Auteur Topic: Oliedruk vs zuigerbodemkoeling?  (gelezen 3446 keer)

Offline scully

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
Re: Oliedruk vs zuigerbodemkoeling?
« Reactie #15 Gepost op: di, 29 apr 2014, 21:02:16 »
Met een 1W is 1473 cc mogelijk, dat lijkt mij wat veel van het goede, in ieder geval voor de aandrijflijn. Ik denk dat als ik de 1W als basis zou willen gebruiken voor een compressor blok, dat ik de krukas van de G40 zou gebruiken en het blok puur voor de zuigerkoeling. Het schijnt dat de speciale lage compressie 1W zuigers nogal moeilijk aan te komen zijn, en ik vraag mij af hoe de warmteoverdracht van de zuiger via zuigerveer naar het blok gaat, als de zuiger de extra slag moet compenseren. Zou dat niet een beetje tegenstrijdig zijn met de zuigerkoeling?

Een beetje zoeken op Polog40.co.uk heeft in ieder geval niks opgeleverd.

Als Sjon aangeeft dat met of zonder oliespuiter een half bar drukverschil geeft, lijkt mij dat overkombaar, alhoewel ik nog steeds niet weet wat nu echt de gewenste druk is in een motorblok. Er zal ook een maximum aanzitten ivm de keerringen, en pakkingen lijkt mij?
Ook snap ik nog niet echt waar deze druk zich in het oliecircuit allemaal voordoet. In het carter heerst atmosferische druk niet? In het kleppendeksel ook? Van het kleppendeksel gaat de olie retour naar het carter? Dus dan heerst daar ook geen overdruk. Iemand die enig inzicht wil geven in hoe het oliecircuit eruit ziet, en hoe dit zich gedraagt? Dit is voor mij eigenlijk nog 1 groot vraagteken.

die versterkte van 138 euro is niet zoals ik bedoel....die geeft alleen meer druk! niet meer volume....


Zou je hier nog eens op willen reageren? Ik ben wel benieuwd naar je redenatie van het verschil in de pompen, en het verschil tussen druk en flow?
« Laatst bewerkt op: di, 29 apr 2014, 22:31:26 door scully »

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Oliedruk vs zuigerbodemkoeling?
« Reactie #16 Gepost op: di, 29 apr 2014, 23:16:49 »
De overdruk zit in kanalen in het blok die naar de lagers toe lopen. In die lager kappen zitten dan gaatjes waarlangs de olie bij de assen enz kan komen om die dan te smeren. En alleen in die kanaaltjes zit oliedruk. En daarom heeft een meer versleten blok ook een lagere oliedruk. Dan zijn de lagers ruimer waardoor de kier tussen dat smeergaatje en je lager groter is en dus kan het er makkelijker uit stromen.