Auteur Topic: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40  (gelezen 30324 keer)

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #105 Gepost op: do, 31 jul 2008, 09:04:14 »
Zo heb je 2 rijdende polo's, zo staan er 2 stil.....

In een ander topic probleem 1: M'n Polo 2 NZ start niet
Hier probleem 2: Koppelingsproblemen bij de 1fG40

Heb je net lekker rustig 750 km ingereden, begint het gedoe alweer....
Na een 20 km cruisen in de 5e versnelling begon een licht gierend geluid te ontstaan.
Terug naaar z'n 4 en 't is niet meer hoorbaar. Ik dacht: De 5e versnelling zal wel niet erg best meer zijn.
Maar even later begon het geluid ook in z'n 4 op te spelen.
En nog later in alle versnellingen.
En tijdens het rijden schakelen tussen de versnellingen gaat zeer moeizaam.
Gechecked bij stilstaande auto koppeling in: klinkt goed
Koppeling loslaten (in zn vrij): gerammel en hij zakt licht in toeren.
Rustig rijden in z'n 1: je hoort duidelijk gerammel vanuit motorruim.

Is m'n druklager kapot gelopen? Lijkt me niet: Trap koppeling in en je hoort niks bijzonders
Is m'n koppeling versleten? Lijkt me ook niet
Is er iets losgeschoten in koppelingshiuis en rammelt dat?? Misschien...
Of is er iets met m'n versnellingsbak???? Hoop het niet...
Komt er veel werk achter weg? Ja zeker..... -boehoe-

Wat kan ik beter wel doen / niet doen??

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #106 Gepost op: do, 31 jul 2008, 09:28:56 »
Klinkt als druklager.
Eventueel in combinatie met verkeerd gestelde koppeling.
En wel zodanig dat druklager altijd meedraait -> dan gaat ie vanzelf gieren weet ik uit eigen ervaring...

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #107 Gepost op: do, 31 jul 2008, 16:28:33 »
Klinkt als druklager.
Eventueel in combinatie met verkeerd gestelde koppeling.
En wel zodanig dat druklager altijd meedraait -> dan gaat ie vanzelf gieren weet ik uit eigen ervaring...

Kan ik hier nog redelijkerwijs een 10 km mee afleggen, of heb ik dan grote kans om meer schade?
Dan kan ik 'em namelijk naar de schuur brengen, hier op straat begin ik niks...
Om het daadwerkelijke euvel te kunnen aanschouwen en verhelpen moet de bak er natuurlijk af.
Kan dit zonder het blok eruit te halen? (Lijkt me zelf een beetje krap, g40 + 5bak in 1f)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #108 Gepost op: do, 31 jul 2008, 18:06:22 »
Die laatste 10km zal ook nog wel lukken (ik geef geen garantie  -moon- )
Bak kan er wel af zonder blok uit te bouwen.
Eventueel veerpoot links uitbouwen voor wat meer ruimte.

BTW: zojuist gespot!  -thumbsup-


Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #109 Gepost op: do, 31 jul 2008, 20:02:16 »
probeer eens je koppeling losser te stellen ,probleem wordt minder =druklager ,probleem blijft het zelfde = waarschijnlijk geen olie in de bak en dus tijd voor vervangen bak
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #110 Gepost op: do, 31 jul 2008, 21:51:52 »
Die laatste 10km zal ook nog wel lukken (ik geef geen garantie  -moon- )
Bak kan er wel af zonder blok uit te bouwen.
Eventueel veerpoot links uitbouwen voor wat meer ruimte.

BTW: zojuist gespot!  -thumbsup-



Waah, hoe grappig. Hier kom ik dus altijd langs met de bus als ik naar school moet en zie altijd die Steilheck staan. Nooit geweten dat die van een forumlid was
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #111 Gepost op: vr, 01 aug 2008, 00:01:23 »
Ziet er erg het zelfste uit als bij jouw voor de deur Dennis,. naja: de trap portiekjes dan, met die ruitjes ramen waarin er 1 tje ontbreekt, maar bij deze dan net niet.. ( zo hey,.. diep! )

 -off-

Maar ehmz: Wat Serge ook al zei: d'r zit wel olie in de bak?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #112 Gepost op: vr, 01 aug 2008, 02:05:01 »
probeer eens je koppeling losser te stellen ,probleem wordt minder =druklager ,probleem blijft het zelfde = waarschijnlijk geen olie in de bak en dus tijd voor vervangen bak
ga ik proberen.
geen olie in de bak? tja zou inderdaad best kunnen, dit heb ik nooit gecontroleerd...
het zal toch niet...

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #113 Gepost op: vr, 01 aug 2008, 09:57:03 »
Vanmorgen 100 meter in de polo gereden.
Het kost erg veel moeite om 'em in de versnellingen te krijgen.
Als je stilstaat en koppeling intrapt is het geluid weg, koppeling op laten komen: lawaai.
Tijdens rijden uiteraard ook lawaai.
Toen ik 'em in de versnelling uit liet rollen met koppeling ingetrapt, bleef het lawaai.
Dan lijkt het toch eerder de bak dan de koppeling...
Maar ik zal de koppeling nog eens losser stellen en kijken hoe t dan gaat.

En, ach, of 't nu de bak of de koppeling is: Bak moet er sowieso onderuit.... -klus-

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #114 Gepost op: za, 02 aug 2008, 06:30:59 »
klopt maar of 2,50 euro of 250,- euro
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #115 Gepost op: di, 09 dec 2008, 17:28:21 »
Zo, da's even geleden...
De Polo staat al een maand of wat te wachten op nader onderzoek naar bak (+ mogelijk koppeling) problemen. -boehoe-
Voor zover we konden beredeneren ligt het aan de bak.
Voor 't einde van 't jaar wil ik hier mee aan de slag en dit oplossen. Ik wil het graag in één zaterdag weer klaar hebben.
Ik wil dus van te voren al een goede 5-bak klaar hebben liggen om er onder te zetten.
Zelfde geldt voor de koppeling.
Later kan ik wel uitzoeken wat er precies met de bak aan de hand is en of dit te repareren valt.
Nu zoek ik dus een goede 5-bak, liefst weer ATV maar 8P kan ook.
Ook moet er nog altijd een 5-bak-stabilisatorstang onder.
Wie heeft er iets in de aanbieding voor mij? Zie ook topic onder gezocht
edit: ben inmiddels voorzien van ATV 5-bak



« Laatst bewerkt op: ma, 19 jan 2009, 12:36:59 door janko »

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #116 Gepost op: wo, 24 dec 2008, 10:22:48 »
Goed nieuws: Ik heb inmiddels een 5-bak gescoord!
Via een gezocht-advertentie op marktplaats kon ik aan een CEG komen.
Een CEG heeft zelfde overbrengingen als een 8P. Niet ideaal, want dat is iets korter dan een ATV.
Maar goed, een ATV is lastig te vinden en een beter alternatief dat binnen budget en planning paste, had ik niet.

Net een paar uur voordat ik de bak wilde gaan ophalen, kreeg ik een mailtje van iemand  anders die nog wel een ATV voor me had!  -klappen-
Snel teruggemaild en gebeld: Bak bleek in goede staat en niet te duur (droog; stil; 124d km en 25d km geleden olie nog ververst)
Deal gemaakt en de CEG afgezegd, was geen probleem.
Gisteravond gelijk de ATV nog opgehaald; nette verkoper en een zeer nette bak!
(meneer was niet te beroerd om vanuit Amersfoort mij tegemoet te komen rijden tot aan Zwolle  -thumbsup- )

Dit zijn weer leuke meevallers! Plan is om de bak er volgende week onder te hangen.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #117 Gepost op: wo, 24 dec 2008, 11:13:29 »
 -thumbsup-

zo zoek je een tijd, zo vind je er twee achter mekaar.
Mooi dat je uiteindelijk vindt wat je zocht en dus niet met minder tevreden hoeft te zijn!

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #118 Gepost op: wo, 24 dec 2008, 17:54:09 »
 -thumbsup-

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Re: Project [ HG-33-ND ] Polo 1f G40
« Reactie #119 Gepost op: ma, 05 jan 2009, 14:15:12 »
Even een updeetje:

Oudejaarsdag met de bakwisseloperatie begonnen. 's Morgens vroeg in de vrieskou de auto in de schuur opgekrikt.
Motor in de takel gehangen en al het nodige losgehaald.
Volgens "Olving" hoefde de stabilistatorstang niet los, maar dit bleek wel nodig te zijn.
(Olving kon natuurlijk ook niet weten dat ik een 5bak in een 1f had... :) )
Na de stabi los te hebben gedraaid, konden we de bak  er met de nodige moeite uit krijgen.
Krik onder de bak, met 2 man van boven en onder voorzichtig wrikken. Uiteindelijk lukte het.
Linker aandrijfas hadden we naar boven toe opgehangen, maar die zat flink in de weg bij het uitbouwen.

De bak vervolgens eens rustig bekeken: bleek inderdaad te weinig olie in te zitten.
Verder bleek dat de bak in "vrij" niet geheel vrij te draaien. Dit duidt op schade in de bak.
Dit verklaart ook dat de auto in z'n vrij en met koppelingspedaal omhoog de neiging had vooruit te kruipen (en met koppelinspedaal ingetrapt niet).

De koppeling was niets raars aan te zien en deze heb ik gewoon laten zitten.
Wel een nieuw druklager gemonteerd voor de zekerheid. Uiteraard gechecked of er in de "nieuwe" bak genoeg olie zat.

Bij het inbouwen van de "nieuwe" 5-bak hebben we de linker aandrijfas naar beneden laten hangen.
Dit maakte het terugplaatsen een stuk gemakkelijker!
(Wielophanging links moet nu wel los om aandrijfas weer aan bakflens te kunnen krijgen, maar dat is kleine moeite.)
Daarna alles weer aangesloten behalve aandrijfassen en stabi.
Motor even laten draaien en de bak even in alle versnellingen geprobeerd: geen rare geluiden gelukkig. -thumbsup-

Binnenkort een 5-bak stabi scoren op de sloop; deze eronder hangen en aandrijfassen weer vast: Dan kan er eindelijk weer gereden worden!  -sturen-