Voor de kosten van dat blok van die witte polo 2 kun je al 3x een G40 blok kopen en in laten bouwen.
Zoveel toeren kun je niet zo maar maken, dan zal het hele onderblok aanpakt moeten worden.
Alles lichter maken (krukas, drijfstangen), uitbalanceren, andere zuigers.
Ook de kop kun je dit niet zomaar laten doen, ook hier een grote verbouwing. Met een hydrostoter-motor kun zoveel toeren nooit maken, maar max 8000. Daarna krijg je geheid last van valve-floating en slaan ze tegen de zuigers.
De hydrostoters kunnen dan namelijk de klepspeling niet meer op de juiste manier regelen.
Ombouwen op een oude kop met mechanische stoters (wel lawaaierig) of Tassenstössel (vast instelbare speling).
Trouwens een motorblok bestaat uit een onderblok en een kop.
Een ´blok´ is normaal gesproken het geheel van onderblok en kop.
Bovendien had deze motor een Einzeldrosselklappenssyteem (raceinjectie). Dit kun je zien als een multipoint-injectie systeem, met voor elke cylinder een gasklep (net als webers), en een vrij programmerbare computer (ECU).
Voor dit kosten van alleen zo´n systeem kun je ook makkelijk een G40 blok kopen, ongeveer 2000 euro...
Een goed afgestelde motor met webers oid komt ook prima door de apk, helemaal als ze standaard al geen kat hadden, want gelden er minder strenge eisen.
Begin dus niet met een polo 3 aan zo´n ombouw..
Serge had/heeft een 1600 onderblok (motorcode ABE) met een bewerkte mechanische 8V 1300 (GK oid, vlak) kop.
In zijn geval met afgedraaide zuiger, ivm te hoge compressie.
Hiermee is een 9000 toeren ook te doen.
Dus alsjeblieft, blijf een beetje realistisch en laat jezelf niet gekmaken door mooie filmpjes. En probeer een beetje na te denken voor je met termen gaat smijten. (´binzinedrukregelaar´ enzo...) Een benzinedrukregelaar heb je trouwens niet nodig bij webers, wel bij injectie.