Goed, er zullen vast verschillende opvattingen over zijn, maar dit is hoe ik het doe:
Starten, een aantal seconden stationair laten lopen en dan heel rustig wegrijden.
Eerste kilometers slechts klein streepje gas geven, en rustig schakelen (ook die olie is koud!).
Maximaal ongeveer 2500 toeren aanhouden tot het
koelwater op temperatuur is.
Zowieso te laag toerental mijden in hogere versnellingen (>2e, minder dan ~1500 toeren), ook bij warme motor.
Daarna nog steeds rustig accelereren aangezien de olie nog op bedrijfstemperatuur (80-90 graden) moet komen.
De eerste 20-25 kilometer (of ongeveer 20 minuten) zeker niet aan volgas denken.
Zowieso g-lader niet belasten totdat de olie op temperatuur is.
En met belasten wordt bedoelt: het gas zover intrappen dat de circulatieklep in het gasklephuis dicht gaat. Als deze klep dicht gaat dan wordt er pas druk opgebouwd aan de inlaatzijde.
Na een stuk stevig doorrijden gewoon een extra rustig rondje maken, hierdoor koelt de eventueel hete olie weer wat af.
Daar kun je de motor naar mijn idee gewoon na het parkeren uitschakelen.
Grootste slijtage is voor elke motor de koude start.
Bij een G-lader is het niet anders.
Elke koude start is er weer eentje.
Maar hier is bij het ontwerp echt wel rekening mee gehouden.
Alhoewel: die 10 meter kun je net zo goed even duwen!
Bovenstaand geldt naar mijn idee voor elke motor, met of zonder (g-)compressor/turbo.