Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Arno op vr, 17 jan 2003, 21:28:45
-
Een tante van mij is in het bezit van een rood polootje.
Alleen hij rookt als de tyfes, terwijl roken erg slecht is voor de gezondheid.
Ik weet wel wat er aan mankeert waarschijnlijk, luchtfilter vuil, TEVEEL olie, ouwe oliefilter.
Maar kan er ook misschien andere oorzaken een rol spelen waarom hij zo enorm rookt?
-
en die polo is zonder de gebruikelijke goede voornemens aan het nieuwe jaar begonnen?? ?? foei..... :P
-
ja jongen het klinkt erg tragisch, maar ben bang dat dit polootje niet meer lang te leven heb als het zo door gaat.
Zit er misschien er aan te denken om het polootje te adopteren.
Mocht ie het niet redden dan wil ik van die polo graag de organen ervan hebben.
-
Maar kan er ook misschien andere oorzaken een rol spelen waarom hij zo enorm rookt?
Vaak zijn hier de klepsteelrubbers de boosdoeners.
Deze worden in de loop der jaren hard en dus niet meer oliedicht waardoor er olie via de klepstelen de verbrandingsruimte binnendringt.
-
die klepsteelrubbers
als je dat moet vervangen, is dat een lastig klusje en wat gaat dit kosten?
-
wie het juiste gereedschap heeft doet er een 3 uur over met koffie en gebak :D
-
Serge: Misschien handig te melden hoe lang een leek er mee bezig zal zijn :-)
Arno: klepsteelrubbers zijn niet echt heel makkelijk te vervangen.... Het kan wel, maar als je dat in 3 uur kunt, incluus koffie + gebak, dan kan je zelf de diagnose ook stellen....
Aangezien je zelf de diagnose (nog) niet kunt stellen, ga ik er vanuit dat t dus wat langer duurt,. zonder specialistisch gereedschap zelfs een eeuwigheid :)
Maar goed:
Als je m toch wilt redden: Begin bij de olie, en dan wel, bij het niveau: is dat goed? (niet te veel, niet te weinig), dan zit 't m wellicht in de carter ontluchting.
Check eerst de slang zelf: rot? of gewoon 'heel' en 'gummi'
Slang goed?
Laat de olie aflopen, en gooi een flinke klets benzine via de carterontluchting naar het carter (en vang ook dit op)..
Beetje spoelen van het ontluchtingsfilter KAN namelijk de ontluchting 'verbeteren' waardoor er minder druk opbouw plaats vind, en er door de slang, minder olie omhoog spuit.
Luchtfilter vervang je natuurlijk ook direct. (Kan je mooi aflezen hoe lang t duurt voor ie weer vol met olie zit).
While your at it: bougies vervangen, en de oude controleren.. in de Haynes (of op de site van Champion?) staat hoe je aan de staat van de bougies kunt aflezen hoe de conditie van de motor ongeveer is.
Hoe staat het met de koppakking zelf? Is het een grote dikke vette olie-bedoeling bij de dynamo steun? Dan heeft de koppakking waarschijnlijk zijn langste tijd gehad..
Hoe is t koelwater?
Zit er drap onder de olie-vuldop?
Bij de garage kunnen ze een compressie test doen, waarbij ze ook veel kunnen zeggen over de staat van de motor (compressie)..
enz enz enz
-
tja pfffff heeee ,kan ik het helpen :D
zolang je maar niet op een klep timmert :P
-
Als ie er vanachter ook zó uitziet?? :D
-
tja 700km autobahn met 190,dan gaat ie wel een beetje braken :D maar dit is gewoon roet van onverbrande benzine
-
tja 700km autobahn met 190,dan gaat ie wel een beetje braken :D maar dit is gewoon roet van onverbrande benzine
Tja maar jij gooit nu roet in het eten :P
-
schuurt de maag :D
-
schuurt de maag :D
werkt toch als Norit?? :)
-
maar ik hou met wendy altijd 1 schone vinger over :P
-
maar ik hou met wendy altijd 1 schone vinger over :P
De middelste? -cool-
-
:D
-
linker of rechter hand of die helemiddelste vinger :P
-
voor mij een weet voor jouq een vraag ;)
-
He bah!! ??
-
hoi jaap
Luchtfilter en olie filter zijn makkelijk te vinden maar waar zit het carterontluchting want dan kan ik een enorm plens benzine erdoor heen jagen!
Koelwater en oliepeil is ook makkelijk te vinden net als de bougies.
De bougietjes werd mij aangewezen door rene ( dank u belgische vriend)
En hij vertelde me ook hoe simpel dit vervangen kan worden.
Maar waar zit de koppakking dan???
Kan je medat vertellen?
-
Maar waar zit de koppakking dan?
Kan je medat vertellen?
Je motorblok bestaat zoals je misschien nog niet weet, uit twee helften: het onderblok en de kop. Deze twee helften zitten met 10 zogenaamde kopbouten superstrak op elkaar geschroefd.
Om te voorkomen dat olie, water en de druk van de ontploffende benzine in de cilinders, door de spleet tussen het onderblok en kop ontsnapt, hebben technici ooit het volgende bedacht:
Tussen het onderblok en de kop zit een extra onderdeel: de koppakking. Het is een soort 'kartonnen' plaat met daarin uitgesneden precies de gaten voor de cilinders en de water- en/of oliekanalen. Deze rechhoekige 'plaat met gaatjes' (gemaakt van karton/rubber/metaal) zorgt een goede en luchtdichte aansluiting van de kop op het onderblok.
Als je nu weet waar de bougies zitten dan kun je ook achterhalen waar de koppakking zit: Onder de bougies (deze zitten op een rij in de zijkant van de kop) zie je een rand (vaak een beetje donkerbruin/zwart). Een 'naad' zou je het kunnen noemen... Deze naad deelt het bovenste gedeelte van je motor (de kop) met het onderste gedeelte (onderblok). Het donkerbruine/zwarte, uitstekende randje, is de rand van de koppakking. De rest van de koppakking zit dus waar je hem niet kan zien: tussen de kop en onderblok.
Een oude koppakking krijgt scheurtjes. Hierdoor worden de olie en waterkanaaltjes met elkaar verbonden: mayoniase onder je olievuldop. Of erger: de olie/waterkanaaltjes krijgen verbinding met je cilinder: Verbrandde olie (blauwe rook) en stoom (witter rook), compressieverlies (auto trekt niet meer goed)...
-
of je blok pist olie uit de peilstok als carter vent dicht zit -angry-
-
of je blok pist olie uit de peilstok als carter vent dicht zit -angry-
Vraag maar aan Golf4,Polo4 en Lupo rijders met een 1,4 16V motor :D :D
-
Lekker dichtvriezen, en vriest je carterventilatie niet stuk gaat de elektronika van de bobines (een per cillinder) wel kapot :(
En dat zou nog niet zo'n ramp zijn als de onderdelen een beetje leverbaar waren :(
-
waarom zou ik dat nou vragen aan een opgefokte golf of polo?
Paul heeft me behoorlijk goeie info gegeven.
en een opgefokte polo heb ik niet in het bezit, waarom eigenlijk?
Omdat je in nederland niet hard mag rijden, de kans op bekeuringen worden groter naarmate je TE Hard rijd.
Maar dat moet een ieder voor zichzelf weten.
-
Met een "opgefokte" polo hoef je toch ook niet hard te rijden?
Je wilt niet weten wat het verschil in rij-comfort is puur omdat je wat meer vermogen onder de kap hebt... :P
-
Sprinten dat is cool! GTI'tjes gedag zeggen daar gaat het om.
-
En dat zou nog niet zo'n ramp zijn als de onderdelen een beetje leverbaar waren :(
Liggen genoeg bobines bij Pon,worden alleen bij MOB uitgeleverd :P
Motorenhandel loopt zeer goed bij ons op de zaak :D :D
-
waarom zou ik dat nou vragen aan een opgefokte golf?
een Golf IV 1.4 16v is niet bepaald "opgefokt".
-
die golfjes zijn in principe te zwaar voor die motoren de top zal echt niet bepaald hoog zijn.
die zou denk ik op de 170 km/h zijn.
-
tja en ik heb zo'n 1.6 :(
-
ja ok serge je carro is wel lichter dan een golf 4.
of je nou bijv.1200kg mee moet sleuren of 730kg
is wel een verschil :D
en ze hebben wel een beter koppel enzo.