Auteur Topic: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe | Dashboard ombouw in progress  (gelezen 54032 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #75 Gepost op: vr, 15 jul 2011, 15:26:56 »
Bla bla (13 = clutch operator lever)

Onlangs onderdeel 11, 12 13 en 14 in handen gehad en gesmeerd. Spul zit vast met 2x nummertje 10 (veertje). Bediening ging verschrikkelijk zwaar, nog voordat er ook maar een druklager op de bak zat ( de bak niet gemonteerd, los op de garagevloer ). Scheelt heul heul veul. Bij de volgende bak die onder de auto trek (waarschijnlijk een 8S bak  -naughty- ) zal dat alles zeker ook weer gesmeerd gaan worden: maakte een wereld van verschil.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #76 Gepost op: vr, 15 jul 2011, 15:45:19 »
Dan zal het wss je pedaal zijn...

Nope, die is het niet. Ik zal proberen duidelijker te zijn. Als ik het koppelingspedaal terwijl ik rijd heel licht intrap en deze op die positie vasthoud dan is een schuren/slijpend geluid vanuit het vooronder te horen. Dit geluid verdwijnt wanneer ik het pedaal verder intrap of weer helemaal op heb laten komen. Het is dus niet een geluid dat je hoort omdat bij het intrappen van de koppeling het pedaal ergens langs schuurt.

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #77 Gepost op: vr, 15 jul 2011, 16:06:32 »
je druklager?
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #78 Gepost op: vr, 15 jul 2011, 16:18:35 »
Kortom: volgens jou is alles goed en toch heb je ergens last van? -gert-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #79 Gepost op: vr, 15 jul 2011, 16:33:03 »
je druklager?

Zo klinkt het wel, maar die is er nieuw ingekomen.

Kortom: volgens jou is alles goed en toch heb je ergens last van? -gert-

Haha, je hebt mij niet horen zeggen dat alles goed is. Ik weet alleen dat ik een nieuwe koppelingsplaat, drukgroep en druklager heb gekregen. En ik weet ook dat het geluid niet bij het pedaal vandaan komt omdat het geluid er ook is als het pedaal in een vaste positie wordt gehouden. Daarmee kan er ook gesteld worden dat het niet aan de kabel ligt. Verder heb ik zonder kabel aan de vork gezeten en daar komt het geluid ook niet vandaan.

Er is dus wel iets mis, maar de grote vraag is wat. Wat kan er naast het druklager een schurend/slijpend geluid maken bij het koppelen/ontkoppelen?

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #80 Gepost op: vr, 15 jul 2011, 16:33:42 »
Als ik het koppelingspedaal terwijl ik rijd heel licht intrap en deze op die positie vasthoud...

Die bijzondere verrichting heb ik niet geleerd met rijles  :)

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #81 Gepost op: vr, 15 jul 2011, 19:00:54 »
idd. als het alleen dan optreedt zou ik denken: dus niet doen......

of ben je toevallig aangeleerd 'pedaalridder' en rijd je altijd met je voet op het pedaal?

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #82 Gepost op: vr, 15 jul 2011, 23:00:40 »
Er is dus wel iets mis, maar de grote vraag is wat. Wat kan er naast het druklager een schurend/slijpend geluid maken bij het koppelen/ontkoppelen?


hele domme vraag misschien, maar begrijp je de werking van een koppeling wel? Als je t pedaal iets intrapt en je hoort dan een schurend geluid, doet mij denken dat je de werking van t mechanisme niet snapt.
Je koppeling slipt altijd een beetje bij het koppelen/ontkoppelen. Das juist de bedoeling ervan. Om niet direct keihard aan te pakken maar rustig over te grijpen. Als je je pedaal in 1 keer loslaat, slaat je blok ook gewoon af. want je bak heeft niet dezelfde toeren. Als je in 1x van heel veel naar heel weinig toeren gaat, is dat niet gunstig. Daar is de koppeling voor uitgevonden, juist om dat soepeler te laten verlopen.
Als je pedaal iets intrapt, haal je je plaat iets ervanaf (zeker bij nieuwe drukgroep e.d. want dan ligt t aangrijppunt veel hoger) Dus gaat ie slippen ja. Normaalste zaak van de wereld lijkt mij.

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #83 Gepost op: za, 16 jul 2011, 11:15:29 »
idd. als het alleen dan optreedt zou ik denken: dus niet doen......

of ben je toevallig aangeleerd 'pedaalridder' en rijd je altijd met je voet op het pedaal?

Hehe, was alleen om duidelijker te maken wanneer het hoorbaar is. Bij het koppelen ontkoppelen hoor je het eventjes, maar bij vasthouden continu.

hele domme vraag misschien, maar begrijp je de werking van een koppeling wel? Als je t pedaal iets intrapt en je hoort dan een schurend geluid, doet mij denken dat je de werking van t mechanisme niet snapt.
Je koppeling slipt altijd een beetje bij het koppelen/ontkoppelen. Das juist de bedoeling ervan. Om niet direct keihard aan te pakken maar rustig over te grijpen. Als je je pedaal in 1 keer loslaat, slaat je blok ook gewoon af. want je bak heeft niet dezelfde toeren. Als je in 1x van heel veel naar heel weinig toeren gaat, is dat niet gunstig. Daar is de koppeling voor uitgevonden, juist om dat soepeler te laten verlopen.
Als je pedaal iets intrapt, haal je je plaat iets ervanaf (zeker bij nieuwe drukgroep e.d. want dan ligt t aangrijppunt veel hoger) Dus gaat ie slippen ja. Normaalste zaak van de wereld lijkt mij.

Absoluut geen domme vraag. Maar ik begrijp de werking van de koppeling zeker. Ik heb alleen nooit eerder meegemaakt dat het slippen hoorbaar was. En aangezien het klinkt als een druklager wat niet helemaal fris meer is vroeg ik me af of er misschien wat anders aan de kant kon zijn.
Maar het geluid staat in geen vergelijk met het lawaai wat het koppelen/ontkoppelen produceerde voordat de set vervangen was. Dus als het klopt dat het hoorbaar kan/mag zijn dan ga ik me er niet meer druk om maken. :)

"Just getting to know my car"

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #84 Gepost op: za, 16 jul 2011, 14:15:38 »
slippen is eigenlijk altijd wel hoorbaar. maar de ene plaat maakt wat meer lawaai dan de andere. En de ene persoon hoort het beter dan een ander.

Druklager hoor je voornamelijk rammelen als die stuk is. En voornamelijk bij gekoppelde toestand.

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #85 Gepost op: za, 16 jul 2011, 17:05:16 »
slippen is eigenlijk altijd wel hoorbaar. maar de ene plaat maakt wat meer lawaai dan de andere. En de ene persoon hoort het beter dan een ander.

Druklager hoor je voornamelijk rammelen als die stuk is. En voornamelijk bij gekoppelde toestand.

Het was me nog nooit opgevallen. Maar goed om te horen dat er geen gekke dingen aan de hand zijn.

Nu er kortere en stuggere schokdempers onder zitten moet ik een uitsparing gaan maken in de onderlip aan de achterkant. De uitlaat rammelt hier nu regelmatig tegenaan. Ik kan ook proberen de uitlaat iets meer te fixeren zodat deze minder beweegt.
Verder rijdt het polootje heerlijk. Je voelt erg goed wat de auto doet en kan daardoor leuk hoeken. De banden zijn alleen wel de beperkende factor. Volgende keer wat minder gemakkelijk over denken en beter spul eronder doen. Een beetje extra vermogen zou ook wel leuk zijn, maar niet direct noodzakelijk. Hij rijdt nu wel mooi zuinig. Afgelopen drie tanken rond de 1:15.5 gereden. En dan hou ik me niet continu in.


Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #86 Gepost op: zo, 17 jul 2011, 08:49:49 »
mist de rubberdop van de einddemper aan de bovenkant niet? misschien dat hij daarom rammelt??
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #87 Gepost op: zo, 17 jul 2011, 09:34:26 »
Ik heb 1 nog nooit mijn koppelingsprincipe platen horen slippen en 2 een druk lager hoor je het best bij een lichte pendaal druk.

Ik zou mij toch afvragen of ze de koppeling wel in zijn geheel vervangen hebben
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #88 Gepost op: zo, 17 jul 2011, 11:51:14 »
mist de rubberdop van de einddemper aan de bovenkant niet? misschien dat hij daarom rammelt??

Dat zou kunnen. De einddemper hangt alleen aan een rubber en kan kan in totaal wel een slag van bijna 10cm maken.

Ik heb 1 nog nooit mijn koppelingsprincipe platen horen slippen en 2 een druk lager hoor je het best bij een lichte pendaal druk.

Ik zou mij toch afvragen of ze de koppeling wel in zijn geheel vervangen hebben

Ik ga het nog maar eens navragen.

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #89 Gepost op: zo, 17 jul 2011, 15:26:42 »
Tijd voor een paar fotootjes!

Voor wat het rubber bij de einddemper betreft, deze is gewoon niet lang genoeg:


De nieuwe schokdempers:


Het andere stuurtje:


Corrado voorstoelen:


En zoals eerder te lezen was, staat ie weer op zijn stalen velgjes:


En nee, de band is niet leeg. Er zit 2.5bar in. -gert- Kun je voorstellen wat dat voor snel bochtenwerk betekent. :)