Auteur Topic: Pulserend stationair  (gelezen 6323 keer)

Offline fishman

  • Non-Register lid
  • Berichten: 620
  • Geslacht: Man
  • Iepe Visser
Pulserend stationair
« Gepost op: zo, 07 dec 2008, 20:23:50 »
Ik heb wat een raar probleem met mijn POLO 2 (1050 carb).
Als hij warm wordt/is, loopt hij stationair niet mooi rond. Het toerental zakt in naar 400 om vervolgens weer ri de 1200 te gaan. Hij blijft dan constant pulseren. De toerentallen moet ik schatten aangezien ik geen toerenteller heb.
Het rare is dat hij het niet altijd doet -gert-

Wie weet raad????
Lik my de aaien.

Offline pascal

  • Non-Register lid
  • Berichten: 58
  • Geslacht: Man
Re: Pulserend stationair
« Reactie #1 Gepost op: zo, 07 dec 2008, 22:42:35 »
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn 1050 cc.
Aan de rand van het schutboard/waterbak, rechts naast het luchtfilter, hangt in een metalen beugeltje een klein zwart doosje met daaraan een slangetje en een steker.
Dit "doosje" zorgt ervoor dat bij het loslaten van het gas dat de motor niet afslaat door te ver terugzakken van het stationair toerental.
Als je het gas loslaat dan zou het stationair toerental zo ver kunnen zakken dat de motor afslaat en dit "doosje" herkent dit d.m.v. vacuum en verhoogt het toerental tijdelijk.
Nu kan je een lekkage hebben in de vacuumslang waardoor dit "doosje" verkeert reageert of hij kan gewoon defect zijn.

Succes
 

Offline fishman

  • Non-Register lid
  • Berichten: 620
  • Geslacht: Man
  • Iepe Visser
Re: Pulserend stationair
« Reactie #2 Gepost op: zo, 07 dec 2008, 22:44:17 »
Heb hem zien zitten! Zal het morgen meteen controleren. Klinkt logisch -thumbsup-
Lik my de aaien.

Offline fishman

  • Non-Register lid
  • Berichten: 620
  • Geslacht: Man
  • Iepe Visser
Re: Pulserend stationair
« Reactie #3 Gepost op: ma, 08 dec 2008, 10:31:12 »
Weet iemand hoe dat zwarte doosje werkt?
Lik my de aaien.

Offline fishman

  • Non-Register lid
  • Berichten: 620
  • Geslacht: Man
  • Iepe Visser
Re: Pulserend stationair
« Reactie #4 Gepost op: do, 11 dec 2008, 17:23:29 »
Weet iemand hoe dat zwarte doosje werkt?
Niemand?

Kan ik er ook zonder?
Lik my de aaien.

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Re: Pulserend stationair
« Reactie #5 Gepost op: do, 11 dec 2008, 22:18:48 »
Hoe het doosje werkt staat hier boven uitgelegd. Nee, je kan niet zonder, hij zit er niet voor niks.
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline fishman

  • Non-Register lid
  • Berichten: 620
  • Geslacht: Man
  • Iepe Visser
Re: Pulserend stationair
« Reactie #6 Gepost op: vr, 12 dec 2008, 09:30:45 »
Hoe het doosje werkt staat hier boven uitgelegd. Nee, je kan niet zonder, hij zit er niet voor niks.
Nee, hietboven staat wat het kastje doet. Ik wil graag weten hoe het dat doet. Met name het elektrische gedeelte.
Lik my de aaien.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Pulserend stationair
« Reactie #7 Gepost op: vr, 12 dec 2008, 10:54:05 »
pulserend stationair zal waarschijnlijk van een valse luchtlek komen, en daarbij horend slecht mengsel. Te denken valt aan een rotte voetpakking of slechte slangetjes.

De klep op de carburateur wordt bedient door de gaskabel. Bij gaslos, én een bepaald toerental ( dacht ik zo uit mijn hoofd ) gaat er een elektromagnetisch klepje open en komt er vacuum te staan op achterkant van de onderdruk-pot op je ontsteking: Het membraam van de onstekingsverstelling(vervroeging) wordt terug getrokken en het ontstekingstijdstip wordt verlaat ( vertraagd ).  Dit is alleen bij een 1.0 GL motor aanwezig, en ja, je kunt zonder, maar nee, storingen in dit systeem leiden niet tot problemen in de stationaire loop; Het systeem doet namelijk niets bij stationair.


Als het onstekingstijdstip én de afstelling van de carburateur niet goed staan, valt het toerental bij gas los + koppeling in op de snelweg te snel terug naar 0, zonder op te pakken op de stationair sproeier. Gas los is immers -> gasklep dicht, van hoog toeren terug vallen naar stationair, overstap van carburateur naar de stationairloop, en terugvallen in ontstekingstijdstip ( centrifugaal/ vacuum gestuurd ).


Probeer eens het volgende:

Laat de motor stationair lopen. duw (  niet te hard, niet te zachtjes ) eens tegen de zijkant van de carburatuer ( links en rechtsom )> veranderd de motorloop als je de carb een bepaalde richting op duwt? voetpakking lek.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline fishman

  • Non-Register lid
  • Berichten: 620
  • Geslacht: Man
  • Iepe Visser
Re: Pulserend stationair
« Reactie #8 Gepost op: vr, 12 dec 2008, 10:55:37 »
Aangezien ik zeer eigenwijs ben, heb ik het vacuumgedeelte van het kastje losgehaald en doorverbonden. Auto loopt nu stationair goed. Ding zal dus wel kapot zijn. Iemand nog eentje liggen?

Vraag me nog steeds af hoe dat ding het stationaire toerental regelt..??
Lik my de aaien.

Offline fishman

  • Non-Register lid
  • Berichten: 620
  • Geslacht: Man
  • Iepe Visser
Re: Pulserend stationair
« Reactie #9 Gepost op: vr, 12 dec 2008, 10:58:39 »
pulserend stationair zal waarschijnlijk van een valse luchtlek komen, en daarbij horend slecht mengsel. Te denken valt aan een rotte voetpakking of slechte slangetjes.

De klep op de carburateur wordt bedient door de gaskabel. Bij gaslos, én een bepaald toerental ( dacht ik zo uit mijn hoofd ) gaat er een elektromagnetisch klepje open en komt er vacuum te staan op achterkant van de onderdruk-pot op je ontsteking: Het membraam van de onstekingsverstelling(vervroeging) wordt terug getrokken en het ontstekingstijdstip wordt verlaat ( vertraagd ).  Dit is alleen bij een 1.0 GL motor aanwezig, en ja, je kunt zonder, maar nee, storingen in dit systeem leiden niet tot problemen in de stationaire loop; Het systeem doet namelijk niets bij stationair.


Als het onstekingstijdstip én de afstelling van de carburateur niet goed staan, valt het toerental bij gas los + koppeling in op de snelweg te snel terug naar 0, zonder op te pakken op de stationair sproeier. Gas los is immers -> gasklep dicht, van hoog toeren terug vallen naar stationair, overstap van carburateur naar de stationairloop, en terugvallen in ontstekingstijdstip ( centrifugaal/ vacuum gestuurd ).


Probeer eens het volgende:

Laat de motor stationair lopen. duw (  niet te hard, niet te zachtjes ) eens tegen de zijkant van de carburatuer ( links en rechtsom )> veranderd de motorloop als je de carb een bepaalde richting op duwt? voetpakking lek.



Dank je, duidelijk verhaal. Zal het proberen! Heb de carb er laatst wel af gehad, dus het zou kunnen. Ik vind het echter zo raar dat hij het de ene keer wel en de andere keer niet doet.
Lik my de aaien.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Pulserend stationair
« Reactie #10 Gepost op: vr, 12 dec 2008, 12:33:05 »
Nou, precies: valse lucht.. bij rotte pakkingen de enige keer geen last, de andere keer wel..

ennuh:  'dat ding' regelt het stationair dus ook niet.  Stationair toerental wordt enkel geregeld door de co en stationair sproeier ( mengsel ) en het ontstekingstijdstip (ontsteking).

Als je aan één van deze 3 draait, zal het stationair toerental wijzigen. Zolang je daar níet aan komt, en het toerental is toch niet stabiel.. dan is of het mengsel niet goed ( niet constant ) of de ontsteking staat niet jofel.  Contactpuntjes onlangs nog vervangen? kleppen gesteld, condensator in orde, en bougietjes niet uit het jaar nul? ( zoeken naar een oorzaak terwijl de rest wellicht niet helemaal jofel is, blijft zoeken naar een speld in een hooiberg )

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline fishman

  • Non-Register lid
  • Berichten: 620
  • Geslacht: Man
  • Iepe Visser
Re: Pulserend stationair
« Reactie #11 Gepost op: vr, 12 dec 2008, 12:47:58 »
Ik heb geen puntjes gelukkig. Bougies, verdelerkap en rotor zijn nieuw. Omdat ik ook elek. draden aan het kastje zag zitten, dacht ik dat deze mogelijk iets met de onsteking te maken had. Dat mijn CO niet goed staat, kan heel goed kloppen. De stelschroef zit namelijk muurvast. Heb er trouwens niets over gehoord bij de APK.
Lik my de aaien.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Pulserend stationair
« Reactie #12 Gepost op: vr, 12 dec 2008, 13:59:33 »
Ik heb geen puntjes gelukkig.

QUe? Heb je wel een 1.0 GL dan,. klinkt meer als een 1.0 HZ, met een iets andere 'vacuum regeling'..  damnit..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline fishman

  • Non-Register lid
  • Berichten: 620
  • Geslacht: Man
  • Iepe Visser
Re: Pulserend stationair
« Reactie #13 Gepost op: vr, 12 dec 2008, 14:20:50 »
QUe? Heb je wel een 1.0 GL dan,. klinkt meer als een 1.0 HZ, met een iets andere 'vacuum regeling'..  damnit..
Geen idee. Kom daar niet helemaal uit. Het is een import. Op het kenteken staat dat hij van 1989 is, maar ik denk dat hij ouder is.
Maar geen punten dus, ook  geen kat trouwens.
Heb net ff aan de carb getrokken, maar maakt geen verschil.
Lik my de aaien.

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Pulserend stationair
« Reactie #14 Gepost op: vr, 12 dec 2008, 15:40:49 »
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift