Auteur Topic: Frankenstein 1W met G40 delen...  (gelezen 6180 keer)

Offline jones

  • L86C-0174
  • Non-Register lid
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Man
  • Jeffrey de Goede
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #30 Gepost op: zo, 08 jan 2012, 20:25:23 »
waarom knutsel je die niet in de polo?

Offline heuvel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 349
  • Geslacht: Man
  • Christian Heuvel
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #31 Gepost op: zo, 08 jan 2012, 21:06:31 »
en dan nog over de poorten gepraat van de gt turbo..die zijn pas klein..

wat niet past..wordt gelast!

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #32 Gepost op: zo, 08 jan 2012, 21:12:19 »
Ja die zijn echt heel erg klein, heb foto's van de blokjes en probeerde ze net te uploaden. Maar mijnalbum lag eruit, dus probeer t morgen nog een keer...
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #33 Gepost op: zo, 08 jan 2012, 23:20:09 »
Je kunt ook een flens maken waardoor de 3f inlaat op je aee kop past .

Frankensteinmotor ;ik heb wat in het leven geroepen  :).

Dat uitdokteren is het leukste wat er is . en je kunt voor compressie kijken welke zuiger je kunt pakken . zo heb ik voor mijn laatste 1.6 frankenstein de zuigers van een 1.4 gepakt .

Dit topic ga ik volgen ,dit is iets wat exact in mijn straatje past .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #34 Gepost op: zo, 08 jan 2012, 23:45:28 »
Ja die zijn echt heel erg klein, heb foto's van de blokjes en probeerde ze net te uploaden. Maar mijnalbum lag eruit, dus probeer t morgen nog een keer...

Gebruik liever de upload-functie in het forum  -thumbsup-

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #35 Gepost op: ma, 09 jan 2012, 00:02:50 »
Even gezocht:

compressiehoogte van R5 GT Turbo zuiger is 37,50mm. Bij een G40 is dat 40mm.
Volume in zuigerholte is 1,8 cm3, dus niet vlak.

Bron: klik

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #36 Gepost op: ma, 09 jan 2012, 06:45:00 »
Zuigertje staat ietsje bol, dat kun je zien op de foto's.
De upload-functie, dan moet ik ze toch ook verkleinen?

Jup dit is leuk om te doen serge, en hopelijk met goede resultaten.
Zoiets is waarschijnlijk dan ook goed te maken met carburateurs en een turbo,was immers bij die renault 5 GTT ook zo.

Ziehier!









Woeshhhh woeshhh woeshhh!
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline heuvel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 349
  • Geslacht: Man
  • Christian Heuvel
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #37 Gepost op: ma, 09 jan 2012, 07:52:30 »
zuiger die bol staat??lijkt toch echt een holle ruimte in het midden..

maar als er dus 2,5mm minder vlees is op de zuiger..zal je dat moeten compenseren met afvlakken van het onderblok..zo kun je wel mooi je juiste comp. verhouding maken...

begint al leuker te worden dit project..

ik ben nu toch aan het malen in men hoofd om h-drijvers te gaan aanschaffen..(heb misschien mijn supermotard verkocht..dus weer wat geld op zak)
ik vind het namelijk zonde van mijn tijd om de orri drijvers te gaan aanpassen..zowel voor de tijd,.maar ook omdat er vlees afgaat..dus sterker maak je ze nooit..
er staat nu eensetje op ebay voor 200euro direct kopen(orri aangepast dan he)
maar ik heb er gewoon wat meer twijfels bij al bij de h-drijvers..

voor mij gaat er toch veel geld in zitten..dan moet je ook niet gaan bezuinigen op die 3a400eutjes extra..

en ik denk dat als ik het netjes wil doen met de orri drijvers..dat ik wel een 5 werkavonden bezig ben..pak ik die 5 werk avonden goed aan met beun putjes..
dan heb ik mijn h-drijvers al binnen..

zit alleen nog met het volgende..ik wil en moet een stalen koppakking er tussen hebben..nou zit ik dus dan met 1mm verschil aan dikte..
ik kan een tussenplaat kopen van 0,5mm en dan 2 koppakkingen gebruiken..maar daar hou ik niet zo van..

wat is jullie mening over zo'n tussenplaat..
wat niet past..wordt gelast!

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #38 Gepost op: ma, 09 jan 2012, 22:19:40 »
Kon me niet inhouden, vandaag na t werk ff naar de garage gegaan en het onderblok zonder kop uit elkaar gehaald.
Al met al is het best leuk in elkaar gezet zo'n blokje.
D8 eigenlijk wel dat zo'n ding ondersproeiers had,maar dat is niet zo.
Krukas is goed, dus misschien nog wel verkoopbaar.
Zuigers waren er ook zo uit,maar dan komt het...
De drijfstang was niet zomaar van de zuiger af!
Bij een polo zit voor de pistonpen aan 2 kanten een zegelring waardoor de pistonpen er niet zomaar uit kan.
Het "scharnierend" gedeelte is eigenlijk de bronzen bus in de drijfstang.
Bij die van de 5GTT is dat niet zo, daar zitten geen zegelringen.
Maar hoe zit de drijfstang dan vast?
De pistonpen zit in de drijfstang gekrompen, en die is er niet zomaar uit!
En het "scharnierend" deel is in de zuiger dan.
Al met al na wat moeite heb ik het toch voor elkaar gekregen zonder de zuiger te beschadigen.
Morgen gaat op het werk alvast 1 zuiger in het ultrasoonbad.
De drijfstangen van een 5GTT zijn trouwens iets langer dan die van een G40.







Ziehier, de zuiger heeft een iets verhoging.
« Laatst bewerkt op: ma, 09 jan 2012, 22:21:44 door polo 3 »
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline heuvel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 349
  • Geslacht: Man
  • Christian Heuvel
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #39 Gepost op: di, 10 jan 2012, 08:33:21 »
ahhh...zo op de foto met de zuigers nog in het onderblok leek het toch echt wel een beetje hol..maja..schijn bedriegt..

dat de zuiger de beweging in de zuiger maakt is geen probleem op een g40 drijfstang..dan zit dus de piston pen bewegelijk in de zuiger maar ook in de drijvers..
als de speling maar niet te groot is..ff nameten dus!!had je de zuigers al schoon  gemaakt..of komen ze zo uit het blok..want dan zijn ze wel netjes..
wat niet past..wordt gelast!

Offline heuvel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 349
  • Geslacht: Man
  • Christian Heuvel
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #40 Gepost op: di, 10 jan 2012, 19:14:30 »
ben vandaag even bezig geweest met de olie pomp van de 1w..en ben even bij mijn lacerboer geweest..

ik wil namelijk iets meer opbrengst hebben vanuit de pomp..maar ik vind de setjes die te koop zijn te duur..
dus had nog een abu pomp liggen..en ga nu de pomp vergroten..en hopend op lagere kosten als waarvoor ze verkocht worden..

zo kan ik denk ik de olie sproeiers beter voeden samen met de glader..

wat niet past..wordt gelast!

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #41 Gepost op: di, 10 jan 2012, 19:49:13 »
Ik heb destijds voor mijn g40 een oliepomp gekocht met 20% meer pompcapaciteit.
Sjon of serge heb ik ooit eens iets horen zeggen over pomp vlakken oid zodat er minder speling is en je op een originele pomp al meer capaciteit kunt halen.

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #42 Gepost op: di, 10 jan 2012, 21:00:43 »
Je gaat zelf zo'n verbredingssetje maken?
Kosten op ebay 160 euro meen ik.
Dit weekend ga ik het tandwiel van de oliepomp afhalen zodat ik deze kan laten namaken, maar dan 2 a 3 tandjes kleiner.
Dan draait de pomp stationair al meer toeren, dus onderin al meer druk voor het hoge koppel onderin.
De pomp vlakken is het gedeelte wat in de jaren weggesleten is weer terug naar origineel brengen.
Kan je zelf op een glasplaat en cif, of een ander schurend schoonmaakmiddel.

De ketting van de pomp moet ik dan ook inkorten, komt dan een schakel tussen die open en dicht kan.
De zuiger op de foto was nog niet schoon daar,maar ze zijn in een hele goede staat.
Heb er vandaag 1 gereinigd op het werk.
Daarna ben ik naar mijn adres gegaan die vaker dingen voor mij frezen.
Heb de zuiger daar afgegeven als probeer zuiger.
Het pistonpen gat gaat van 20 naar 22 voor de G40 drijfstang.
Ook komt er een sleufje in voor de zegelring zodat het hetzelfde werkt als een zuigertje van de G40.
Deze zuiger word ook afgedraaid naar diameter 75 zodat deze in het 1W onderblok past.
Niet om zo te draaien, maar zodat ik de G40 drijfstang, en 1W krukas erin kan doen.
Dan kan ik het onderste en bovenste punt exact opmeten en zo de compressie verhouding uitrekenen.
Ik denk zelf dat het onderblok niet gevlakt hoeft te worden,maar eerder dat de compressie te hoog word omdat er geen verbrandingsruimte in de zuiger is.
Word volop rekenen als het lukken wil dit weekend.
Mocht de zuiger geschikt zijn word er een mal gemaakt zodat het boren van de pistonpen in het vervolg klopt en exact gelijk en recht geboord word.

G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline heuvel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 349
  • Geslacht: Man
  • Christian Heuvel
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #43 Gepost op: di, 10 jan 2012, 21:56:07 »
piston pen gat opboren naar 22mm voor de g40 drijfstang??de 1w zal je bedoelen..de 1w heeft een dia van 22mm de g40 20mm..je zult je vergist hebben..
maar de zuiger afdraaien naar 75mm??die is toch al 75mm..??

ik heb nu een 1,5mm mls(meer lagen stalen) koppakking gevonden..dus ik kan nu gewoon de standaard 77mm gesmeden wösnner zuigers bestellen..

ik wil dus met de pomp net zoals hanF  gaan maken..

zo'n tussenplaat kost me een paar euro en de tandwielen kunnen uit een 1.3 tot 1.6 pomp gehaald worden..die laat ik doormiddel van lacersnijden op lengte snijden..
perspen inkorten en erin persen..het klinkt nu nog makkelijk..maar het is even de vraag of het allemaal wil lukken..

als ik even makkelijk reken..heb ik aan geld nog geen 50euro besteed..maar dan moet het wel allemaal in 1 x lukken natuurlijk..

wat niet past..wordt gelast!

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #44 Gepost op: di, 10 jan 2012, 22:14:05 »
Ik meende dat de G40 ook 22mm pistonpennen heeft,maar dat heb ik niet nagemeten, heb nu geen G40 blok uit elkaar liggen.
Maakt verder voor nu ook niet uit.
De zuiger van de 5 GTT is 76,kan t nog eens precies nameten zaterdag, dan wil ik eens ff de 1W op de werkbank hebben.
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!