Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: The_Maxx op ma, 29 aug 2011, 16:37:24
-
zoals een aantal van jullie wel weten wil ik mijn aav blokje gaan ombouwen naar multipoint injectie.
Op dit moment heb ik liggen:
2x kabelboom injectie 4 polig
1x kabelboom NZ met 2 polige injectie stekker. Wel compleet, maar niet in super staat (zit werk aan)
enkele delen van kabelbomen van verschillende motoren.
Uiteraard ligt hier een inlaat van een NZ, 2x gasklephuis NZ en 2x Digijet ECU. Ook het klepje onder de inlaat ligt hier inmiddels.
Maar, gezien de nz kabelboom uit een polo 2 komt, zit ik dus met t probleem van omstekkeren. Tevens is de kabelboom totaal anders opgebouwd als een 2f kabelboom, Als je bekijkt op welk deel van de kabelboom een bepaalde stekker zit bijvoorbeeld (komt natuurlijk wel deels overeen) Dus het kost heel veel werk om dat in orde te krijgen. Daarbij is het een 2 polige aansluiting voor de injectoren. Dus de kabelboom van een vroege NZ, en die liggen niet voor het grijpen, dus een kabelboomje voor de injectoren vinden is lastig.
Aan de andere kant kan ik wel een 3f kabelboom kopen. Gezien deze voornamelijk in 2f zijn geleverd, is deze hoogstwaarschijnlijk wel meer plug and play.
Moet hiervoor wel nog een aparte computer vinden, dus ik vraag me af welke ik dan nodig heb.Digifant 1 of digifant 2? En als deze uit een ander type blok komt (er zijn meerdere blokken met digifant Werkt die dan ook?
Digifant 1 dus
Andere vraag is: Ik las op het forum dat een 3f gasklep een potentiometer heeft en geen schakelaar zoals bij de NZ. Maakt dit heel veel uit met aansluiten, of moet ik echt een potentiometer erop zetten, of een complete 3f gasklep + inlaat? (inlaat van de nz die ik heb liggen gaat sowieso bewerkt worden)
Hopelijk kunnen jullie hierbij helpen.
Setup wordt: bewerkte NZ kop, Bewerkte inlaat en een ABD nokkenas. Uiteraart multipoint injectie. Maar NZ of 3F ben ik dus nog niet uit. 3F heeft enkele voordelen zoals dezelfde bobine als aav en dezelfde manier hoe de kabelboom is opgebouwd.
Aub geen wijzende reacties, daar ga je je vriend/vriendin/kinderen/vrouw maar mee lastig vallen. Ik ben er niet van gediend!
-
Ik heb op school een project gedaan waarbij we een 2 takt benzinemotor hebben omgebouwd naar CNG. Hievoor moesten we toen zelf een ECU ontwerpen(HBO elektro) die CNG en smeerolie ging inspuiten.
Wat ik tijdens dat project heb geleerd is hoe complex een ECU maar vooral de fuel map (http://www.dgmotorsnys.com/Performance/fuel_map.png) is. Voor je inspuiting kan je naar diverse waardes kijken: Toerental, Gasklep positie, inlaatspruitstukdruk, uitlaatgassen, en nog veel meer.
Nu zeg jij dat de nz alleen een schakelaar heeft(volgas schakelaar?) en de 3f een potmeter(gasklep positie). Ik concludeer hier uit dat de ECU van een 3F naar andere waardes kijkt dan een NZ. Je zal dus alle sensoren die zitten aangesloten op een 3F ecu moeten plaatsen in jou NZ/ABU/3F blok.
Misschien dat het hier bovenstaande ook allemaal onzin is, zoals ook mijn tekst in het 1.0 carb op 1.3 forum :)
-
Op verzoek ogeschoond.
-
Op zich is het qua sensoren vrijwel gelijk (nz/3f), die potentiometer verschilt dus. Maar ik ga op zoek naar een 3f gasklep. Want de NZ heeft enkel een schakelaar of de gasklep voorbij een bepaalde positie is of niet.
Iemand die weet of de lambda van een AAV verschilt met die van een 3F? Daar heb ik nog niets over kunnen vinden.
Daarbij nog een vraag in hoeverre de ontsteking van een AAV verschilt met een 3F.
Bobine zou wel gelijk zijn, 3 polig. Staat meerdere keren in verschillende topics van verschillende posters hier op t forum.
-
www.hbase.nl geeft antwoord
lambda 4 draadssensor:
POLO 1050 3-DEURS MOT.AAU 1043CC 33KW 10-1990 09-1994
POLO 1050 SEDAN MOT.AAU 1043CC 33KW 10-1990 02-1992
POLO 1050 COUPE MOT.AAU 1043CC 33KW 10-1990 09-1994
POLO 1.3 3-DEURS MOT.NZ 1272CC 40KW 10-1990 03-1991
POLO 1.3 SEDAN MOT.NZ 1272CC 40KW 10-1990 03-1991
POLO 1.3 COUPE MOT.NZ 1272CC 40KW 10-1990 03-1991
POLO 1.3 3-DEURS MOT.3F 1272CC 55KW 10-1990 09-1994
POLO 1.3 COUPE MOT.3F 1272CC 55KW 10-1990 09-1994
lambda 3 draadssensor:
POLO II 1050 CLASSIC MOT.GL/HZ 1043CC 29KW 09-1983 09-1986
POLO II 1.3 SEDAN MOT.MH/2G 1272CC 40KW 10-1986 01-1989
POLO II 1.3 INJ.3-DEURS MOT.NZ 1272CC 40KW 02-1989 09-1990
POLO II 1.3 INJ. SEDAN MOT.NZ 1272CC 40KW 02-1989 09-1990
POLO II 1.3 INJ. COUPE MOT.NZ 1272CC 40KW 02-1989 09-1990
POLO II 1.3 GT I.3-DEURS MOT.3F 1272CC 55KW 10-1989 09-1990
POLO II 1.3 GT I. COUPE MOT.3F 1272CC 55KW 10-1989 09-1990
POLO 1050 3-DEURS MOT.AAU 1043CC 33KW 10-1990 09-1994
POLO 1050 SEDAN MOT.AAU 1043CC 33KW 10-1990 02-1992
POLO 1050 COUPE MOT.AAU 1043CC 33KW 10-1990 09-1994
POLO 1.3 3-DEURS MOT.NZ 1272CC 40KW 10-1990 03-1991
POLO 1.3 SEDAN MOT.NZ 1272CC 40KW 10-1990 03-1991
POLO 1.3 COUPE MOT.NZ 1272CC 40KW 10-1990 03-1991
POLO 1.3 3-DEURS MOT.AAV 1272CC 40KW 04-1991 09-1994
POLO 1.3 COUPE MOT.AAV 1272CC 40KW 04-1991 09-1994
POLO 1.3 3-DEURS MOT.3F 1272CC 55KW 10-1990 09-1994
POLO 1.3 COUPE MOT.3F 1272CC 55KW 10-1990 09-1994
POLO 1.3 G40 COUPE MOT.PY 1272CC 83KW 01-1991 09-1994
-
lambda 4 draadssensor:
POLO 1.3 3-DEURS MOT.3F 1272CC 55KW 10-1990 09-1994
lambda 3 draadssensor:
POLO 1.3 3-DEURS MOT.3F 1272CC 55KW 10-1990 09-1994
-dunno- -gert- Ik kan H-base af en toe toch zo vermoeiend vinden, hè?! -dunno- -gert-
:D
-
jup, beetje onduidelijk idd. Misschien afhankelijk van de kabelboom? Dus dat is afwachten.
Ook de NZ staat beiden genoemd zie ik.
AAV heeft iig 3 draads.
-
Ben er inmiddels al uit dat de ontsteking verschilt qua nummer, en dat deze gelijk is aan een g40 ontsteking.
Er is bij een AAV een letter toegevoegd aan het nummer, verder zijn ze gelijk. Vraag me af waar het verschil zit.
uit etka:
030905237 X
Distributeur / 3F, PY
030905237AX
Distributeur / AAU, AAV
Edit:
Lambdasonde vind ik dit: Een opvolgnummer. Dus wellicht toch gelijk? Afgezien van verschil in aantal draden (alleen aan de kabelboom te zien)
030906265J
lambda sonde / AAU, 3F, PY, NZ
030906265Q
lambda sonde / AAV
-
je kan voor de lambda beiden gebruiken. Is ook terug te lezen op dit forum. De 4e draad is een massa die een 3 draad sensor pakt via uitlaat.
-
Oh ja, daar had jij ook even een probleem mee met je ombouw. Het is dus gewoon mogelijk om een 3 draads op een 4 draadsstekker aan te sluiten. Ik had wel al gezien dat er dezelfde stekkers opzitten.
Heb ook al 3 draads gezien waarbij het 4e draadje wel in de stekker zat,maar los bungelde. Is dat dan die massadraad die moet worden aangelegd?
Dan nu dus nog de ontsteking zien uit te vissen. Ben er zelf nog niet achter.
-
in de stekker van de 3 draads sonde zitten 4 draden. 3 gaan naar de sonde en 1 is ongeveer 15 cm lang en gaat naar massa op het inlaat spuitstuk.
-
duidelijk, scheeld me weer wat zoekwerk naar een goede lambda.
-
gewoon je huidige lamdagebruiken,heb ik toen ook gedaaan bij mijn NZ ombouw.
-
Dat was ik dus ook al van plan :)
maar aav ontsteking is ook enkel een letter verschil ten opzichte van 3f ontsteking. Is dit verschil nou echt zo groot, of is t een soort volgnummer zoals bij de lambda (verbeteringen op het origineel)
-
Dat was ik dus ook al van plan :)
maar aav ontsteking is ook enkel een letter verschil ten opzichte van 3f ontsteking. Is dit verschil nou echt zo groot, of is t een soort volgnummer zoals bij de lambda (verbeteringen op het origineel)
3F/G40 ontsteking is wel degelijk anders dan NZ ontsteking etc. Zal even opzoeken wat het precies is
-
3F/G40 ontsteking is wel degelijk anders dan NZ ontsteking etc. Zal even opzoeken wat het precies is
3F en NZ zit idd verschil in, meest duidelijke is de vacuumvervroeger, maar ik had de vergelijking aav/3F ;) en misschien weten jullie ook waar die ontstekingen in zijn geleverd, zal vast niet alleen 3f/g40 zijn.
-
3F en NZ zit idd verschil in, meest duidelijke is de vacuumvervroeger, maar ik had de vergelijking aav/3F ;) en misschien weten jullie ook waar die ontstekingen in zijn geleverd, zal vast niet alleen 3f/g40 zijn.
Misschien is dit (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,1633.msg325463.html#msg325463) nog wat handige informatie.
Schijnt dat er in de ontsteking ergens wat gaten/sleufgaten zitten en die zijn bij een 3F wat langer of opgeschoven oid. Het hoe en wat kan ik je er niet van vertellen
-
BTW wat bedoel je met ontsteking? Dat ding met de verdelerkap erop? Is die bij een 3F niet helemaal leeg, dwz geen vervroegers?
Dan verwacht ik dat het verschil zal zitten in het ontstekings moment, vervroegingscurve. Maar als je een frankstein motor gaat maken, moet je misschien zelf de chip gaan beschrijven.
Dacht dat in de vraagbaak wel e.e.a. aan curves staat beschreven.
Als je dan toch de chip zelf gaat beschrijven zit je ook niet vast aan de 2/2F polo computers, zodat je bv ook de 3F gasklep potentiometer kunt gaan gebruiken waardoor je een nog betere motor afregeling kunt krijgen. Waarschijnlijk kan de NZ computer (hardware) hiermee ook wel overweg alleen is dit niet aangesloten en ook niet de software opgenomen.
-
Kijk ook eens naar een 6N vraagbaak, meeste 6N's die ik op de sloop zie hebben ook een 'kale' ontsteking. Misschien is zelfs die computer te gebruiken (evt minimale aanpassingen om niet gebruikte sensoren uit te zetten)
-
Mijn eigenlijke idee: 3F kabelboom, en daar bijbehorende digifant 1 computer
Uiteraard ook gebruik maken van de 3f gasklep
Inlaat en kop komen van een NZ af maar worden wel bewerkt.
Luchtmassameter komt van een golf 3, en is af te stellen, dus daar maak ik me niet druk om.
Lambda kan gewoon blijven zitten.
Ontsteking is bij een AAV ook behoorlijk kaal, zit alleen een hallsensor op en is vrij slank. Vervroegingscurve zou idd wel kunnen verschillen. Misschien eens bij de dealer navragen.
Voor de rest gaat t NZ spul allemaal de verkoop in.
-
De vervroeging wordt volgens mij door de ECU geregeld, de stroomverdeler is niet veel meer dan een hallgever in een behuizing met aansluiting voor de rotor. Gebruik je de 3F ECU, heb je die vervroegingscurve.
Bij de NZ is er nog een vacuumvervroeging, vervroeging middels centrifugaal én de hallgever met het transistorblok.
Of ben ik ´abuis ´ -dunno-
-
nogmaals, t NZ spul ga ik niet meer gebruiken op de kop, inlaat en injectoren na.
-
Heb je mijn post wel gelezen -dunno- Of moet ik je dit per PM vertellen -hitit-
-
Heb ik gelezen, maar je begint over NZ, en ik weet dat er verschil in zit.
Maar ontsteking AAV en 3F wordt dus beiden geheel door de ECU geregeld dmv de hallgever. En er is dus niet veel verschil in?
-
dus niet goed gelezen, aangezien je nu wel inhoudelijk reageert.
-
Verschil tussen 3F/PY onstekingshuizen en AAV/AAU/enz: de grootte van de openingen in het triggerwheel.
Daardoor zijn de pulsen naar de ECU dus anders van vorm.
Schijnt in de praktijk wel merkbaar te zijn.
-
dus niet uitwisselbaar, t werkt wel, maar niet optimaal.Kan dus de aav ontsteking in de kofferbak laten liggen voor t geval de hallgever het begeeft, maar tis geen optimale opstelling dan.
Binnenkort maar even naar de dealer om na te vragen waar die ontstekingsmodules ook in zijn gebruikt. Scheelt me wat zoekwerk.
030905237X
-
Dat zou je met de software kunnen oplossen. Maar zolang er genoeg van de juiste te vinden zijn, de juiste plaatsen. Dwz die bij de computer hoort.
-
Dat zou je met de software kunnen oplossen. Maar zolang er genoeg van de juiste te vinden zijn, de juiste plaatsen. Dwz die bij de computer hoort.
Tis natuurlijk aan te passen, maar ik ga op zoek naar de juiste, en ga proberen mijn zoekveld te verbreden door bij de dealer te gaan navragen of er meerdere modellen zijn geleverd met diezelfde ontsteking.
de aav ontsteking kan als reserve dienen in geval van nood.
-
Dealer vragen? Ik zou een ome Edgar regelen (dan kun je zoeken op toepassing van een onderdeelnummer) .... of wagenstad.com
-
Ik ben bang dat er niet aan ontkomt om de computer aan te (laten) passen.
-
Ik ben bang dat er niet aan ontkomt om de computer aan te (laten) passen.
Omdat?
Bij de juiste ontsteking, is daar geen probleem in, neem ik aan?
@dennis: ik heb meerdere malen op internet nagezocht, maar overal waar ik het artikelnummer invoer krijg ik een foutmelding of zoekt ie gewoonweg niet. Misschien doe ik wat fout, maar op een of andere manier vind ie t niet.
-
@dennis: ik heb meerdere malen op internet nagezocht, maar overal waar ik het artikelnummer invoer krijg ik een foutmelding of zoekt ie gewoonweg niet. Misschien doe ik wat fout, maar op een of andere manier vind ie t niet.
Niet goed gezocht jongen! -dunno- 5 tellen
-
sjit, ik doe er blijkbaar 6 tellen over :)
-
uitlachen2 -notworthy-
-
@martijn: waar heb je op gezocht?(website)
Ik begrijp dus dat bij alle die daar op staan dezelfde ontsteking is geleverd?
@Pieter: Die wist ik wel te vinden, maar dat is enkel py en 3F en dat wist ik al. Maar als ik het onderdeelnummer gebruik kom ik niet verder in het zoeken naar die specifieke ontsteking. Of die dus gebruikt is op meerdere modellen
-
Of de gehele stroomverdeler gelijk is weet ik niet, de hallgever in ieder geval wel.
Wie weet heb je geluk en is die van een escort/orion of audi A4 ook qua behuizing gelijk. In ieder geval zal je een AAV ontsteking goedkoop om kunnen bouwen door een eskrot verdeler te scoren en de hallgever om te zetten :)
http://start.ikwilonderdelen.nl/catalog/kentekenbouwjaar.aspx , zoeken naar hall-element en daarna op de "T" klikken (toepassing op andere modellen/merken). Dat je niet verder komt klopt ws. wel, aangezien de hallgever bij VW niet verder gebruikt is volgens het lijstje.
-
Ah, ik heb dus geen account daar, kan niet op die site komen.
Maar t verschil zit dus in de hallgever zelf die verschilt.
Ik ga eens zoeken naar zo'n verdeler waar ie ook in is gebruikt, wellicht zijn ze wel gelijk ja. Is meestal toch valeo of bosch dacht ik?
-
www.partsbase.nl (http://www.partsbase.nl) of www.hbase.nl (http://www.hbase.nl)
-
Ah, ik heb dus geen account daar, kan niet op die site komen.
Maar t verschil zit dus in de hallgever zelf die verschilt.
Ik ga eens zoeken naar zo'n verdeler waar ie ook in is gebruikt, wellicht zijn ze wel gelijk ja. Is meestal toch valeo of bosch dacht ik?
Ik heb daar ook geen account, is openbaar toegankelijk (het is ook een winkel :) )
Hallgever = 'triggerwheel' --> de gaten in de schijf bepalen het moment en de lengte van de puls naar de ECU.
-
is die ombouw lastig om uit te voeren? Kan wel ontstekingen van ford en audi vinden, maar deze verschillen nogal van die van een polo
-
Heb wel eens een hallgever vervangen, als je secuur werkt is het niet moeilijk. Beetje pielen en zorgen dat je niets beschadigt.
-
Hall-gever is niet incluus triggerwheel toch?
-
dat dacht ik ook. De gever is toch een los deel?
-
Ome Edgar geeft verrassende antwoorden als je hem ondervraagd over deze zaken.
- 3f en nz hebben dezelfde hall gever en triggerwheel, py heeft een andere (vroegere polo 2)
- 3f en py hebben dezelfde stroomverdeler en hall gever en triggerwheel is ook dezelfde als bij NZ, en als de eerder genoemde (latere polo 2)
- AAU en AAV hebben 2 verschillende stroomverdelers gehad, 1 vroege, en 1 latere. Edgar noemt ook geen hall-gever voor dit latere type, maar noemt het een impulsgever. (polo 2f)
- NZ heeft dezelfde hall gever en triggerwheel als in de polo 2 (polo 2f)
- 3f en py hebben dezelfde stroomverdeler, hierin zit dezelfde hall gever en triggerwheel als in de eerste py's (polo 2f)
Behoorlijk verwarrend dus, ik denk dat als je een hall gever en triggerwheel van een NZ in een AAU of AAV stroomverdeler weet te krijgen, dat je daarmee wel goed zit. Dit zou dezelfde hall gever en triggerwheel moeten zijn als in de polo2 3f blokken.
-
Hall-gever is niet incluus triggerwheel toch?
Ome Edgar kent dat als "Hall-voeler met bevestigingsdelen": Hall gever, stekker, klemringetje, kapje, en triggerwheel, als ik de afbeeldingen mag geloven.
-
Ja, maar als je een nieuwe zou halen via hbase bijvoorbeeld. Is dat dan ook compleet met triggerwheel? Want dat is de key compartment neem ik aan?
-
In mijn zoektocht naar ontstekingen kom ik ook de oude versie van de ontsteking tegen, voor vroege 3F blokjes dus. Blijkt een vacuumvervroeger te hebben:
http://www.ebay.de/itm/VW-Polo-3F-1-3L-75PS-Zuendverteiler-030905205T-/300485532053#ht_701wt_1037
Heb overigens gezocht op onderdeelnummer. (ja ik weet dat de ad al verlopen is, daar gaat t niet om)
en is dit de juiste gasklep? Of is dit ook een oud model?
http://www.ebay.de/itm/VW-Polo-86c-Coupe-Drosselklappe-/110734635333?pt=DE_Autoteile&hash=item19c84c7145#ht_1258wt_1270
-
Dat is geen 3F verdeler, zit zelfs een condensator op :)
verkeerde plaatje bij onderdeel
-
Gasklep zal wel van NZ zijn.
-
Gasklep zal wel van NZ zijn.
NZ gaskleppen zien er anders uit, o.a. dubbele kleine klep.
Maar het onderdeelnummer dat bij die ontsteking staat komt overeen met het oude onderdeelnummer voor een 3F ontsteking. maar dus goed kans dat t gewoon een verkeerd plaatje is.
-
Wat ik nog weet is dat mijn NZ niet 2 de zelfde grote gaskleppen heeft.
-
Kijk mar eens goed, nz heeft zelfs 3 gaskleppen, 1 grote en 2 kleintjes waarvan er bij 1 een nokje uit is. Die kleintjes zitten onder elkaar trouwens.
Bij een 3F ziet de behuizing hetzelfde eruit. Maar heeft slechts 2 gaskleppen waarbij de kleinste ook nog een opgeschroeft nokje heeft, welke wel kan worden verwijderd zonder al te veel moeite.
-
de DF1 Digifant is binnen.