Beste lezers,
Al voor ik hier op het forum terecht ben gekomen wilde een maatje van mij zijn polo 2f met AAV tunen en had hele plannen met inlaat, uitlaat en nokkenas etc. waarop ik altijd vroeg, wat gebeurt er met álleen de nokkenas? Hierop heeft hij mij altijd verteld dat het zo goed als geen nut had omdat je de rest van de riedel niet meeneemt.
Maar goed..... de stugge ik blijft met die vraag in zijn knar zitten, en ben ook eigenwijs genoeg om dat dus te testen. ik heb ondertussen mijn eigen polo'tje en heb dus een ABU nokkenstok op de kop getikt en na wat gezeik mbt installeren zit deze er eindelijk in!
De kenners kennen de NZ en weten dat dit geen prestatie monster is en helemaal bovenin niet geweldig is met zijn 196 graden/7,0mm kleplift nokkenasje, de ABU is 204 graden en heeft 9,3 mm kleplift, moet leuke verschillen opleveren, toch?! ....
Dat heeft het wel gedaan, maar verwacht geen wonderen, de auto is lekker fel op het gas en trekt zeker weten lekkerder door. ook is ie onderin net wat leuker maar de meeste verschillen zitten hem bovein. hierbij is geen enkele andere actie ondernomen afgezien dat het blok helemaal goed en vers is.
conclusie: Ja de beste resultaten zijn met alle componenten gecombineerd, maar heb je een laag budget en wil je alles rustig stap voor stap ondernemen, dan gaat alleen de nokkenas wel voor de nodige verschillen zorgen en vind ik het persoonlijk zeker de moeite waard om te proberen! hier wat handige info:
Topsnelheid (op teller)
voorheen: 163 wind mee
nu :170 met zijwind en passagier
0/110 ( teller loopt 7 a 8 km voor dus zit je altijd goed)
voorheen: 15.5
nu : 12.9
heb deze vraag vaker opgezocht maar kon geen concreet antwoord vinden, ik hoop dat ik hier iemand mee geholpen heb en verdere vragen zijn altijd welkom!
Aron
edit: wat foutjes aangepast