Auteur Topic: Frankenstein 1W met G40 delen...  (gelezen 6177 keer)

Offline heuvel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 349
  • Geslacht: Man
  • Christian Heuvel
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #15 Gepost op: za, 07 jan 2012, 13:45:22 »
klopt..

als ik op de mahle site kijk bij een 1w motor..dan vind je daar ook de specs dat de pen dia 16mm is..ik zal dit maandag nog even nachecken bij mijn revisieboer..
maar opzich is dit niet meer belangrijk.omdat de g40 drijvers gewoon passen in de g40!

gelukkig is mijn onderblok in prima staat(de motor gebruikte erg veel olie onder het rijden vertelde de verkoper.)en de kruk is ook echt netjes..
alle tapjes zijn nog op de goede maten..dus ik kan gewoon de orriginele maten qua lagers behouden..scheelt me weer slijpwerk en geld natuurlijk!

de olie pomp is ook een leuk dingetje..ik laat het maandag meten..hoeveel druk hij levert..anders laat ik die erin..
want er zit een plastic geleider tussen de kruk en de pomp..en volgens mij heeft een 1.3 of een g40 dat niet..maar dat weet ik ook niet zeker meer..
het is al weer een jaartje geleden dat ik een g40 revisie heb gedaan!

heeft er trouwens iemand nog een g40 motor kaal liggen..ik wil even weten hoe hoog het blok is..
kan ik kijken of daar veel verschil in zit met de 1w..dit omtrend de distri-riem..als het blok hoger is..zal ik een andere riem moeten hebben.
de 1w van mij heeft namelijk een oud type riem erop..en mijn g40 heeft het nieuwe type..

een losse zuiger en drijfstang is trouwens ook welkom..gewoon om even te meten..
« Laatst bewerkt op: za, 07 jan 2012, 13:47:38 door heuvel »
wat niet past..wordt gelast!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #16 Gepost op: za, 07 jan 2012, 14:20:33 »
Plastic geleider van de oliepomp ketting komt mij bekend voor van mijn 1W.  Waarschijnlijk enkel omdat een diesel bij stationairtoerental nogal enorm kan rammelen.  V-snaar poelie en vliegwiel zijn ook niet voor niets enorm veel zwaarder, net als motorsteun en nog wat dingetjes.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #17 Gepost op: za, 07 jan 2012, 15:06:41 »
Weet niet of een diesel pomp op lage toerentallen al meer levert dan een G40 pomp.
Dat deze al een kleiner tandwiel heeft ofzo?
De pomp heeft een paar geleiders meer voor de ketting, dat klopt, heeft mijn 1W ook.

Wat ik me nu dus afvraag, pas een aee kop van een 1.6 zo op een 1.3 onderblok? (1W)
Als ik dit doorzet wil ik met een G60 lader rijden, en een aee heeft standaard al best grote kanalen en grotere kleppen.
En moet dan best wat peut en lucht in en uit kunnen.
Een 3f inlaat past daar niet zo hapklaar op, want die kanalen zijn iets verschoven toch?
Weet niet hoe een inlaat van een standaard aee eruit ziet?
En of een G40 spagettie op een aee past?

En dan moeten er nog andere kleppen en klepzittingen in.
Zouden de natrium gekoelde kleppen van een G60 erin kunnen?
Inlaat 40,00 uitlaat 33,15...
Tot over de originele 36 in 29 uit van de aee, denk niet dat die hele set van de G60 er zo in past, daar is niet ruimte genoeg voor.
Maar eventueel alleen de G60 uitlaatkleppen, want de uitlaat is een grote begrenzende factor.
Weet alleen niet wat de hoogte is van een G60 klep van onderaan tot bovenaan de steel.
En wat de dikte van de steel voor de klep gelijders.
En wat dit alles is bij de originele aee schattekes.
Klepgeleiders lijkt mij dat deze wel vervangen kunnen worden met die van een G60.
Kleppen te lang, afdraaien en de randjes er weer in laten fresen voor het vast zetten van de klep...?
En ik dacht eigenlijk dat bij een G40 en G60 alleen de uitlaatkleppen natrium gekoeld zijn, omdat deze de warme uitlaatgassen moeten verwerken.....
Of ik een aee kop wil hangt ook nog af van de compressie verhouding van de 5 GT Turbo zuigers, als die niet genoeg is dan is de compressie ruimte in de kop ideaal....

G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #18 Gepost op: za, 07 jan 2012, 15:50:44 »
Misschien beetje bekrompen van me, maar wat is er mis met een 1w onderblok met gesmede zuigers en drijfstangen en een volledig bewerkte g40 kop???
Waarom moeilijk doen met allemaal ander spul als het met alleen 1w en py delen toch uiteindelijk allemaal op hetzelfde neerkomt?

Of denk ik nu te moeilijk?
« Laatst bewerkt op: za, 07 jan 2012, 15:54:55 door Hanf »

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #19 Gepost op: za, 07 jan 2012, 16:02:40 »
G40 kop heb ik zo liggen,maar die kanalen zijn betrekkelijk kleiner. En gesmede zuigers en h drijfstangen,ga ze maar eens kopen. En zelf zo wat in elkaar knutsen, een frankenstein motor is ook wel wat :)
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Sander Beer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 317
  • Geslacht: Man
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #20 Gepost op: za, 07 jan 2012, 16:04:57 »
een aee kop erop kan wel maar dan word de compressie te laag denk ik, de inlaat kanalen hebben dezelfde afstand bij een aee en een 3f alleen de vorm van de kanalen is anders en het boutenpatroon is ook anders en voor g60 uitlaatkleppen is er te weinig plaats

Offline heuvel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 349
  • Geslacht: Man
  • Christian Heuvel
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #21 Gepost op: za, 07 jan 2012, 18:09:01 »
ik begrijp jou arno..je wilt low budget met goede onderdelen die voor een druk vulling gemaakt zijn..en het is nog eens leuk uitpluiswerk ook!! -thumbsup-

de aee is het zelfde als een abu kop qua bevestigingspunten..dus de 3f inlaat past niet..

kleppen zijn inderdaad te groot voor in zo'n kop..je kunt dan alleen de grootste type kleppen van een g40 erin kunnen zetten..sls heeft zo'n set te koop of bolku..
maar dan ga je weer in de euro's zitten..

gesmeden zuigers + h-drijvers kosten even 1250euro..ik ga zelf alleen gesmeden zuigers aanschaffen omdat ik die overmaat 77mm wil hebben..en die zijn al1 in de gesmeden versie te krijgen!

verder weet ik zo niet welke kleppen er in een orri vw zitten die zo groot zijn..g40/g60 hebben iid al1 de uitlaat kleppen die natrium gevuld zijn..
maar als je de g60 wilt gaan ombouwen..zou ik toch aanraden om een pasklare grote kleppen set te kopen..de g60 kleppen ombouwen zit gewoon veel tijd in..die tijd kun je elders besteden...en de kleppen zijn niet heel gek duur..

als je met de aee kop niet goed uitkomt met compressie..dan zet je er gewoon een stalen koppakking van sls tussen..die kost 50 euro en scheelt weer 1mm.
die heb je dan weer winst in je compressie...

en een spagjettieeeee past op de aee kop..geen probleem!!

@ hanf.. arno bedoelt ermee..dat de doorloop van begin tot eind gewoon groter is als een g40 kop..dus hoef je lang niet zoveel te bewerken..
das is dan weer winst
wat niet past..wordt gelast!

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #22 Gepost op: za, 07 jan 2012, 18:38:28 »
Mijn gebakje word wél een 1w onderblok met gesmede zuigers en h-drijfstangen en een spottuning g40 kop -thumbsup-

Offline heuvel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 349
  • Geslacht: Man
  • Christian Heuvel
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #23 Gepost op: za, 07 jan 2012, 18:45:53 »
spot tuning?wtf is dat?

jij bent zeg maar aan het sparen..haha..wat voor drijvers en zuigers ga je gebruiken?
wat niet past..wordt gelast!

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #24 Gepost op: za, 07 jan 2012, 19:08:14 »
wtf is spottuning -gert-
Kop word een gebakje van Serge -thumbsup-

Ben hard aan het sparen inderdaad. Duurt niet zo heel lang meer hoop ik. Mijn motorbouwer zit in belgië en heeft zich gespecialiseerd in het bouwen van 'race' motoren. Kale blok laat ik dus ook bij hem opbouwen. Mijn plan is ook om inderdaad 77mm boring te gaan gebruiken als basis. Spullen besteld hij voor me. Kop laat ik van te voren klaar maken door serge en dan gaat de motorbouwer alles voor me afbouwen -thumbsup-

Offline heuvel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 349
  • Geslacht: Man
  • Christian Heuvel
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #25 Gepost op: za, 07 jan 2012, 20:23:46 »
oke!!klinkt erg nice!!

nu weet ik dus wat spot tuning is..haha

maar je wilt toch wel graag weten wat er aan delen in komt qua merk..ik doe de bouw zelf..maar ik laat het boren en slijpen over aan het revisie bedrijf..
ik lever zelf de producten..en meet alles na..zodat het revisie bedrijf zijn werk kan doen..bij het werk wat ze leveren krijg ik volledige meet rapporten..
die ik dan na meet..je wilt wel zeker weten dat wat gedaan is ook tot in de punten verricht is..je praat hier natuurlijk wel over delen die flink op hun donder krijgen..
is er een speling te klein of te groot en het kan slecht aflopen..als je dan niet weet wat er precies gedaan is..heb je geen poot om op te staan..

ik heb het 2x mee gemaakt met hoog vermogens motoren...en dat is geen pretje..

ik wil er dus mee zeggen..let er goed op..dat alles op papier staat..
wat niet past..wordt gelast!

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #26 Gepost op: zo, 08 jan 2012, 11:59:41 »
Zo'n motor bouwen van gecombineerde onderdelen is leuk om te doen, het is allemaal spul wat normaal niet meer gebruikt word, of op de sloop als troep gezien word, terwijl het gewoon goed spul is waar je best wat mee kan maken.
Tuurlijk kan ik zo gesmede zuigers kopen, maar dat kost je dan weer ff rond de 700 a 800 euro.
Die natrium gevulde uitlaat kleppen van sls hebben de diameter van 33mm en kosten per stuk 68 euro.
Dat maal 4 is 272 euro.
G60 uitlaat kleppen heb ik zo liggen,deze zijn 33,15mm.
Iets te groot dus,maar dan worden ze iets afgedraaid, daar is wel vlees voor, en G60 natrium gevulde uitlaatkleppen heb ik zo liggen.
Alleen de hoogte is anders, PY inlaatklep lengte 99,1mm  uitlaatklep lengte  99,2mm, inlaatklep diameter 36mm, uitlaatklep 29mm.
G60 uit lengte is 91,45mm.
Maar stel er is te veel compressie met die renault 5 GT Turbo zuigers, en er komt een aee kop op, heeft die aee dan kortere kleppen?
Dit omdat ze dieper in de kop zitten?
Kan iemand dat vinden, of simpel even opemeten?
Mocht dit niet uitkomen dan is er altijd nog de mogelijk van vaste hydrostors, deze kun je met bepaalde shims op de juiste hoogte brengen.
Niet niet spectaculair duur die dingen, en als ik deze motor bouw was ik toch al van plan nieuwe hydrostoters te kopen.
En vaste komstoters hebben geen last van eventueel een hogere oliedruk.
De drijfstangen van de G40 kunnen waarschijnlijk ook gewoon gebruikt worden.
Wel ga ik ze uitwegen, oneffenheden eraf schuren en met scotch brite helemaal glad maken.
Dan is de kans op scheuren kleiner (metallurgie)

Arno





 


G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: 1W met G40 delen....?
« Reactie #27 Gepost op: zo, 08 jan 2012, 12:48:29 »
Zie trouwens dat het inlaatspruitstuk van een aee van plastick is.
Die van de abu is van aluminium, en deze heeft qua aansluitingen toch dezelfde pasvorm?
Zometeen even iets ophalen  -naughty-
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline heuvel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 349
  • Geslacht: Man
  • Christian Heuvel
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #28 Gepost op: zo, 08 jan 2012, 13:50:21 »
klopt..de steek is het Zelfde..al1 is de abu toch al1 als monopoint geleverd..en dat zijn weer van die kleine  poortjes van die abu inlaat..
dat is dan weer nadelig..

de kleppen van een AEE zijn: ex:29x7x95 en in:35,6 x 7 x 94,7

je kunt die gegevens erg makkelijk vinden op: http://www.motorenteile.mahle.com/eLIZA/mahle/pc/query/engine/byParams

hier kan je alle gegevens vinden van de motoren met mahle parts..
wat niet past..wordt gelast!

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #29 Gepost op: zo, 08 jan 2012, 20:05:40 »
Vandaag even in de garage geweest, en ff de zuigers gepakt van mijn 1W blokkie.
Deze hebben inderdaad een pistonpen diameter van 22.



EN vandaag wat opgehaald, 2 maal een motorblok van een Renault 5 GT Turbo.
1 blok helemaal compleet, en 1 zonder kop.
Deze had een tijdje buiten gestaan zonder bougies in de kop, dus de cilinderbussen hebben wat roest.
Maar dat maakt niet uit, het gaat me om de zuigers.
En die zijn zonder verbrandings ruimte!
Dit zit in de cilinderkop.
Ga proberen deze week nog de zuigers eruit te halen, en te meten hoe hoog te pistonpen geplaatst is in de zuigers.
Dan kan de compressie uitgerekend worden, en hoe hoog de zuiger in het blok komt.
Als deze gelijk ligt is een aee kop zeker nodig.

Zo'n G40 blok is een best klein blok, maar zo'n GT Turbo blok is nog een heel stuk kleiner!
Alles zit compact op elkaar, en hij weegt een heel stuk minder dan een polo blok.
En de versnellingsbak weegt onderhand net zoveel als een lege polo bak...


G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!