Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Raymon op zo, 23 jul 2017, 14:10:16
-
Heren graag jullie visie op mijn probleem.
Bij 90/95 km per uur op mijn teller (oftewel met het verkeer mee rijdend) heb ik vrij hevige trillingen in het stuur.
Polo is na de montage van de kw schroefset 2 keer uitgelijnd alle wielen zijn opnieuw gebalanceerd en gecontroleerd op hoogte slag in de banden en heb ook nieuwe centreerringen geplaatst.
De uitlijnboer(de beste in de buurt) weet het ook niet meer waar hij het moet zoeken.
Heb zelfs alles gecontroleerd of alles goed vast zit (draagarmen, stuurkogels, aandrijfassen en stabi ).
Iemand nog optie,s die ik kan uitsluiten ?
-
Uitlijn rapport foto? Fusee speling?
-
Uitlijning is zo goed als die maar zijn kan.
fusee,s zijn ook in orde is behalve door mij ook door de uitlijner gecontroleerd op speling.
-
In belaste en onbelaste toestand?
Probeer gewoon mee te denken naar evt oorzaak....
-
gare homokineet/aandrijfas wilt ook wel eens trillen. ik tril bij 140 de auto uit door een gare homokineet. alles daarboven/daaronder valt het mee -naughty-
-
Belast en onbelast inderdaad uitlijner heeft een bevriend garage houder mee laten kijken.
Hij wordt er moedeloos van dat hij het probleem niet kan vinden.
Ik stel het ook op prijs dat je meedenkt hoor.
Zou het probleem in een naaf kunnen zitten die er scheef ingeperst is?
Of tijdens het erin en eruit persen krom is gebogen?
Homokineet is nog niet naar gekeken maar zou goed kunnen heb laatst de linker aandrijfas hoes moeten vervangen.
-
naaf scheef is wiel scheef/lager verrot/scheef/wiel scheef
heb je je naaf/remschijf wel grondig schoongemaakt voor monteren remschijf?
homokineet is gewoon aandrijfas vastpakken en kijken of die op en neer kan
-
Ja naven zijn schoongemaakt voor montage .
morgen eerst de aandrijfas maar eens checken.
-
Gezien de snelheid, en het feit dat je de directe dingen (uitlijnen, balanceren) al hebt gechecked, zou ik het bij je achterwielen zoeken. Banden gecupt?
-
Zou dan toch opgemerkt moeten zijn door de uitlijner die ook in de banden zit toch?
-
Geen idee, maar 90-95 is wel echt zo'n snelheid voor de banden. Balanceren blijkt ook echt wel een kunst te zijn, maar als jij denkt dat die baas het goed heeft gedaan? Denk dan ook eens aan een hoogteslag in de banden (ga je met balanceren niet treffen).
Het kunnen ook kromme remschijven zijn wellicht, maar ik doelde meer op het verleggen van je focus naar de achterkant.
Waar voel je de trilling? In je stuur? Of meer in je kont?
EDIT: even titel lezen doh
-
Banden zijn nog niet heel oud en zijn na montage 2 maand terug al weer opnieuw gebalanceerd en men heeft ook gekeken naar de hoogteslag.
Uitlijning en balanceren is door de beste banden/uitlijnspecialist in de regio gedaan.
Mijn vermoeden zat/zit in de schroefset na montage daarvan is het begonnen.
Alleen is volgens de geleerden niks versleten aan lagers fusee,s en stuurkogels.
Heb alles al 2x nagelopen op eventueel loslopen van bouten of moeren daar is ook geen sprake van.
Zal morgen eerst de homokineten is checken mischien zijn die bij demonage of mantage van de voorpoten kapot gegaan.
Let wel 90/95 is op de teller zal zo,n 80 echte kilometers zijn gezien ik dan met het verkeer mee rijd.
-
2 maanden geleden? Ik dacht eerst begrepen te hebben na de montage van de schroefset. In 2 maanden kun je best een plakloodje verloren zijn, toch?
-
Nee banden zijn 2 maand geleden gemonteerd na de tijd zeg 2 weken terug zijn ze gecheckt.
-
Al geprobeerd met een compleet andere set wielen? als het dan weg is of minder zou je kunnen concluderen dat het met de wielen te maken heeft. zoniet dan moet je het zoeken in de aandrijfassen. Trillingen komen door onbalans in iets dat draait.
Het feit dat het bij 1 snelheid gebeurd en niet erger word met hogere snelheid moet het wel het wiel zijn.
Op mn werk is dat ook vaak, een trilling is er dan niet uit te krijgen (stalen velg die dan blijkt onbalans te hebben door fabricagefout) en als er dan LM wordt gemonteerd is de trilling weg (die zijn over het algemeen beter gefabriceerd)
-
Heb helaas zo geen andere set bij de hand .
velgen zat maar allemaal zonder band.
-
Heb helaas zo geen andere set bij de hand .
velgen zat maar allemaal zonder band.
zou dat iig proberen ergens te fixen, ik heb helaas ook niets met band
-
Aan de andere kant ik rij al 2 jaar met deze velgen dus dan zou er eerder wat opgevallen moeten zijn toch??
-
Ja lijkt mij ook
-
Onder het mom van "toen-ie uit de fabriek kwam werkte ook alles nog prima, dus daar kan het niet aan liggen"?
Je kunt toch makkelijk een plakloodje verliezen? Bij het raken van een steen of een stoep kan een interne staalkabel in je band springen. Er kan zoveel gebeuren.
Je kunt ook in rust helemaal niets aan je stuurkogel ontdekken, maar dat er onder belasting en bij een bepaalde frequentie toch net teveel speling op zit. Het blijft mechaniek allemaal...
Als je echt de schroefset vermoedt heb je waarschijnlijk spijt dat je voor tweedehands bent gegaan?
-
Onder het mom van "toen-ie uit de fabriek kwam werkte ook alles nog prima, dus daar kan het niet aan liggen"?
Je kunt toch makkelijk een plakloodje verliezen? Bij het raken van een steen of een stoep kan een interne staalkabel in je band springen. Er kan zoveel gebeuren.
Je kunt ook in rust helemaal niets aan je stuurkogel ontdekken, maar dat er onder belasting en bij een bepaalde frequentie toch net teveel speling op zit. Het blijft mechaniek allemaal...
Precies.
Vandaar dat ik zaken uit zou gaan sluiten, door ze te testen. eerst wielen, die zijn het gemakkelijkste. Dan assen en andere draaiende delen.
Van speling op bijv. stuurkogels lijkt mij het probleem niet te komen (wat niet wil zeggen dat je ze niet mag controleren) omdat het maar bij 1 snelheid is, het kan het miss versterken, maar de oorzaak lijkt me niet.
-
Stuur trilt ook nog na het balanceren van de wielen.
-
Stuur trilt ook nog na het balanceren van de wielen.
Probeer het nou eens met andere wielen eerst, ik heb op mijn werk ook zo vaak gezien dat de wielen op het balanceerapparaat perfect zijn maar in realiteit niet. Pas als je andere wielen erop zet merk je dat pas.
Dus, eerst wielen zien te krijgen waar geen probleem mee is, en testen.
-
Ik herken het probleem een beetje. Heb er in mindere mate ook wat last van. Voornamelijk bij acceleratie . Heb inmiddels andere banden en velgen geprobeerd. Richten, balanceren, uitlijnen, nieuwe stuurkogels, draagarmen, wielnaven, wiellagers, andere aandrijfassen, bakrevisie, motorsteunen en het probleem is nog steeds wat aanwezig
-
Ben er vandaag niet mee bezig geweest iets met een dak lekkage en geen hoogtevrees hebben :(
Morgen ga ik er naar kijken/mee bezig dingen die ik ga checken zijn aandrijfassen toplagers en onderling de wielen uitwisselen.
Dus achter naar voor en vice versa.
-
Je zou eventueel mijn setje BBS kunnen lenen.
-
Thanks Patrick voor het aanbod.
-
Voorlopige verdachte is een toplager aan de bijrijderszijde.
Dit is ook de kant die de trilling lijkt te veroorzaken.
Aandrijfas lijkt goed hoogteslag is nogmaals nagekeken net als het uitbalanceren.
Nu even kijken wat ik ga kopen of gewoon originele toplagers of verstelbare zodat de camber ook geregeld kan worden.
-
dus met de test met goede wielen was geen verschil merkbaar?
-
Heb de wielen niet getest Perrin die zijn 2 keer gecheckt.
Ondertussen nieuwe toplagers in huis maar nog geen ruimte op de brug om ze te monteren.
Staat al 4/5 weken een bmw 540 op die motorisch in de soep is gelopen .
-
Ok, Dan hoop ik voor je dat het probleem de toplager is :)
-
Lijkt tot nu toe de meest voor de hand liggende optie .
-
Ik ga hierin toch echt met Geert mee, ik heb identiek hetzelfde probleem gehad, aan de voorzijde alles vervangen bij mijn steilheckje, van toplagers tot aandrijfassen, draagarmen enz, en na lang zoeken bleek bij mij de achteras een rot rubber te hebben..