Auteur Topic: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40  (gelezen 30148 keer)

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Gepost op: ma, 24 sep 2007, 21:51:05 »
Inleiding voor dit topic: zie hieronder of klik hier
links naar andere relevante topics: Foto's gezocht polo1 G40       vorige 1f project       onze Polo 2 1.3i steilheck       koppelkrommen polo diverse types

zo da's weer een tijdje geleden dat ik me hier heb laten zien...
maar 't blijft jeuken he...
ga hier volgende week even kijken, is toch in de buurt: <a href="http://auto.marktplaats.nl/volkswagen/111879125-volkswagen-polo-0-9-volkswagen-polo-g40-blok-1994-auto-1981.html?return=eJwtjFsOgjAQRfdCgn9S2lqREmJwJw1UaOgrTBHUuHdb4985c%2BdewTF%2FK142wHFd8QykWPqpmULwHKHZeWkLI5Y5eC1EgMJqJNbgjoAeTs%2BwiVFa1GNWFVMw%2BrrrFh8GaOE%2BQE47nNNbcH%2FQIcJL%2BYR7REIpoVWyZzR2Kc%2BYRTPxobOrkYvqUxirXf3rkzTEUmPeInqnXU4YKcdTGW8OVBo9%2BBZnzecLEqJAkw%3D%3D&df=1&fta=eNpFkV1uwyAQhO%2BC1D6zCxhYlLNYKHZTqyS2jJO4jXr3Lk5xXpD20wyzP5EcPTI%2F4jqn9hZTFiGTlyTWdID3Lh%2FyR5cJwjLykxb6GaaQVkKlUNmQvsk42YAJ54ku13M%2FD8eQgDxrkcDY8HWnaUzjG8qTlmHMA2FJ0CSmeOpFGPjbTIrE0HF0ZA89BpKlCRIgnbIgEauuMEDlPThVGFYdOuOl






3HSq6sBZD2gK01XnUSppoTCze7UDkLawpjJtrDVeF2Z3L0dY7wtzlVkNDtyW4feereMGNx3sgzQaPLe0QXhNp7FxTy






W%2BIC9UPUeus0iDDS%2F8CfVraG%2BUlSL88oV4hcs4xS63qb%2Bcls8iLenAtzxe57kdLl2%2FVsr%2Bc1zbcgNee7ctF0nEezkOO8R%2Ffdvr3z%2BT1ZAv&fta_ind=4&scroll_to_image=1#photo" target="_blank">polo1f g40[/url]

wel grappig, exact dezelfde kleur als onze vorige!
weet niet of 't wat is, maar kijken kan altijd!
jaar of 5 geleden overgespoten, carrosserie schijnt strak te zijn
staat al 2 jaar stil, interieur bestaat uit alleen 2 kuipstoelen
heeft em zo gekocht, dus kon er ook niet veel over vertellen
gegevens/staat van motor en g-lader niet bekend
gewoon 4bak, geen rembekrachtiger....
opvoerpompje niet genoeg capaciteit...enz enz

eigenlijk is het alleen: een nette carrosserie (naar verluid) plus een g40 blok waar weinig over bekend is...

maar goed, eerst maar es kijken, dan oordelen

kent iemand deze auto trouwens??

Zaterdag gekocht en opgehaald!
Vorige week met Dennis gekeken en het bleek inderdaad een erg goede carrosserie te zijn, geen roest / deuken/ etc.
Dat is ook de reden dat we 'em gekocht hebben: het begint bij een goede basis!
De techniek is afwachten, maar daar was de prijs ook naar.
Natuurlijk hoop ik dat het blok in goede staat is, maar dit is afwachten. Zo niet dan kan er gemoeg ander leuk spul in t vooronder gehangen worden, voorbeelden genoeg hier...

Gisteren een stukje gereden, geen rare geluiden uit het vooronder, maar loopt niet lekker.
beetje gas geven: gaat niet harder
beetje meer gas: gaat vooruit, maar hooguit met halve vermogen
veel gas geven: boem, knal, knetter uit de uitlaat...

Mogelijke oorzaken voor zover ik het kan beoordelen (ben nog een leek in g40-land):
- opvoerpompje in de tank niet genoeg capaciteit
- uitlaat lekt --> lambda in de war
- ontsteking niet goed afgesteld?
- blok niet fris? --> compressie meten
- G-lader niet lekker? --> uitbouwen + controleren
- ...
verder wil ik olie + fiter gelijk maar vervangen en liefst een originele luchtfilter monteren.
Thuis bleek er gelukkig wel een 5-bak (ATV) onder te zitten ipv 4bak! meevallertje! alleen had de voor-vorige eigenaar niet de moeite genomen ook een 5bak schakelmechanisme te monteren...

- Plan is dus eerst het blok weer goed aan de praat te krijgen
- Daarna de rest van de techniek
- Dan in- en exterieur aanpakken (te beginnen bij de grill.... detals verder nog onbekend)

(Ik zal trouwens even geld overmaken zodat ik weer lid kan worden en dit alles in een topic onder projecten gehangen kan worden)



<!--EDIT|janko|1190665905-->
« Laatst bewerkt op: ma, 05 jan 2009, 21:14:44 door janko »

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Project [HG-33-ND] Polo 1f G40
« Reactie #1 Gepost op: ma, 24 sep 2007, 21:51:56 »
...

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Project [HG-33-ND] Polo 1f G40
« Reactie #2 Gepost op: ma, 24 sep 2007, 21:55:39 »
...

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Project [HG-33-ND] Polo 1f G40
« Reactie #3 Gepost op: ma, 24 sep 2007, 22:13:13 »
afgelopen zaterdag even bezig geweest met de polo. gewoon van alles checken wat er aan de hand kan zijn:

bobine lag los, kreeg geen massa. weer vastgezet  Type nog te controleren
bougies gechecked, 3x Bosch WD5PO, 1x anders, allemaal pikzwart, schoongemaakt  4 nieuwe WD5PO aan te schaffen
distributie timing gechecked, OK, merkteken in lijn met streepje bij de “O”

weer een stukje gereden, ging al een beetje beter. hij heeft nog niet z'n volle vermogen maar trekt al weer veel beter! klinkt erg mooi en ook niet ongezond gelukkig...

verder op korte termijn te doen:
ontstekingstijdstip OK??  nog te checken
Originele luchtfilter + huis inbouwen  aan te schaffen
Accu slecht  niewe aan te schaffen
Compressie meten
Olie aftappen en beoordelen en verversen + filter
Koelvloeistof beoordelen
type injectiepompje controleren

ik heb inmiddels op ebay de "Jetzt helfe ich mir selbst" aangeschaft.
al met al een klein stapje verder... -thumbsup-

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Project [HG-33-ND] Polo 1f G40
« Reactie #4 Gepost op: ma, 24 sep 2007, 23:54:40 »
Luchtfilterhuis + accu + pompje heb ik nog wel voor je.
Bougies zijn trouwens prijzig, ben je zo 75 euro voor kwijt.

En welkom terug al Register-lid!  -prut-




Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Project [HG-33-ND] Polo 1f G40
« Reactie #5 Gepost op: di, 25 sep 2007, 08:26:46 »
Luchtfilterhuis + accu + pompje heb ik nog wel voor je.
Bougies zijn trouwens prijzig, ben je zo 75 euro voor kwijt.

En welkom terug al Register-lid!  -prut-

Ik pm je wel even over de onderdelen!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HG-33-ND] Polo 1f G40
« Reactie #6 Gepost op: di, 25 sep 2007, 08:52:57 »
't is natuurlijk wel zo lekker als deze G40 gewoon weer lekker loopt,..  'Leuk, gemakkelijk en snel'

Ligt er niet perongeluk 'tunings-gewijs' ook nog een kleinere poelie op, zonder de bijpassende 'sjip'?  'ff laten uitlezen' kan wellicht ook geen kwaad?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Project [HG-33-ND] Polo 1f G40
« Reactie #7 Gepost op: di, 25 sep 2007, 10:18:16 »
't is natuurlijk wel zo lekker als deze G40 gewoon weer lekker loopt,..  'Leuk, gemakkelijk en snel'

Ligt er niet perongeluk 'tunings-gewijs' ook nog een kleinere poelie op, zonder de bijpassende 'sjip'?  'ff laten uitlezen' kan wellicht ook geen kwaad?


Inderdaad! De poelie had ik inmiddels al gecontroleerd, deze is gelukkig gewoon standaard 75mm. Chip zou wel veranderd kunnen zijn evenals de injectoren.
Uitlezen is inderdaad een goed idee, daar ga ik Dennis binnenkort maar eens mee lastigvallen... -naughty-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HG-33-ND] Polo 1f G40
« Reactie #8 Gepost op: di, 25 sep 2007, 10:48:54 »
*sorry Dennis*  -moon-
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Project [HG-33-ND] Polo 1f G40
« Reactie #9 Gepost op: di, 25 sep 2007, 11:27:18 »
Leuk ding! Hoewel er wel wat TLC voor nodig is, ben ik er van overtuigd dat dit een gave wagen gaat worden!

Succes ermee -klus-

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Project [HG-33-ND] Polo 1f G40
« Reactie #10 Gepost op: do, 27 sep 2007, 13:31:25 »
Gisteravond ben ik weer even bezig geweest.
Eerst de compressie gemeten: vlnr: 12,5; 12,5; 12,5 en 10,5 bar. De laatste cilinder geeft dus 16% minder compressie, lijkt me acceptabel.
(Bougies waren alweer pikzwart, volgens mij is te weinig brandstof zeker niet het probleem.)
Daarna de nieuwe bougies er gelijk maar in gedraaid.
Temperatuursensor schoongemaakt (“ont-olie-d”)die in de luchtbuis naar gasklephuis zit.
Motor laten draaien, liep niet merkbaar beter.
Ontsteking verdraaid (trial and error) totdat ie zo goed mogelijk liep (bijna op z’n vroegst). Stationair nog slecht, maar boven 1000 toeren is ’t een heel stuk beter geworden, hij begint nu echt lekker te trekken!
Verder nog volgende “problemen” ontdekt: uitlaat lekt een beetje rond de lambda en de uitlaat heeft een buitendiameter van slechts 42mm. Hier al even met Dennis over gesproken en dit lijkt ons een te kleine diameter voor een G40.
Weet iemand hier wat de diameter hoort te zijn?




Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Project [HG-33-ND] Polo 1f G40
« Reactie #11 Gepost op: do, 27 sep 2007, 19:31:39 »
hoe rreageert de motor op loshalen stekker lamda sonde ?
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Project [HG-33-ND] Polo 1f G40
« Reactie #12 Gepost op: do, 27 sep 2007, 19:47:16 »
hoe rreageert de motor op loshalen stekker lamda sonde ?

keine Ahnung... ik zal het eens proberen!

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Project [HG-33-ND] Polo 1f G40
« Reactie #13 Gepost op: do, 27 sep 2007, 20:05:54 »
Diameter hoort 45mm te zijn (gruppe N), 42 mm is de standaard (HH?, MH) pijp.
Heb nog wel de juiste tussendemper voor je.
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Project [HG-33-ND] Polo 1f G40
« Reactie #14 Gepost op: do, 27 sep 2007, 20:45:52 »
Verder nog volgende “problemen” ontdekt: uitlaat lekt een beetje rond de lambda en de uitlaat heeft een buitendiameter van slechts 42mm.

Zo ziet dat er dus uit...