Update wo 22 juni 2011
NAGEDACHT OVER WEGENWACHTa. Auto startte 1e keer direct en reed eerste kilometers probleemloos.
b. 1e probleem - opgelost door 1e wegenwachtman - was de losgeschoten chokekabel. Na reparatie liep motortje weer netjes, althans totdat ie na de rit over de A59-A27-A2 na de stop in Breukelen niet meer wilde starten.
Het zeer beroerde lopen en knallen trad pas op ná de interventie van 2e ww. Vraag me nu af of deze ww eigenlijk wel gelijk had met zijn conclusie dat alle ontstekingsdelen vervangen moeten worden en de kleppen gesteld? Of heeft ie zelf de boel een beetje verkloot met het loshalen van de ontsteking, zijn geschuur aan de contactpunten en geschroeverdraai aan de sproeier?
SECOND (THIRD?) OPINIONGisteren even binnengelopen bij
VAG dealer Strijder in Zandvoort (ik liep daar langs op weg van station naar Circuit). Werkplaatstarief daar is EUR 99,-- uur (incl. btw). Probleem met zulke oude modellen is dat VW dealers er de technische beschrijvingen vaak niet meer voorhanden hebben en dat vervangingsonderdelen niet of moeilijk te krijgen zijn, de werkplaatstarieven hoog en de rekening navenant zijn.
Receptionist adviseerde me daarom op zoek te gaan naar een kleine allround garage in A'dam of me aan te sluiten bij een vw-oldtimer club.
BUURTGARAGE / ERKEND LEERBEDRIJFBij Garageman is op dit moment geen tijd en plek voor een oud beestje dat - vanwege gebrek aan parkeervergunning - hier niet op straat kan staan zonder absurd hoog parkeertarief te betalen.
Bij andere garage op 300 m loopafstand kon ik wel terecht. Deze Mike (een Ier) nam alle tijd om gedetaileerd uit te vragen wat er precies aan de hand was. Hij denkt vrij zeker dat het een makkelijk te verhelpen ontstekingsprobleem is. Eventueel te vervangen onderdelen heeft ie liggen (o.a. contactpunten en bobine voor een HA-motor) en aan andere dingen kan hij ook aan komen.
Leuk detail: deze garage is een erkend leerbedrijf. Mike leidt leerling-monteurs op in de praktijk en is altijd weer blij met oude auto's zonder moderne electronica - "kunnen die jongens de simpele basis leren die ze op school alleen uit de boekjes kennen".
A-POINTOndertussen belde A-Point A'dam ZO met de boodschap dat ze niet snel en/of tegen aanvaardbare kosten iets voor me kunnen doen. Ik mag de auto zonder kosten deze week daar ophalen.
NA HET WEEKEINDE WEER RIJDENKomende dagen moet ik overdag werken. Mike gaat Polo vrijdag ophalen bij A-Point en brengt 'm op eigen kracht of gesleept naar zijn werkplaats. Kan die het weekeinde binnen staan en opdrogen. Maandag gaat ie het probleem fixen zodat ik maandag middag weer kan rijden (so he says).
@ Luc en Arno: die 1.1 HC motor laat ik even wachten totdat ik dit project met de voorhanden zijnde onderdelen en motor weer rijdend heb (laten maken).