenommeerde garagebedrijven. Er zijn inmiddels al diverse onderdelen vernieuwd om diverse redenen. Het trillen is inmiddels wel sterk verminderd maar nog niet weg. De stuurkogels en fuseekogels vertonen geen overduidelijke speling. Heb ook geen afkeur hierop, maar het kan inmiddels niet zoveel meer zijn.
-
Zoals allen al bekend heb ik al jaren de missie om de polo trillingsvrij te krijgen. Dit proces loopt nogal moeizaam :)
Er is inmiddels weer vooruitgang geboekt, namelijk met nieuwe draagarmen en stuurkogels lijkt de auto zo goed als trillingsvrij -klappen- ....... tot ca. 80 km/h
Echter zo rond de 95-100 km/h is er toch net zo'n moment dat de auto wat wil trillen/schudden (op en neer).
Ik heb mezelf er van overtuigd dat de oorzaak hiervan aan de achterzijde van de auto moet liggen. Ik heb daar in de afgelopen tijd al wel wat aandacht aan besteed, namelijk: bandenspanning gecheckt, nieuwe wiellagers, velgen laten balanceren en controleren op slagen/oneffenheden. Ook de banden gecheckt op rondheid. Ondanks de relatief hoge leeftijd van de banden zijn ze nog wel rond. Zijn er nog meer 86c specifieke zaken die de auto doen trillen aan de achterzijde? Schokbrekers zijn trouwens gele koni's (niet meer de jongste) maar tot dusver nog lekvrij
-
Je hebt de velgen laten balanceren? Ik neem aan dat je bedoelt wielen of te wel velg + band.
Als de auto begint te trillen vanaf 80 km/h ligt dit meestal aan het balanceren van de wielen. Onder de 80 ligt het ergens anders aan.
-
Het kan best dat jou scchokbrekers opraken
-
Oude stuur- en fuseekogels al bekeken? Stofhoesjes eraf gehaald? Lijkt me toch dat er ergens eentje niet fris meer was.
Zoals gezegd heb ik dat ook welles gehad: stuurkogel gewoon netjes apk-goedgekeurd, geen voelbare speling onbelast,
maar belast was er dus wel speling => behuizing kogelgewricht zat compleet scheef en dat zie je pas als 't stofhoesje eraf is.
Ophangrubbers achteras vind ik ook een verdachte voor wat trilling (aftermarket 20 euro de stuk)
-
@ nappertje: ja, de wielen zijn alle 4 gebalanceerd
@ patrick86c: de koni verkoper beloofde mij 15 jaar terug levenslange garantie! :) maar zonder gekheid. Totaal nog geen 20.000 km met die auto afgelegd. Dan kunnen de koni's volgens mij nog niet op zijn!
@ sjon: de oude fusee en stuurkogels nog niet heel kritisch bekeken, moet ik nog eens doen. Achterasrubbers zouden een verdachte kunnen zijn. Dit is zeker een rotklus om te vervangen? Lagers zijn zeker geperst in de achteras?
-
Achterasrubbers monteren valt best mee, met een beetje siliconenspray en wat overtuiging met een grote tang oid krijg je ze er wel in.
(de PU versie is een ander verhaal, weet ik uit ervaring.....)