Auteur Topic: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe | Dashboard ombouw in progress  (gelezen 54117 keer)

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #120 Gepost op: ma, 01 aug 2011, 10:09:14 »
In het centrum wonen heeft niet alleen voordelen dus  -boehoe-
Ps. je kan altijd nog een g-lader monteren, ben je nl. altijd "geladen". Oom agent zal er ook wel om moeten lachen dan
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #121 Gepost op: ma, 01 aug 2011, 12:45:56 »
In het centrum wonen heeft niet alleen voordelen dus  -boehoe-
Ps. je kan altijd nog een g-lader monteren, ben je nl. altijd "geladen". Oom agent zal er ook wel om moeten lachen dan

In het centrum wonen heeft zeker zijn nadelen, waarvan parkeren de grootste is. Altijd geladen zijn door een g-lader te monteren is leuk, maar als oom agent ook maar een beetje pienter is zal hij erop wijzen dat ik al geladen ben en niet meer aan het laden ben. -nana-

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #122 Gepost op: ma, 01 aug 2011, 13:11:18 »
Tenzij je motor loopt, dan ben je constant aan het laden -ja-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #123 Gepost op: ma, 01 aug 2011, 13:48:52 »
altijd zeggen dat t een noodreparatie is, en je anders niet verder kan  -thumbsup-

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #124 Gepost op: ma, 08 aug 2011, 18:36:46 »
Afgelopen zaterdag naar mijn pa gereden voor het nodige kluswerk. Doel: voorbereiding treffen (lees kabels trekken) voor het nodige audiogeweld.



Ik had net een setje Soundstream XTC-6 + versterker gekocht. Jammergenoeg blijkt van de versterker 1 kanaal opgeblazen waardoor er een DC op de luidsprekeruitgang komt te staan en de versterker (gelukkig) in de beveiliging schiet. Uiteraard geen gehoor meer van de verkoper. Komende week de versterker eerst maar eens wegbrengen voor reparatie. Ik heb mijn osciloscoop al een tijdje geleden aan de wilgen gehangen en laat reparaties daarom graag aan mensen met goede aparatuur en verstand van zaken over.

Het soundstream XTC setje gaat waarschijnlijk weer de verkoop in. Er is komt binnenkort namelijk een Soundstream TRC.6N set deze kant op. Deze wil ik in de hoedenplank gaan bouwen. Hiervoor moet ik nog het e.e.a. uitzoeken v.w.b. het berekenen van een kist/behuizing. Iemand tips voor het berekenen en bouwen van een behuizing die aan de onderkant van de hoedenplank bevestigd kan worden?
De hoedenplank wil ik daarna netjes opnieuw bekleden met akoestisch doorlatend doek zodat er op de tweeters na geen speakers te zien zullen zijn.

Verder heb ik gisteren mijn Corrado stoelen omgeruild voor de originele. Ik kon mijn draai in de stoelen niet vinden en opnieuw bekleden zou toch meer werk zijn dan me lief is. De Corrado stoelen zitten inmiddels al in de voiture van mk1-madness.

Overige perikelen:

Er komt regelmatig wat gepiep en geratel bij de veerpoot rechtsachter vandaan. Hoe vast moet deze gedraaid worden? Er zit namelijk aan de bovenkant een rubber en ik kan de boel wel vaster draaien, maar dan drukt het rubber alleen verder in.

Ik ben nog niet gerust op de koppeling. Het maakt me iets te veel geluid. Of zijn het andere geluiden? Is er iemand in Groningen of omstreken, met verstand van zaken/ervaring met Polo's, die eens in mijn Polo wil rijden voor een second opinion? Kratje bier of een flesje wijn staat er als vergoeding tegenover, naast een gezellige babbel met ondergetekende.:)

Mijn achterremmen (met name rechts) schuren (en piepen bij nat weer) als een malle. Ik heb de boel al los gehad en schoongemaakt. Dit mocht alleen niet baten. Wat zijn verder nog zaken die ik zou kunnen checken?

« Laatst bewerkt op: ma, 08 aug 2011, 18:39:04 door Douma »

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #125 Gepost op: ma, 08 aug 2011, 18:52:38 »
Voor de kist:
http://www.12vhifi.nl/subkisten.html
Remmen: heb je ze wel opgeschuurd?
Stoelen: Bedankt ben er super blij mee. Doe je me nog even een pb tje met bankrek.nr.?
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #126 Gepost op: ma, 08 aug 2011, 19:04:25 »
Voor de kist:
http://www.12vhifi.nl/subkisten.html
Remmen: heb je ze wel opgeschuurd?
Stoelen: Bedankt ben er super blij mee. Doe je me nog even een pb tje met bankrek.nr.?

Er is inderdaad genoeg info te vinden over het bouwen van subkisten, maar ik bedoel een behuizing voor de composet. De volledige kofferbak is namelijk nogal een grote inhoud.;)

Ik heb de remmen niet opgeschuurd. Moeite waard om te proberen dus?

Betaling voor de stoelen mag je met Jaap regelen. Hij heeft van mij de 25 euro gekregen voor de moeite van het omruilen.:) Als Jaap er niks voor wil hebben, dan mag je jezelf een gelukkig man noemen. -thumbsup-

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #127 Gepost op: ma, 08 aug 2011, 19:50:08 »
Composet zit of in een behuizing of is "free air" of te wel, geen kist voor nodig. Als je een sub in de koffer hebt (of twee) dan moet je wel zorgen dat er geen direct luchtcontact is. Dwz dat je ze inderdaad van een soort kist moet voorzien zodat de basgolven niet de onderkant van de middentoners raken, deze moet dan wel door een sleuf/gat zijn druk voldoende kwijt kunnen, inhoud van de kist is niet belangrijk. De kofferis juist een hele mooie kist voor subwoofers, heb er ooit twee van 12" in een hoedenplank gehangen en de boel beplakt met noppenschuim. Ik heb toen zelf een soort composet gemaakt met losse 3weg scheidingsfilters uit de muziekindustrie, twee simpele middentoners en twee tweeters; resultaat 124db (versterker had 200watt rms).

Remmen bij het schoonmaken altijd schuren met een niet al te fijn schuurpapier (trommels en schoenen). Doe dit ook pas  als je de trommel er weer op gaat zetten, je moet bedenken dat er door het remmen stof ontstaat, achter rem je maar 30/40 procent van het totaal, altijd minder dus. Hierdoor hoopt het stof zich nog wel eens op (op de schoenen en trommels). Schuren tot je een egale "lichte" kleur op de schoenen ziet.

Jaap vertelde mij het verhaal al en zei tegen mij dat hij de stoelen betaald heeft gekregen en dat voor hem daarmee het verhaal van betalen afgerond was. Ik dank u hartelijk en als ik een keer wat korting voor je kan regelen op nieuwe onderdelen die je bij je plaatselijke brezan dealer wilt ophalen dan zeg je het maar!
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #128 Gepost op: ma, 08 aug 2011, 20:14:28 »
Composet zit of in een behuizing of is "free air" of te wel, geen kist voor nodig. Als je een sub in de koffer hebt (of twee) dan moet je wel zorgen dat er geen direct luchtcontact is. Dwz dat je ze inderdaad van een soort kist moet voorzien zodat de basgolven niet de onderkant van de middentoners raken, deze moet dan wel door een sleuf/gat zijn druk voldoende kwijt kunnen, inhoud van de kist is niet belangrijk.

Ik weet niet of ik je helemaal begrijp. Volgensmij maakt het een flink verschil of je een composet in een deur bouwt (een 'gesloten' behuizing) of in een hoedenplank monteert (een kofferbak is dermate groot en vol 'gaten en kieren' dat je door de set in de hoedenplank te bouwen meer een open-baffle systeem krijgt).
Als je een kist bouwt met een sleuf/gat, dan bouw je eigenlijk een bassreflexbehuizing. Hierbij heeft de inhoud zeker invloed op het geluid.

Remmen bij het schoonmaken altijd schuren met een niet al te fijn schuurpapier (trommels en schoenen). Doe dit ook pas  als je de trommel er weer op gaat zetten, je moet bedenken dat er door het remmen stof ontstaat, achter rem je maar 30/40 procent van het totaal, altijd minder dus. Hierdoor hoopt het stof zich nog wel eens op (op de schoenen en trommels). Schuren tot je een egale "lichte" kleur op de schoenen ziet.

Binnenkort de boel nog maar eens loshalen. :)

Jaap vertelde mij het verhaal al en zei tegen mij dat hij de stoelen betaald heeft gekregen en dat voor hem daarmee het verhaal van betalen afgerond was. Ik dank u hartelijk en als ik een keer wat korting voor je kan regelen op nieuwe onderdelen die je bij je plaatselijke brezan dealer wilt ophalen dan zeg je het maar!

Top! Ik zal het in mijn achterhoofd houden.

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #129 Gepost op: ma, 08 aug 2011, 20:49:18 »
Deur is sowieso geen gesloten behuizing, als je die inhoud wil hebben is het gewoon een kwestie van meten toch?
Opmerking; Die composetjes koop je toch niet voor een bepaald merk auto? (alle automerken hebben toch andere deuren?)

Ik hoor het wel voor de korting!
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #130 Gepost op: ma, 08 aug 2011, 20:55:47 »
composetjes zijn eigenlijk bedoeld om in standaard behuizingen te passen. De tweeters zitten om die reden ook vaak in een eigen losse behuizing.
Nou heeft een polo geen standaard deurpanelen met behuizing voor de speakers, dus wordt dat sowieso een beetje lastig. Dan zul je zelf aan de slag moeten.
Composet wordt niet per automerk of per type auto gemaakt. Maar dus voor de gemiddelde behuizing van een autodeur.

Gebruiken in de hoedenplank is dus nogo, dan zul je al kastjes eromheen moeten bouwen, en daar wordt een hoedenplank niet lichter op.
Wil je in een hoedeplank speakers zetten, zet een setje 6x9 3wegs speakers erin, krijg je genoeg geluid uit hoor. Basskistje in de achterbak (zelf heb ik een 8"er erin liggen, dus nog ruimte over voor bagage)
Vooraan standaard 87mm erin (2wegs) en gaan. Alleen mis je dan wat bass aan de voorkant. maar dat kan dus ook opgelost worden met een composetje wat je in de deurbakken monteert. Ikzelf mis ook wat bass, maar daarvoor ben ik bezig om een kabelboompje te maken om originele genesis subwoofers (uit een paarse polo genesis uitvoering) te gaan gebruiken.

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #131 Gepost op: ma, 08 aug 2011, 20:56:37 »
Deur is sowieso geen gesloten behuizing, als je die inhoud wil hebben is het gewoon een kwestie van meten toch?
Opmerking; Die composetjes koop je toch niet voor een bepaald merk auto? (alle automerken hebben toch andere deuren?)

Het klopt dat een composet niet aan een bepaald merk gebonden is, maar dat betekent niet dat inhoud van een behuizing geen invloed heeft. Een autoluidspreker heeft ook Qts, Qms en Qes waardes en zal afhankelijk van de behuizing en binnenruimte van een auto een optimale afstelling kennen.
Waar ik benieuwd naar ben is of er zonder te gaan meten, een berekening/plan/opzet te maken is voor een goede basisbehuizing.

Mensen, ervaringen zijn welkom!

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #132 Gepost op: ma, 08 aug 2011, 21:01:03 »
composetjes zijn eigenlijk bedoeld om in standaard behuizingen te passen. De tweeters zitten om die reden ook vaak in een eigen losse behuizing.
Nou heeft een polo geen standaard deurpanelen met behuizing voor de speakers, dus wordt dat sowieso een beetje lastig. Dan zul je zelf aan de slag moeten.
Composet wordt niet per automerk of per type auto gemaakt. Maar dus voor de gemiddelde behuizing van een autodeur.

Gebruiken in de hoedenplank is dus nogo, dan zul je al kastjes eromheen moeten bouwen, en daar wordt een hoedenplank niet lichter op.
Wil je in een hoedeplank speakers zetten, zet een setje 6x9 3wegs speakers erin, krijg je genoeg geluid uit hoor. Basskistje in de achterbak (zelf heb ik een 8"er erin liggen, dus nog ruimte over voor bagage)
Vooraan standaard 87mm erin (2wegs) en gaan. Alleen mis je dan wat bass aan de voorkant. maar dat kan dus ook opgelost worden met een composetje wat je in de deurbakken monteert. Ikzelf mis ook wat bass, maar daarvoor ben ik bezig om een kabelboompje te maken om originele genesis subwoofers (uit een paarse polo genesis uitvoering) te gaan gebruiken.

Je slaat de spijker op zijn kop.-nana- Een behuizing voor de composet in de hoedenplank maken is heel wat gemakkelijker en eenvoudiger netjes af te werken dan deurbakken maken. Vandaar mijn keuze voor de hoedenplank. De hoedenplank wordt goed vastgezet om gevaarlijke situaties bij een noodstop te voorkomen.
Je hebt het over de gemiddelde behuizing van een autodeur. Bestaat er uberhaupt zoiets? Inhoud kan (wilde gok) varieren van een 10l tot 60l ofzo, dat is nogal een verschil. Daarom ben ik op zoek naar een paar 'gouden' regels. :)

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #133 Gepost op: ma, 08 aug 2011, 21:04:43 »
Sorry maar nou ga ik ff een pilsje pakken, want van al die Q's krijg ik hoofdpijn  -dunno- en heb al heel wat radio's en luidsprekers (helpen) inbouwen en heb nooit (herhaal nooit) klachten gehoord (ook niet achter mijn rug om). Als ik jou advies nodig heb weet ik je te vinden!
ps kun je die q's uitleggen in een pb, anders kom ik zo dom over! En als je die gouden regels weet even noteren hier hé?
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #134 Gepost op: ma, 08 aug 2011, 21:07:12 »
Je hebt het over de gemiddelde behuizing van een autodeur. Bestaat er uberhaupt zoiets? Inhoud kan (wilde gok) varieren van een 10l tot 60l ofzo, dat is nogal een verschil.
daarom klinkt de composet in de ene deur ook beter dan in de andere. Autos met standaard speakers, zitten soms wel in een apart compartiment van de deur, omdat er anders ook teveel vocht bijkomt. En het klinkt gewoon beter.

Composetjes zijn niet voor niets een stuk duurder dan een 2wegs speaker.