Ik zal een poging doen te beschrijven hoe het remsysteem ontlucht dient te worden op de goedkoopste manier.
Onthoud alleen dat ontluchten iets anders is als het vervangen van de remvloeistof.
Voor dat je een van deze stappen doorneemt, zorg er voor dat je ontluchtingsnippen gangbaar is.
Het gebeurt meer dan eens dat deze afbreekt bij losdraaien, omdat ontluchten/ remvloeistof vervangen niet altijd even regelmatig gebeurd.
Gebruik nooit een steeksleutel, zeker niet voor ontluchtingsnippels.
Vaak zijn deze roestig, en omdat een steeksleutel maar grip heeft op 2 punten ten opzichte van de 6 punten van een ringsleutel of dop, staat dit meestal garant voor het doldraaien/ vernagelen van de zeskant aanwezig op de nippel.
(Uitzonderingen als een remslang daargelaten, daar kun je niet bij met een ringsleutel.)
Zorg voor de juiste remvloeistof.
Net als motorolie zijn hier verschillende soorten in, waarbij bepaalde types schade kunnen toebrengen.
Stap één:
Bel een vriend (/ vrouw/ peettante/ schele schoonmoeder) op met een beetje tijd en de mogelijkheid z'n voet enige tijd stil te houden.
Stap twee:
Open de motorkap, draai het deksel van het remvloeistof reservoir en vol bij tot Max.
Stap drie:
Draai de ontluchtingsnippel open, laat je vriend(/ vrouw/ peettante/ schele schoonmoeder) het rempedaal tot halverwege indrukken, en houd dan de voet stil/ het pedaal halverwege.
Draai de ontluchtingsnippen dicht en laat het rempedaal weer los, zodat de vloeistof aangezogen word via het reservoir, inplaats van dat er weer lucht naar binnen komt via de nog niet dichtgedraaide ontluchtingsnippel.
Controleer tussentijds regelmatig het vloeistofpeil inneemt reservoir.
Stap vier:
Herhaal dit proces tot er geen belletjes meer zichtbaar zijn.
(Om een duidelijker beeld te krijgen zou je een doorzichtige slang kunnen nemen die precies over de ontluchtingsnippel past, waardoor luchtbellen duidelijker zichtbaar zijn.)
Stap vijf:
Pomp een paar keer flink met het pedaal en herhaal het ontluchtproces, vaak zijn er nog een paar belletjes zichtbaar.
Op deze manier zou je remsysteem op z'n goedkoopst ontlucht moeten zijn.
Wat nog wel eens gedaan werd in het garagebedrijf waar ik gewerkt heb,
Ontluchtingsnippel opendraaien, wachten tot er 10 druppels met nagenoeg de zelfde regelmaat naar beneden vallen en de nippel weer dichtdraaien.
Vaak werkt dit, regelmatig moest er naderhand nog beter ontlucht worden.