Had afgelopen week enorm zin om de nokkenas te vervangen van mn NZ, maar durfde er eigenlijk niet aan te beginnen ivm de distributieriem en het risico van een motor die de soep in draait.
Toch maar nog een keer alle distributieriem vervang topic doorgelezen en het nokkenas vervangen stappenplan van Jaap erbij gepakt en toen gewoon begonnen!Eerst alles wat in de weg zat in de motorruimte gedemonteerd, luchtfilter, ontsteking, distributiekap en kleppendeksel. Nu maar eens aan de slag
Nokkenastandwiel geblokkeerd op het boutje van de distributiekap die erachter zit en veel kracht zetten en los was tie, voorzichtig het tandwiel erafgeschoven en de riem precies zo laten zitten en vast gemaakt met tyraps zodat ik zometeen geen probleem heb met de timing.
Nu de lagerkappen erafgehaald en de 030 C (NZ) nokkenas eruit genomen.
Hierna de ''nieuwe'' 030 AH (ABD) nokkenas geplaatst samen met een nieuwe olie seal en alle lagerkappen weer vastgezet.
Hierna bleek dat de nokkenas niet precies goed stond voor het tandwiel, dus even met behulp van een ander nokkenastandwiel de nokkenas exact goed gezet en het tandwiel met distributieriem weer gemonteerd.
Alles merktekens gecontroleerd, met de hand een aantal rondjes gedraaid en niks gehoord, loopt mooi vrij!
Alles weer gemonteerd en toen de sleutel omgedraaid
Eerste wat ik hoorde was redelijk wat getik wat al snel minder werd maar nog niet wegbleef na een tijdje stationair draaien. Hierna de ontsteking goed afgesteld en toen maar is een rondje gaan rijden.
Wat ik merk dat ik iets langer beschikking heb over de NZ POWER
over een groter toerenbereik. Verder loopt tie erg lekker
Toen ik weer thuis was kon ik geen getik meer horen, dus dat zullen de stoters wel geweest zijn
Weer iets zelf gedaan aan mn polo waarvan ik niet gedacht had dat ik het kon
Nu even kijken of het nog noodzakelijk is om de brandstofdruk iets op te voeren en wat ik verder nog aan de NZ kan doen voor niet teveel geld en een nieuwe kleppendekselpakking kopen want 2x hergebruiken vindt tie niet zo leuk heb ik net gezien Nog even wat foto's van de beading enzo Beetje jammer dat de bumpers en stootranden weer telkens grijs worden, denk dat ik toch maar eens met de verfbrander eroverheen moet.
Verder nog even informeren naar de kosten van nieuwe kentekenplaten met opliggende letters.
En ik zit ook met het idee om een motorkapbra aan te schaffen, denk dat het wel goed staat met de andere zwarten accenten van mn polo.Verder iemand nog tips of leuke ideeen?