Auteur Topic: verlichting  (gelezen 1751 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: verlichting
« Reactie #15 Gepost op: vr, 19 nov 2010, 15:06:42 »
Heb in mij 2F al geruime tijd Pilot Xenon zitten met helder wit (dus niet blauw, of nog erger violet) licht.
Geeft veel meer licht dan standaard halogeen.
Verbllndend is het volgens mij niet - want met dimlicht krijg ik NOOIT lichtsignalen van tegenliggers, zelfs niet in Engeland.
De zeldzame keren dat ik per ongeluk m'n grootlicht aan heb bij nadering tegenligger krijg ik WEL direct lichtsignalen.

Hoogteregeling is idd NIET verplicht in onze 'oude' Polo's.
Heel strikt genomen zou je in 'onze' koplamparmaturen geen Xenon mogen voeren, maar daar mag bij APK niet op afgekeurd worden,
echter: bij AP-keuring moet en mag keurmeester idd alleen naar lichtbeeld kijken.

Kortom: met goede Xenonlampen en juiste afstelling is er niets aan het handje.


Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: verlichting
« Reactie #16 Gepost op: vr, 19 nov 2010, 15:12:24 »
Citaat
Heel strikt genomen zou je in 'onze' koplamparmaturen geen Xenon mogen voeren


O ja? Waarom zou dat niet mogen?  -dunno-
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: verlichting
« Reactie #17 Gepost op: vr, 19 nov 2010, 16:20:07 »
Wat trouwens nooit kwaad kan:

- de stekkers die op de lampen komen schoonmaken en contacten een beetje aanknijpen.
  Maken soms slecht contact, daardoor ook minder opbrengst.
- koplampglazen van binnen schoonmaken en buitenkant polijsten: betere doorlaat en minder verstrooing.

Heb zelf bij een 2F geen klagen met de originele verlichting. In een 2 heb ik al een tijdje niet gereden  :(

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: verlichting
« Reactie #18 Gepost op: vr, 19 nov 2010, 16:45:10 »
O ja? Waarom zou dat niet mogen?  -dunno-

"Bovendien moet de codering van de lichtarmaturen in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Voor dimlichten met xenonlampen betekent dit, dat in het koplamparmatuur de code D, samen met de code R en/of C voor moet komen." (Bij armaturen ontworpen voor halogeen staat er de letter H).
[bron]

Deze info is uit 2009. In dit filmpje legt een collega van jou dit uit (vanaf ±01:00).

Maarrr: hij vertelt vanaf 01:45 ook dat de politie hier per 1 oktober 2009 niet meer voor bekeurt.
Bekeuring krijg je echter wel als je verlichting 'verblindend is', en dat kost EUR 90,-- volgens deze diender.

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: verlichting
« Reactie #19 Gepost op: vr, 19 nov 2010, 18:41:46 »
Dat stuk is zooooo 2009  :)

Ik geloof dat de wetgeving met betrekking tot verlichting dit jaar al 3 keer gewijzigd is, en daarmee ook het beleid om ermee om te gaan. Maar dat over die armaturen klopt, net zoiets als de mistlamp-codering, waar ook weinig tegen gedaan wordt...

Ik denk dat zolang je ervoor zorgt dat je niet opvalt, door verblindend licht of een kleur die nauwelijks wit genoemd kan worden je niet zo snel aandacht krijgt... Maar ik spreek voor mezelf uiteraard.

Aangezien we het nu toch over verlichting hebben... Zullen we het nog even over dagrijlichten hebben? (Je weet wel, die leuke ledlijntje die iedereen pikt van audi). Ook ZO'N leuk onderwerp waarbij niemand weet hoe het nou precies zit  :)
« Laatst bewerkt op: vr, 19 nov 2010, 18:44:19 door Marjolijn »
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: verlichting
« Reactie #20 Gepost op: vr, 19 nov 2010, 20:41:40 »
Dat is toch gewoon een luxe stadslicht lijkt me. En met alleen stadslicht mag je niet rijden.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: verlichting
« Reactie #21 Gepost op: vr, 19 nov 2010, 22:15:31 »
dagrijlicht mag enkel aan de voorzijde, niet gebundeld en niet gericht (mag dus geen lichtbeeld hebben eigenlijk) moet uitgaan wanneer de normale verlichting wordt aangezet, maar kan in somigge gevallen ook dienst doen als stadsverlichting.

Nog vreemder vind ik de bochtverlichting van tegenwoordig, mistlamp aan in de richting waar je naartoe rijdt, of dat zo zinvol is, weet ik niet....

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: verlichting
« Reactie #22 Gepost op: za, 20 nov 2010, 08:58:14 »
Polo 1: Gele duplo's : Licht; mwaoh,. maar meestal goed passend bij de kruissnelheid.
Polo 2: Allen H4, alleen met gele-kapjes: Licht; bevredigend. Houdt niet over, maar heb met het schoonmaken (!) van de lampen in het verleden goede resultaten behaald
Polo 2f: H4 (Geel of Wit): Prima licht. Heb/Had het idee dat 't niet veel beter is dan bij Polo 2. Overigens: Mijn oude 2f had hoogte verstelling :)

Ik heb nooit 100Watt lampen gereden: 55 Watt doet 't prima en fikt de reflectoren niet af,.. want ohja: Als de boel veelste warm wordt..  dan vinden de reflectoren dat niet leuk... zeker bij een 2f niet (plastic met opgedampt chroom)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: verlichting
« Reactie #23 Gepost op: za, 20 nov 2010, 09:00:38 »
`xenon is maar 35w
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: verlichting
« Reactie #24 Gepost op: za, 20 nov 2010, 09:05:27 »
`xenon is maar 35w

maar produceren veel meer warmte dan een 100w h4 lamp.. dus zo voordelig is het niet

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: verlichting
« Reactie #25 Gepost op: za, 20 nov 2010, 09:13:49 »
vreemd ,als je dynamo normaal bij hallogeen 55w een 13,9 laadt en bij xnon rustig een 14 volt . en xenon maar 35w is
lijkt mij dat p=u x i er ook minder warmte ontwikkeling is .hoe hoger de strommen ,hoe hoger de warmte ontwikkeling in het zelfde draadje . dat geldt dan weer niet voor voltage .

verklaar dan maar eens het warmte ontwikkelings verhaal dat xenon warmer is dan hallogeen .xenon gas is net als tl verlichting een gas ontladings lamp en niet zoals een hallogeen pit eigenlijk nog steeds een gloeidraad stoker is .bij een hallogeen lampvoel ik direct warmte en bij xenon niet .

dus nogmaals de vraag waarom is xenon warmer ?
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: verlichting
« Reactie #26 Gepost op: za, 20 nov 2010, 09:15:02 »
gasontlading is meestal warmer, en ik heb op meerdere plekken gelezen dat het ook daadwerkelijk zo is, vooral bij de goedkope xenon setjes.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: verlichting
« Reactie #27 Gepost op: za, 20 nov 2010, 09:33:17 »
aha gelezen en de goedkope xenon over 1kam scheren met de juiste xenon . dus niet gebaseert op kennis en ervaring .
daarom moet je ook nooit goedkoop nemen .(een tl lamp is ook koeler als een peertje bij dezelfde wattage en levertook meer licht )
 maar voor de goede orde er is een verhogende stap in hallogeen verlichting . dat zijn hallogeen pitten (dus gloeidraad) met xenon gas gevuld , levert meer licht op bij de zelfde stroom afname en zelfde warmte productie .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: verlichting
« Reactie #28 Gepost op: za, 20 nov 2010, 09:52:30 »
Rutger lult weer als een kip zonder kop. :)
Maar ik vind met xenon beter rijden als met H4.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: verlichting
« Reactie #29 Gepost op: za, 20 nov 2010, 10:48:09 »
Serge lult ook weer als een kip zonder kop :)
En Patrick ook  -nana- -nana-
(ooit een kip zonder kop horen kakkelen? Ik niet)

Wat ik bedoelde, was dat 100Watt H4 Halogeen veel meer warmte geeft dan de 55Watt H4 Halogeen.

Geen appels met peren vergelijken.

Duplo'tjes geven  veel meer warmte dan licht ( gloeidraadje)
Halogeen geeft naar verhouding, meer licht, bij iets minder warmte ( gloeidraadje in speciaal gas )

Xenon is een compleet ander verhaal; Ander principe = andere verhoudingen = niet te vergelijken. (Maar ik ga d'r wel vanuit dat Xenon in principe, naast meer licht ook minder warmte afgeeft.)

(PS: Rutger heeft 't ook alleen over 'van horen zeggen' : lult ook maar wat in de rondte )
Mijn wagenpark Fix what ain't broken