Auteur Topic: Keuze 10w60 olie....  (gelezen 3234 keer)

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Keuze 10w60 olie....
« Gepost op: ma, 06 jul 2015, 14:08:54 »
Welke ervaringen hebben jullie met verschillende 10w60 olies. Ik ga zodra ik alles binnen heb met mijn hele oliesysteem aan de gang maar twijfel nog welke olie ik wil.
Heb altijd de Valvoline Racing VR1 gereden maar aangezien ook olie kwalitatief steeds veranderd vraag ik me af of bv de Castrol Edge of Shell Helix of wat anders kwalitatief hetzelfde of beter zijn....

Ga een andere carterpan monteren met schotten, oliekoeler met thermostaat. Olie temp en druk meter en dan ook gelijk nieuwe olie + filter.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Keuze 10w60 olie....
« Reactie #1 Gepost op: ma, 06 jul 2015, 19:52:42 »
Heb zelf alleen ervaring met Catrol Edge 10W60, niet met de andere merken van dezelfde viscositeit.
Echt veel verbetering tov een goeie 10W40 heb ik eerlijk gezegd nog niet echt gemerkt,
maar ik weet dat bijv. jongens uit de autocross zweren bij Catrol Edge 10W60.

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: Keuze 10w60 olie....
« Reactie #2 Gepost op: ma, 06 jul 2015, 20:27:23 »
Zelfde als Sjon.
Vergeleken met de 10W40 van vorig jaar gevoelsmatig een iets hogere oliedruk en minder 'verlies' bij warme motor. Denk dat het verschil op de meter echter te klein is om echt van een significant verschil te spreken.. Temperatuur lijkt ook iets constanter, al zou die met mijn opoe rijstijl zelfs iets hoger mogen.  :) (maar ook hier: nauwkeurigheid van de meters zijn misschien onvoldoende om van een echt verschil te spreken)

Het verschil zou pas echt merkbaar moeten worden bij langdurige hoge belasting volgens mij.
Over het geheel vind ik de motor wel iets mooier lopen. Maar ook dat kan weer meerdere oorzaken hebben (o.a. nieuwe hydrostoters en andere afstelling)

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Keuze 10w60 olie....
« Reactie #3 Gepost op: di, 07 jul 2015, 14:02:46 »
Wat mij wel opvalt is dat de prijs van de Edge tov 10 jaar geleden drastisch gedaald is. Laatste keer toen ik serieus voor de Edge aan het kijken wat kostte die nog 25 euro per liter. Dat was de reden waarom ik destijds voor de Valvoline VR1 gekozen heb.

Nu zie ik ze al staan voor 40 euro per 5liter kan -naughty-

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Keuze 10w60 olie....
« Reactie #4 Gepost op: ma, 13 jul 2015, 13:50:45 »
pas met castrol wel op waar je het koopt. Er is namelijk "immitatie" in omloop. En kwa verschil in oliedruk is dat zeer zeker wel te meten. En in de autocross wereld word het inderdaad ook veel toegepast. Die hebben namelijk ook nog wel eens wat problemen met olielampjes die aan gaan in de bocht, en met die 10w60 is dat echt wel minder.

En als je een oliedruk meter gaat monteren wees dan slim en koop er 1 met een leiding tot aan de meter. Dat is in mijn ervaring de enige oliedruk meter die goed werkt. Die dingen met een elektronische sensor die je er in schroeft werken voor geen meter. Die geven nog leuk 3 bar aan terwijl je olielampje al even knippert, en dan pas daalt die meter. Oftewel die zijn veel te traag en geven pas een te lage druk aan als je lagers er ook al uit lopen.(ook de dure vdo versies enz) En met 1 met een leiding naar de meter gaat dat gewoon een stuk sneller en heb je ook een betere meting.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Keuze 10w60 olie....
« Reactie #5 Gepost op: ma, 13 jul 2015, 14:17:08 »
En welke mag dat wel zijn dan Maikel?
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Keuze 10w60 olie....
« Reactie #6 Gepost op: ma, 13 jul 2015, 14:26:20 »
Ja ik heb zoweizo besloten om nieuwe meters te kopen die compleet met sensor e.d. geleverd worden. Alleen even kijken waar en welke precies. Die edge bestel ik bij een kennis die van oa Castrol dealer is -thumbsup-

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Keuze 10w60 olie....
« Reactie #7 Gepost op: ma, 13 jul 2015, 14:30:40 »
Metertje is ter indicatie, tegen de tijd dat de meter 0 bar aangeeft en de oliezoemer afgaat......is 't vaak toch al te laat......

Om de daadwerkelijke oliedruk te meten gebruik ik een manometer van een ouwe cv-ketel, 'works like a charm'.

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Keuze 10w60 olie....
« Reactie #8 Gepost op: di, 14 jul 2015, 16:07:41 »
die manometer van die cv dat komt al aardig in de buurt van wat ik zeg met een harde leiding naar de meter. Die dingen met harde leiding doen het namelijk veel sneller en als die opeens heel hard omlaag gaat dan moet je of zorgen dat je weer rechtuit gaat rijden als het in een bocht is of snel je motor uit zetten, want dan is er iets mis. Maar bij die elektronische dingen begint de daling pas als je olielampje ook al aan is omdat ze zo traag zijn.

En met de castrol olie moet je goed opletten dat er zo'n zegel op de verpakking zit. Net zo'n soort hologram zegel als ook op briefgeld zit, maar dan van castrol. Dat doen ze sinds het bekend is dat er imitatie in omloop is. En op die manier zijn er dus ook mensen die via internet onder de 40 euro 5 liter edge 10w60 aanbieden. Maar dat is nog minder dan een garage inkoop moet betalen bij de leveranciers van castrol in nederland, dus daarvoor kan een handelaar het niet verkopen als hij nog winst wil.