Auteur Topic: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?  (gelezen 6559 keer)

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #45 Gepost op: ma, 15 dec 2008, 23:13:39 »
ideetje

Ziet er wel hip en trendy uit. Maar wat kost het, motorkapje opsturen  -naughty-

Louvres can be punched into any metal bonnet either supplied by us or yourselves, this can be done to your existing bonnet however the bonnet will require re-painting.
The majority of the work that we do can be done on the same day or while you wait.
Any louvring undertaken is performed using your existing / supplied panel not welded or filled in.
The cost of bonnet louvring is £5.00 per louvre for up to 20 louvres and £2.00 per louvre there after.
« Laatst bewerkt op: ma, 15 dec 2008, 23:22:19 door Steilheck »
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #46 Gepost op: zo, 11 jan 2009, 14:08:37 »
Douwe en ik hebben terwijl we onder de motorkap van zijn cup stonden te kijken, besproken of het door mij bedachte koude lucht toevoer systeem zou kunnen werken.

Wederom leek het haalbaar te zijn.

Toch is het altijd verbazingwekkend om te ervaren hoe belangrijk het is om de motorruimte voor je neus te hebben bij het planen van de aanpak.

In de praktijk blijkt alles weer kleiner en smaller te zijn dan je je bij het uitdenken van een bepaald systeem realiseert.

Een bonus was dat er boven het kleppendeksel meer ruimte lijkt te zijn dan verwacht.

Een andere bonus was dat de ruimte tussen de bovenkant van de schuin omhoog staande (en dus mogelijk als een spoilertje naar de toevoer werkende) bovenste lamel van de plastic grille en de onderkant van de erboven liggende motorkap groter was dan verwacht.

Grappig genoeg is in het fotootje boven deze posting precies die ruimte afgedekt door een achterlijke "booskijkrand". Booskijkers over de hele breedte van de motorkap werken dit koude lucht systeem dus tegen.

Douwe meldde terecht dat het G-40 kleppendeksel een stuk hoger is dan het aluminium dekseltje dat er bij mij op gaat komen.

Ook trok hij het vergelijk met de "braadpan" die bij oudere carburateur modelletjes nog eens boven het kleppendeksel uitsteekt. Hiervoor is de ruimte doordat de motorkap schuin naar boven oploopt.

Al met al goede hoop dat dit echt wat worden gaat dus.

Voor diegenen die eenzelfde systeem gaan bouwen is het wel belangrijk het volgende te realiseren: de airbox om de aanzuigkelken heen wordt een gesloten systeem.

In dit gesloten systeem kan de carter ontluchting geplaatst worden met als voordeel dat je van de carterstankdamp af bent (net zoals VW origineel de carter ontluchting al binnen de filter ruimte van de braadpan plaatst).

Voor het goed functioneren van de CV carburateur setup dienen echter ook de volgende zaken aangesloten te zijn op dit "gesloten systeem":

- de vlotterkamer ontluchting van de CV carburateurs,

- het compensatiekanaal van het CV systeem van de carburateurs,

- de overige sproeiers die zich onder de aanzuigkelken bevinden.

Dit alles omdat anders het drukverschil tussen "de omgeving / atmosferisch" en "binnen het gesloten systeem" elkaar anders gaan tegenwerken.

Ervaringen en foto's van vorderingen van anderen binnen ons forumpje die met dit project bezig zijn worden zeer gewaardeerd.

Groet, Jan.
« Laatst bewerkt op: zo, 11 jan 2009, 14:10:24 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"

Offline JR_berry

  • L86C-0219
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 219
  • Geslacht: Man
  • Berthold Cooreman
    • huidig project
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #47 Gepost op: do, 16 mei 2013, 10:42:25 »
Effe een oud topic van onder het stof halen  :)
Zijn er mede polorijders die dit inorde hebben gekregen of een andere oplossing hebben uitgewerkt ?
Al dan niet met foto's ?

(stonde wat veel typ foutjes in, is mobiel gebeurt daarmee)
« Laatst bewerkt op: do, 16 mei 2013, 18:03:07 door JR_berry »
polo 86c 2f Alpineweis      40kw/55pk huidig project

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #48 Gepost op: do, 16 mei 2013, 15:58:31 »
Goede vraag: ben zelf ook benieuwd.

Foto's en verhalen welkom!


Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Robert van den Berg

  • L86C-0209
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.360
  • Geslacht: Man
  • Robert van den Berg
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #49 Gepost op: za, 18 mei 2013, 19:09:33 »
Ik ga zelf met de ori filterbak die bij de cbr 600 keihin carbs hoort aan het klooien met kunststoflassen.
Wil proberen deze met een rvs flexibele slang naar de grille te werken. Eerst zitten twijfelen er een intercooler voor te hangen maar dat leek me een beetje over de top.
'83 GT, das macht spaß!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #50 Gepost op: za, 18 mei 2013, 19:13:32 »
ligt er aan als er een fluitjer bij zit ? -naughty-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Robert van den Berg

  • L86C-0209
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.360
  • Geslacht: Man
  • Robert van den Berg
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #51 Gepost op: za, 18 mei 2013, 19:17:20 »
Wel een kwajongensdroom.. Maar dat zal nog niet gebeuren voorlopig.. Vind de carbs ook al zo lekker klinken!

Offtopic, Serge, heb je een paar keer pb's en mailtjes gestuurd over een kopje bewerken, maar kreeg daar geen reactie op. Las afgelopen week ergens op (volgens mij) volksforum dat je gestopt bent met het kopjes bewerken. Zou je mij misschien óf willen helpen daarmee, óf een keer over je Polo-hart willen wrijven en dit voor mij doen, óf misschien weet je een ander ofzo.. Ga bij dBilas een nokkenas laten verslijpen om deze wat scherper te krijgen, maar weet dat daar nog wat kleppen stellen etc bij hoort. Daarnaast heb ik een inlaatspruitstukje gemaakt wat pas moet worden aan de kop. En ik durf dit niet gewoon zelf ff te doen. Hoop dat je in ieder geval met advies en digitale bijstand wilt helpen!
'83 GT, das macht spaß!

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #52 Gepost op: za, 18 mei 2013, 23:16:15 »
@ Serge: fluitje...    :)      Met fluitje is minder gevoelig voor aanzuigen (ram air) wel net zo gevoelig voor koude lucht toevoer. Hoe is ie man?


Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline mike.roodvoets

  • L86C-0205
  • Non-Register lid
  • Berichten: 560
  • Geslacht: Man
  • Mike Roodvoets
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #53 Gepost op: zo, 19 mei 2013, 01:16:41 »
Ik ga zelf met de ori filterbak die bij de cbr 600 keihin carbs hoort aan het klooien met kunststoflassen.
Wil proberen deze met een rvs flexibele slang naar de grille te werken. Eerst zitten twijfelen er een intercooler voor te hangen maar dat leek me een beetje over de top.

Intercooler doet niets voor atmosferische motor ;).
Als ik soms onduidelijk ben spijt me dat, ik weet het wel krijg alleen nooit iets goed op papier !

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #54 Gepost op: zo, 19 mei 2013, 10:18:46 »
Intercooler doet niets voor een atmosferische motor inderdaad: daarom was het "dubbele motorkap systeem" voorgesteld.

Zo koud mogelijke ram air doet namelijk wel veel voor een atmosferische motor.

Laten we back on topic gaan: de dubbele motorkap koele lucht toevoer met mogelijk wat ram air effect.

Wie gaat dit systeem bouwen en deelt foto's met de rest van ons?


Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #55 Gepost op: zo, 19 mei 2013, 10:37:57 »
gezien dat er makkelijkere systemen zijn die net zo effectief zijn en de leeftijd van het topic en de resultaten . gok ik op zeer weinig .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #56 Gepost op: zo, 19 mei 2013, 12:06:44 »
Kook... De warmte van de onderste motorkap (door de warmte van de motor) warmt het keurig het in de beperkte ruimte (tussen de motorkappen) op? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #57 Gepost op: zo, 19 mei 2013, 12:12:03 »
Holy double-post, Mack?! doh
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #58 Gepost op: zo, 19 mei 2013, 15:51:35 »
Dat is te isoleren met een hittedeken van alu.
maar constructief is het watb rottiger te maken .Je moet een verzamelbak maken met groot genoege inhoud(minimaal 3x de inhoud van de motor) .Tevens mag de luchtstroom geen remming ondervinden . afstand kelk tot wand moet ook groot genoeg zijn . en de tunnel onder de motorkap moet goed aansluiten op het afdekrubber van de bak . dit rubber moet flexibel genoeg zijn om het kantelen van de motor op te vangen .

Oftewel teveel variabelen die fout kunnen gaan .
Daarbij zijn cv carbs ook nog gevoelig voor luchtremming voor de carb.

Beter is een universele airbox maken met een toevoerslang van 120 rond naar je gat in de grille ewaar normaliter je claxon zit .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Koude lucht toevoer naar de carbs: is dit mogelijk de optimale oplossing?
« Reactie #59 Gepost op: zo, 19 mei 2013, 16:51:08 »
En daaraan 1-2-4 0f 1-4 inlaattraject? Vergelijkbaar met uitlaat maar dan omgekeerd.

Diameter van 120 rond naar 2x60 rond naar 4xcarb diameter? Dan zonder airbox maar direct aan de kelken.  -dunno-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift