Auteur Topic: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?  (gelezen 6558 keer)

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Al diegenen die met een opvoergasfabriek rijden hebben er wel over lopen nadenken.

Hoe krijg je voldoende koude lucht bij je gasfabriek?

Vele probeersels zijn er reeds geweest en afgezien van de vrij prijzige door tuners ontwikkelde oplossingen zoals de gegoten aluminium Sorg luchtkast voor de dubbele weber setup ken ik er niet veel die stand houden.

Problemen zijn vaak gerelateerd aan plaatsgebrek, ongunstige aanstroming van de carburateurkelken, materiaalbeperkingen en kosten.

Onlangs heb ik met een aantal mensen gesproken over dit probleem en met de vele scherfjes aan info en de pareltjes aan goede "deel" ideetjes heb ik nu een verzinsel dat potentieel lijkt te hebben.

Ik zal het even in stappen brengen voor mijn idee om koude lucht toevoer te maken naar je carbs die zo mogelijk alle 4 de carbs gelijkmatig aanstroomt en nog redelijk eenvoudig en kostengunstig te bouwen is ook.



1. Stel je de gebruikelijke ronde koude lucht aanvoer buis voor met voldoende doorsnede.

2. Stel je voor dat je deze vervangt door een vierkante buis met hetzelfde voldoende doorlaatoppervlak.

3. Stel je voor dat je deze vervangt door een rechthoekige buis met hetzelfde voldoende doorlaatoppervlak.

4. Stel je nou voor dat je deze rechthoekige buis extreem breed en extreem plat maakt waarbij je hetzelfde voldoende doorlaatoppervlak houdt.

5. Stel je nou voor dat de bovenste zijde van deze extreem brede en platte koude lucht aanvoerbuis je motorkap is....



Kijk even naar bijgevoegde foto van de "Sjon shot" genomen toen we met mijn Polo bezig waren.

Stel je nu voor dat je de "V" ribben in het midden van de motorkap netjes doorsnijdt en verwijderd (ze zitten namelijk gewoon tegen je motorkap plaat aan gekit en zijn dus met beleid zonder beschadigingen te verwijderen).

De hogere randen langs de buitenkanten en langs de firewall laat je staan want die ga je gebruiken.

Daarna neem je een plaat van welk materiaal je ook fijn vindt zolang het maar makkelijk te verwerken is, licht is, enigzins brandveilig is en liefst nog warmte isolerend is ook.

Die plaat kit je met een paar afstandsribben tegen de onderkant van de motorkap aan waarbij je de buitenranden als de buitengrenzen gebruikt.

Aan de voorkant van je motorkap: boven je slotplaat dus laat je een brievenbus open.

Desnoods doe je dat met een lip om alle lucht die bij snelheden door de kier tussen slotplaat en motorkap door wordt geperst in de ruimte tussen motorkap en afdekplaat te leiden hetgeen mogelijk een eenvoudige vorm van drukvulling zou kunnen geven bij hogere snelheden.

Exact boven de vier aanzuigkelken van je carburateurs maak je een rechthoekig gat in de afdekplaat en je zorgt dat je de airbox van je carbs met bijvoorbeeld een rand van schuimplastic ertussen (de motor kantelt en de motorkap niet) laat aansluiten.

Dit geeft je meteen een goede afdichting tussen carb airbox die aan je motor vast zit en airbox die je motorkap met de plaat vormt.

Wanneer je wilt, kun je dus ook nog bijvoorbeeld een rechthoekig K&N filter in die rechthoek plaatsen.



Je zou nu dus een koude lucht toevoer hebben gemaakt die:

- niet te duur is,

- niet te complex te maken is,

- voldoende luchtvolume kan leveren,

- gefilterde lucht kan leveren,

- alle 4 je carbs evenveel lucht tegelijk kan bieden,

- onzichtbaar is van buitenaf zodat je suffe boodschappenautootje de sleeper blijft die je wilt dat deze is.



Dit idee heb ik al met een aantal veteranen binnen onze club besproken en tot nu toe lijkt het nog steeds haalbaar.

Mogelijk dat je aggregaten of motorruimte onderdelen die tegen de afdekplaat komen een uitsparing moet geven.

Het materiaal dat ik denk dat uitermate geschikt zou zijn is watervast verlijmd triplex en houten schrootjes als afstandhouders of vervangers van de verwijderde ribben.

Zodra dit is aangebracht (je kunt dit kitten en / of schroeven ofwel allebei) kun je dan de zijde die naar de motor toe staat beplakken met zilverpapier van een keukenrol waarbij je ervoor zorgt dat de glanzende zijde van het zilverpapier naar de motor toe is gekeerd.

Dit zou enigszins brandvertragend werken EN het reflecteert de motorwarmte.



Voordelen van dit materiaal:

A. Goedkoop,

B. Eenvoudig te verwerken,

C. Warmte isolator,

D. Indien beplakt met zilverpapier enigszins brandvertragend.



Anyhow: ik wilde dit idee met jullie als medeforummers delen want velen weten meer dan een.

Ook zou het de ontwikkeling van deze mogelijke benadering bespoedigen want iedereen die met hetzelfde probleem kampt kan het zelf gaan uitproberen en zijn / haar ervaringen hier delen (met foto's graag).

Op deze wijze zouden we er uiteindelijk allemaal beter van kunnen worden.

Kijk uit naar jullie reacties.

Succes ermee, Jan.

PS: aan iedereen die direct of indirect bijgedragen heeft aan mijn idee hierboven vriendelijk dank!
"It isn't done until it's overdone"

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #1 Gepost op: di, 02 dec 2008, 22:17:32 »
@Jan: dit komt op mij over als een variatie op het systeem zoals dat -zoals ik al eerder meldde- wordt gebruikt op de Citroën BX Turbo Diesel, om koele lucht bij de (plat aan de áchterkant van het blok liggende) intercooler te krijgen? Ik denk alleen dat de constructie met weggesneden motorkapribben, houtwerk en zilverfolie wel erg vergezocht is?! Al heb ik niet direct een betere suggestie, behalve dan de (gepopnagelde) motorkapbekleding van een BX TD gebruiken en pas maken? -dunno-

Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #2 Gepost op: di, 02 dec 2008, 22:32:18 »
@ GG: inderdaad! Dit is wat Jaap ook al naar voren bracht toen ik met hem over de koude lucht toevoer aan het bomen was.

Mooi fotootje overigens, want het illustreert prachtig wat ik trachtte te omschrijven met de airbox van de carbs die aan moet sluiten op de triplex plaat onderop de motorkap.

Triplex is wat ik als optimum bedacht heb: het is niet de enige mogelijkheid.

Het lijkt mij moeilijker de toevoer van een andere auto aan te passen dan het door mij omschreven triplex idee (tot dat ik het mogelijk probeer en gillend tracht zo'n citroending te pakken te krijgen).

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #3 Gepost op: di, 02 dec 2008, 22:57:17 »

Ik zal het even in stappen brengen voor mijn idee om koude lucht toevoer te maken naar je carbs die zo mogelijk alle 4 de carbs gelijkmatig aanstroomt en nog redelijk eenvoudig en kostengunstig te bouwen is ook.

Je slaat wat mij betreft de spijker op de kop ; die Sorg kastjes leveren ongelijk lucht af . Zal niet veel schelen maar theoretisch net genoeg .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #4 Gepost op: di, 02 dec 2008, 23:00:46 »
Filterbak moet bij de 1e cilinder breder zijn dan bij de 4e, anders moet alle lucht voor de 4 cilinders door 1 doorgang, komt in 1 uniforme bak terecht en gaat daar hevig turbulent stromen  (aan de randen) ipv een mooie laminaire stroom.

Jan; ga niet met triplex en folie aan de slag, laat het idee dan varen -cool- Probeer dan liever bestaande auto onderdelen aan te passen zodat het wel past.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #5 Gepost op: di, 02 dec 2008, 23:13:16 »
@ Martijn: ik neem aan dat je aan de Sorg kast refereerde toen je meldde dat deze bij de eerste cylinder breder dan bij de vierde moet zijn?

Bij mijn hierboven omschreven idee is het mooie dat alle vier de carbs van boven aangestroomd worden en er dus bij alle carb kelken evenveel of evenweinig turbulentie zou zijn.

Dit geeft je in ieder geval overal dezelfde cylindervulgraad hetgeen een mooi draaiende motor zou moeten leveren.

Het triplex is slechts een idee.

Het aanpassen van bestaande auto onderdelen is een ander idee.

Heeft iemand een fotootje van de binnenkant van die citroenmotorkap?

We zien nog wel wat het wordt: simpliciteit en prijsgunstigheid staan hoog in het vaandel.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #6 Gepost op: wo, 03 dec 2008, 07:59:02 »
Jan,

Aangezien ik ook met carbs aan het rommelen ben zit ik met precies hetzelfde vraagstuk.
Even wat gebrainstormt mbt jouw oplossing:
-waar blijft het eventueel opgezogen vuil en/of water?
-triplex? Het is geen vliegtuig.  ;) Doe dan gewoon aluminium alsjeblieft.
-Ik denk dat je motorkap niet strak blijft na verwijderen van het frame.

Hoe lost meneer citroën bovenstaande op?

Denk dat je echter wel een heel aardig idee in handen hebt trouwens. Ik was een beetje aan het bomen over aanzuiging onderlangs, maar ivm vuil idee afgekeurd.




« Laatst bewerkt op: wo, 03 dec 2008, 08:04:59 door Koen »
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #7 Gepost op: wo, 03 dec 2008, 09:27:44 »
En een scoop op je motorkap die juist met de opening naar achteren staat? Die onttrekt de warme lucht uit je motorruimte en zorgt voor 'trek' van verse lucht door de motorruimte.

ZO heeft een goede vriend van mij 2 motorkappen op elkaar gelast, waarvan de 2e iets schuiner omhoog loopt. Dan heb je bij de voorruit zijde een opening (onderste motorkap zit een grote opening in), waardoor de warme lucht uit de motorruimte gezogen wordt en je dus de temperatuur onder de kap verlaagt.
« Laatst bewerkt op: wo, 03 dec 2008, 09:30:58 door martijn »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #8 Gepost op: wo, 03 dec 2008, 10:12:41 »
@ Koen: aluminium heb ik ook aan gedacht. Nadelen zijn prijs, moeilijker te bewerken, zeer goed warmtegeleidend en corrosiebevordering wanneer het plaatijzer en het aluminium geleidend in contact komen.
Een aluminium plaat die pal boven het motorblok hangt wordt namelijk vrij heet en dan is je lucht tegen de tijd dat deze je carbs in duikt nauwelijks efficienter dan bij de losse aanzuiging van onder de motorkap die de meesten nu gebruiken.
Dat je motorkap niet vlak blijft wanneer je die "V" ribben weghaalt had ik mij ook al gerealiseerd. Vandaar dat ik in mijn initiele posting schreef dat er twee schrootjes onder de motorkap gekit zouden kunnen worden. Om "stijfheid" in verticale richting te krijgen zou je daar dus strips multiplex voor tegen de kap aan kunnen kitten. Wanneer je voor aluminium wilt gaan zou je een klein "T" profieltje met de vlakke kant tegen je aluminium plaat kunnen aan kitten.
Eventueel opgezogen vuil komt terecht in het rechthoekige luchtfilter (zo je wilt van K&N) dat je bovenop de airbox van je carbs legt. Tussen de motorkap en boven de kelken zegmaar. Zie de citroenintercooler: dat idee.
Eventueel opgezogen water zal vrij minimaal zijn daar de gleuf boven je slotplaat "naar de slotplaat" wijst zegmaar. Mocht je deze voorzien van genoemde "lip" om de lucht in de dubbele motorkap te forceren dan lijkt mij de hoeveelheid water nog wel mee te vallen. Bovendien kan je motor wel een beetje water slikken: in bepaalde situaties levert je dat zelfs extra vermogen (waterinjectie werkt als een soort intercooler).
Verder zou het triplex er mooi van gaan groeien  :D.

@ Martijn: de theorie van je verhaal klopt, het uiterlijk ervan is zeer smaak afhankelijk. Het hele idee achter de door mij voorgestelde oplossing is de onzichtbaarheid van buitenaf. Scoops vind ik iets voor boy racers van 15 of voor van die omgedraaide basketball petjes met hun stoel in de slaapstand, veel neon onder de auto en hun linker pols bovenop het midden van hun chromen stuurtje. In de (wan)hoop koude lucht met goede aanstroming in de carbs te krijgen hebben we zelfs tijdens onderlinge discussies met wat veteranen hier de optie van scoops laten passeren. Deze werden allemaal verworpen op grond van uiterlijk. Het moet aan de buitenkant een suf boodschappenautootje blijven voor mij.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #9 Gepost op: wo, 03 dec 2008, 10:25:47 »
en onder de kap een timmerwerkplaats ??  -wtf-

Dit is de auto (let niet op de details, niet jouw soort auto, maar wel een 1.6 CRX met ruim 310pk).
Ik vind het subtiel gedaan. In het midden is er een subtiele powerbulge achtige constructie ontstaan.


Maar goed, jij wilt er niet aan, dan gaat het ook niet door natuurlijk. Let er wel op dat als jij gaten in je motorkap gaat maken dat het er gauw erg sneu uitziet..

Waarom maak je geen rechthoekig gat in je schutbord en gebruik je de ventilatiesleuven/luchtroosters van de kachel? (ja, stijfheid carrosserie blabla, maar dat is ook wel anders op te lossen, eventueel met een vurenhoutenbalk)




Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #10 Gepost op: wo, 03 dec 2008, 10:34:49 »
De lancia A112 heeft ook de luchtinlaat van de kachel in de kap zitten. Misschien iets om naar te kijken? Kan je dat ombouwen naar een aansluiting voor op de carbs.





Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #11 Gepost op: wo, 03 dec 2008, 10:55:08 »
@ Martijn: de auto in je eerste posting vind ik netjes gedaan door die vriend van je, inderdaad subtiel. Ik wil voor het maken van de koude lucht toevoer aan het uiterlijk van de auto als het even kan niets veranderen.
Goeie humor die timmerwerkplaats en die vurenhouten balk: dat mag ik wel... -uitlachen-

Het hoeft geen hout te zijn: het mag van mij ieder materiaal zijn dat warmte isolerend, eenvoudig te bewerken, prijsgunstig en brandvertragend is.

Ook de gaten of sleuven in de firewall en zelfs het compleet verwijderen van de firewall en dus koude lucht aanzuigen door de originele kachelroostertjes zijn allemaal de revue gepasseerd. Allemaal verworpen op basis van complexiteit, aanstroming van de carb kelken en een detail zoals het chassisnummer.

Dit topic is om dit idee met jullie allemaal samen uit te diepen. Andere ideeen zijn ook welkom als zijstappen wanneer het hoofdonderwerp maar de toevoer via de dubbele motorkap blijft.

Prachtig overigens dat je dat A112 fotootje neerzette want zo'n auto heb ik ook nog gehad en ik vond'm grandioos afgezien van de Italiaanse kwaliteit zegmaar (lees: roest). De Abarth had zelfs een powerbulge achtige airscoop waar bij de Junior, de Elegance en de Elite dat roostertje zat. Dit was echter alleen maar een design gag omdat ook bij de Abarth voor zover ik weet de lucht het verwarmingselementje voor de binnenruimte in dook.

Groet, Jan.
« Laatst bewerkt op: wo, 03 dec 2008, 11:31:43 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #12 Gepost op: wo, 03 dec 2008, 11:10:44 »
die abarth had ik ook express niet gepost, dacht dat dat wel te racy zou zijn. Die scoop dient ook alleen voor de luchttoevoer van de kachel (turbo kachel??) :D

Ik blijf denken, vindt het zelf ook reuze interessant. Ik heb zelf een luchtfilterkast gefabriceerd dmv vacuumvorm techniek. Probleem om een luchtfilterkast te maken die ook koude lucht aanmoet kunnen zuigen is dat deze dan minimaal 3 delig wordt.. Dat maakt het niet makkelijker.
Het liefst zou ik mijn motor omdraaien, maar ja, dan kan je alleen maar hard achteruit rijden.. :)

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #13 Gepost op: wo, 03 dec 2008, 22:49:02 »
Wie post er ff foto's van de binnenkant van de motorkap van de citroen waarbij het motorkapkokersysteem de tegen de firewall aan liggende intercooler voorziet van koude lucht?

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #14 Gepost op: do, 04 dec 2008, 15:49:30 »
Ben op zoek, maar hoewel ik er meerdere gehad (en gesloopt) heb, heb ik geen foto's van de binnenzijde motorkap.
Mogelijk staat er vanavond wel een TZD Turbo in de stalling bij mijn sleutelcluppie? Zal iig proberen mijn fototoestel niet te vergeten?! :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!