Even een updeetje:
Oudejaarsdag met de bakwisseloperatie begonnen. 's Morgens vroeg in de vrieskou de auto in de schuur opgekrikt.
Motor in de takel gehangen en al het nodige losgehaald.
Volgens "Olving" hoefde de stabilistatorstang niet los, maar dit bleek wel nodig te zijn.
(Olving kon natuurlijk ook niet weten dat ik een 5bak in een 1f had...
)
Na de stabi los te hebben gedraaid, konden we de bak er met de nodige moeite uit krijgen.
Krik onder de bak, met 2 man van boven en onder voorzichtig wrikken. Uiteindelijk lukte het.
Linker aandrijfas hadden we naar boven toe opgehangen, maar die zat flink in de weg bij het uitbouwen.
De bak vervolgens eens rustig bekeken: bleek inderdaad te weinig olie in te zitten.
Verder bleek dat de bak in "vrij" niet geheel vrij te draaien. Dit duidt op schade in de bak.
Dit verklaart ook dat de auto in z'n vrij en met koppelingspedaal omhoog de neiging had vooruit te kruipen (en met koppelinspedaal ingetrapt niet).
De koppeling was niets raars aan te zien en deze heb ik gewoon laten zitten.
Wel een nieuw druklager gemonteerd voor de zekerheid. Uiteraard gechecked of er in de "nieuwe" bak genoeg olie zat.
Bij het inbouwen van de "nieuwe" 5-bak hebben we de linker aandrijfas naar beneden laten hangen.
Dit maakte het terugplaatsen een stuk gemakkelijker!
(Wielophanging links moet nu wel los om aandrijfas weer aan bakflens te kunnen krijgen, maar dat is kleine moeite.)
Daarna alles weer aangesloten behalve aandrijfassen en stabi.
Motor even laten draaien en de bak even in alle versnellingen geprobeerd: geen rare geluiden gelukkig.
Binnenkort een 5-bak stabi scoren op de sloop; deze eronder hangen en aandrijfassen weer vast: Dan kan er eindelijk weer gereden worden!