Zow, hier maar weer even het stof afblazen
Goed nieuws! Ik mag weer een jaartje rijden met de polo, echter niet zonder slag of stoot. Hij is namelijk pas na herkeuring goedgekeurd.
M'n pa doet altijd ieder jaar de auto's voor een jaarlijkse beurt als hij voor APK moet (dan is de APK gratis).
Bij de eerste keuring was er het volgende mis of was aan vervanging toe:
- Stuurhuishoes was kapot
- Handremkabel RA was gebroken
- Wiellager LA was versleten
- Koplampverstelling LV kapot
- Remolie
- Brandstoffilter
- Bak kering
Stuurhuishoes, remkabel, wiellager, brandstoffilter en bak kering hebben we besteld en samen met m'n oom in Zwolle gemonteerd. Tijdens het vervangen van de handremkabel en wiellager zagen we dat de remschoenen achter hun beste tijd wel hadden gehad. Na een belletje naar
Schaftenaar Zwolle bleek dat ze een setje op voorraad hadden en deze hebben we daar opgehaald en later gemonteerd. De koplampverstelling LV hadden ze bij de garage al gelijmd en opnieuw afgesteld. De rem olie is bij de garage vervangen.
Dit alles hebben we vorige week donderdag (1 april.. nee geen grap) gedaan omdat de polo 6 april voor herkeuring stond geplanned (1 dag voor vervallen APK).
Dit weekend ben ik nog op stap geweest met de polo richting Middelburg ivm. een verjaardag. De heenreis verliep perfect, niet echt hard gereden tussen de 130/140 (op de teller).
De terugreis heb ik echter wel wat harder gereden 140/160 ('s avonds laat). Waarschijnlijk vond de pakking tussen de kop en het spruitstuk dat niet zo fijn. Toen ik thuis arriveerde hoorde ik namelijk een tuffend/ploffend geluid onder de motorkap vandaan komen
. Ik had al eerder zo'n gevoel dat het spruitstuk me een keer in de steek zou laten... hij zag er immers al niet zo fris meer uit... naja... precies de dag voor de herkeuring moest het dan maar zover wezen...
De dag van de herkeuring -> U MAG DE AUTO KOMEN HALEN
Hmm.. dan hebben ze dat niet opgemerkt? heel vreemd... naja, scheelt me weer een hoop geld, want dat lijkt me volgensmij APK afkeur een lekkende uitlaat pakking
Maargoed het moet toch verholpen worden... Hierbij enkele foto's en een filmpje van het probleem:
Youtube - Polo 1.3 2F GT spruitstuk pakking lekOp de foto's is te zien dat er een hap weggevreten is uit het spruitstuk door roest. Alleen het vervangen van de pakking had naar mijns inziens weinig nut omdat het drukpunt tussen het spruitstuk en de kop door de roest minimaal was. Vandaar dat ik opzoek ben gegaan voor een nieuw spruitstukje.
Gelukkig heb ik gisteren op de sloop nog een mooi spruitstukje op de kop getikt:
Ik ben alleen erg bang dat ik de tapeinden/stiftbouten afbreek, met name deze links op de foto:
M'n oom gaf als advies om de moeren voorzichtig in te slijpen met een dremel, in spuiten met WD40 en vervolgens er een klap op te geven met een hamer en bijtel. Hierdoor is de spanning van de moer af en kan ik 'm zo van het tapeind draaien. Makkelijker gezegd dan gedaan
Iemand suggesties/tips?