Auteur Topic: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?  (gelezen 6555 keer)

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #30 Gepost op: do, 04 dec 2008, 23:01:38 »
@ Bas: je tweede plaatje en dan over de gehele breedte van de motorkap omdat je vrij weinig ruimte hebt tussen de motorkap en de hoogst gelegen delen eronder.

@ Martijn: heel goed idee ware het niet dat daar je radiateur en bij mij ook nog de oliekoeler in de weg zit.

Algemeen: Bas z'n tweede fotootje waarbij de verstevigingsribben van de motorkap links, rechts en onder je raam gebruikt worden als zijkanten van de toevoer. De "V" die achter Sjon's hoofd te zien is wordt verwijderd en vervangen door een paar "afstandhoud/verstijf" ribben die niet de luchtstroom belemmeren.

Denk een beetje aan de motorkapisolatie die bij sommige modellen is geleverd maar dan van dunne plaat zodat er lucht tussen de motorkap en de plaat richting carbs kan stromen.

Bedankt voor de pics.

Groet, Jan.
« Laatst bewerkt op: do, 04 dec 2008, 23:04:54 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #31 Gepost op: zo, 07 dec 2008, 10:08:41 »
Tadaa...:






Ter verduidelijking: op eerdere foto's van de motorruimte zie je een zwart-plastic "grill"etje zitten tussen de koplampen. Deze werkt als windvanger en sluit bij een TZD Turbo aan op het voorste gat van de kapbekleding. Vervolgens wordt de koele lucht dus achteraan afgeleverd bij de intercoolert.

Ik wil er tzt wel iets mee gaan proberen. Intercooler heb ik nog liggen. Kapbekleding krijg ik als het goed is vandaag, en zo'n grilletje van een TZD heb ik geloof ik ook nog wel liggen?! Intercooler dan uit z'n ombouw halen en daar een luchtfilterbak voor/in maken? -klus-
Nu alleen de tijd nog?! Zal de eerste maanden niet af zijn... -boehoe-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #32 Gepost op: zo, 07 dec 2008, 11:40:52 »
@ Gekke Gerrit: hartstikke goed die foto's! Vriendelijk dank voor het posten. Het illustreert prachtig het idee voor de Polo koude lucht toevoer.

Op je eerste foto zie je ACHTER het slotoog het begin van de motorkapkoker.

Bij de citroen krijgt deze gleuf aanvoer van het eronder tot aan de grille lopende happertje.

Dit kan bij de Polo niet omdat daar zowel de (brede diesel) radiateur en (bij velen) de oliekoeler in de weg zitten.

Vandaar mijn idee om de "V" van onder de Polo motorkap te verwijderen en over de gehele breedte van de Polo motorkap een iets smallere gleuf pal achter de rib van het slotoog te laten aanzuigen.

Als ik het goed heb ingeschat valt die gleuf precies op de slotplaat en die zit boven/voor je (hete) radiateur / oliekoeler.

Ik ben zeer benieuwd naar foto's en resultaten van je citroentoevoer ombouw project: als je dit aan de praat krijgt dan is dat een tweede alternatief.

Het ombouwen van de intercoolerbak naar airbox / luchtfilterbak is ook een goed idee wanneer deze past in de ruimte tussen de Polo firewall en je carburateur kelken plaat.

Succes en hou ons op de hoogte!

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #33 Gepost op: wo, 10 dec 2008, 08:04:07 »
Er was toch ook zo'n polo2 coupe met een soort audi sportquattro motorkap? Daarmee zou het ook lukken...

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #34 Gepost op: wo, 10 dec 2008, 15:02:27 »
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #35 Gepost op: wo, 10 dec 2008, 15:04:44 »
jups die indd...

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #36 Gepost op: wo, 10 dec 2008, 16:07:10 »
Niet eens zo heel erg spuuglelijk...
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #37 Gepost op: wo, 10 dec 2008, 16:14:26 »
Sterker nog, het heeft zelfs wel wat...? -gert-

Maar ik weet niet zeker of dat nou door de rest komt (kleur, koplampen, spiegels, wielen, uitbouwset, meegespoten bumpers) en mijn smaak de motorkap er dan maar voor lief bij neemt, of dat ik de kap ook echt wel wat vindt hebben?

In z'n geheel vind ik het in ieder geval een fraai opgemaakte Polo... -ja-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #38 Gepost op: wo, 10 dec 2008, 18:31:07 »
 withstupid Ondanks ale opsmuk toch een rustig modelletje  -ja-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #39 Gepost op: wo, 10 dec 2008, 19:51:53 »
het moet niet opvallen of boyracer zijn ,zoals de voorbeelden eerder genoemd .; ik ga morgen een kapje proberen te scoren en dan een malletje maken
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #40 Gepost op: wo, 10 dec 2008, 23:10:20 »
@ Serge: als je dan een kapje gaat scoren, vergeet dan je kaplaarsjes niet.

Come to think of it: je gaat toch niet Roodkapje scoren, ouwe viespeuk?

Dat vindt moeder de vrouw niet goed!

Kapje scoren, malletje maken: doe niet zo mal..  :D

Vergeef mij even mijn super flauwe humor svp.

Het zal komen doordat vandaag het inrijden van de ABU is voltooid en ik heb nog steeds mooie oliedruk....

Affijn: wij van het front der onopvallende koudeluchtverlangers kijken rijkhalzend uit naar eventuele foto's van hetgeen wij al in een paar uren telefoondiscussies hebben uitgedacht.

Succes, komop met die pics, groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #41 Gepost op: vr, 12 dec 2008, 20:58:04 »
de ideeen zijn mooi en goed ,eigenlijk belachelijk simpel  -hug-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #42 Gepost op: za, 13 dec 2008, 09:42:36 »
al een kapje gescoord en een oplossing gevonden? Of gaan jullie alleen nog maar heen&weer roepen in dit topic wat jullie gevonden hebben en dit niet met de rest van het forum te delen?? :P -nana-

(me also very curious :D)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #43 Gepost op: za, 13 dec 2008, 12:03:53 »
@ Martijn: dit topic is juist om alles met elkaar te delen.

Eerst heb ik mijn idee met iedereen gedeeld in dit topic.

Vervolgens is het de bedoeling dat iedereen over het gepresenteerde idee meedenkt en het initiele idee met goede aanvullingen verfijnt in dit topic.

Vervolgens is het de bedoeling dat de onafhankelijk experimenterende forumleden de door hun overwonnen obstakels met foto's en uitleg delen in dit topic.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat er in grote lijnen een "best practice" ontstaat waar iedereen dan z'n detail of smaak aanpassing zelf verder bepaald zodat niet iedereen het wiel opnieuw uit hoeft te vinden.

Tot dit moment zijn er in dit topic samengevat de volgende zaken naar voren gekomen:

- Het idee is gepresenteerd en afgezien van een hoop "off topic" of "zijspoor" postings heeft dit idee zich niet als onmogelijk bewezen.

- Er zijn in theorie twee "stromingen" ontstaan: mijn initiele idee waarbij de materiaalkeuze naar ieder's voorkeur kan worden gekozen en een ander idee waarbij van andere merken reeds op de markt zijnde vergelijkbare systemen (bijvoorbeeld het citroensysteem) worden aangepast aan de Polo.

De volgende stap zal zijn dat diegenen die werkruimte en technische mogelijkheden hebben de twee "stromingen" in praktijk trachten te bouwen waarna er foto's en uitleg in dit topic verschijnen.

Daar ik niet de werkruimte of technische mogelijkheden heb waar ik woon, bestaat mijn bijdrage uit het uitdenken van het initiele idee en het "aansturen" van dit topic.

Wat zijn jouw vorderingen?

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #44 Gepost op: za, 13 dec 2008, 13:50:17 »
de ideeen zijn mooi en goed ,eigenlijk belachelijk simpel  -hug-

Uit dit bericht gecombineerd met

het moet niet opvallen of boyracer zijn ,zoals de voorbeelden eerder genoemd .; ik ga morgen een kapje proberen te scoren en dan een malletje maken

en
Affijn: wij van het front der onopvallende koudeluchtverlangers kijken rijkhalzend uit naar eventuele foto's van hetgeen wij al in een paar uren telefoondiscussies hebben uitgedacht.

dacht ik op te kunnen maken dat er al ideeen uitgevoerd werden. Dat is nog niet het geval?

Ik heb verder geen ideeen over een oplossing voor de koudelucht toevoer. Ik zou zelf een motorkap aanpassen en er een subtiele luchthapper op maken. Beetje boyracer-gehalte kan ik nog best hebben :)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983