Auteur Topic: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?  (gelezen 6557 keer)

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #15 Gepost op: do, 04 dec 2008, 16:13:09 »
Wie post er ff foto's van de binnenkant van de motorkap van de citroen waarbij het motorkapkokersysteem de tegen de firewall aan liggende intercooler voorziet van koude lucht?

Groet, Jan.

Dit was het beste plaatje dat ik zo 1-2-3 kon vinden. De motorkap is helemaal dicht tot aan de sleuven net voor de voorruit. Er kan dus hooguit een kleine doorgang over het schutbord heen zitten? Dan zou de warme lucht door de rijwind weggezogen moeten worden. Voor een luchtinlaat lijkt me zo'n systeem niet ideaal.
« Laatst bewerkt op: do, 04 dec 2008, 16:15:38 door Bas »

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #16 Gepost op: do, 04 dec 2008, 16:32:43 »
Via de bijrijderskant kun je toch ook wel iets doen?

Ik heb er geen foto's meer van en weet ook niet of ik hem zo verkocht heb, maar mijn groene 2 die naar Pierre is gegaan had een open luchtfilter.
Die kreeg nogal wat koude lucht via een aluminium slang (maatje groot) die bedoeld was voor een afzuigkap in uwen keuken.
Gewoon vastmaken net achter de grille (op de plaats van de claxon) en over het binnenscherm naar achteren laten lopen.

Kut-kut-kut, waarom heb ik daar geen foto meer van?
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #17 Gepost op: do, 04 dec 2008, 16:41:14 »
Heren vinden dan dat de lucht ongelijk verdeeld wordt over de cilinders, danwel rare wentelingen gaat krijgen in de verzamelbak... -dunno-

Zit ook te denken aan de Mercedes en VW T3-turbodiesel-oplossingen: 4 of 5 sleufjes vóór in het spatbord, en vervolgens met een buis naar de verzamelbox. Omwille van gelijke aanzuiging zou je het aan beide kanten kunnen doen? :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #18 Gepost op: do, 04 dec 2008, 17:41:32 »
Heren vinden dan dat de lucht ongelijk verdeeld wordt over de cilinders, danwel rare wentelingen gaat krijgen in de verzamelbak... -dunno-

Zit ook te denken aan de Mercedes en VW T3-turbodiesel-oplossingen: 4 of 5 sleufjes vóór in het spatbord, en vervolgens met een buis naar de verzamelbox. Omwille van gelijke aanzuiging zou je het aan beide kanten kunnen doen? :D

Doe dan de Rangerover Sport oplossing; dikke kieuwen aan beide zijkanten aan het einde van het voorspatbord. :D

De heren vinden niet alleen dat de lucht ongelijk verdeeld wordt; door de flink pulserende werking van de CV-carbs krijgen de carbs bij hogere toeren niet genoeg lucht door de hevig turbulente stroming.

Ik zou een motorkap opofferen voor een mooie aansluiting en een 'niet boyracerlook' luchtinlaat. Desnoods maak je van 2 kappen 1, en slijp je de luchtroosters van de kachelinlaat er uit en plaats je die in de andere kap.
 
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #19 Gepost op: do, 04 dec 2008, 18:24:09 »
@ Martijn: die laatste posting met de 2 x ventilatorrooster in 1 motorkap is een hele nette oplossing die niet een te hoog "boy racer" gehalte heeft naar mijn smaak.

Is een hele dure oplossing want veel plaatwerken, 2 motorkappen, overspuiten.

Ook oplossing nodig voor inregenen die bij de dubbele motorkapkoker niet nodig is (want zuigt naar beneden gericht boven slotplaat aan).

Heel blij dat ik nou eindelijk eens een fotootje heb gezien van die mogelijkheid: dacht al dat die niet bestond. Van wie is die auto? Of is het een photoshop oplossing van een kundig persoon? De auto in kwestie was in ieder geval een 33 kW K6 die op 19 november 2008 voor het laatst op naam gesteld is.

Deze oplossing staat als nummer 2 op mijn verlanglijstje.

Groet, Jan.
« Laatst bewerkt op: do, 04 dec 2008, 18:26:42 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #20 Gepost op: do, 04 dec 2008, 18:32:02 »
hahahaha :D

Citaat
Of is het een photoshop oplossing van een kundig persoon?

10seconden paint actie van me myself and Martijn:)

tja, ik snap je bezwaren. Duur/ kost veel tijd, inregenen is een probleem...
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #21 Gepost op: do, 04 dec 2008, 18:47:56 »
en als je er dan zo'n origineel zwart luchthappertje achterste voren op zet?  -dunno-
Kn me voorstellen dat die te klein is trouwens. Ga je weer knijpen.
Geen idee of het kan hoor. Maar kan me voorstellen dat het met die luchthappert van een 1f van kamei die ik heb liggen zou moeten kunnen.  -dunno-
Of is dat weer iets te racy?  :D :D :D
« Laatst bewerkt op: do, 04 dec 2008, 18:51:27 door RoelG »

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #22 Gepost op: do, 04 dec 2008, 19:47:56 »
@ RoelG: nope, veel te boy racer achtig. Bovendien zitten de kelken van de carbs (voor de auto staand naar achter kijkend) links van het midden en een stuk verder naar voren dan de kachelventilatorroostertjes.

Laten we weer terug on topic gaan en onze focus richten op de dubbele motorkap?

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #23 Gepost op: do, 04 dec 2008, 20:29:00 »
Ik denk dat je 2 dingen moet onderscheiden: het afvoeren van de warme lucht en het aanvoeren van koude lucht. (Klinkt misschien te simpel voor woorden, maar naar mijn idee zul je met een inlaat achter de carbs nooit een mooie luchttoevoer krijgen)

Je zult dan toch de lucht vanaf de voorzijde van de auto moeten afvangen. Het simpelste is dan zoals Koen zegt: een slang vanaf de grille naar de carbs leiden.

De dubbele motorkap is ook een optie, alleen zou ik dan toch óp de motorkap wat maken. Heeft iemand de foto opgeslagen van die kap die laatst op marktplaats stond? Dat was een kap waar een scoop van een Celica oid was ingelast. Doordat deze scoop heel breed, maar heel laag was, kreeg je een heel subtiel en onopvallend effect.

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #24 Gepost op: do, 04 dec 2008, 21:16:24 »
@ Bas: waarom heb je het over afvoer van warme lucht? Wanneer je met de dubbele motorkap koude lucht levert aan de airbox rond de kelken, dan hoef je je toch geen zorgen te maken over het afvoeren van warme lucht?

Afvoer van warme lucht is alleen van belang voor de temperatuur van de motor voor zover ik mij nu kan indenken.
Mijns inziens zijn de standaard voorzieningen die VW heeft getroffen afdoende om voldoende warmte af te voeren, binnen grenzen zelfs voor opgevoerde motoren.
Dieselradiateur, oliekoeler, uitlaatspruitstuk isolatie zijn maatregelen die ik zelf heb getroffen voor dat onderwerp.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #25 Gepost op: do, 04 dec 2008, 21:20:09 »
Ik begrijp je concept ook nog steeds niet Jan. Een dubbele motorkap, maar toch ook weer niet?

Waar ga je de lucht aanzuigen (als er geen gat extra in de kap komt?). Wat ik uit je verhaal opmaak is dat je deze door de kachelsleuvel naar binnen wilt halen door de verstijver weg te halen?



Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #26 Gepost op: do, 04 dec 2008, 22:06:16 »
@ Bas: waarom heb je het over afvoer van warme lucht? Wanneer je met de dubbele motorkap koude lucht levert aan de airbox rond de kelken, dan hoef je je toch geen zorgen te maken over het afvoeren van warme lucht?

Klopt, maar ik haalde het aan omdat er hier verschillende opties genoemd worden die meer gericht zijn op de afvoer van warme lucht (scoop achterstevoren op de sleuven, dubbele motorkap die aan de achterkant open is, intercooler 'ventilatie').

Met alleen een extra rij sleuven in de motorkap realiseer je naar mijn mening niet direct koelere aangezogen lucht, dan zal er toch een happer op moeten.

Om dan terug te komen op de dubbele motorkap:
Ook oplossing nodig voor inregenen die bij de dubbele motorkapkoker niet nodig is (want zuigt naar beneden gericht boven slotplaat aan).
Kun je misschien toelichten hoe je dat aanzuigen boven de slotplaat precies bedoelt? Wil je een stukje van de onderste rand van de motorkap halen om extra lucht binnen te krijgen?

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #27 Gepost op: do, 04 dec 2008, 22:09:35 »
@ Bas:ben het met je eens. Daarom lijkt het mij verstandig in dit topic "on topic" te blijven. Laten we hier over het dubbele motorkap idee van gedachten wisselen, niet over aan / afvoersleuven voor warme lucht en wat niet nog meer.
Ingaande op je vraag: kijk naar mijn posting waarin ik dit topic open. Pal achter het voorste verstijvingsprofiel waarin je motorkap slotoog zit moet over de gehele breedte een kier komen (tussen de "te korte" afdekplaat en het slotoogprofiel zegmaar). Daar zuig je dus (zeker wanneer je rijdt) koude lucht aan van hetgeen tussen bovenkant grille en onderkant motorkap door stroomt.
Is er iemand die mijn idee begrijpt en even een tekeningetje kan posten ofzo?


@ Martijn: neeejjjjjjjjj jjjjjjjjoooooooohhhhhhh!!!!!! Lees mijn initiele posting even: veel duidelijker kan ik het niet brengen. Het is het citroenconcept waarbij de tussen de motorkap en afdekplaat aangevoerde "koude" lucht niet een intercooler doorstroomt maar de carburateurs in stroomt (en door de uitlaat weer naar buiten blaft).
Aanzuigen van de koude lucht gebeurt tussen voorkant motorkap en slotplaat (waar je motorkapslot in zit).

Groet, Jan.
« Laatst bewerkt op: do, 04 dec 2008, 22:14:53 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #28 Gepost op: do, 04 dec 2008, 22:44:49 »
Is dit wat je bedoelt?

Naar mijn idee zul je er qua luchttemperatuur niet veel mee opschieten, omdat je toch de lucht boven de warme motor langs geleidt. Daarnaast ben ik benieuwd hoeveel lucht er door dat spleetje tussen de grille en de kap komt  -dunno-

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #29 Gepost op: do, 04 dec 2008, 22:50:53 »
misschien zoiets?
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983