Het Polo86c Register
Algemeen forum => Projecten => Topic gestart door: JPS op vr, 10 jul 2015, 21:04:46
-
hierbij mijn project! de derby LS. gekocht met een motorblok die op was, maar het motorblok komt later aan de beurt.
zit wel wat roest aan en hier ben ik eerst mee begonnen. het viel mij nog mee hoeveel roest er aanwezig was, ik had wel erger gezien bij polo/derby's mk1. dus ben al lang blij.
ik ga hoogstwaarschijnlijk niet veel tijd besteden in de lak, ga de plekken die ik las goed in de primer zetten, en daarna wat rode lak uit knikkerbus er over heen spuiten.
de auto is verlaagd, weet niet of het een 60/40 setje is of een 80/60. maar het is van TA technix. maar hier heb ik geen goede ervaringen mee want zoiets had ik ook onder mijn blauwe polo 2. en vond het maar een stuitersetje
dus daarom heb ik het plan om de auto op orginele g40 veren te zetten. want die heb ik nog liggen.
en ja dan nu de motor...
ik kan er natuurlijk een normale derby motor bij zoeken, maar dat gaat mij wat te langzaam ben ik bang.
ook heb ik heb een nz motor liggen, en dan die er in met wat aanpassingen om wat dichter bij 75pk te komen.
maar iets in me zegt PY, maar dan zeer zeker niet met g-lader. want wil niet mijn front vernielen. dan maar een andere manier (turbo-tje) die niet al te veel bar levert.
ga eerst toch nog bezig met het casco en ophanging dus kan nog veel nachtjes slapen over de keuze van het blok, en mischien komt er iets op mijn pad!
hierbij laat ik het eerst, en zal zo nu en dan wel eens wat update's plaatsen
-
Leuke plannen! -thumbsup-
Snelle ''schlepphebel'' bouwen op motorfiets carburateurtjes of dubbele webers/solexen/mikumi's is misschien ook wel een leuke optie.
Goed mogelijk om er een nette 90 a 100pk uit te halen -naughty-
-
ja dat kan ook nog, maar ben een liefhebber van geblazen motortjes :)
vandaag de verlaging er onderweg gehaald, nu nog even wat nieuwe lagers in de voorpoten persen dan kan het spul er weer onder.
wil er een lekker rijdende auto van maken, dus vandaar dat de verlaging er onder uit gaat. (en heeft de "sleeper" uitstraling, mocht er een PY in komen -naughty-)
-
Succes -thumbsup-
-
de eerste veerpoot zit er al weer in, met de g40 veren er in.
ik heb de orginele veerpoot wel vervangen door die van mijn polo2. die zag er wat dikker uit.
ook gelijk even netjes zwart geverfd, nu nog een klein stukje lassen in de wielkast, en daarna alles behandelen. kan het spatbordscherm er weer op.
nu wist ik dat de remklauw hier niet op past, dus er komen polo2 remmen op.
maar ik zag dat er een beetje verschil in de draagarmen zaten, het paste wel maar toen ik de stabistang er in stak ging het wel zwaar. is dit erg?
-
Fusseekogels wel de zelfde diameter?
Dat kwam ik namelijk tegen toen ik 2f veerpoten op de derby schroefde, heb er toen ook 2f draagarmen onder gezet.
-
nee het asje wat in de poot komt is bij de derby voorpoot kleiner, dus kon ze niet verwisselen.
het verschil is dat de draagarm gaten bij de polo2 draagarm een beetje afwijkt (gaten zijn niet symmetrisch) hart op hart zijn ze wel het zelfde.
-
ik ben er al achter, wel vreemd maar het is opgelost,
de linker draagarm van de derby, kwam precies overeen met de rechter van de polo2. en dus ook de rechter van de derby kwam overeen met de linker van de polo2.
zie afbeelding, middelste is polo2 draagarm links, die er links naast ligt is hetzelfde, terwijl deze aan de rechter kant van de derby zat.
maargoed, opgelost dus! -thumbsup-
-
Zit verschil tussen een linker en een rechter draagarm dus? :) Nooit geweten
-
Links en rechts horen hetzelfde te zijn, lijkt mij dat er aan één kant wat geupgrade was.
'Oude' type draagarmen (met de dunnere fuseepen t/m 1979 of t/m 1981?) zijn al jaren minder
goed verkrijgbaar (bij de dealer in ieder geval al jaren vervallen).
Was de remmerij aan beide zijden wel hetzelfde dan?
-
ja er zaten "oud type draagarmen" onder, beide met smalle fuseepen. remmerij was hetzelfde.
de draagarmen van de polo2 heb ik vanmiddag in de hammerite gezet, maar zal zo even kijken of die het zelfde zijn.
-
Sjon : je hebt wel gelijk ze zijn het zelfde, het verschil zat hem in de rubberen bussen die versleten waren.
dan maar gelijk kunstof er in persen -klus-
-
vraagje, stuurhuis is stuk. zijn stuurhuizen van alle type 86c verwisselbaar?
-
Ja, alleen kritisch op stuurstangen bij stuurhuis (2F stuurstangen passen niet op 1/1F stuurhuis en omgekeerd...
-
Beetje zelfde verhaal als fuseepen: als je overstapt naar jonger type, mot je alles meenemen.
86c stuurhuis => dan ook de spoorstangen van een 86c.
Kleinigheidje: 86c vanaf modeljaar 1983 (bouwjaar vanaf circa eind 1982),
want 1e jaar Polo 2 was nog oude type stuurhuis.
Stuurstang naar binnen toe richting stuur is dan weer wel uitwisselbaar? -dunno-
-
top bedankt, ga ik van de week naar de sloop
-
Sloperij waar een Polo 2 of 2f staat, bestaan die nog ja?
Hier in de omgeving niet: die knijpen ze gelijk in mekaar.
-
hier zit in ieder geval nog wel een kleine sloop, zag er vorige keer toen ik er iets haalde voor de golf wel een coupe staan.
wel weer een tijdje geleden.
we zullen het zien, en stond anders ook nog een stuurhuis op marktplaats hier in de buurt.
-
In exel staan 4 86c,s op de sloop .
weet niet waar je vandaan komt maar misschien heb je er wat aan.
-
ik heb besloten wat de derby onder de motorkap krijgt.
maar heb nog een paar vraagjes.
het idee is om eerst mijn nz onderblok en kop te gebruiken. met carburateurs. wel met dubbele solex oid, want ben op een of andere manier geen fan van motocarbs. en dan in combinatie met een leuke nokkenstok.
maar dan nu de vraagjes
welke branstofpomp moet ik gebruiken? de derby heeft/had een mechanische pomp, maar deze kan natuurlijk niet op de nz kop.
en wat is een goede keuze voor de nokkenas? ben nu niet meteen op zoek naar 100pk, want dan zal ik ook mijn kop moeten laten bewerken.
wat is de beste onsteking? er zit zo'n onsteking op met vacuumvervroeging.
-
Ik zeg: zoekfunctie -thumbsup-
Nokkenassen (http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=8139.0)
Iets over pompjes (http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=16713.0)
-
Slowlexen, weberts of mikumi's etc zijn wel een drama om af te stellen. CV carbs van een motorfiets maken je leven (en je brandstofverbruik) een stuk dragelijker :)
Hydrokop ontsteking ombouwen voor gebruik met carbs heeft Serge geloof ik een topic over
-
dat wist ik niet, had gedacht dat die van motorfietsen ook moeilijk af te stellen zijn. hmm, dat zet mij weer aan het denken.
ga ik even zoeken naar dat topic van Serge.
-
NZ = hydrokop => MH ontsteking erop & klaar.
Hallsensorontsteking op een sleeptuimelaar => daarvoor kun je die topic van Serge gebruiken.
Carb-keuze: ieder z'n ding natuurlijk, maar als je 't trucje doorhebt, is 't niet meer moeilijk, das met alles zo.
Motorfietscarb's vind ik makkelijker afstellen en de driveability is beter.
-
nog een plaatje van gister,vandaag de andere kant en stukje in het front nog dan is het laswerk klaar.
-
nog een plaatje van gister,vandaag de andere kant en stukje in het front nog dan is het laswerk klaar.
Geweldig om te zien dan sommige mensen creatief genoeg zijn met een trolley en houtsblokken! -thumbsup-
-
Je laat er iig geen gras over groeien?! Goed bezig qua snelheid. Vwb ondersteuning van de auto (op wielen?!) denk ik daar iets anders over, maar goed, resultaat telt... :D
-
foto update, laswerk eindelijk klaar, nu verder met strakmaken en bijwerken. Heb nog getwijfeld om er een nieuw front in te lassen maar ivm mogelijke intercooler -naughty- toch maar de oude opgeknapt.
-
.
-
goed bezig hier -klus- -thumbsup-
-
Da doede gij best leuk! -thumbsup- -klus-
-
Dat gaat allemaal de goede kant op zie ik wel.
-
Strak werk!
-
bedankt voor de leuke reactie's
vandaag weer wat verder, met dank aan puppy power heb ik een stuurhuis van een nieuwer type polo. dus kon nu ook de stuurarmen van de polo2 gebruiken. bijna gehele onderstel is nu polo2. dit vond ik wel handig want mocht ik er g40 remmen in bouwen is het nu gemakkelijk.
de nz heb ik er ook ingezet, ga eerst proberen of hij met deze solex carburateur lopen wil (met electrische pomp). en dan zo eerst een nieuwe apk er bij krijgen.
maar ga over paar dagen op vakantie dus dat duurt nog even.
had laatst wat leuks gekocht voor mijn golf1, maar die was er wat te laag voor dus dan maar op de derby. zie foto
ook wat rode verf gehaald, maar dat bleek het niet helemaal te zijn. zie foto
-
.
-
super man! zit vaart in zeg! -thumbsup-
-
vandaag wat velgjes op de kop getikt, moeten wel andere banden op want de spatbordranden liggen op het rubber.
ben nog aan het twijfelen wat voor band er om moet.
-
Ik zou er 175-50-13 bandjes opgooien :)
-
update:
heb het HB 1.1 tje overgekocht van geart, deze komt ook uit een derby. ik wacht nog op een onsteking en dan kan ik het blokje testen.
dit blok gaat zorgen dat de derby tijdelijk rijdt. en ik dus niet overhaast een of ander gaar g40 blok koop.
de velgen heb ik van hun lelijke veel te grote banden bevrijd, en inderdaad Raymon, 175 50 13 wordt waarschijnlijk de bandenmaat.
zie hier nog wat foto's
-
goede move -thumbsup-
vette wielen -thumbsup-
-
Luchtfilter ligt hier nog, zijn we vergeten :)
Velgen staan hem erg goed!, 175/50 is denk ik het mooiste of 145/60 als je heel laag wilt gaan
-
Geart, klopt maar zat precies de zelfde op het blok wat in de derby lag, dus die mag je houden :)
-
de bandenmaat is 165 55 13 geworden. zie foto's, (helaas wel wat overbelicht)
-
Staat goed -thumbsup-
-
Mooi wagentje zo.
-
Staat erg mooi op zijn wielen nu -thumbsup- -thumbsup-
Vindt het wel een erg mooie banden maat, hoe breed zijn de velgen? :)
grts van Paul
-
dankje,
velgen zijn 6j breed, en ik meende ergens "et 18" gelezen te hebben.
-
Ik vinnum dik!!! -thumbsup-
-
Randjes gepolijst van de velgen?
Ze staan wel goed hier onder. -thumbsup-
-
Netjes :)
-
Patrick, nee niet gepolijst, had eerst wel in mijn hoofd om de randen en de ribjes te polijsten en de rest zwart, maar hier heb geen tijd voor. en de velgen passen nu mooi bij de auto, 36 jaar oud! wil er toch geen poets auto van maken.
trouwens vergeten te melden, heb de verlagingsveren er toch onder gezet, wou eerst wel op g40 veren rijden maar dit staat veel mooier.
-
Mooi!
Ik dacht al, waar ken ik dat type velgen van:
-
Dik hoor!
-
vet! -thumbsup-
-
ja dat zijn ze dennis! mooie foto. het merk is trouwens automotive components (made in england)
-
nog een paar plaatjes
-
Erg vervelende velgen voor de Derby -thumbsup-
-
-love-
-
Ziet er erg gaaf uit -love-
-
Erg vet hoor mensen -thumbsup-
-
hb motortje loopt! , had een onsteking van een golf1 geregeld, dit was wel met 2 bevesteging gaten ipv 3, maar vw had hier al rekening mee gehouden blijkbaar want er zat een extra tapgat in -thumbsup-
heb ook nog een onsteking van bunkerrat gekocht, deze gaat mooi op reserve.
nu moet de motor afgesteld worden, stationair loopt het nog niet lekker.
heb in de planning om binnen 2 weken naar de apk, en dan even als daily gebruiken. wil namelijk mijn golf1 uitelkaar trekken en verbeteren. en mischien ombouwen naar een snelle benzine motor, die turbo diesel is de lol wat van af.
ik hou jullie op de hoogte, bedankt nog voor de positieve reactie's
-
heb een brandstofprobleem, als ik benzine in de carburateur giet loopt het blok mooi, alleen op eigen kracht wil het niet. heb er al een nieuwe brandstofpomp op gezet maar helpt niet, of hij krijgt de benzine niet in de carburateur of de carburateur zit verstopt.
hoe moet ik de brandstofleidingen aansluiten? ik heb nu de toevoer benzine op de brandstofpomp, en dan van brandstofpomp naar filter, en dan van filter de carb. in. dit is toch de juiste aansluiting?
iemand nog andere suggesties?
ik hoor het graag. want wil graag apk regelen.
-
Filter voor brandstofpomp op cilinderkop, dan van pomp naar carb. Zo zat het bij mij op de derby voor ik alles ging demonteren.
-
Filter indd vóór pomp, het kan langer duren omdat je alles los hebt gehad... Ook slim om misschien wel even leidingen met perslucht door/schoon te spuiten. Er kan zich evt ook in de tank ook rotzooi/bezinksel voor/in het uitgaande pijpje hebben opgehoopt?
-
het probleem al gevonden, had alles wel goed aangesloten maar de nieuwe brandstofpomp werkt niet -gert-. dit was toch echt het laatste wat ik dacht dat het probleem was. heb even een mailtje naar die webshop gestuurd, mischien heb ik toevallig een weigeraar gekocht. -nana-
in ieder geval bedankt voor het meedenken.
-
-thumbsup- Gezocht , gevonden en gepost! Ideaal! :)
-
zo nu eindelijk een werkende pomp -thumbsup-, helaas is nu mijn contactpunt op. kan hem niet meer op 0,40mm krijgen want het contactblokje die op de as komt is op -boehoe- morgen maar even een nieuwe ophalen.
-
Zo, dan zijn die contactpuntjes écht versleten
-
Tussen de punten die je nieuw zet mag je even waterproof 600 doorhalen om de was laag weg te halen .Dit voorkomt punt inbranding. Op het asje wat de nok bediend van de punten mag een likje vet.
Maar ik neem aan dat dit al bekend is .
-
Serge bedankt, dat met dat likje vet wist ik nog niet -thumbsup-
-
nu vond ik deze foto op het www, en zie een g-lader achter een audi 50 grill, iemand hier enig idee wat er hiervoor moet worden aangepast? of dat dit al lukt met kortere v-snaren om de g-lader dichter op het blok te krijgen?
-
Ik neem aan dat ze zelf een steun gemaakt hebben . normaliter steekt de lader door de grille heen bij een audi50 of polo1 .
-
Ik denk ook dat ze zelf een steun hebben gemaakt, en wel om de lager lager (haha) te laten uitkomen. Zoals je kunt zien hebben ze weliswaar (gelukkig) de grille niet verbouwd, maar is er wel ruimte uit de onderste frontplaat gesneden (onder het mom van 'zit toch achter de bumper'?)...
-
bedankt voor het meedenken -thumbsup-
-
zo, eindelijk is het motorisch klaar, had ik eindelijk alles klaar, fikten mijn contactpunten door omdat ik de verkeerde bobine had, vandaag gelukkig een tweedehands bobine bij een plaatselijke oldtimershow gekocht. en nu spint het blokje prachtig -thumbsup-
nu wordt het to do lijstje voor de apk toch erg kort -naughty- -sturen-
achterlichten werkend maken
remmen ontluchten.
als het een beetje meezit volgend weekend apk erop!
onderkant vandaag ook nog behandeld tegen de roest. zat een beetje vliegroest maar viel 100% mee
-
-thumbsup-
-
Mooi op tijd voor het PoloTreffen in België en/of het grote PoloTreffen in Melle (D)
-
-thumbsup-
-
paar dagen geleden de derby naar de apk boer gereden, helaas was hij er nog niet aan toe gekomen. wordt waarschijnlijk maandag
maar wauw -hitit- wat gaat dit ding sloom, heb de onsteking en carburateur ook niet tot in de puntjes afgesteld, wie weet dat dit ook een rol speelt -nana-
maar ben druk aan het verzamelen. mijn keuze is zo veranderlijk als het weer, maar heb nu al spullen aangeschaft voor een Sauger, dus kan niet meer terug.
het allerliefste zou ik een 16v er in zetten. maar met een 80pk ben ik ook tevreden.
heb nu mijn NZ blok uitelkaar liggen, kop ga ik licht bewerken (dit moet je zien als test -gert-) en een spruitstuk lassen voor carbs
en dan hopen dat dit met een scherpe nokkenas een pktje of 75 80 pk gaat geven, maar liever een 1.6 of 1.4 16v voor wat meer koppel.
-
1.3 met bewerkte kop en motorfietscarbs is echt al erg leuk. Niet te lastig qua aanpassingen. Af en toe nokkenas wisselen als je weer een leuker exemplaar hebt ... -thumbsup-
-
Lopen je velgen wel eens aan?
Ik heb dezelfde maat liggen en twijfel nog over de bandenmaat
-
voor niet, achter eerst wel hier heb ik de binnenste randjes om plat gemaakt, past nu net, maar als ik te hard over een hobbel rij met wat gewicht achterin gaat het wel aanlopen denk ik, kan het nog niet testen, staat nogsteeds bij de apk. ze hadden nog geen tijd voor de derby. -boehoe-
-
update:
vorige week woensdag de derby weer opgehaald, afkeur op : remslang linksvoor, achterwiellager rechtsachter, en accu beter vast zetten,
viel allemaal dus reuze mee, zaterdag de auto klaargemaakt, en zojuist weer terug gebracht, met een beetje mazzel wordt hij morgen weer gekeurd -thumbsup-
paar weken geleden heb ik een corrado interieur gekocht, voorstoelen passen er zo in, maar dan de linker stoel aan de rechterkant -nana- geen probleem opzich, alleen het hendeltje waarmee je de stoel op kunt klappen zit nu in het midden -gert-
achterbank ben ik ook even mee bezig geweest, tot mijn grote verbazing was deze smaller als de achterbank van de derby, dus hier moet ik nog wat op verzinnen.
heb ook een set cbr600 carbs gekocht, ben nu een spruitstuk aan het lassen voor op mijn 1.3tje, maar om de flow mooi te krijgen van rond naar ovaal, hoe hebben anderen dit opgelost? het liefst koop ik meteen een aee 1.6, aangezien de poorten hiervan al rond zijn. maar heb nog geen geschikt blok in de buurt gevonden.
is het trouwens moeilijk op een injectie in een mk1 te bouwen? of is het hierbij ook gewoon lego? kan er weinig info over vinden -dunno-
-
Valt erg mee ja! -thumbsup-
Bestuurdersstoel op rechts? Waarom dan? hoort gewoon te passen namelijk.
-
de hendel om de stoel te verschuiven zat aan de andere kant, als ik de linkerstoel aan de linkerkant wilde hebben moest ik wel wat aanpassen, anders ging het niet lukken.
als ik de auto thuis heb ga ik even kijken hoe het precies zit
-
Ombouwen naar injectie meer werk en lastiger dan cv Carbs.
-
@Geart: handle's zitten bij de eerste types aan de andere kant.
@JPS: even het stangetje aan de onderkant verplaatsen naar de andere kant. Recaro-onderstellen hebben bv een losse handle en aan beide kanten ophangmogelijkheden. Volgens mij moet je bij ori-VW-stoelen dat stangetje even omlassen, als ik mij goed herinner...
-
Hendels omlassen? Rugleuningen omwisselen en klaar.
Corrado stoelen heb ik geen ervaring mee, maar als de hendels makkelijk om te draaien zijn, lijkt me dat nog simpeler.
Stalen (?) runners van rond naar ovaal => hamer.
(bij m'n 16v moest ik van rond naar driehoekig => gewoon meppen met die hamer :) )
-
That's the way it is Sjon :D
-
update:
vorige week woensdag de derby weer opgehaald, afkeur op : remslang linksvoor, achterwiellager rechtsachter, en accu beter vast zetten,
viel allemaal dus reuze mee, zaterdag de auto klaargemaakt, en zojuist weer terug gebracht, met een beetje mazzel wordt hij morgen weer gekeurd
Word die niet gelijk afgemeld. Das toch 5 minuten werk -dunno-
-
Sjon, inderdaad de rugleuningen omgewisseld en klaar -thumbsup- thanks
auto heeft weer 2 jaar apk -thumbsup- -thumbsup-
-
omdat het HB motortje vreselijk olie aan het lekken was, ( was ook een adviespunt bij de apk) toch maar besloten om mijn nz er in te gooien, dus helaas geen tijd gehad om de kop nog wat te bewerken. wel had ik de inlaatspruitstukjes klaar gemaakt voor de carbs, dus kon alles van het weekend mooi inbouwen, sinds vandaag loopt het geheel ook mooi, heb er een cbr600 brandstofpompje op, en 36mm cbr carbs, sproeiermaat is 140
heb zonet even het ding getest, en wat schreeuwen die carbs toch mooi -love-
maar ik rij nu met open kelken rond, lijkt me niet ideaal voor het blok. dus ga hier nog wel wat op verzinnen, maar in de tussentijd maar even zo.
-
Weer een kelkenjunk! :)
-
Standaard update hier op 't forum: cv-carb's :) -dj-
Wat zit er achter de transistorontsteking gemonteerd bovenop de wielkuip?
-
goeie vraag Sjon, ik weet het niet, zat op het blok die in de derby lag toen ik hem kocht, en deze onsteking werkt goed, maar ben ook wel benieuwt wat het is.
-
en dan kom je er achter dat je steeds met halfgas hebt gereden -gert- ik vondt de derby toen al snel, gaskabel een heel end opgespannen en nu kan ik in ieder geval volgas geven, maar man wat een verschil -hitit- . had niet verwacht dat dit met een standaard nz icm motocarbs kon.
heerlijk veel koppel en trekt maar door. start in 1 keer, echt een aanrader. verbruik ga ik nog wel testen, de benzine meter zakt wel aardig snel haha
vermogen is in ieder geval zat voor zo'n lichte derby.
achterbank van een corrado zit er nu ook in, was wel aardig wat aanpas werk.
-
Daar ben ik wel benieuwd naar, wat je met de achterbank hebt gedaan. Ga je dit weekend ook mee naar Melle?
-
Daar ben ik wel benieuwd naar, wat je met de achterbank hebt gedaan. Ga je dit weekend ook mee naar Melle?
nee ik ga niet naar melle, lijkt me wel leuk maar vindt ik wel ver met de derby, heb er nu net 200km op zitten met de carbs, en zo'n end rijden durf ik nog niet aan.
maar over die achterbank, als ik tijd heb haal ik de bank er wel even uit en maak wat foto's van hoe en wat.
heb de frame's gecombineerd met elkaar.
-
-thumbsup-
-
GG, hierbij wat foto's van de achterbank
niet op de tape letten, had de vloerbeding vast gelijmd
moest wat schuim van de zitting af, was namelijk niet mooi vlak van onderen, en het frame van de rugleuning moesten bij de wielkast wat naar binnen geslagen worden zodat het tussen de wielkasten paste.
-
.
-
verbruik ligt momenteel rond de 1 op 11, maar dat komt mede door het geluid bij volgas wat verslavend is -nana-
maar heb een tijdje terug een nz motor opgehaald met 5 bak, het ging me in de eerste instantie om de 5 bak, het is een ceg bak.
maar eenmaal de injectie er af gesleuteld werd ik blij, want de cilinderkop is bewerkt, best wel netjes gedaan en de poorten zijn een stuk groter en egaler. dus grote kans dat ik in de winter deze kop overzet op mijn blok, net als de 5 bak.
-
Als je de 5 bak gaat monteren, graag laten zien hoe je het met het schakelpotje doet.
-
ik zag op een engels forum die had een stuk blik naast de schakelpook weg gehaald, dus ruimte gemaakt voor de 5e versnelling, ga even op zoek naar deze foto.
dan moet ik nog wel wat verzinnen op de plaatsing van het hoesje.
-
deze
-
Ik zeg: polo2 blik overzetten -thumbsup-
-
Ik zeg: polo2 blik overzetten -thumbsup-
dat is inderdaad de netste oplossing -thumbsup-
-
Hier ook een Derby met 5 bak, maar niks geen blik weg gehaald voor zover ik weet of heb kunnen ontdekken. -dunno-
Wel was het even spelen met de afstelling van de pook om hem in de 5 te kunnen krijgen...
-
Op de Engelse foto zie je een bruin plaatje links aan de binnenkant zitten. Rechts zit er ook zoéén. Die kunnen/mogen er uit. Laat het stukje metaal links zitten, dat is de achteruit-beveiliging. Eventueel kun je met een hamer aan de rechterkant het gat iets 'ronder' kloppen, maar het zou al moeten passen, zij het dat het inderdaad een kwestie van afstellen is.
-
Top, hier heb ik wat aan voor mijn derby als ik zo ver ben (wat nog laaaaaang niet zo is haha).
-
zo de automotive velgjes er maar weer onder gedaan, echt lekker rijdt het niet want ze lopen achter nog wel eens aan bij een heuvel.
dus het staal moet er toch maar weer onder. rijdt een stuk lekkerder.
had ook wat spuitbusjes la3a marsrood besteld, en nu vallen de gelaste delen niet meer op want de kleur kwam super overeen.
-
vet! -thumbsup-
-
hier een foto van een velg, en van de nieuwe rode lak, moet nog wel wat gepolijst worden (andere kant al klaar)
-
TMR (= too much rubber :))
-
Easyfix: Notenverstelling een gleuf of 2/3 omhoogzetten? -dunno-
-
Voor het oog lijkt hij wat achter over te hangen, dus 1 nootje hoger zal een heel stuk schelen.
-
Dat idee had ik ook al dat ze op de kont hangt.
-
er zijn 5 nootjes, en zat op 2e van boven, dus kan hem 1cm hoger zetten,
dit is niet de oplossing, en heb de stalen velgen met 175 65 13 er al weer onder, deze vallen mooi in de wielkasten en kan zo gek mogelijk door de bochten want loopt nooit aan, ook niet met 2 op de achterbank en een halve brommer achterin.
en ben persoonlijk een fan van stalen velgen -gert-
dus wie belang bij deze velgjes heeft die roept maar.
oja en over dat de auto in zijn kont lijkt te hangen, dit klopt inderdaad, maar het gaat er mij om dat de dorpel ongeveer recht loopt met het wegdek.
want orgineel hebben ze ook een grotere "wheelgap" voor dan achter.
-
Welke bandenmaat heb je op de licht metalen velgen dan?
-
165 55 13 nankang
-
dus wie belang bij deze velgjes heeft die roept maar.
Meer info en foto's? :) Vind ze wel erg leuk zo op t plaatje...
-
automotive components made in england, zit helaas op de twee achterste wielen wel aardig wat lood, en het naafgat is 58,1 dus met bouten centreren.
heb er 150 euro in zitten (inclusief banden), en daarvoor mogen ze ook weer weg.
maak nog wel even wat foto's
-
Toch blij dat mijn oude derby zo goed terecht is gekomen...
Ook al moet mis ik hem enorm -boehoe-
-
Toch blij dat mijn oude derby zo goed terecht is gekomen...
Ook al moet mis ik hem enorm -boehoe-
ik pas er goed op -thumbsup-
-
ik heb een vraag over remmen, heb al een gezocht op de zoekfunctie maar blijft onduidelijk.
wil in ieder geval een remmen upgrade, rij nu met een gescheiden hoofdremcilinder, (een potje voor de achterremmen en een voor de voorremmen) maar deze deugt niet en lekt. de vloeistof van de achterremmen die komt op een of andere manier bij het voorrempotje in en die stroomt over.
dus wil deze graag vervangen, past er een hoofdremcilinder van een 2f op mijn rembekrachtiger?, of nog beter een dikkere van een sirocco 16v bijvoorbeeld?
ook wil ik VWII remmen plaatsen. zijn deze van golf1 en g40 hetzelfde? wil waarschijnlijk toch overstappen naar 14 " dus als 13 inch hierdoor niet meer past is geen probleem.
ben een beetje een leek in remmen, dus hoop dat mijn verhaal duidelijk overkomt.
-
Bij overgang naar VWII: let op, schijven van een typ86 hebben een andere offset. Ook schijven voor 2F bestellen dus, anders past het niet. VWII = VWII voor zover ik heb begrepen.
Vwb HRC: geen idee of het standaard past, maar het beste kun je bekrachtiger en pedalen mee wisselen. Op jouw HRC zit namelijk een remlichtsensor, die op latere modellen op het pedaal zit. Je kunt upgraden naar een grotere HRC, ruimte is hooguit de issue.
-
heb al voorpoten en remmen van 1990 polo2 er op zitten, dus g40 remklauwen met schijven passen er zo op.
maar ook vindt ik de hoofdremcilinder die er nu op zit te lang, en wil er een op hebben met enkel potje. nu zit ie al vlakbij de onsteking. als ik dan een 16v blok er in bouw past de onsteking er niet meer op. dus moet ook zo kort mogelijk.
welke keus heb ik dan om er op te bouwen? wil deze pedalen en bekrachtiger er wel graag op laten. (als dat niet kan dan is het natuurlijk niet anders)
-
VWII = VWII voor zover ik heb begrepen.
Remklauwen wel, remzadels/brackets NIET (polo86c heeft z'n eigen VWII zadels tov andere VAG)
VWII remklauwen kun je combineren met VWI remzadels => staat bij de FAQ.
Voordeel is dat je dan de leuke aftermarket 13 inch velgen beter passen (en niet aanlopen tegen de beugel van zo'n VWII remzadel)
Of jonger type hrc op een oud type rembekrachtiger past weet ik ook niet -dunno-
-
Passen doet er niet toe, met een nieuwere heb je geen remlichten meer => nieuwere pedalen. Klusje van net niks overigens...
-
duidelijk sjon, ik vondt het ook al vreemd dat als er vwII van een golf1 op zouden passen, je ook gewoon g60 remmen zou kunnen monteren. dit is dus niet het geval.
GG, dat zal dan de oplossing zijn. of natuurlijk een oud type hrc opzoeken met nog wel de remschakelaar er in. maar dan een kortere met een vloeistoftankje.
bedankt voor het meedenken hier kan ik wat mee -thumbsup- -thumbsup-
-
VWII remklauwen kun je combineren met VWI remzadels => staat bij de FAQ.
Voordeel is dat je dan de leuke aftermarket 13 inch velgen beter passen
Behalve als het meerdelige velgen zijn, dan moet je alsnog even met een flex aan de slag.. :)
-
ik had ook een remlicht schakelaar op mijn oude hrc zitten deze heb ik met de ombouw met bekrachtiger (waar in de hrc geen extra gat voor de remlicht schakelaar zit) in de leiding geplaatst dmv een t stuk
hier op de foto nog net te zien:
(http://www.g40.nl/cpg/albums/userpics/11944/kracht.jpg)
-
EMP, bedankt voor de tip , lijkt me in ieder geval makkelijker dan de pedalen ombouwen.
-
Korte hrc met aansluiting tbv remdrukschakelaar: ben ik nog niet tegengekomen.
Wat GG al zei: pedalen wisselen bij een 86c is geen moeilijke klus,
even de draadjes van remdrukschakelaar verlengen naar remlichtschakelaar binnen en klaar.
Maar of een pedalenset van een 86c plug&play is in een type 86 -dunno-
Wel een stukje veiliger in mijn ogen: ipv dat de remlichten pas aangaan als je daadwerkelijk aan 't remmen bent (remdruk),
kun je achterop komend verkeer alvast laten weten dat je gaat remmen (pedaal ietsje intrappen = remlichten aan).
@Merijn: nuance zit h'm in 't woordje 'beter', de laatste mm weet de flex wel raad mee -naughty-
-
Wel een stukje veiliger in mijn ogen: ipv dat de remlichten pas aangaan als je daadwerkelijk aan 't remmen bent (remdruk),
kun je achterop komend verkeer alvast laten weten dat je gaat remmen (pedaal ietsje intrappen = remlichten aan).
ik hoef alleen naar mijn pedaal te kijken en de lampies gaan al branden -thumbsup-
-
Wat GG al zei: pedalen wisselen bij een 86c is geen moeilijke klus,
even de draadjes van remdrukschakelaar verlengen naar remlichtschakelaar binnen en klaar.
Maar of een pedalenset van een 86c plug&play is in een type 86 -dunno-
-dono-
Ja, is plug and play, zij het dat ik niet 100% zeker weet of dat ook de bekrachtiger geldt, aangezien ik die mee gewisseld heb (dus bekrachtiger gebruikt die bij pedalen hoorde), maar ik vermoed dat dat uitwisselbaar is.
-
ik hoef alleen naar mijn pedaal te kijken en de lampies gaan al branden -thumbsup-
-uitlachen- Hans Kazan eat your heart out
-dono-
Ja, is plug and play, zij het dat ik niet 100% zeker weet of dat ook de bekrachtiger geldt, aangezien ik die mee gewisseld heb (dus bekrachtiger gebruikt die bij pedalen hoorde), maar ik vermoed dat dat uitwisselbaar is.
Top, dus als je 't hele zooitje upgrade naar 86c (vanaf 1985/1986), past 't sowieso wel -thumbsup-
(beetje zelfde verhaal als stuurhuis & spoorstangen: als je upgrade, dan moet alles, niet half half)
Vermoedelijk wil JPS de bekachtiger behouden ivm looks? Voor m'n Derby heb ik hetzelfde in gedachten, maar nog niet gepast
-
Looks? -dunno- Schelen die units zoveel dan qua uiterlijk? Mij nooit opgevallen in ieder geval, meestal zien de nieuwere er ook nog iets netter uit...
-
waar wel rekening mee dient gehouden te worden is dat niet elke pedalen box zijn te gebruiken icm een rembekrachtiger
ook de 2f pedaaltjes die ik had geplaatst moest nog bewerkt worden de positie van het gat in het rempedaal kwam niet overeen met het gaffeltje van de bekrachtiger
voor mij was het een kwestie van een nieuw gat boren.
het oude pedaal aanpassen zou ook wel kunnen maar ik dacht voor de makkelijke optie te gaan :)
TL ; DR er bestaan een aantal verschillende pedalen boxen (rem en koppeling) die icm rembekrachtiger niet passen. (wel oplosbaar)
-
Looks? -dunno- Schelen die units zoveel dan qua uiterlijk? Mij nooit opgevallen in ieder geval, meestal zien de nieuwere er ook nog iets netter uit...
Vanaf +/- 1986 zijn ze glad/vlak, zoals op EMP laatste foto.
Die in m'n Derby is qua hoofdvorm wel redelijk hetzelfde, maar dan met soort van 'deuken' erin.
-
Gevalletje rempedaal ben ik bij m'n classic ook gehad:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/2011_rempedaal_aangepast.JPG)
(rood gearceerd was 't oude gat)
Bij mij dacht ik altijd dat 't kwam doordat ik nogal wat verschillende bouwjaren aan t combineren was -gert- -dunno-
-
bij mij moest het juist andersom hahaha :)
-
Dat van die gaatjes voorkom je dus volgens mij als je de bijbehorende bekrachtiger bij het bijbehorende rempedaal gebruikt? -dunno-
-
Dat van die gaatjes voorkom je dus volgens mij als je de bijbehorende bekrachtiger bij het bijbehorende rempedaal gebruikt? -dunno-
Check ✓
-
top voor alle info!, rembekrachtiger wil ik niet perse voor de looks houden, maar naar mijn gevoel zat hij hoger als bij de coupe's die ik heb gehad. daarom dacht ik dat het niet zomaar over te zetten is. maar dat is dus geen probleem.
Maar, natuurlijk is de makkelijkste oplossing gewoon net zo'n hrc te kopen en er op te zetten. maar deze vindt ik vrij ver naar voren steken. en van een 2f is deze korter.
voor een eventuele motorswap naar 16v zit de verdelerkap dan in de weg lijkt me, of is dit niet zo?
-
Dat van die gaatjes voorkom je dus volgens mij als je de bijbehorende bekrachtiger bij het bijbehorende rempedaal gebruikt? -dunno-
Dubbelcheck (ik was allerlei bouwjaren aan 't combineren, stomme ik)
voor een eventuele motorswap naar 16v zit de verdelerkap dan in de weg lijkt me, of is dit niet zo?
Als je een 86c-ontsteking mechanisch wil laten aandrijven door de inlaatnokkenas,
dan zit een lange hrc inderdaad in de weg, om die reden ben ik bij mijn classic gaan upgraden omdat ik met carb's rij.
Origineel met injectie heeft zo'n 16v een ontstekingsmodule, die niet gekoppeld is aan de nokkenas,
domweg wel daar gemonteerd zit, maar dat hoeft niet perse.
-
oke helder -thumbsup-
-
VWII remklauwen gekocht via mp, volgens verkoper voor golf1, maar volgens mij zijn het g40 remklauwen want ze passen gewoon op mijn naaf, zonder de zadels over te zetten van mijn normale klauwen. in ieder geval mooi meegenomen. (en ze passen met mijn stalen 13 inch velgen)
ook nog wat leuke remschijven gekocht, welke remblokken raden jullie mij aan?
nu de remklauwen nog netjes maken en dan kunnen ze bij mijn verzameling onderdelen :)
hierbij nog wat foto's
-
.
-
-thumbsup-
Ik zou Ferodo-blokken doen...
-
Ferodo ds 2500 inderdaad :)
-
oke -thumbsup-
-
ik heb ATE blokken een die doen ook prima ho houden :)
-
gister een blok gescoord, ARC 1.6 16v van een polo 6n2 gti, gekocht van Kevin. vandaag de kop er even af gehaald en de hoonsporen zitten nog in de wand! dus ik helemaal blij :) nu druk bezig de onderdelen proper te maken. kan ik volgende week wat pakkingen en riempjes scoren en dan gaat het blok weer in elkaar.
dan nog de laatste onderdeeltjes verzamelen, en voor de lente het blok er in.
ga me nog verdiepen in de kabelboom, lijkt me geweldig om een modern injectie blok in een oude derby te hebben. dus hoop dat ik de motor aan de praat krijg met de injectie. mocht dit geen oplossing zijn worden het carbs. maar wil ook zuinig kunnen rijden en dat lukt me al niet eens met de 1.3 op carbs -uitlachen-
kwam er ook achter dat ik een smallere startmotor nodig heb. en de koppeling van de 1.6 past niet in de CEG
dus nu mijn vraag, gaat het goed met 125 pk op een NZ koppeling? of welke kan ik beter pakken?
-
1.6 koppeling en drukgroep passen niet op een 86c vliegwiel?
Heb volgensmij een keer gelezen dat de 16v koppelingen en g40 koppelingen gelijk zijn. -dunno-
-
dat zou ik even moeten checken, maar heb geen los vliegwiel liggen om even te passen. zou in ieder geval wel de beste oplossing zijn.
-
Vwb injectie: deze motoren/ECU's worden volgens mij aangestuurd via het Canbus-systeem, met gecodeerde sleutel en volgens mij ook via cockpit...
-
ja klopt, maar meende te lezen dat deze doormiddel van programmeren van de ecu een stuk simpeler is te maken. heb ik nog wel een electronisch gaspedaal nodig.
ik ga in ieder geval kijken wat de mogelijkheden zijn en als dit niet te doen is dan worden het bike carbs.
-
Brainfart:
Als je een handige harrie hebt gevonden die de startblokkeerring eruit kan halen,
is misschien ook mogelijk om dat elektronische gaspedaal eruit te laten schrijven -dunno-
AJV (6N GTI 120pk) is namelijk nog met gaskabel met bijbehorend gasklephuis.
-
Sjon: heb jij een link waar ergens specificaties van die 6N(2)-motoren in staan?
Ben wel benieuwd naar de verschillen van ARC, AJV en mijn AVY bijvoorbeeld...
-
Zou zo gauw geen linkje weten.
ARC & AVY zijn nagenoeg gelijk: 1 of 2 oliedruksensoren en merk ecu, meen ik.
AJV is zonder nokkenasvervroeging, kleppendeksel ala 6N2 1.4 16v (en golf 4 enz).
Cilinderkoppen van deze 3 GTI's zijn in principe gelijk, alleen bij AJV is oliekanaal tbv nokkenasvervroeging dichtgezet.
(ik heb van mijn AVY eigenlijk een AJV gemaakt: kanaaltje dicht + kleppendeksel)
Ff denken, wat nog meer? Oh ja: compressieverhouding AJV is ietsje anders
en dat zit h'm in de koppakking en/of zuigers.
AJV zonder elek.gaspedaal is reeds genoemd.
-
Is dit het blok van kevin wilp? zo ja -boehoe-
succes er mee -thumbsup-
-
ben gisteravond druk aan het zoeken geweest over wat betreft de injectie, voor zover ik weet is dat niet te doen. dan moet ik er al een "frankenstein" motor van maken met de kop/ injectie van een ajv of afh, en dat is me wat te prijzig.
dus motorcarbs it is!
Sjon heb een vraagje over jouw montana groene coupe, van wat voor motorfiets komen die carbs waar jij mee rijdt? heb een tijdje terug het hele topic doorgelezen maar ben weer vergeten waar deze afkwamen.
kan in ieder geval geen dikkere carbs vinden als 38mm, en dan kan ik net zo goed mijn 36mm er op schroeven. maar het liefst heb ik 40 a 42mm
Is dit het blok van kevin wilp? zo ja -boehoe-
succes er mee -thumbsup-
ja heb dit blok van Kevin-wilp gekocht
-
Jammer... ik had ook interesse in het blok.
en volgens mij had ik als eerst gereageerd in het topic. (niet jou fout)
succes ermee maar dat zal wel goed komen -thumbsup-
-
http://forum.polomagazin.de/thread.php?threadid=27976&hilight=ajv+arc
Hier staat een PDF bestand/grafiekje van 16v motoren..
(http://forum.polomagazin.de/attachment.php?attachmentid=16348)
-
Dankjewel, Lewis/Richard! -hug-
U 2 voor de achtergrond-info, Sjon. Jouw aanpassing naar AJV-specs is omdat je geen nokkenasvervroeging en electr. gaspedaal wilde/kon toepassen, toch?
-
Jammer... ik had ook interesse in het blok.
en volgens mij had ik als eerst gereageerd in het topic. (niet jou fout)
succes ermee maar dat zal wel goed komen -thumbsup-
ja ik zag het, ik had hem een PB gestuurd van als het een 125pk versie was ik deze graag wilde overnemen.
bedankt zal zeker goedkomen.
-
nu heb ik bij dit blok nog een ding wat ik niet kan vinden, en dat is hoe ik hier mijn onsteking op kan zetten, zie mijn foto van wat er in de kop zit
had wel eens een topic gevonden maar kon daar uit niet opmaken hoe de nokkenas de verdelerkap aandraait, daarin stond alleen dat er een adapter plaatje moest worden gemaakt.
en kan ik de onsteking niet op de voorste nokkenas maken? lijkt me niet veel lastiger iig.
bij voorbaat dank!
-
foto
-
Op de Montana zitten 42mm Keihin carb's van een Honda CBR1100 'blackbird' (veel succes met 't vinden....)
Dit de grootste 'normale' cv-carb's die ik vinden kon.
Op m'n classic'je 1.4 16v zitten 38mm, werkt ook, maar op een 1.6 16v wil je op z'n minst 40mm cv-carb's.
Beredenering erachter = als je de oppervlakte van 2 inlaatklepjes terugrekent naar 1 rondje kom je op 39mm
en te groot kun je deze carb's eigenlijk nooit pakken (heb met een 1.4 8v vzv 40mm gereden => liep heel leuk -naughty-)
Als je op carb's gaat rijden, vervalt er een boel elektronica en kun je geen elek.gaspedaal of nokkenvervroeging gebruiken.
Nou ja: in theorie is er vast wel wat op te verzinnen, maar dat maakt 't in mijn ogen weer ingewikkelder en duurder.
Bovendien zitten er in m'n montana pretstokken: die passen niet in combinatie met die nokkenasvervroeging
en een verstelbaar nokkenastandwiel is dan een must (standaard nokkenassen van AJV of 1.4 16v gaat wel prima:
uiteindelijk weet ik niet welke nokkenassen er nu in mijn 1.4 16v zitten, maar iig met vast nokkenastandwiel)
Hier alvast een tip: bout van nokkenastandwiel mét nokkenasvervroeging (AVY/ARC) is linkse draad.
En ja: daar ben ik op de harde manier afgekomen *knak* grrrr......doe er je voordeel mee.
-
nu heb ik bij dit blok nog een ding wat ik niet kan vinden, en dat is hoe ik hier mijn onsteking op kan zetten, zie mijn foto van wat er in de kop zit
had wel eens een topic gevonden maar kon daar uit niet opmaken hoe de nokkenas de verdelerkap aandraait, daarin stond alleen dat er een adapter plaatje moest worden gemaakt.
en kan ik de onsteking niet op de voorste nokkenas maken? lijkt me niet veel lastiger iig.
bij voorbaat dank!
Zie mijn bericht #145
Uitlaatnokkenas draait net zo hard z'n rondjes, dus ik zou niet weten waarom niet.
Mijn 1e 16v was reeds aangepast qua ontsteking:
voor mij geen reden te bedenken om ook nog es een gat te boren in de uitlaatnokkenas
en bij de volgende 16v heb ik domweg dit trucje herhaalt.
(in een 2f is 't ontsteking versus hrc-verhaaltje geen issue namelijk)
-
thanks Sjon voor de info!
-
maar in jouw # 145 bericht kan ik niet vinden hoe je nokkenas de onsteking aandrijft.
-
ik heb al iets gevonden, dan moet ik alleen een busje draaien die het te grote gat opvult en een extra gat boren in de nokkenas voor de meenemer zie foto:
-
Bovendien zitten er in m'n montana pretstokken
Heb je daar door de leverancier de opname voor de ontsteking in laten maken, of zelf naderhand in gemaakt (zie foto hierboven)? -dunno-
-
foto hierboven is van mij ;)
-
oke, mag deze wel even lenen toch? -nana-
heb je misschien ook een project topic of iets dergelijks, ben benieuwt wat de rest van de setup is/was
-
staat vast nog wel wat info op dit forum, denk alleen dat de plaatjes niet meer werken! foto,s mag je ten alle tijden gebruiken anders had ik ze niet op een forum geplaatst -thumbsup-
-
Meerdere mensen die een smallblock 16v hebben liggen -uitlachen- doe die zooi es inbouwen allemaal -klus- en -sturen-
Heb je daar door de leverancier de opname voor de ontsteking in laten maken, of zelf naderhand in gemaakt (zie foto hierboven)? -dunno-
Zelf gat geboord voor meenemer
(en ik meen dat 't centrale gat ook iets opgeboord moest worden)
-
Meerdere mensen die een smallblock 16v hebben liggen -uitlachen- doe die zooi es inbouwen allemaal -klus- en -sturen-
Mijn unit ligt bij de doctor...
-
Mijn unit ligt bij de doctor...
Mmmmm..... :) Laat maar -nana-
-
Meerdere mensen die een smallblock 16v hebben liggen -uitlachen- doe die zooi es inbouwen allemaal -klus- en -sturen-
Zelf gat geboord voor meenemer
(en ik meen dat 't centrale gat ook iets opgeboord moest worden)
Ooit! Ik denk dat JPS sneller is.
-
kleine update, de ECU (computer) van het ARC blok is onderweg naar iemand die deze gaat programmeren. ben nu zelf druk met de kabelboom bezig. zoek alleen nog een kabelboom schema. heb nog een paar draden en stekkertjes die ik zo niet weet te plaatsen.
todo list:
kabelboom afmaken
smalle startmotor vinden (iemand?)
elektrisch gaspedaal kopen
5 bak stabistang vinden
van mijn oude nz polo de brandstofpomp enz overzetten
v-snaar poulie er op maken ipv multiriem (dynamo)
luchtfilter. hier ben ik nog niet over uit maar ik is toch een van de laatste dingen.
uitlaat, in ieder geval 50mm zonder kat. met 60mm einddemper group A. (ook onder de g40 gehad super geluid)
zoek nog een 50 of 60 mm middendemper en flexibel deel.
het blok een grote beurt geven (disti, koppaking enz enz)
oja en het blok er in hangen -nana-
vast nog wel iets vergeten
iemand enig idee waar ik een kabelboom schema kan vinden?
de motorcarbs optie vond ik geen uitdaging. is altijd nog wel plan B.
lijkt me gewoon super om een modern blok met als omhulsel een oude maar vooral lichte derby kas -sturen-
-
lijkt me gewoon super om een modern blok met als omhulsel een oude maar vooral lichte derby kas -sturen-
Idd.
-
Meteen ook de immobilizer uit de ecu laten slopen neem ik aan?
Wel gaaf dat je gewoon de injectie gaat gebruiken, carbs schijnt de easy way out te zijn maar zo te lezen kom je er prima uit met de 6n2 kabelboom :)
Doe ik je niet na :)
-
heb vandaag eindelijk de gezochte kabelboom schema's gevonden die ik nodig had. (op een site uit de UK)
heb de motor kabelboom al klaar. nu nog een kabelboompje maken van ecu naar gaspedaal en een gaspedaal houder lassen. maar moet eerst een gaspedaal kopen. en nog wat extra zekeringen er tussen en wat + en - kabels.
ik moet zeggen hoe meer je je in een kabelboom verdiept snap je de logica wel. maar ik ga nog niet zeggen dat het te doen is want dan moet het blok eerst lopen -notworthy-
ja Geart, alles wat niet nodig is wordt uit de ecu gesloopt. had mazzel want als ik een ander type ecu had dan was deze niet te programmeren. zijn twee type's en ik had de siemens. deze is wel programmeerbaar.
-
Idd, zodra je eenmaal weet wat wat is gaat het wel.
Wil nog een keer een ''wiretuck'' proberen, maar dan moet er ook een minder lelijke motor komen :)
-
wiretuck? -dunno-
-
Alle kabeltjes & stekkers zo wegwerken zodat ze zoveel mogelijk uit het zicht zijn -thumbsup-
-
ja dat is wel leuk. ik heb ook de motor afdek kap er bij en hier wil ik de bekabeling onder maken. zodat dit ook zo min mogelijk in zicht is.
maar echt clean hoeft van mij niet. moet ik al die roestplekjes uit mijn motorruimte halen, en dat is niet voor mij weg gelegt -nana-
nu ik toch in het electrische gedeelde zit ook gelijk begonnen met de stereo in de auto. hier over later meer met de nodige -foto-
-
vandaag een productief dagje.
motorsteunen netjes gemaakt en gespoten, versnellingsbak had ik al een nieuwe keerring in gedaan en vandaag deze ook nog even van de buitenkant netjes gemaakt.
heb het blok vandaag weer in elkaar gezet. met nieuwe kop pakking, distributieriemen, en oliefilter. dus nu het blok verder opbouwen.
ook nog een paar foto'tjes geschoten.
-
.
-
Oe wat ziet dat er lekker uit.
-
Lekker bezig!
-
zo, dan maar met de jag naar stage want het blok moet er in -nana- gister en in gelepelt en vandaag de eerste dingetjes passen en meten.
in ieder geval past de rembekrachtiger niet. dus ga dit ombouwen naar 2f. de zimmerman schijven met g40 remklauwen zitten er al een tijdje onder en remmen extreem goed -hitit-
ook was Geart hier vandaag die heeft mijn carbs overgenomen. ook nog een trekhaak van hem overgenomen van de derby -thumbsup-
ook nog 2 gaten in het front gemaakt. die standaard dicht zitten (zie foto). vondt dit altijd al wat vreemd lijken dus dan maar open.
op de meest linkse wil ik op een of andere manier een cold air intake maken. maar hoe en wat weet ik nog niet precies.
-
-thumbsup-
-
Leuke ombouw hoor -thumbsup-
-
Niet stil gezeten -thumbsup- -klus-
ziet er goed uit -thumbsup-
-
bedankt heren!
-
vraagje, bij het rijden met motorcarbs kon ik de brandstofpomp gewoon onder de motorkap houden op de originele brandstofslang. dus ongeveer op het plek als de mechanische.
kan dit ook voor de injectie pomp? scheelt een hoop werk in ieder geval. heb het pompje van mijn NZ nog wel liggen.
opzich kan ik het altijd proberen. maar als iemand hier zegt dat dat absoluut niet werkt kan ik beter gelijk alles ombouwen.
-
hier trouwens voor bunkerrat nog een foto hoe ik de 5 de versnelling in het potje gemaakt heb, te tip kwam van Kevin-wilp -thumbsup-
het is niet de netste oplossing maar het rubberen pookhoesje kon er nog mooi overheen dus niemand die het ziet :)
benodigd heden: een massief stuk ijzer en een dikke hamer
-
Het originele brandstofsysteem pomp continue rond en en voegt toe wat er nodig is volgens mij. Zodat als je een lange bocht maakt niet zonder benzine stil komt te staan. Dit is waarschijnlijk wel het geval als je alleen een pomp plaatst. Een carburateur heeft een vlotterkamer injectie niet.
-
Ik heb een compleet systeem van een NZ PY of 3F genomen. En hem op de originele plek gehangen.
(http://i1293.photobucket.com/albums/b586/derby1616v/3066B788-EB30-4F0B-A19C-62CF262B361F_zpsuh99mfjn.jpg) (http://s1293.photobucket.com/user/derby1616v/media/3066B788-EB30-4F0B-A19C-62CF262B361F_zpsuh99mfjn.jpg.html).
Hier is nog net een beetje te zien.
-
heb jij er ook een tank onder van een nieuwer type? helaas was deze te slecht van mijn donor en heb ik bij het oud ijzer gegooid.
maar zag dat de vlotter van de polo uit 1990 gewoon in de tank van de derby past. dus dat is geen probleem.
oja. is er ook ergens een schema te vinden van hoe de brandstofleidingen lopen? vooral tussen tank en brandstoffilter/pomp/en zo'n geel kamertje.
kan wezen dat mijn filter verkeerd om om zat maar snap er in ieder geval niks meer van -gert-
-
Ik heb een nieuwe carb tank gekocht. De onderste 2 leidingen heb ik afgedopt. Er zijn hier en daar wel wat schema's.
-
(http://i1293.photobucket.com/albums/b586/derby1616v/IMG_4368_zpsaittuxtj.jpg) (http://s1293.photobucket.com/user/derby1616v/media/IMG_4368_zpsaittuxtj.jpg.html)(http://i1293.photobucket.com/albums/b586/derby1616v/IMG_4951_zpsmuq6evv0.jpg) (http://s1293.photobucket.com/user/derby1616v/media/IMG_4951_zpsmuq6evv0.jpg.html)(http://i1293.photobucket.com/albums/b586/derby1616v/IMG_4367_zpsupo8vw88.jpg) (http://s1293.photobucket.com/user/derby1616v/media/IMG_4367_zpsupo8vw88.jpg.html)(http://i1293.photobucket.com/albums/b586/derby1616v/678_zps5e06pwuk.jpg) (http://s1293.photobucket.com/user/derby1616v/media/678_zps5e06pwuk.jpg.html)(http://i1293.photobucket.com/albums/b586/derby1616v/GY-04-SP%2035_zps3rlqqwse.jpg) (http://s1293.photobucket.com/user/derby1616v/media/GY-04-SP%2035_zps3rlqqwse.jpg.html)(http://i1293.photobucket.com/albums/b586/derby1616v/GY-04-SP%2036_zpszvpxldor.jpg) (http://s1293.photobucket.com/user/derby1616v/media/GY-04-SP%2036_zpszvpxldor.jpg.html)
-
(http://i1293.photobucket.com/albums/b586/derby1616v/022010_zpsqhy5owjk.png) (http://s1293.photobucket.com/user/derby1616v/media/022010_zpsqhy5owjk.png.html)
-
bedankt Jorp!!, was al aan het zoeken maar kon zelf niks vinden
-
Als ik deze injectiemeuk zie denk ik wel eens: dat moet toch mooier kunnen? -dunno-
Pompjes en filters hangen op een schonere plek dan waar die stomme ontwerpers hebben bedacht -thumbsup-
-
Probleem is vaak dat ingenieurs ook voor type-goedkeuring moeten gaan. Benzineleiding mag in principe niet door de cabine lopen...
-
Hoeft toch ook niet? Surgetankje in het vooronder met een opvoerpompje ernaast. De aanvoer en retour leggen er toch al.
-
update!!
heb het injectie verhaal op een laag pitje gezet want zit een beetje tegen en voor ik uitgaven ga maken wil ik me er eerst wat beter in verdiepen.
dus marktplaats wat in de gaten gehouden voor een setje carbs.
zag op youtube dat ze veel zx9r (kawasaki) carbs gebruiken bij golf1tjes met 1.8 16v motoren. dus hier heb ik een setje van gekocht.
ze zijn 40 mm inwendig. en zoals Sjon zei in dit topic: de oppervlakte van de inlaatkleppen bij elkaar berekend komt op 39mm uit. dus alles daarboven is goed -thumbsup-
had al een voetplaat gemaakt nu de runners nog
ook nog een gelukje, de runners kunnen bijna helemaal recht blijven zie foto. de carbs lijken er wel voor gemaakt :)
heb trouwens het vliegwiel gebruikt van de polo gti, paste wel in mijn bak maar moest wel een startmotor gebruiken van zo'n polo.
nu is dit vliegwiel wel zwaarder, wat wat meer koppel geeft en minder pk. is het dan verstandig om de runners zo kort mogelijk te houden om dit te compenseren? aangezien de lengte van de runners ook hier een rol in speelt, de langer de runners des te meer koppel, hoe korter de runners hoe meer eindvermogen.
nouja genoeg gelult hierbij de plaatjes
-
Mits je 't schutbord wil behouden, kun je sowieso geen lange inlaat maken:
grote 16v kop, grotere carb's, luchtfilter => dan zit schutbord alweer gauw dichtbij...
-
heb even aan het passen en meten geweest en de runners worden 50mm lang. dan heb ik nog genoeg plaats voor een goed luchtfilter.
-
ziet er weer goed uit! -thumbsup-
-
zo, het spruitstuk klaargemaakt en heeft nu een goede flow, de runners zijn 6cm lang en heb nog ruimte voor een luchtfilter.
maar nu wil de derby niet meer vonken, en deed dit eerst wel -boehoe-
dus dat wordt zoeken -klus-
-
Massa blok naar koets in orde. Of vergeten aan te sluiten. :)
-
het was idd massa Luc, bedankt voor het meedenken, het leek in orde maar maakte niet genoeg massa. maar hij vonkt weer, nu kijken of hij aan de praat wil!
-
en hij loopt!! -dj-,
list to do: (wordt erg klein :))
-gaskabel fixen
-onsteking afstellen, (oja en stroboscoop lamp kopen)
-daarna carbs afstellen
-remmen ontluchten (ivm remmerij 2f)
-luchtfilter
choke kabel kwam trouwens perfect uit met deze carbs, -thumbsup- mischien te zien op de foto maar ik maak nog wel eens een detailfoto
-
Onderaan de lijst hoort: genieten! -sturen-
-
oja helemaal vergeten -gert- -uitlachen-
-
Pm is geen vraagbaak.
Ontstekingsvolgorde is gelijk aan 8v,
maar waar je cil. 1 hebt is ff freewheelen
(Nadeeltje van deze 16v: je trekt niet even 't kleppendeksel eraf...)
-
Pm is geen vraagbaak.
Ontstekingsvolgorde is gelijk aan 8v,
maar waar je cil. 1 hebt is ff freewheelen
(Nadeeltje van deze 16v: je trekt niet even 't kleppendeksel eraf...)
nee oke maar als ik de vraag hier neer zou zetten had jij de vraag misschien gemist, en wist zeker dat jij het antwoord had. dus dan mag dat wel via PM toch?
maar bedankt voor het antwoord kan ik weer verder -thumbsup- en idd dat nadeeltje is vrij vervelend
-
De kracht van een forum is juist dat iedereen meeleest en kan antwoorden:
dus meer kans op antwoord of iig een zetje in de juiste richting.
Bovendien is 't dan terug te vinden via de zoekfunctie.
Je wil niet weten hoe wij* hebben zitten klooien om m'n eerste 16v aan de praat te krijgen......
(*: niet gelijktijdig, maar welgeteld 3 mede-forummers aan te pas gekomen, incl. 'de dokter' (m'n leermeester))
Eenduidig antwoord is er ook niet: is afhankelijk van waar 't gat in de nokkenas wordt
geboord tbv de meenemer van de ontsteking.
Achteraf had bij mij ook handiger geweest dat dat gat op een andere positie zou zitten.....
.....maar ja.......achteraf kijk je een koe in z'n kont......zeggen ze dan -dunno- -gert- :D
-
vandaag was mijn stroboscoop aangekomen!, al aan het stellen geweest en heb hem nu op voor onsteking 8 graden. maar wat hoort bij zo'n motor?
als ik de onsteking vroeger (10 a 12 graden) zet dan loopt hij wel beter. de sproeiers zijn nog wel te klein maar heb al boortjes besteld. zit nu 150 in.
-
14 a 15 graden voor BDP (zonder vacuumvervroeging)
Carb's synchroon zetten.
Remlucht dicht => hoofdsproeier kleiner als 150, gok ik.
150 heb je vermoedelijk zelf geboord?
-
bedankt sjon!, dan weet ik dus waarom hij zo mooi liep toen de onsteking vroeger stond. vacuumvervroeger heeft zowieso geen zin met cv carbs toch?
remluchtsproeier dicht, ik kon op google hierover niks vinden bij deze carburateurs. ik weet dat ik aan de luchtfilterkant moet zoeken. maar zonder deze sproeiers dicht te maken kan het niet goed lopen?
150 zit standaard in een zx9r kawasaki meende ik. zat er in ieder geval al in. maar had niet verwacht dat ik kleiner moest ipv groter. aangezien ze bij deze carbs op een 1.8 16v al rond de 180 200 sproeiers gebruiken.
-
Vacuumvervroeger aansluiten ben ik welles mee bezig geweest:
geen verbetering / lukte niet.....dan maar niet :) en lekker knetteren bij gas los -naughty-
Remlucht dicht is een methode die ik heb geleerd bij Tovami op de rollenbank.
aangezien ze bij deze carbs op een 1.8 16v al rond de 180 200 sproeiers gebruiken.
Die hebben de remlucht niet dicht zitten.
-
ah oke, dan moet de remluchtsproeier maar dicht -thumbsup-
heb de onsteking net versteld en op zoek gegaan naar de remluchtsproeier. er zitten twee sproeiers achter op de carb.
zie foto. ik zou niet weten welke dicht moet. misschien kunnen jullie helpen?
ook nog een foto van de choke kabel, en een probeersel met de schakelpook, schakelt nu wel heel kort -nana-
-
remlucht sproeier is degene die in lijn staat met de naald -thumbsup-
(Disclaimer: dit is zo bij cbr600 carbs)
-
Emp,
bedankt, heb er al wat vloeibaar metaal in gesmeerd, hopen dat dit werkt -uitlachen-
snap nu ook de werking van zo'n remluchtsproeier. En waarom de hoofdsproeier dan kleiner kan.
-
snap nu ook de werking van zo'n remluchtsproeier. En waarom de hoofdsproeier dan kleiner kan.
ik ben wel benieuwd naar de werking van de remluchtsproeier ik heb er veel naar gezocht wat deze sproeier voor een functie had maar ik heb het helaas niet kunnen vinden.
kan jij dat eens omschrijven?
-
Check dit (http://www.deraceheldenvanweleer.nl/index.php/topic,46.150.html) topic eens EMP
-
Check dit (http://www.deraceheldenvanweleer.nl/index.php/topic,46.150.html) topic eens EMP
Thanks! leesvoer! -thumbsup-
-
hmm... motor loopt op de twee cilinders in het midden maar de buitenste cilinders nr1 en nr4 doen nog niet mee. net of vonken deze helemaal niet op tijd. want de bougie's vonken goed buiten het blok.
ze worden kletsnat. benzine krijgen ze genoeg. compressie heeft het zaakje ook.
iemand enig idee? weet het even echt niet meer. heb al veel geprobeerd. -dunno-
ligt ook niet aan de bougie's zelf want heb ze al verwisseld en het bleef gelijk.
-
Per abuis bougiekabels 1 en 4 op verdeler omgewisseld?
-
Per abuis bougiekabels 1 en 4 op verdeler omgewisseld?
nee dit is helaas niet het probleem.
ik denk dat de cilinders verzopen zijn. de andere twee bougie's die wel werken zijn ook zwart . maar niet nat dus hier was wel verbranding bij.
de bovenkant van de zuigers zijn ook kletsnat. dus zal wel niet willen ontbranden omdat er te veel benzine is.
dus heb kleinere sproeiers nodig en proberen om de cilinders weer droog te krijgen. hoop dat het verdampt heb de bougie's er nu uit.
-
Cilinders kun je eventueel sneller drogen door er met een persluchtspuit rustig lucht in te blazen
(niet op 8bar natuurlijk, dan zit jezelf onder maar gewoon rustig dat er een luchtcirculatie is)
-
heb gisteravond de cilinderkop er af gehaald, kon ik ook zien of de timing enz klopt. dit zat allemaal goed. vandaag alles er weer op gebouwd maar loopt nog steeds op de middelste 2 cilinders.
kan het ook zijn dat er olie langs de kleppen gaat bij de twee cilinders? want het lijkt wel olie op de bougie. of het is benzine maar kan het niet ruiken.
maar de twee punten die ik verdenk zijn:
of de carbs lopen over.
of de klepseals zijn lek.
of de bougie vonkt niet in de cilinder (of niet op het goede moment)
mischien iemand nog een idee?
-
naar alle waarschijnlijkheid het probleem gevonden. heb er 15w40 olie in gegooid, wist ik veel, dit gooide ik altijd in alle blokken -gert-
dit hoort natuurlijk niet in zo'n jong blok want hier moet eerder 5w30 of 5w40 in. ga denk ik voor 5w30 omdat de zuigerveren/ zuigerwand geen zichtbare slijtage hebben en er geen voelbare stootrand in zit.
ook zaten de twee buitenste stationair sproeiers dicht. dus daarom liep het blok maar op twee poten (beetje stom dat ik hier nooit naar gezien heb)
wordt helaas pas vrijdag om de olie te gooien. nu hopen dat hij daarna beter loopt. -dj-
-
loopt al beter maar het roken hield niet op, dus dat kon alleen de koppakking wezen. dus de kop er af gehaald en ja die was lek -boehoe-
nu wachten op een nieuwe en wat trekbouten. (had ze waarschijnlijk lang niet vast genoeg gedraait, volgende keer maar met een momentsleutel -gert-)
maar omdat ik toch even niets te doen had bezig gegaan met het luchtfilter. heb alles bijgehouden met foto's dus hierbij een verslagje.
had wat leuke luchtfilters gekocht die op een dubbele weber/ solex horen.
ze zijn van K&N en kon ze voordelig tweedehands op de kop tikken.
eerst de onderplaat van het orginele luchtfilter ontdaan van alle uitstekende dingen:
-
daarna gaten geboord voor de grondplaat van het K&N luchtfilter zodat deze op de carbs konden.
-
daarna gemonteerd en zoals jullie kunnen zien past het nog niet helemaal voor wat betreft de gaten waar de kelkjes op komen.
-
toen de gaten gemaakt waar de kelken weer op komen
-
daarna de andere kant nog en monteren.
-
nu moet ik de gaten aan de beide kanten nog dichten en zijn ze klaar voor montage
-
-thumbsup- Ook een goede oplossing
-
-thumbsup- Ook een goede oplossing
ja had nog mazzel dat ik de runners niet 1cm groter had gemaakt, want past nog net voor het schutbord. vind deze filters een van de mooiste dus wilde ze er graag op hebben. hopen dat ze niet te veel geluid wegnemen -nana-
-
Mooi gemaakt kerel! -thumbsup- -klus-
-
update:
laats een nieuwe koppakking geprobeerd maar het roken hield niet op. het blok verbrand olie. dus ga het blok reviseren.
heb het blok er al uitgetakeld en haal van het weekend een 1.3 hk motortje op zodat de derby niet langer stil staat -sturen-
en ik de 1600 grondig aan kan pakken, zonder haast.
maar nu mijn vraag, waar kan het olie verbranden aan liggen. toen ik de kop er af haalde hadden alle 4 cilinder olie op de zuiger/wand en pikzwarte bougie's. dus komt in alle 4 verbrandingsruimte's olie.
onderblok ziet er nog netjes uit. hoonsporen nog zichtbaar en geen krassen in de wand.
dus mischien op te lossen met alleen een koprevisie.
maar ga de zuigers ook nog checken, om toch zeker te zijn dat het daar niet vandaag komt.
iemand nog andere delen die ik moet checken?
-
Koprevisie inderdaad. En dan zijn waarschijnlijk de kleepsteelrubbers de boosdoeners
-
Zou ook zeggen lekke klepseals of iets dergelijks.. maar gek dat ze alle 4 tegelijk stuk zouden gaan :P
Zelfde met zuigerveren, zou wederom raar zijn als ze van alle 4 cylinders op zouden zijn.
-
Zou ook zeggen lekke klepseals of iets dergelijks.. maar gek dat ze alle 4 tegelijk stuk zouden gaan :P
Zelfde met zuigerveren, zou wederom raar zijn als ze van alle 4 cylinders op zouden zijn.
jup dat is dan zeer toevallig maar alles kan, klepseals zou het mooiste zijn want deze kosten geen drol. hopen dat het onderblok wel zo goed blijkt te zijn dan ik in de eerste instantie dacht.
-
Ik heb ook gehoord dat de olieschraapveer vol kan zitten met aangekoekte olie resten. Hierdoor schraapt de veer ook niet genoeg olie meer af. De veren zijn de dun waardoor ze snel verstopt gaan zitten.
Dunnere veren: minder weerstand, minder verbruik. Ik weet wel dat dit de kwaal is bij de Audi 2.0 blokken.
-
bedankt jorp ga ik deze ook controleren!
-
Is dit wellicht ook een risico/gevolg van kantelende zuigers? -dunno-
-
demontage zal uitsluitsel geven. maar lijkt me stug dat deze last heeft van kantelende zuigers wand dan zou ik het aan de cilinderwand moeten zien. en deze zijn ongeschonden.
-
zo de derby rijd weer nu met een hk motortje. rijd leuk zo'n 1300 sleeptuimelaartje. en is nog vrij pittig.
heb er ipv de pierburg 2e een solex pic 31 er op gezet. loopt hiermee goed dus helemaal mooi.
kan nu rustig met de revisie beginnen van het snelle blokje -thumbsup-
-
1.6 had inderdaad kantelende zuigers -boehoe- en zoals sommige weten ben ik de rest in onderdelen aan het verkopen.
nu loopt de hk motor niet geweldig met de solex pict31. nu hoort op een 1.3 natuurlijk een pict34 maar volgens mij moeten die paar mm geen probleem wezen.
heb er zelf over na gedacht en wat bij mij inschoot was dat ik de carburateur verwarming (dus het koelwater wat door het spruitstuk loopt) niet heb aangesloten. kan dit problemen geven?
de symtonen die het blok vertoont zijn als volgt. met choke aan loopt hij vrij goed. maar als de motor warm is met choke uit dan pakt deze slecht op. gasreactie is dan (veels) te lang.
sproeier maat maakt niks uit, heb al meerdere maten geprobeerd tussen de 110 en 140 maar daar ligt het niet aan.