Auteur Topic: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel  (gelezen 211745 keer)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #480 Gepost op: vr, 13 jul 2007, 19:46:11 »
Dacht ik iets nieuws gevonden te hebben, NOT:
spammer

:)

Hier wat info over flow en druk:
klik

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #481 Gepost op: vr, 13 jul 2007, 20:39:24 »
flow in pijpen mijn gebied .een knie (bocht eigen radius pijp) is gelijk aan 1meter pijp weerstand .
bocht (2x radius pijp) is gelijk aan 0,5m pijp weerstand .dus de druk die nodig is om de flow op gang te brengen is verlies van je lader druk opbouw respons (laaddruk gat) en tevens verlis in rendement en weerstand van de lader welke dus vermogen moet vreten om de flow op gang te houden
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #482 Gepost op: vr, 13 jul 2007, 21:48:18 »
Wat een hoop bla bla tegen elkaar op vwvortex :) Vermakelijk om te horen dat de 1 vind dat 3 'stokkies' echt beter is, en dat de ander roept dat 3 stokkies geen zak uit maakt..

Bernoulli, Reinolds getal, stomingsleer: 't is allemaal voorbij gekomen op de uni (inleiding proceskunde, voorzetting levensmiddelen proceskunde etc etc)..

Hier gaat bij mij uiteindelijk toch ook gewoon maar 't knopje om: eerst doen dan denken  -naughty- -klus-

Omdat er geen gasklep is welke als 'restrictie' zal werken, neem ik aan dat er geen enorme drukken worden opgebouwd aan de G-lader zijde.. de druk die opgebouwd wordt tijdens stationaire loop vind de motor hopelijk aanvaardbaar.


Overigens: Leuk om te lezen op vwdiesel dat men ook daar moeite heeft: als de dieselpomp meer tijd nodig heeft de vereiste druk op te bouwen.. dan moet je de pomp:
A) vervroegen
B) verlaten

Net zo moeilijk als de zomertijd: als de klok vooruit gaat, wordt het dan vroeger of later licht?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #483 Gepost op: vr, 13 jul 2007, 23:11:49 »
3 stijltjes geeft echt niet meer vermogen,je maakt de lader alleen veel slapper.
Standaard kan er best wel wat vlees uit de lader, veilig en dat het nut heeft.
Maar zoals ik flow heb je de maximale stroming en nog steeds een sterke lader.
Maar hun denken hoe meer alu er weg is,hoe meer lucht.
MAAR denk eens na, de slakken geven niet meer lucht,dat blijft gelijk.
Dus zoals ik flow is al RUIM voldoende,maar meer heeft totaal geen nut.
En op wat voor pouly gaat die pipo draaien, echt klein kan ie niet want daarvoor heeft ie iets niet aangepast....
Zeg niet wat,maar ik zie heel veel fouten!
Klein tipje van de sluier,mijn G60, dadelijk max veilig geflowd,en op een 61 mm pouly (onbeschoft klein,zeker voor een G60)
Weet zeker dat hun er met hu max geflowde lader niet aan kunnen tippen...
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #484 Gepost op: zo, 15 jul 2007, 10:34:34 »
jaap koop eens een camera ,die foto's van jou zijn knap ruk  -marcel-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #485 Gepost op: zo, 15 jul 2007, 17:44:23 »
Maar goed: leg eens uit: door een rietje ademen is niet fijn, dus een grotere doorlaat = beter,.. hoe zit t dan met bochten en openingen en druk enzo?

Zolang diameter gelijk blijft zal je uiteindelijke druk in theorie er niet onder lijden.
Maar zoals Serge al aangeeft, hoe meer weerstand in het traject ( en hoe langer het traject ) hoe meer moeite de lader moet doen om de boel op gang (druk)  te brengen.

Een grotere doorlaat is niet per defenitie beter, knup er een kachelpijp tussen en je lader zal nooit op tijd de vereiste druk op kunnen bouwen.
De JUISTE diameter t.o.v. de lengte oftewel het totale volume van het traject tussen lader en inlaatspruitstuk is het belangrijkste, lijkt me.

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #486 Gepost op: zo, 15 jul 2007, 19:46:34 »
leuk stukje natuurkunde :)

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #487 Gepost op: ma, 16 jul 2007, 11:06:23 »
Citaat
Overigens: Een Iemand moet ik ook nog steeds bedanken voor de draagarm-uni-ball-rubbertjes die over de post kwamen, vorige week al (moet ik m'n PM box nog voor doorspitten)..


Geen dank! :) Ik hoop dat je er wat aan hebt. -klus-
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #488 Gepost op: vr, 20 jul 2007, 09:46:35 »
Update:

Tip: Hoofdremcylinder vervangen? zorg dat je op tijd begint..
(was weer laat vannacht, of vroeg vanochtend)

Maar alles voor de goede zaak!

Vooraf: Polo 2 'Vroeg type hoofdremcylinder met vroeg type rembekrachtiger'
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #489 Gepost op: vr, 20 jul 2007, 09:51:50 »
Eigenlijk hoort dat niet bij elkaar; Had ik tijdens de ombouw naar diesel ook al willen wisselen, maar goed: later meer daarover..

De grootste verschillen (zie foto):

- Grootte van het reservoirtje
- lengte van de hoofdremcilinder
- Dikte van de rembekrachtiger

De combi's zoals hier op de foto zijn niet onderling uitwisselbaar: dus later type hoofdremcilinder past NIET op een oud type bekrachtiger.. Daar was ik dus al eens op de moeilijke manier achter gekomen. Vandaar dat alles nog lekker gangbaar was..
De pedalen (pedal-box) en de remlichtschakelaar waren reedsch gewisseld..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #490 Gepost op: vr, 20 jul 2007, 09:53:33 »
HIER zie je dus de ruimte die er nog is tussen dieselpomp-aandrijving en remvloeistof reservoir: Weinig.

Het latere type reservoirtje is niet echt veel smaller, maar komt wel wat lager, en is vooral korter. De ruimte op de foto is dus nog niet eens zo beperkend: 't is vooral de bocht die hier voorlangs komt te lopen die ruimte nodig heeft
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #491 Gepost op: vr, 20 jul 2007, 09:55:03 »
Zo moet 't dus komen te liggen

Uitlaatpijp? Nee joh: INlaat :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #492 Gepost op: vr, 20 jul 2007, 09:56:50 »
De boel is nu nog vrij draaibaar: Pijp ietsje omhoog draaien, motorkap dicht, motorkap open, en voila: de maximale hoogte is bepaald
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #493 Gepost op: vr, 20 jul 2007, 09:57:52 »
Met de remmeritus ingebouwd zie je pas hoe krap 't is,. nou ja: als je jezelf bedenkt dat de motor nog een beetje gaat kantelen af en toe:
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #494 Gepost op: vr, 20 jul 2007, 10:00:54 »
In eerste instantie wilde ik met een hier weer overheen schuivende bocht verder werken richting spatbordrand / intercooler aansluiting..

Maar die uitlaatpijpen hebben best ruime stralen (qua bocht), en dat zou uiteindelijk niet goed komen. Daarbij: Normaal zit er tussen de 'ladeluft-gekuhlt' slang aan beide kanten een flexibel stuk om motorkantelen op te vangen. Uitlaatpijp zou volledig star gaan worden, en qua gewicht hangt t allemaal aan het inlaatspruitstukflensje...

Dus dan maar een andere manier verzinnen om dit passend te maken:
Mijn wagenpark Fix what ain't broken