Overigens: radiateur is besteld ( 60 euro voor een nieuwe, met alu koelblok)
Diesel radiateur is voornamelijk groter omdat een diesel bij maximaal vermogen een veel lagere snelheid heeft:
Diesel plankgas = 130 km/u = rijwindkoeling
Versus
Benzine plankgas = 160 km/u = veel meer rijwindkoeling
Beste vergelijking: Motorfiets met +/- 200 pk (radiateurboer had er een voorbeeldje staan) heeft een veel kleinere radiateur dan een 200pk vrachtwagen: die vrachtwagen staat zo'n beetje stil terwijl ie met maximaal vermogen berg op rijdt.. De motorfiets komt bergop nog steeds op halfgas met 150 km/h voorbij vliegen..
Volgens de radiateuren meneer kwam het wel goed met die lader d'r op: het vermogen neemt toe, en daarmee neemt de belasting bij ' dezelfde snelheid ' iets af. Oplossingen zoeken in de hoek van een grotere ventilator is niet echt aan te bevelen, want de aandrijving van die ventilator komt (in)direct voor de kiezen van de motor.