Ehmz.. ja: Maar wat niet past, kan worden gelast toch?
Over het algemeen vind je meer onderdelen van Polo's in andere auto's dan andersom.
Onderdelen met onderdeelnummer dat begint met 861, 867, of 871 zijn allemaal specifiek ontworpen voor de Polo, maar je vindt ze ook terug in andere VW's.
Voorbeeldjes:
Kachelradiateurtje van de Polo 2, vind je terug in de Caravelle uitvoering van de T3 bus: als extra verwarmingsunit voor de passagiers.
Koplampen van de Polo 1, vind je terug in de Volkswagen Iltis: De 4x4 terreinwagen voor het duitse leger, op Golf basis
Daarnaast zijn er onderdelen die sowieso universeel of redelijk universeel toegepast worden zoals bijvoorbeeld de stuurkolom hendels, sloten, en allerhande technische zaken zoals remmen, wiellagers & schakelaars. Motoren is ook een compleet hoofdstuk binnen 'uitwisselbaarheid'.
De meeste zaken passen die op het zicht gelijk zijn, maar soms is er ook aanpas werk nodig: Om jouw lijstje aan te halen:
Stoelen Golf 2 passen ook in Polo 2 / 2f, maar je vergeet dat ze wel passen, maar Golf 2 stoelen staan veeeelste hoog om lekker in te zitten. Daarnaast zijn er over de jaren verschillende veiligheidsgordelsystemen geweest, die niet zomaar over te zetten zijn. Dus: Het past wel, maar werkt het ook? Het luchtfilterhuis dat je aanhaalt is ook lastig: luchtfilter past, maar de motor past ook, de ontsteking, de kop, maar de kleppen uit een ABD kop passen weer niet in een MH kop..
Het luchtfilterhuis van een Seat Terra Diesel is weer compleet gelijk aan een Polo 2 Diesel, want is het zelfde luchtfilterhuis: Opnemen in de lijst of niet?
Ik weet dus niet of we d'r allemaal veel wijzer van worden, of dat het alleen maar meeer vragen oproept; Welke 1.6 uit Golf 3 heeft t zelfde luchtfilterhuis? Motorcode, bouwjaar? D'r zijn meer 1.6'jes dan je denkt... en 1.3 Polo 2f heeft er een carburateur? Ik ken er eigenlijk geen één; Je bedoelt een Monopoint injectie? of de luchtmassameter van een multipoint? (onderdeel van het luchtfilterhuis)?