Algemeen forum > Techniek

Bouten / Velgen

(1/2) > >>

Jaap:
Hoi,

Ik heb een set stalen velgen liggen, maar kan zo snel mijn standaard bouten niet vinden..

Nou vond ik dat er bij de Polo 1 wel erg korte bouten uit kwamen: M12 x 1,5    en dan 20 mm lang

De Polo 2 heeft 'schijnbaar' standaard M12x1,5  bij 23,5 lang..

Op mijn auto heb ik nu 'Polo Elan' velgen, en daarvoor heb ik bij aanschaf 'extra' lange bouten gekocht. (ik schat 25 mm lang, misschien wel 30 mm). Was wel nodig, want anders kon ik ze maar 1 slag aandraaien. (met 23,5 lange bouten).

Nuja alle gekheid op een stokje:

Hoe weet ik of ik de extra lange bouten kan gebruiken? Gewoon proberen, en zien of ze draaien? Of sloop ik dan mijn trommels (binnenwerk)..

De velgen die ik ga monteren zijn de stalen Jetta 1 GLS velgen (5,5 J ET 38),.. op een Jetta gebruikt VW daar de 20 mm lange bouten voor,..

JurG40:
Originele Vw wielen kun je in de regel altijd met de bouten die bij de auto horen vastzetten.

Elk model wat ik zo'n beetje ken heeft 23,5 mm lange bouten. De enige uitzondering die me zo snel te binnen schiet is een Golf 1 met een bepaald type originele alu-velgen heeft 28mm bouten.

Volgens mij moet je bouten er een slag of 3 (mischien 4) in kunnen draaien en dan zijn ze goed.

Jaap:
Nou, de Polo in Elan / Sprinter uitvoering (ja daar is tie weer) heeft wel degelijk langere bouten..

Ik zal ze eerst eens op meten voor ik verder lul hiero. Maar goed: Die Elan / Spinter velgen (BBS) staat niet in Edgar,..

Ik heb ooit eens een bout uit een Hockenheim-velg gedraait (Polo Jeton Coupe op de sloop), en volgens mij (weet t niet zeker) was die ook al langer als 'standaard'.. maar zoals gezegt: ik meet t eerst ff na

Markopolo:
Gewoon de bouten er in draaien, als ze niet passen hoor je dat snel genoeg. Als ze te lang zijn tikken (of slaan) ze bij het ronddraaien vanzelf tegen je remschoenen aan. (aan de achterwielen wel te verstaan). ??  ??

Serge:
de bouten moeten 12mm dragend schroefdraad hebben

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie