Auteur Topic: vermogen/bakoverbrenging-grens  (gelezen 669 keer)

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
vermogen/bakoverbrenging-grens
« Gepost op: do, 23 jul 2009, 18:40:47 »
misschien een beetje rare titel, zal het uitleggen.
ik rijd nou een polo met een 1,05L 4bak die ik over een tijdje wil voorzien van 5bak.
nou heb ik er al iets meer pit uitgehaald mbv nokas/motorcarbs.
maar  nou ben ik niet echt te spreken over het toerental dat de motor draait bij 100km/h (175/50 13 bandjes)
dit is zeker zo'n +/-4100rpm. nou heb ik nog een 5bak liggen met dezelfde overbrengingen, maar denk dat het een beter idee is om een bak te reviseren (gaat zowiezo gebeuren) met een grotere overbrenging.
aangezien de polo niet veel vermogen heeft vraag ik me af of en waar er een grens zit.
het moet niet zo zijn dat ik nog meer vermogen moet vragen omdat de bak te "lang" is
denk dat ik toch niet veel meer dan 1 stap moet nemen, maar als het te berekenen is zou dit wel fijn zijn.

anders heb ik straks een goeie 5bak waar ik nog onwijs toeren mee moet maken mocht ik ooit over de autobahn moeten..
komt niet vaak voor, maar tis nu iig geen pretje (en dat was m'n vorige polo waar de 5bak onder zat ookal niet)

edit
kreeg zojuist van roelG een schema aangeboden met alle verhoudingen  -thumbsup-
« Laatst bewerkt op: do, 23 jul 2009, 22:40:33 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline tim_j

  • Non-Register lid
  • Berichten: 202
  • Geslacht: Man
  • wie niet hard gaat! moet eerder vertrekken....
Re: vermogen/bakoverbrenging-grens
« Reactie #1 Gepost op: do, 08 okt 2009, 22:28:00 »
is het niet zo dat een 175/70 band eronder past?
en wat is de eind overbrenging van de 5 bak?

met een 4,025 eindoverbrenging in de bak haal ik, op 175/70/13 banden 3000 toeren op 100 km per uur. en 3600 toeren op 120 km per uur.
« Laatst bewerkt op: do, 08 okt 2009, 22:34:15 door tim_j »

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: vermogen/bakoverbrenging-grens
« Reactie #2 Gepost op: do, 08 okt 2009, 22:48:51 »
't past wel, maar 175/50 vind ik mooier   -love-
aangezien er dan toch een andere bak onder komt zou ik het mooi kunnen compenseren.
en mocht ik nog wat wangbandjes gaan rijden voor in de winter slip ik ook niet meer zoveel :P
maar dat wordt denk ik ook 175/50
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline madcap9

  • L86C-0187
  • Non-Register lid
  • Berichten: 187
  • Geslacht: Man
  • Hans Gerritsen
Re: vermogen/bakoverbrenging-grens
« Reactie #3 Gepost op: do, 08 okt 2009, 23:43:09 »
Ik rijd zelf met een standaard 1.05liter 40pk GL motor met een lange 8P 5 bak. Gemiddeld verbruik is gedaald van 1:15 naar 1:16,5. De topsnelheid is nu in de 4e versnelling wel net ietje hoger dan in de 5e versnelling maar dat scheelt hooguit 2 of 3km/h(rond de 150km/h). Acceleratievermogen is wel niet geweldig in de 5 maar je kunt altijd nog tijdelijk terugschakelen naar 4 natuurlijk. Al met al ben ik er erg tevreden over. Vooral omdat het toerental bij 100km/h stukken lager is en dit veel rustiger rijdt.

Als ik jou was zou ik dan ook niet te bang zijn voor te lange overbrengingen.
Polo Classic C 1984

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: vermogen/bakoverbrenging-grens
« Reactie #4 Gepost op: vr, 09 okt 2009, 08:12:23 »
mooi zo, ik wil een AAU gaan voorzien van een CEG bak, dan hoef ik daar niet bang voor te zijn!
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: vermogen/bakoverbrenging-grens
« Reactie #5 Gepost op: vr, 09 okt 2009, 23:39:08 »
bak motor en wielverhouding is iets wat je kunt berekenen  . zelf rijd ik op 175/50-13 . motor is een omgebouwde mix van abu aex en 3f . gezien dit een koppelmotor is met een relatief vroeg beschikbaar koppel kies dan ook voor een lange bak . de atv .
 ga je nu met een 1000 cc aan de gang(korte slag ) op 175/50-13  iets gekieteld  zou ik voor een 8p gaan . op de standaard band een ahd bak of zelfs een ahz .
 een 1.3 (onder 4kant) is lekker experimenteren , heb je een standaard motor dan is een 8p perfect .
gekieteld is een 8p perfect of wil je lekker rap van de plek een ahd .

g40 is een verhaal apart daar kun je op een gegeven moment zelfs de atv te kort vinden (g40 is geen hoogtoeren motor ivm de lader ) hierop kun je dus de 5e versnelling van een 8p in een atv plaatsen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: vermogen/bakoverbrenging-grens
« Reactie #6 Gepost op: za, 10 okt 2009, 09:52:22 »
die theoretische berekeningen heb je niets aan










 -nana-

De overbrengingsverhouding blok/bak/wielen is toch niet het enige aandachtspunt (?) , maar ook het vermogen van de auto bij het gekozen toerental. Een G40 trekt het prima om 2000 toeren bij 120 te rijden (bijvoorbeeld), mijn AAU is dan echt opperdepop  :)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: vermogen/bakoverbrenging-grens
« Reactie #7 Gepost op: za, 10 okt 2009, 15:53:06 »
daar heb je toch versnellingen voor? tenzij je al in de 1e zit..   -naughty-
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: vermogen/bakoverbrenging-grens
« Reactie #8 Gepost op: zo, 11 okt 2009, 00:55:59 »
die theoretische berekeningen heb je niets aan

sorry is helaas praktijk ervaring  -nana-










 -nana-

De overbrengingsverhouding blok/bak/wielen is toch niet het enige aandachtspunt (?) , maar ook het vermogen van de auto bij het gekozen toerental. Een G40 trekt het prima om 2000 toeren bij 120 te rijden (bijvoorbeeld), mijn AAU is dan echt opperdepop  :)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .