Vanmiddag gecheckt
Brandstofdruk lijkt me OK.
- bij stationair ± 2,4 bar.
- na losnemen van slang van drukpotje [(nr. 5 op plaatje 1) tussen drukpotje en "vacuümbuis met regelventiel" (nr. 2 op plaatje 2)] loopt drukdirect op naar ± 3,0 bar.
- na afzetten motor daalt druk in ± 20 minuten langzaam naar ± 2,1 bar
Op passagierstoel
proefrit gemaakt.
Blauwe KVStemp sensor: KVStemp afgelezen op metertje op dashboard (dus niet heel nauwkeurig); weerstand gemeten met multimeter op pennetjes van blauwe KVStemp sensor; na elke meting stekker teruggezet op sensor alvorens te starten.
1. Bij koude motor (buiten ± 8ºC) weerstand 1610 Ω
2. Motor start direct en loopt mooi stationair met A/F = tussen arm en rijk
3. Na 400 m langzaam door woonwijk rijden T niet af te lezen, maar ver beneden de 70ºC, weerstand 560 Ω en A/F al teruggelopen naar 'zeer arm'. Motor hapert iets en heeft lichte neiging tot afslaan
4. Na ruim 1 km rijden T= ± 70º C is weerstand 255 Ω en A/F pendelend
5. Na 3 km rijden T=± 80º, weerstand 255Ω en A/F pendelend, motor loopt lekker en bij VolGas gaat Boost naar 0,5 bar en A/F waarde naar 'rijk'.
Grafiek op pag. 97 van JHIMS geeft bandbreedte van de weerstandwaarden bij oplopende KVStemp vanaf 50ºC.
1/2: koude motor -> weerstandswaarde niet gegeven
3. KVStemp is vér beneden de 70ºC, maar gemeten weerstandswaarde (560 Ω) geeft aan Digifant door: KVStemp = ± 65º
4. KVStemp is ± 70ºC, maar gemeten weerstandswaarde (255 Ω) geeft aan Digifant door: KVStemp = ±90ºC.
5. KVStemp is ± 80ºC, maar gemeten weerstandswaarde (255 Ω) geeft aan Digifant door: KVStemp = ±90ºC.
Voorlopige conclusies:- Motor draait/presteert 'koud' en 'warm' zonder noemenswaardige klachten.
- Alleen in de 'opwarmfase' hapert ie een beetje (inhouden bij gasgeven, neiging tot afslaan bij stationair en bijnwegrijden uit stilstand).
- KVStempsensor geeft in opwarmfase een onjuiste want te hoge temperatuurwaarde door aan Digifant. Hierdoor gaat de Digifant te snel over van "verlengde inspuittijd" naar "normale inspuittijd", terwijl de ExtraLuchtSchuif nog wel 'open' blijft. De motor krijgt aldus tijdens de opwarmfase relatief te weinig brandstof, een te arm mengsel en vertoont neiging tot afslaan etcetera.
Remedie:Nieuwe KVStempsensor die wel de goede waarden doorgeeft?
(alweer, de huidige is pas een paar maanden oud?
)
Commentaar en suggesties welkom!