Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: kingswood op di, 21 dec 2010, 21:47:43
-
hallo,
Ik kan een setje velgen kopen voor mijn Steilheck uit 87. Voertuig is niet verlaagd.
Maten van de velgen zijn 6j, ET33, 13"
Weet iemand of dit gaat passen?
gr, Louis
-
als het 4 * 100 is moet het wel lukken dacht ik
-
-welkom-
-
wat Jaap zegt -uitlachen-
-
dank voor het snelle antwoord -thumbsup-
ja, het is 4x100. Volgens mij is het met name de achterkant wat mogelijk problemen kan geven.
mocht het wat worden, dan eerst maar effe passen
gr,
Louis
-
-welkom- 6J ET 33 moet passen -thumbsup-
-
Ligt aan de bandjes die d'r op komen, en ik denk zelf dat 't NIET past. Ik heb 6 x 14 ET 43 onder de steilheckjes gehad (scheelt een centimeter !) en dat liep NET niet aan (bij 175/50R14)
-
Hiero=
6J ET30 met 165/55/13
Past net NIET, moest de randjes omrollen om de velgen passen te krijgen.
-
Hiero=
6J ET30 met 165/55/13
Past net NIET, moest de randjes omrollen om de velgen passen te krijgen.
zijn 55 de platste bandjes voor deze velgen???
gr ramon
-
dat is goed plat hoor -dunno- en anders, maar niet zo breed, 145-60-13...
-
dat is goed plat hoor -dunno- en anders, maar niet zo breed, 145-60-13...
passen 145-60-13 mooi op 6j en als je dan ook nog 60-40 verlaagt??
-
Heb deze zelf aan de vooras van mijn Derby. Zitten op mijn Allycat velgen die ook 6J breed zijn.
-
(http://lh5.ggpht.com/_0Zowa055UZk/SuX5pLAjnVI/AAAAAAAAA7U/eSD4ysDMuvk/s640/2009_08240005.JPG)
(http://lh3.ggpht.com/_0Zowa055UZk/SuX5pegwN8I/AAAAAAAAA7Y/TBA5lzQWmWY/s640/2009_08240006.JPG)
13x6 ET33 met 165x65 en G40 remmerij
-
-thumbsup- neem aan dat dit ook 60/40 is, ziet er netjes uit.
-
Ghoppie levert bewijs dat 't kan -thumbsup-, ik zal mijn velgen (Compo''s) nog eens nameten, mijn velgjes zijn toendertijd 'custom made', dat zou wel eens kunnen betekenen dat de ET waarde op de velg niet meer klopt met de echte ET waarde.
Tussen ET30 en ET33 zit weinig verschil (3mm), dan komt de maatvoering van de velg + de maatvoering van de auto ook om de hoek kijken of iets past of niet past. Ik moest toch echt een randje omrollen om de Compo's onder de polo te krijgen.
-
-thumbsup- neem aan dat dit ook 60/40 is, ziet er netjes uit.
idd 60/40 verlaging moest toen voor de ronal kleeblatt's met ET 13 de randjes pas rollen
-
Hallo,
Effe een update. Ik heb de velgen 6J, ET33 13" geworden. het zijn Ronal velgen met 205/60/13 erop. Erg breed wel. Gezien ik mijn Steilheck niet verlaagd heb past het wel. Ben benieuw hoe dit bij drempels gaat, kan altijd nog de spatbordrandjes omvouwen of afslijpen. Een bandje zit een spijker in, deze moet dus effe worden gemaakt. Dan nog effe 16 wielbouten voor alu-velgen scoren en ze kunnen erop. Ik zal wel een foto'tje posten als ze erop liggen.
gr, Louis
-
205 zegtie -gert-
Wil niet vervelend doen, maar proberen is zonde van de tijd.
Achter in ieder geval..
-
hou nu eens op met dat wegslijpen -gert- :)
maar idd 205!! 175 is mooi zat, Opel setje denk ik zo -dunno-
we wachten eerst wel even op de -foto-
-
gewoon slijpen in die kast.....komt van zelf ruimte :)
die 205 een flinke gooi geven en gewoon 175/50/13.
-
(http://img412.imageshack.us/img412/181/afb0511.th.jpg) (http://img412.imageshack.us/i/afb0511.jpg/)
-
velgjes ligger er dus op, maar liepen achter iets aan
URL=http://img98.imageshack.us/i/afb0508.jpg/](http://img98.imageshack.us/img98/7606/afb0508.th.jpg)[/URL]
-
heb vervolgens de binnenrand van het achterspatbord afgeslepen en de rand iets naar buiten gebogen. Nu past het. Ook aan de binnenkant loopt alles vrij.
(http://img16.imageshack.us/img16/4761/afb0510.th.jpg) (http://img16.imageshack.us/i/afb0510.jpg/)
gr
Louis
-
persoonlijk zonde -dunno- als jij er maar blij van word :)
-
Conclusie => past niet
-
heb vervolgens de binnenrand van het achterspatbord afgeslepen en de rand iets naar buiten gebogen. Nu past het. Ook aan de binnenkant loopt alles vrij.
gr
Louis
Begrijp je nu ook dat je wielrand losligt van mekaar? je hebt de puntlassen eraf geslepen -gert-
die spleet word steeds groter tot het Te groot is en afkeur is...
-
Gaat geheid roesten en rotten.
-
en dan komen ze vragen van hoe kan dat nou -dunno-
-
Begrijp je nu ook dat je wielrand losligt van mekaar? je hebt de puntlassen eraf geslepen
Ja, daar ben ik inmiddels achter doh
Als ik dat geweten had, had ik het bij omvouwen gelaten... overigens heb ik alleen het bovenste stukje van het spatbord afgeslepen, dus not all the way...
Maargoed het is gedaan. (Ik zie nu pas trouwens dat met namen de onderkant van de spatborden erg slecht zijn. Veel roest).
Vanavond heb ik het gedeelte wat ik had afgslepen schoongemaakt, ontvet, en met Owatrol CIP behandeld. Als dat dan goed droog is ga ik denk ik met carossieriekit de open spleet opvullen. Daarna met 2k gronden en aflakken maar. Hopen dat dan de roestduivel daar even wegblijft.
gr, Louis
-
Och, zo hard gaat het waarschijnlijk toch niet roesten. Althans, je kunt je auto rijden tot de volgende keuring, dan wordt-ie daarop afgekeurd...
-
als ik dat geweten had....... -gert- ik denk dat er ongeveer 100 mensen hebben gezegd NIET slijpen -hug-
mooi leermomentje :)
-
ja, en laat ik bijna nooit op dit forum zijn....
maargoed, het is zeker een goed leermoment. -thumbsup- Maar eens effe kijken wat de keurmeester zegt over anderhalve maand.
gr, Louis
-
Och, zo hard gaat het waarschijnlijk toch niet roesten. Althans, je kunt je auto rijden tot de volgende keuring, dan wordt-ie daarop afgekeurd...
Heb jij wel eens een rand weggeslepen? dat roest als een tierelier -gert- en als het eenmaal begint gaat het HARD..
Omkloppen gaat net zo ver als slijpen als je het goed omrolt of omklopt -thumbsup-
en zorgt ervoor dat je randen lekker strak tegen mekaar blijft zitten -klus-
nu moet ie gaan plakken lassen en kloppen, tot het weer oke zit, zullen ze bij de apk extra goed gaan bekijken dus plak het nadien goed vol met tektiel of iets!
Heb het ooit 1maal gedaan bij de 1ste polo dat afslijpen,, -gert- IK Doe Het Nooit meer....
-
-boehoe- (http://i212.photobucket.com/albums/cc295/chipfat/Animated%20%20Pics/th_angle_grinder.gif) -boehoe- (http://i212.photobucket.com/albums/cc295/chipfat/Animated%20%20Pics/th_angle_grinder.gif) -boehoe- (http://i212.photobucket.com/albums/cc295/chipfat/Animated%20%20Pics/th_angle_grinder.gif) -boehoe- (http://i212.photobucket.com/albums/cc295/chipfat/Animated%20%20Pics/th_angle_grinder.gif) -boehoe- (http://i212.photobucket.com/albums/cc295/chipfat/Animated%20%20Pics/th_angle_grinder.gif) -boehoe- (http://i212.photobucket.com/albums/cc295/chipfat/Animated%20%20Pics/th_angle_grinder.gif) -boehoe- (http://i212.photobucket.com/albums/cc295/chipfat/Animated%20%20Pics/th_angle_grinder.gif) -boehoe- (http://i212.photobucket.com/albums/cc295/chipfat/Animated%20%20Pics/th_angle_grinder.gif)
'Vraag het mij dan niet'
(http://wobilog.web-log.nl/photos/uncategorized/2010/02/27/spaan_en_vermeegen.jpg)
-
*pak chips en wat te drinken :)
@Richard: doe voor de gein je reactie ff vergeten, lees 't bericht van GG nog eens
en proef de sarcartische ondertoon -thumbsup-
-
niet zo stoken Sjon -nana- {dat is meer voor volksforum people}
ik mag toch wel m,n mening geven ook al meent Gerrit het niet -dunno-
ik snap dat er ene ondertoon aanzit maar ik wil gewoon reageren, ik houd niet van die flauwe grapjes :)
-
Niet zo stoken, zegt de man die met een vlammenwerper door het topic loopt -nana-
-
och spuit elf komt ook weer aangewakkerd -nana-
JIj hebt wel altijd hele lange tenen :)
-
:)
-
Tja, wel handig dat als er iemand met een vlammenwerper rondloopt, er dan ook altijd weer een spuit achteraan komt? :D
@Richard: van mij mag je gewoon reageren, hoor, graag zelfs, vind het wel vermakelijk. Maar helemaal serieus was ik inderdaad niet...
-
ik snap je -thumbsup-
-
ja, en laat ik bijna nooit op dit forum zijn....
maargoed, het is zeker een goed leermoment. -thumbsup- Maar eens effe kijken wat de keurmeester zegt over anderhalve maand.
gr, Louis
Je vroeg in het topic of het paste, en volgens mij zijn er in dit topic mensen die gezegt hebben dat je niet in je wielkasten moet gaan slijpen. Neem aan dat je je eigen topic leest.
Achja, leermoment is het idd. Alleen jammer van je polo.
-
Maar goed: nu dit wetende.
Indien plaatdelen nu los zitten => vastlassen en goed behandelen.
Dan hoeft er nog niks aan de hand te zijn: je bent er nu vroeg bij.
Bij mijn montana is ook geslepen in de achterste wielkasten:
binnenste randjes zijn tot aan de puntlassen weggeslepen.
(om 15 inch passend te krijgen => nooooooit weer)
Plaatdelen zitten nog goed aan mekaar en ik deed 't elk jaar opnieuw behandelen
(inmiddels staat deze polo elke winter binnen)
Ook voor mij geldt => nooooooooit weer. Als 't ff kan 13 inch en 14 inch maximaal.
-
(om 15 inch passend te krijgen => nooooooit weer)
Het heeft niet zozeer met de diameter van de velg te maken, maar de combinatie van band, et-waarde en breedte velg. Zolang je deze combinatie op elkaar afstemt is slijpen niet nodig, ook al heb je 15" of groter.
-
Het heeft niet zozeer met de diameter van de velg te maken, maar de combinatie van band, et-waarde en breedte velg. Zolang je deze combinatie op elkaar afstemt is slijpen niet nodig, ook al heb je 15" of groter.
Ja duhhuh....uiteraard waren de velgen breed, de ET te laag en de banden te groot......
.......als ik toen wist wat ik nu weet.........tjsa, gelukkig maakt iedereen fouten -thumbsup-
-
Het ging mij er alleen om dat uit je verhaal op te maken is dat de slijptol een vereiste zou zijn om op 15" te kunnen rijden. Nu weet ik dat je van hoeken houdt, maar dat was me toch net iets te kort door de bocht :)
-
En als ik dan ook nog een duit in de het zakje mag doen:
OF een velg op de auto past, hang eigenlijk vooral van de steek en naafgat diameter af.
Naafgat Volkswagen: 57,1 mm
Steek: 4 x 100 mm (diameter van cirkel waarin de gaten zich bevinden)
Of een wiel (?) (band + velg) ook passen onder de auto hangt van de velg af čn de bandenmaat (en zelfs bandenmerk!)
Velg: ET Waarde (off-set/sprong van velghart t.o.v. midden van de velg): Hoe ver staat 't wiel naar buiten
Band: de bandenmaat (hoogte, breedte) en zelfs: het merk/type band kan (in de marge) verschillen!
205 mm brede banden zal niet zo snel passen. Welke ideale velg je d'r ook bij vindt.
195 is onder een Coupe nog te doen ( met omrollen van de wielkastrandjes wellicht, en een ideale ET Waarde)
185 zit in de risico zone
175 begint (met een beetje geluk) te passen onder een steilheck
165 en smaller moet raar lopen wilt t aanlopen (bij VW achtige velgen)
-
Ja duhhuh....uiteraard waren de velgen breed, de ET te laag en de banden te groot......
.......als ik toen wist wat ik nu weet.........tjsa, gelukkig maakt iedereen fouten -thumbsup-
Ik maak geen fouten! doh
-
Ik maak geen fouten! doh
-uitlachen- ik zeg: 60 Nm.......*KNAK*
-
Auw! :)
-
Je vroeg in het topic of het paste, en volgens mij zijn er in dit topic mensen die gezegt hebben dat je niet in je wielkasten moet gaan slijpen. Neem aan dat je je eigen topic leest.
Ja idd vroeg ik dit. En idd waren er mensen die zeiden niet slijpen. Maar de reden was er niet bij vermeld. Dus ik dacht dat diegenen het zonde vonden om in de wielkasten te gaan slijpen. Er helemaal niet bij stilstaande dat ik de puntlassen zou weggslijpen, had ik het toch gedaan. Temeer omdat de verkoper van de velgen zei dat hij zijn velgen ook had weggeslepen om bredere banden erop te leggen (maarja, dat was een Toyota Crown). Domweg niet aan gedacht dus.
gr, Louis
-
Temeer omdat de verkoper van de velgen zei dat hij zijn velgen ook had weggeslepen om bredere banden erop te leggen (maarja, dat was een Toyota Crown). Domweg niet aan gedacht dus.
Foutje, ik bedoel dus: Temeer omdat de verkoper van de velgen zei dat hij zijn wielkastrand ook had weggeslepen om bredere banden erop te leggen (maarja, dat was een Toyota Crown). Domweg niet aan gedacht dus.