De toerenteller (van een polo 2) wordt elektronisch aangestuurd. Op de printplaat van de toerenteller is een potmeterje aanwezig. Door hieraan te draaien kan je toerenteller bijstellen. Doorgaans is dit een fabrieksinstelling en hoef je daar aan niks te veranderen, maar ik heb deze toerenteller ingebouwd in mijn polo 1 (oude type cockpit). Ik heb nu de indruk dat de teller te weinig toeren aanwijst, wellicht heeft dit te maken met het feit dat ie op een metalen ondergrond is gemonteerd en niet op een kunststof zoals origineel het geval is. Wellicht dat deze metalen ondergrond het magnetisch veld wat wordt opgewekt door het spoeltje beïnvloed en voor een afwijking zorgt. Ik heb zelf jaren lang gereden in een polo 2 uit 1989 met een 1300 nz motor (4-bak) maar kan me nu niet meer herinneren hoeveel toeren ik maakt bij 100 of 120 km per uur. Dus als iemand dit weet verneem ik dit graag!
De bak van een Polo 1 ( 900 cc'tje? ) is een stuk korter in vergelijking met een 4 bak welke achter een NZ hangt. Heb je nu een Polo 1 met hierin een 1.3 NZ blokje + bijbehorende bak? Dan zal het inderdaad een stuk minder toeren draaien dan je voorheen gewend was met het oude blokje + bak.
Draaien aan de potmeter lijkt mij niet zinnig: Het is een 'digitaal' signaal, wat vanaf de onderbreker in de ontsteking komt. Fine-tunen met een potmeter kan ik mij iets bij voorstellen, maar de fabrieksinstelling zou afdoende moeten zijn (binnen 5% marge of minder). Als je vermoed dat 't toerental niet klopt, controleer 't dan liever met gewoon nóg een toerenteller, want het aantal toeren bij 120 per uur hangt van te veel factoren af: Bandenmaat, afwijking in maatvoering van de banden omtrek door slijtage dan wel variatie in merk en type band, de versnellingsbak verhoudingen (De 1.3 NZ is mogelijk met verschillende versnellingsbakverhoudingen afgeleverd: In iedergeval hangt er bij een 1.3 NZ in een Jetta een andere bak achter dan in een Polo 2. etc etc etc).