Auteur Topic: Oliedruk vs zuigerbodemkoeling?  (gelezen 3445 keer)

Offline scully

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
Oliedruk vs zuigerbodemkoeling?
« Gepost op: zo, 27 apr 2014, 15:41:59 »
Aangezien ik laatst voor weinig een 1W blokje heb gekocht, en eigenlijk niet weet wat ik ermee moet, stel ik deze vraag hier maar eens.
Wat weegt zwaarder bij een geblazen blok, wat geen toerenjager is. De oliedruk zoals origineel bij een G40, of een iets lagere oliedruk door de oliespuiters, maar hierdoor wel zuigerbodemkoeling? Het voordeel van de zuigerbodemkoeling bij een geblazen motor kan ik mij goed voorstellen, maar in hoeverre is dit ten nadele van de oliedruk?
Kan iemand zeggen wat origineel de oliedruk is, en wat deze zal zijn bij een 1W motor met spuiters? Hoeveel oliedruk wil je eigenlijk, maw wat is acceptabel, hoever mag dit naar beneden?
En wat zijn de mogelijkheden om de oliedruk op te voeren? Ik meen ooit iets gelezen te hebben over aangepaste tandwielen ofzo?

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Oliedruk vs zuigerbodemkoeling?
« Reactie #1 Gepost op: zo, 27 apr 2014, 21:36:17 »
Zuiger bodemkoeling gaat enorm veel doen om pingelen tegen te gaan. En er zijn ook units waar een soort drukveer in zit, die houdt hem dicht tot de oliedruk hoger dan .. bar is. Oftewel laag in de toeren doen ze dan niks en hoger in de toeren word de druk hoger en gaan ze wel open.

Offline scully

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
Re: Oliedruk vs zuigerbodemkoeling?
« Reactie #2 Gepost op: ma, 28 apr 2014, 10:00:05 »
Zuiger bodemkoeling gaat enorm veel doen om pingelen tegen te gaan.

Precies, volgens mij is dit wel iets wat je graag op een geblazen motor wil hebben, maar een 1W past niet zomaar natuurlijk, dikkere kopbouten, en geen klopsensor. Je zou natuurlijk de G40 krukas erin kunnen zetten, en dan met G40 zuigers gaan rijden, of je moet al custom zuigers zien te vinden om de langere slag te compenseren. Die zuigers zullen dan lager zijn (7,1 mm?) dan de G40 zuigers, dus die zullen de hitte dan ook slechter afvoeren lijkt mij? Volgens mij is dat een beetje tegenstrijdig met de zuigerkoeling. Maar dat even terzijde.
Een 1W heeft niet zo'n unit om de boel op druk te houden, dus ze spuiten altijd. Bij lagere toeren zullen ze ook iets minder hard spuiten vanwege de lagere druk, maar bij hogere druk spuiten ze dus ook harder. Hoeveel zal dit ten koste gaan van de oliedruk, en uiteindelijk dus de smering van het blok?

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Oliedruk vs zuigerbodemkoeling?
« Reactie #3 Gepost op: ma, 28 apr 2014, 10:55:18 »
Bij mijn 16v's zit er ongeveer een halve bar verschil in oliedruk.
(beide blokken gereviseerd en originele oliepompen gecontroleerd)

Klopsensor: zit die op een 1W onderblok al niet voorbereid in 't gietsel?
Dan is 't een kwestie van gaatje boren, draad tappen en sensor erin schroeven.

Offline Lewis-coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.078
  • Geslacht: Man
Re: Oliedruk vs zuigerbodemkoeling?
« Reactie #4 Gepost op: ma, 28 apr 2014, 11:15:46 »
je kan de volume verhogen doormiddel van het tandwiel te verbreden, dit is alleen mogelijk bij een kettingpomp!

je hebt indd verschillende uitvoeringen van die sproeiers, met drukveer of zonder drukveer..


https://www.google.nl/search?q=kolbenbodenk%C3%BChlung+vw&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=hRxeU7fHF4WjPfTTgNgO&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1280&bih=899
« Laatst bewerkt op: ma, 28 apr 2014, 11:18:16 door Lewis-coupe »

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Oliedruk vs zuigerbodemkoeling?
« Reactie #5 Gepost op: ma, 28 apr 2014, 11:35:04 »
Pfff, oliedruk: ik heb er BAR weinig verstand van...



Sorry, ik kon het niet laten...  :)
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Lewis-coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.078
  • Geslacht: Man
Re: Oliedruk vs zuigerbodemkoeling?
« Reactie #6 Gepost op: ma, 28 apr 2014, 11:59:50 »
 -blabla-

Offline scully

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
Re: Oliedruk vs zuigerbodemkoeling?
« Reactie #7 Gepost op: ma, 28 apr 2014, 12:42:19 »
Bij mijn 16v's zit er ongeveer een halve bar verschil in oliedruk.
(beide blokken gereviseerd en originele oliepompen gecontroleerd)


Deze blokken zijn verder identiek, of heeft 1 van de 2 ook oliespuiters? En kan je ook aangeven hoeveel druk deze blokken uberhaupt hebben?

je kan de volume verhogen doormiddel van het tandwiel te verbreden, dit is alleen mogelijk bij een kettingpomp!


Je bedoelt zoiets:

http://www.ebay.de/itm/Polo-G40-Olpumpe-Verbreiterung-30-mehr-Ol-Fordermenge-/350112439919?pt=DE_Autoteile&hash=item518453de6f

Hier een oliepomp waar het blijkbaar al in zit:

http://www.ebay.de/itm/verstarkte-Olpumpe-VW-Polo-1-3l-G40-PY-030115105E-/281118832551?pt=DE_Autoteile&hash=item4173fcf7a7

Hoe werkt zoiets uberhaupt? Ik zie een paar tandwielen, en omdat ze breder zijn, levert de pomp meer flow of druk? Door bredere tandwielen gaat een pomp niet harder draaien. Verpompen deze tandwielen ook de olie dan? Het is niet zo dat ze schoepjes ofzo aandrijven?

In de advertentie van de ombouwset wordt gesproken over 30% meer flow als ik het goed vertaal, en de versterkte oliepomp spreekt over meer druk. Dit is volgens mij niet helemaal hetzelfde, tenzij door de extra flow ook extra druk wordt opgebouwd. Wel wordt in beide advertenties gezegd dat het nodig is bij aanpassingen zoals oliesproeiers, maar dat is natuurlijk verkooptaal.

Pfff, oliedruk: ik heb er BAR weinig verstand van...

Sorry, ik kon het niet laten...  :)

Lol, ik snap er ook nog niet zoveel van.  :)
« Laatst bewerkt op: ma, 28 apr 2014, 12:45:15 door scully »

Offline Lewis-coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.078
  • Geslacht: Man
Re: Oliedruk vs zuigerbodemkoeling?
« Reactie #8 Gepost op: ma, 28 apr 2014, 13:04:52 »
die versterkte van 138 euro is niet zoals ik bedoel....die geeft alleen meer druk! niet meer volume....

deze is gemaakt zoals 1de link....

deze ziet er ook veel breder uit, is afkomstig van een duitse kennis..


« Laatst bewerkt op: ma, 28 apr 2014, 13:07:00 door Lewis-coupe »

Offline scully

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
Re: Oliedruk vs zuigerbodemkoeling?
« Reactie #9 Gepost op: ma, 28 apr 2014, 13:17:33 »
die versterkte van 138 euro is niet zoals ik bedoel....die geeft alleen meer druk! niet meer volume....

deze is gemaakt zoals 1de link....

deze ziet er ook veel breder uit, is afkomstig van een duitse kennis..

Dus het is een soort verdringerpomp? Die tandwielen verpompen de olie zoals een Eaton de lucht verpompt? Zo ja, dan betekend meer flow ook meer druk, aangezien een Eaton slechts druk opbouwt door een overload aan flow te leveren. Andersom betekend dan dat als je meer druk hebt, je ook meer flow hebt toch? Zo ja, dan snap ik je eerste opmerking niet helemaal.

Dan blijf ik wel met de vraag zitten of zoiets nodig is. Verlagen oliesproeiers de druk zover dat je de druk weer moet opvoeren? Hoeveel druk of flow ben je eigenlijk nodig?

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Oliedruk vs zuigerbodemkoeling?
« Reactie #10 Gepost op: ma, 28 apr 2014, 13:24:03 »
Deze blokken zijn verder identiek, of heeft 1 van de 2 ook oliespuiters? En kan je ook aangeven hoeveel druk deze blokken uberhaupt hebben?
1x 1.4 16v zonder oliesproeiers & 1x 1.6 16v met oliepsproeiers,
maar mechanisch gezien aardig vergelijkbaar, exact zelfde cilinderkop enzo.
De 1.6 16v heeft bij 2000 toeren +/- 2 bar oliedruk, verder in toeren loopt 't op naar 3 bar ofzo.
De 1.4 16v heeft bij alle toerentallen ongeveer een halve bar meer dus.

Offline scully

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
Re: Oliedruk vs zuigerbodemkoeling?
« Reactie #11 Gepost op: ma, 28 apr 2014, 14:09:56 »
Dank voor je verhelderende antwoord. Jij hebt geaccepteerd dat je een halve bar drukverlies hebt, en hebt niks gedaan om dit te compenseren, of ziet hier geen noodzaak toe? Ik snap dat eventuele gevolgen niet direct zichtbaar zullen zijn, maar dat bepaalde onderdelen van het blok bijvoorbeeld sneller zouden kunnen slijten.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Oliedruk vs zuigerbodemkoeling?
« Reactie #12 Gepost op: ma, 28 apr 2014, 14:20:31 »
Mijn idee: het werkt, als in => oliedruk is voldoende, geen zin om die reden de boel open te maken.
Achteraf gezien had ik de sproeiers beter kunnen laten vervallen, aangezien ik toch atmosferisch rij.
Liever meer oliedruk.....puntje voor de volgende keer -klus-

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Oliedruk vs zuigerbodemkoeling?
« Reactie #13 Gepost op: ma, 28 apr 2014, 17:29:52 »
Dus het is een soort verdringerpomp? Die tandwielen verpompen de olie zoals een Eaton de lucht verpompt? Zo ja, dan betekend meer flow ook meer druk, aangezien een Eaton slechts druk opbouwt door een overload aan flow te leveren. Andersom betekend dan dat als je meer druk hebt, je ook meer flow hebt toch? Zo ja, dan snap ik je eerste opmerking niet helemaal.

Dan blijf ik wel met de vraag zitten of zoiets nodig is. Verlagen oliesproeiers de druk zover dat je de druk weer moet opvoeren? Hoeveel druk of flow ben je eigenlijk nodig?
Dat is ook precies mijn idee, meer flow betekent dat hij dus meer olie verpompt, maar dat kan zo snel nergens heen dus ga je meer druk opbouwen. En zo'n pomp werkt inderdaad een beetje zoals een eaton ja.
En op polog40.co.uk zijn er een aantal die met een 1w blok rijden met ook de 1w krukas. En ik geloof dat ze dan het blok ook nog wel eens opboren om dan 1400cc ofzo te halen. Dus daar is  misschien ook nog wel wat info voor je te vinden, maar is wel engels.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Oliedruk vs zuigerbodemkoeling?
« Reactie #14 Gepost op: ma, 28 apr 2014, 18:06:48 »
Offtopic: 1W is al 1397cc, afgerond 1.4 ltr.