Vandaag eens even bezig geweest, nu de sneeuw van de oprit weg is.
Mee en tegenvallers.
2 weken stilstaan: Niet meer lekker starten. Accu bijna dood gestart, druppelacculader (elcheapo van de Lidl) krijgt de boel in een paar uur ook niet meer in het land van de levenden.. Damnit. Verdelerkap check: Redelijk aangeslagen; ouderdom en het vocht van de afgelopen sneeuw periode deed vast ook niet veel goed. Kap d'r af; rotor geschuurd, verdelerkap contacten ook even bewerkt, kabels d'r weer op: andere accu d'r bij, ook dood gestart. geen sjoege. Accu uit de Golf d'r naast gezet ( Polo staat natuurlijk met de neus naar de garage ), maar ook dat bied geen soelaas.
Nieuw accu gekocht. Nu draait de startmotor wèl oneindig rondjes, maar aanslaan ho maar. Beurtje dan maar, en, terwijl we toch bezig zijn, de verdachte voetpakking vervangen. Helaas (of gelukkig?) blijkt de voetpakking gewoon heel, ondanks de sporen van rode vloeibare kit: De scheurtjes die dicht gekit zaten zijn zeker geen valse luchtbronnen! Boel dus weer netjes terug in elkaar gezet. Bougietjes, rotor + verdelerkap vervangen: Bougietjes waren NGK BP 6 ES, dus dat zijn ongetwijfeld 'oudjes': BUR 6 ET is toch dé Polo bougie?
Nagut: Accu nieuw, bougies nieuw, verdeler + rotor nieuw, carbuteur gechecked, massakabel losgehaald en opgeschuurd, check check dubbel check: starten starten starten. Nix.
Vonk check; Jups.
Benzine check; Jups ( vlotterkamer was leeg, maar ondertussen weer volgepompt, acceleratiesproeier: check.
Hmmm.
Klopt de bougie volgorde wel met de Distributie?
V-snaar poelie op BDP -> Check -> rotor wijst netjes naar het kerfje: Cilinder 1!
Hey.. wacht eens: Check dubbel check: waarom staat er geen puntje op de nokkenas?
Krukas nog een slag gegeven, tot wéér BDP: Ah, check, maar dan staat de rotor nu bij cilinder 4 (!!!) Damnit.. Dus ergens hier bovenaan, bij de allereerste keer verdelerkap check ging het al mis: Op de een of andere manier staat het kerfje in het ontstekingshuis precies 180 graden gedraait.. hmm. Is vast in de afgelopen 10 jaar een keer los geweest dus
Bougiekabels nu wèl op 1-3-4-2 gezet ipv 4-2-1-3, en gaan!
Gaan?
Ja, oprit af, draaien, oprit op: Nog steeds geen remmen jah?!
Trommel rechtsachter staat nu niet 'richting struik', maar richting voordeur, en daarmee bereikbaar. Krik d'r onder, trommel los: vette bende.
Alles onder de dikke vette drap. Maar wat schetst verder mijn verbazing: schoenen, alhoewel vet: nieuw, VAG. Remcilinder: 'nieuw' want alu, en van VW. hmm. krabbel krabbel: Andere achteras!
Trommel van binnen bekeken: hoewel vet, zit er geen enorme slijtrand in. Hmm.. Cilinder lek, dat is duidelijk, dus linkerhand, rechter schouder.. Maar zo simpel was dat natuurlijk weer niet: Nippel compleet vast gerot op de leiding ( en dus niet zozeer in de achterkant van de cilinder ). Leiding los gehaald van de remslang ( hey, dat dan weer wel gangbaar! ) en de rommel d'r uit. In de bankschroef de leiding van de cilinder kunnen scheiden; exit nippel.
De tegenvallers:
- Accu 'dooi-ig' + bougiekabel switch => Niet zo handig
- Nieuwe accu 'min of meer' voor niets gekocht
- Nippel op remleiding vast gerot: remleiding schroot.
De meevallers:
- Voetpakking toch niet lek
- Remtrommels toch niet te ver uitgesleten
Toch wel een gunstig dagje zo: Trommels niet vervangen betekend niet alleen trommels op het schap, maar ook dat een setje wiellagers niet hoeven te worden vervangen! Alleen een stukje remleiding vervangen dus; Kan op lengte, dus net zo gemakkelijk even laten maken: en dan gelijk maar 2 stuks ( links moet nog, zul je zien: van hetzelfde laken een pak ).
ToekToek staat dus nog even met z'n pootje omhoog; Ankerplaat is al zo goed als schoon, astap even met schoon lagervet ingesmeerd: Je zult 't zien: morgen zal het wel weer sneeuwen! Zodra rechtsachter weer helemaal jofel, kunnen we in iedergeval rijden, en linkachter 'elders' doen: verwarmt, binnen!
brrrr!