Audio updateZoals ik hierboven had verteld had ik de MTX opgeblazen.
Vond het opzich nog best wel humor dat die subwoofer het begeven had, dat dankzij mijn gerepareerde versterker wel te verstaan
. Zo duur was die subwoofer ook niet hoor. De MTX heeft nu een mooi plekje gekregen hier tegen m'n muur
Dus ja, er moest wel een nieuwe komen
Het is deze geworden:
Rockford Fosgate T112D2* 12 inch (30cm)
* 1200W max. (600W RMS)
* Impedance 2x 2 Ohm
Verschil tussen de ouwe en de nieuwe
nieuw vs oud
Het resultaat (Kast aangepast en voorzien van een nieuw likje verf)
Op de laatste foto is nog tezien dat er naast de subwoofer een Condensator lag. Deze was ik aan het testen omdat ik last had van voltage drops bij harde en lange bassen.
De condensator bleek alleen weinig te helpen.
Ik heb toen de condensator vervangen door een accu, een Exide Maxxima 900DC:
Om te zorgen dat ik alsnog de start accu niet leeg trek als de motor niet aan staat, heb ik een 'laad relais' tussen beide accu's gemonteerd. Als de motor draait schakeld dit relais beide accu parallel en zal de dynamo beide accu's laden. Als de motor niet draait kunnen beide versterkers alleen van de accu achterin snoepen. De radio had ik toen nog wel op de start accu aangesloten, maar die vreet niet zoveel. Hier een foto van het laadrelais:
Om het voltage van de accu achterin in de gaten te houden heb ik een voltmeter gekocht (Necom PF-P12V):
Het eerste wat ik gedaan heb is het lelijke 'Necom' logo dat oplicht als de voltmeter aan staat verwijderd. Maarja, nu nog ergens een plekje zien te vinden… hmmm.. Ah, ik rook toch niet, dus die cigaretten aansteker ken wel wieberen
Resultaat:
Kijk aan, hij doet het ook nog
:
Achter de schermen:
Er zit een relaitje tussen zodat de voltmeter aan gaat als ik de sleutel op contact zet en dus alleen het voltage van de accu in de kofferbak meet. Start ik de motor, dan meet hij de parallel/laad spanning van beide accu's.