Auteur Topic: Verlichting in dashboard vervangen voor led.. HELP!  (gelezen 1374 keer)

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Verlichting in dashboard vervangen voor led.. HELP!
« Reactie #15 Gepost op: zo, 06 nov 2011, 10:35:13 »
Ik heb ook 2 120 graden groene leds per vitting gebruikt (samen in serie met een weerstand) en dit geeft behoorlijk wat licht een een goede spreiding (een probleem met superfelle, maar kleine openingshoek ledjes). En als je een andere kleur dan groen wilt hebben moet je de groene filters verwijderen. Witte leds zijn minder efficient, omdat alles anders dan de filterkleur er niet doorkomt, dus mijn adviezen zijn:
 
- groothoek leds gebruiken, 2 x 5mm led in 1 vitting is zeker mogelijk, heb ik ook gedaan, in de toekomst probeer ik misschien 3 leds voor een nog betere spreiding
- filters verwijderen (ook bij groene leds helpt dat iets voor de intensiteit)
- geen witte leds gebruiken in combinatie met het kleurfilter

Dingen om op te letten:

- anders dan bij gloeilampjes maakt het bij ledjes uit op welke pool de + en de - zitten, draai je ze er verkeerd om in, dan geven ze geen licht. Ik heb met een stift de + pool op de folie en de led fitting aangegeven, dus ik krijg ze niet meer verkeerd.
- Het dimbereik is beperkt, omdat in de fitting al een weerstand is opgenomen maakt de extra weerstand van de dim knop minder uit, dus de verlichting wordt minder gedimd. Het is dus wel dimbaar, maar je ziet minder verschil in lichtintensiteit.

Hier een link naar mijn projecttopic, waar ik de ledfittingen (weerstand intern in de vitting) laat zien, zowel 1 led als 2 led fittingen, en op pagina 17 de schakelaars en ventilatiepaneel voorzien van leds

http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,3805.225.html

EDIT:
- Ohja Jaap, ook bij voldoende leds in serie voor een voldoende spanningsval, dan moet er alsnog een weerstandje ingezet worden, anders wordt de stroom te hoog en branden ze alsnog door.
- Als spanning voor de berekening van de weerstand moet je niet uitgaan van 12 volt, boordspanning kan wel 15 volt zijn soms, dus ik hou altijd 15 volt aan.
« Laatst bewerkt op: zo, 06 nov 2011, 10:38:32 door PoloDennis »
Pimp my Polo