Auteur Topic: Frankenstein 1W met G40 delen...  (gelezen 6179 keer)

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Frankenstein 1W met G40 delen...
« Gepost op: vr, 06 jan 2012, 15:53:55 »
Jaja, sinds ik een paar dagen thuis zit met een pijnlijke voet ben ik weer eens aan het denken gegaan na een gevraagd topick over een 1w blok van heuvel.
Even wat gegevens van een normale G40

G40
 
Boring  75mm
Slag 72
Compressie verhouding   1:8,5
1272cc  (1.3)
Piston pen diameter 22mm


1W

Boring 75 mm
Slag 1w diesel 79,1
Compressie verhouding 1:22

Er zijn wel wat onderdelen zo te gebruiken, opzich heeft het gietijzeren onderblok niet zo heel veel verschillen, alleen geen plek voor een pingelsensor (afgesloten geen effect op noodloop enz enz)
En geen olie retour van de G lader.
Voordeel, heeft ondersproeiers voor zuiger bodem koeling.
De krukas is net als van een G40 van staal.
Nu zomaar de zuigers van een G40 hatsieflats erin zetten zal niet lukken,omdat de pistonpen van een 1w drijfstang 16mm is, en die van een G40 20mm.
Nu weet ik niet of die te vergroten is (is er vlees genoeg voor een grotere bus)
En de compressie verhouding komt niet uit dan.

Nu heb ik eens gekeken naar de opbouw van een motorblok van een renault 5 GT Turbo.

Renault 5 gt turbo
Boring 76mm
Slag 77
Compressie verhouding  1:7,9
1397 cc  (1.4)
Piston pen diameter 20mm

Naar mijn idee zou hier dus wel iets mee mogelijk kunnen zijn, tegen niet de hoofdprijs.
De G40 boring is 75, die van de GT Turbo 76.
Dit moet wel haalbaar zijn uit een 1w qua boren en honen.
De pistonpen eveneens 20mm, dit hangt af van de originele 1w drijfstangen of die het aan kunnen.
De slag is bijna even groot,iets kleiner maar.
Dat wil dus zeggen dat de compressie verhouding iets naar beneden gaat omdat de zuiger iets minder hoog komt ten opzichte van de 1w zuiger???
Of dat ook zo is weet ik niet precies, omdat ik niet weet of de pistonpen hoog in de zuiger zit,of juist in het midden.
Het kan ook goed zijn dat het gelijk blijft, omdat een standaard G40 zuiger best wat ruimte heeft in de zuiger, dit is bij een GT Turbo zuiger een stuk minder als je foto's ervan bekijkt.
Dit zou ik dus moeten meten.
En weet niet van wat voor materiaal de zuigerveren zijn, bij een 1W schrapen ze over gietijzer, bij een GT Turbo over een uitneembare bus,maar weet niet van welk materiaal deze gemaakt zijn, en of er zuigerveren van een ander materiaal te verkijgen zijn mocht dit het gietijzer willen opeten mjam mjam mjam.
Heb al met iemand contact opgenomen met een setje 2de hands GT Turbo zuigers, wie weet komen die deze kant op en kan ik eens aan het meten gaan.
Nu is renault qua carosserie en electronica niet geweldig, maar die motoren kunnen best wat hebben.
Er rijden van die 5 GT Turbo's rond met het originele onderblok en ruim boven de 200 pk.
Dus wie weet in de toekomst een 1W blok met 1W krukas, 5GT Turbo zuigers, G40 bewerkte kop met bewerkt 3f inlaat spruitstuk, bewerk gasklephuis, andere nokkenas,spagettie, G60 injectoren, G60 lader ?  -naughty-

Wie denkt er mee?




« Laatst bewerkt op: zo, 08 jan 2012, 12:49:59 door polo 3 »
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #1 Gepost op: vr, 06 jan 2012, 16:09:59 »
Heb niet je hele verhaal gelezen, maar hier kun je ook vast wel wat vinden: http://www.g-laderseite.de/forum/viewtopic.php?t=22269  -thumbsup-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #2 Gepost op: vr, 06 jan 2012, 16:15:22 »
De plek van de pistonpen in de zuiger bepaalde de uiteindelijke behaalde hoogte... of je een Renault zuiger kunt plaatsen ligt denk ik niet alleen aan de pistonpen diameter. Uitgaande van de grotere slag van een GTTurbo, zou je, met een kleinere slag juist en hoger uitkomende zuiger verwachten (maar 't is vrijdagmiddag, dus zeker ben ik er niet van)..

Anyhow.. de krukas in een G40 onderblok zetten (Boutgaten motorsteun, pingelsensor en olie-retouraansluiting) is wellicht makkelijker...  (al heb ik bij mij Giesel ombouw geluk gehad met de juiste, vroege 3-gats motorsteun, 1 gaatje geboord voor de olie-retour en is er van een pingelsensor geen sprake)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #3 Gepost op: vr, 06 jan 2012, 17:58:57 »
Boutgaten van de motor steun weet ik nog niet, heb ik nog niet vergeleken tussen de 1W en G40 (py)
Heb het topick eens doorgelezen, hun hebben een py blok aangepast zodat de 1w krukas erin kan.
Hij wilde dus niet de ondersproeiers omdat hij bang was dat de olie pomp niet genoeg druk kan leveren.
Nu zijn daar wel verbredings setjes voor te koop, al heb ik die nog niet in mijn handen gehad of recensies over gelezen.

Nog niet gekeken,maar op de olie pomp zit dat tandwiel waar de ketting op loopt, deze kan er toch af?
Eventueel een kleiner tandwiel laten maken, en de ketting inkorten zodat de pomp stationair al vaker rond gaat en al meer druk levert.
Op top blijft dit dan hetzelfde omdat de overdruk veer niet aangepast word.
Dit zou wel kunnen als er eventueel meer oliedruk in totaal gevraagd word.

Dat is wel het gevaar, met die grote slag, en het grote koppel op lage toerentallen dat dan de lagerschalen te weinig olie hebben en alles naar zak draaid.
Toerenbegrenzer niks aan doen, die zit daar best, zo'n lange slag blokt houd niet van veel toeren.


Die kerel heeft onderin het py onderblok wat weggefreesd omdat door de grotere slag anders de drijfstangbouten het blok raken.
Zo'n 1w onderblok is daar wat breder dus die zal dat niet doen.

En pingelen kun je horen, de sensor op een origineel blok heeft nog wel wat nut,maar met een flink aangepaste motor reageert deze eigenlijk te laat.
Dus voor mij mag deze weg blijven.

G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #4 Gepost op: vr, 06 jan 2012, 19:08:40 »
Veel mensen die opeens het idee krijgen om naar 1.4/1.5 te gaan...... -naughty-

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #5 Gepost op: vr, 06 jan 2012, 19:13:44 »
Mwa opeens, het blok ligt al 2 jaar in de schuur,alleen nu heb ik de tijd het 1 en ander op te zoeken....
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #6 Gepost op: vr, 06 jan 2012, 20:00:36 »
Ik vind het allemaal heel interessant. Kan er niets aan toevoegen helaas, ik ben meer van gewoon een groter blok erin gooien.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #7 Gepost op: vr, 06 jan 2012, 20:29:19 »
Ik vind het allemaal heel interessant. Kan er niets aan toevoegen helaas, ik ben meer van gewoon een groter blok erin gooien.

Reeds gedaan ,maar dat rijdt best beroerd in de bochten met een kleine 100kg aan gietijzer achterin  :)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #8 Gepost op: vr, 06 jan 2012, 20:32:34 »
Maar heel eerlijk gezegd zie ik wel wat in een blok zoals arno wil ,maar dan met sleeptuimelaarkop met een 300 graden stokje en een turbootje  er op welke via 4 gaskleppen de motor voedt .injectie of flatslides zou dan nog het struikelblok zijn .

Lekker gillend de bocht uit met een vlammetje likkend aan je bumper tijdens het overschakelen  -hitit-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #9 Gepost op: vr, 06 jan 2012, 20:34:09 »
Reeds gedaan ,maar dat rijdt best beroerd in de bochten met een kleine 100kg aan gietijzer achterin  :)
-uitlachen-, 1.8t voorin al geprobeerd?
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline jones

  • L86C-0174
  • Non-Register lid
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Man
  • Jeffrey de Goede
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #10 Gepost op: vr, 06 jan 2012, 20:49:26 »
Maar heel eerlijk gezegd zie ik wel wat in een blok zoals arno wil ,maar dan met sleeptuimelaarkop met een 300 graden stokje en een turbootje  er op welke via 4 gaskleppen de motor voedt .injectie of flatslides zou dan nog het struikelblok zijn .

Lekker gillend de bocht uit met een vlammetje likkend aan je bumper tijdens het overschakelen  -hitit-


heb me dit weleens afgevraagd en naar zitten zoeken op het net, extreme nokkenas met turbo.
wat is de reden dat je dit niet niet zovaak tegenkomt?
in turbomotoren zie ik vaak minder extreme nokkenassen, vraag me bijv ook de specs van die zwarte bickel polo af.
dat is ook een sleeptuimelaar turbo.
heb daar zelf weleens over zitten denken voor de derby maar kan er weinig tot niks over vinden

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #11 Gepost op: za, 07 jan 2012, 06:36:33 »
De reden is dat men dan met de overlap zat en dan had je dus door de turbo druk een overvulling ,waardoor je dus continu de vlam uit de pijp hebt hangen tijdens gas los momenten (schakelen en vaart minderen). Dahlback doet dit wel met zijn audi 5 cylinder motoren en in de groep b Rally van audi ook .(een slordige 8000 toeren uit een 5 cylinder turbo wanneer je pas hoeft te schakelen ).
Enigste echte nadeel is dan wel dat de turbo redelijk groot gekozen moet worden en deze dan wat laat opspoelt en je dus de bekende turbo gat gaat krijgen .
wel grappig dan dat je dan gas geeft en er opeens die rotschop in je rug is bij een toertje of 4000 .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline jones

  • L86C-0174
  • Non-Register lid
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Man
  • Jeffrey de Goede
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #12 Gepost op: za, 07 jan 2012, 08:46:41 »
klinkt eigenlijk best leuk  :)
ga er toch eens wat meer research naar doen op het net.
hoe werkt dat bijv met je compressieverhouding? met de nokkenas die ik wil gaan rijden zou je normaal met hele hoge compressie rijden.
en redelijk groot, als een k03 van een 1.8t of nog groter?

camshaft with 316 degree duration on the intake- and exhaust side.
can lift of 8mm and a valve lift of 11,1 mm.
spread angle is 102 degree and the valve lift at TDC 3,7mm.

dit zijn de specificaties van de nokkenas die ik in mijn cilinderkop heb


Offline heuvel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 349
  • Geslacht: Man
  • Christian Heuvel
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #13 Gepost op: za, 07 jan 2012, 12:46:34 »
he beste mensen..ik denk mee -klus-

ik heb gister mijn 1w motor gehaald..vanmorgen om half 12 begonnen met uitelkaar halen..en toen de kruk eruit was samen moet de zuigers was het al weer 20 over 12..(toch fijn op de zaak met lucht en de juiste gereedschappen..)

ik ben aan het meten gegaan..maar mijn specs zijn anders als die van arno..

(trouwens erg mooie sproeiers in het blok..met druk veer van 1,5 bar)

mijn specs van de 1w:

zuiger diameter 75mm
slag kruk 79,1mm
drijfstang lengte van hard gat tot hrd gat 122mm(zelfde als de g40)
pen diameter small -end 22mm(die van arno 16mm)
tap diameter kruk van de drijfstang 42mm(zelfde als de g40)
tap diameter kruk zelf 54mm(zelfde als de g40)
zuigerhoogte vanaf hard small-en gemeten 40mm(zelfde als de g40)
zuigers bij een g40 komen vlak tot an de bovenkant onderblok..net zoals bij de 1w motor..

wand dikte tussen de cilinders is 7mm bij een zuigerdiameter van 75mm.wil je dus een 14,72cc motor maken..dan heb je zuigers nodig van 77mm.
dan gaat er dus bij beide cilinders vanaf de straal gemeten een mm bij komen..dus er gaat 2mm van de wand tussen de 2 cilinders af.dit is 7-2=5mm
wat er overblijft tussen de cilinders..ik heb even met mijn revisie boer gebeld die mijn hoog vermogens motoren altijd heeft geboord..en die vertelde mij:als je de afstelling perfect hebt van je motor..zal er niets gebeuren..staat het verkeerd..dan heb je heel snel kan dat de cilinders gaan krom trekken, omdat de wand tussen elkaar daar te dun voor is..

dit alles bijelkaar geeft mij de conclusie:dat ik een 1w onderblok kan gebruiken samen met de kruk en er g40 drijfstangen met 77mm gesmeden zuigers ik kan zetten.hier de g40 kop op zetten en dan behoud je dezelfde compressie als de g40 en heb je dan een goed werkende 1472cc g40 motor..

het enige waar ik nu mee zit is: dat ik met een stalen koppakking wil gaan werken en arp bouten..maar de stalen koppakkingen zijn rond een 0,5mm dik en de orri 1,5..dus wordt mijn compressie te hoog..

ik heb gister een aanvraag gedaan bij een pakking firma of ze mij een stalen koppakking kunnen maken in de 1,5mm dikte..
dat wacht ik dus nog even af.

de retour van de g-lader is nog best in het blok te boren en tappen, en voor de klop/pingel sensor lijkt mij ook geen probleem(ik wil deze behouden omdat ik later met stand-alone wil gaan rijden)

zo!! een hoop informatie wat dit weekend weer verwerkt kan worden in het brein :) -nana-


wat niet past..wordt gelast!

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #14 Gepost op: za, 07 jan 2012, 12:57:08 »
Heb mijn pen diameter nog niet gemeten, dat stond toen in jouw verhaal dus dit heb ik toen over genomen.
Denk eigenlijk niet dat er tussen de 1W blokken verschil zit.
Maar er is dus veel mogelijk met een 1Wblokkie!
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!