Nu ben ik al een tijdje member, moet ik natuurlijk wel een projecttopic aanmaken natuurlijk
Vanaf nu zal ik al mijn Polo G40 updates hier plaatsen in plaats van het voorsteltopic.
Het is een tijdje rustig geweest aangezien ik druk bezig ben geweest met de Golf 2. Die is nu weer klaar voor daily gebruik dus kan de Polo weer wat liefde krijgen
Gisteravond na 4 weken weer eens een flink blokje gereden met de G40 en vervolgens ook weer de motorolie vervangen (bij 248.000) Had die tijd daarvoor de G40 als daily aangezien de Golf uit mekaar lag.
Heb ook nog wat metingen gedaan bij de lambdasonde en kom uit op de volgende bevindingen
- Motor loopt onregelmatig staionair vanaf 70-80 graden watertemp.
- motor bokt dan ook een beetje tijdens het rijden.
- tijdens vollast perfect
- moeilijk op constante toeren te houden (bv vast 1500 of 2000 rpm aanhouden)
De lambda had ik al eens schoongemaakt en deze zag er niet heel slecht uit. De normale interval voor een lambda is 100K ongeveer alleen het ziet er nog naar uit dat dit de originele Bosch sonde is. Heb dit euvel met de lambdasonde ook al eens bij mijn ex golf 3 gti 8v gehad, daar was dit ook de boosdoener.
Na wat metingen te hebben gedaan:
- De lambda krijgt voeding
- Ik zie de lambda ook pendelen tussen de 0.2 en 0.9 volt (De spanning die hij zelf opwekt)
- De verwarming lijkt ook te werken alleen heb deze 2 polen nog niet gemeten op weerstand (Er zou een bepaalde weerstand op moeten staan, zo niet is het circuit onderbroken)
- En dan nu de Massa:
Deze wordt gemaakt op het inlaatspruitstuk naar de sonde zelf.
Een meetpen op de -pool accu en de andere op de inlaat is met motor uit: 0,0 Ohm
Doe ik dit zelfde met een draaiende motor is die weerstand opeens: 50 a 100 Ohm. (als k het goed lees, heb een gare multimeter die ik binnenkort eens moet vervangen voor een nieuwe)
Dat laatste is merkwaardig toch? De massapunten moeten zover ik bekend ben altijd 0 Ohm zijn ongeacht draaiende motor?
Mocht iemand nog tips hebben hoor ik dat graag. Ik zal maar eens beginnen met nog een extra massa aan te leggen.. Heb met de golf namelijk precies hetzelfde probleem (heb nog niet gemeten maar de motorloop is hetzelfde, ook onregelmatig stationair vanaf 70 a 80 graden en dat notabene met nieuwe lambda)
De to do list voor de G40:
- Achterwiellagers vervangen (maken flink geluid)
- Lambda vernieuwen (Na nog wat tests te hebben gedaan met de oude, maar heb al een nieuwe klaar liggen)
- Bakolie nogmaals verversen (Kan ik gelijk even een 'spaan' controle doen)
- interieur wat aandacht geven (ander setje hoedenplank dragers monteren + wat clips vervangen
- (Lader wil ik zsm erafhalen preventief, heb al een reservelader gekocht
- Thermostaat vervangen (heb ik ook al liggen)
- Zwarte + blauwe temp sensor preventief vervangen (Hella)
- Spanningsregelaar vervangen zodra de lader eraf ligt bij de dynamo.
Leuk lijstje dus maar allemaal relatief kleine dingen
Eens een keer echt goed poetsen staat ook nog op de to-do list. Was vroeger echt een poetser maar betrap mezelf er afgelopen jaren op dat dit minder is geworden
Tijdje geleden ben ik mij wel lens geschrokken toen ik op terugweg van Nijmegen in een 'sneeuwstorm' terecht kwam. Toch maar goed dat ik een paar dagen daarvoor mijn oude winterstaaltjes erop had gezet van mijn 1e polo 2f AAV. Blijkbaar had ik die nog liggen. Rijcomfort is wel echt minder met die smalle bandjes tegenover de BBSjes.
Nog een leuke foto ter afsluiting: (menig liefhebber zal nu gaan janken maargoed ik kon niet anders
)