Auteur Topic: Nieuwe APK regels per 1 januari ?  (gelezen 496 keer)

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Nieuwe APK regels per 1 januari ?
« Gepost op: zo, 06 jan 2008, 20:33:30 »
Maar welke ?
Kom maar op .
Klepel horen luiden maar permier Cock weet niet welke klepel waar hangt .
Neem aan dat je nog wel elk jaar een schorsing mag aftikken : raar hoor als je geen belasting hoeft te betalen voor je klassieker .
Verzekering snap ik maar je verzekert m pas als je m uit de schorsing haalt .. of is en blijft het een milky cow ?

Nee Jaap : ben geen KNACwogst lid meer ;)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Nieuwe APK regels per 1 januari ?
« Reactie #1 Gepost op: zo, 06 jan 2008, 20:53:19 »
Voor ons relevante wijzigingen qua APK regime:

Alles ouder dan 30 jaar (de auto, niet de eigenaar) hoeft nog maar ééns in de 2 jaar naar de keuring: Zien Marcel86c z'n toverbal: afgelopen vrijdag gekeurd, en geldige APK tot januari 2010. 

En alle auto's met een datum eerste toelating van  vóór 1 januari 1960  zijn geheel APK-vrijgesteld. 1959ér Karmann Ghia? Nooit meer keuren.  Heb je een typ 34? Jammer dan, maar die moet gewoon ééns in de 2 jaar voor de keuring.


Schorsen, verzekeren: alles ongewijzigd.
Schorsen betekend:
Auto 1 tot 25 jaar:
vrijstelling van WA-verzekeringsplicht, APK-plicht en Belastingplicht.

Auto 25 jaar of ouder, maar jonger dan 1960:
Vrijstelling van WA-verzekeringsplicht en APK-plicht

Auto van vóór 1960:
Vrijstelling van WA-verzekeringsplicht.

Verzekering van een 'pre-1960'er' is (als je het goed doet) niet heel veel duurder dan jaarlijks schorsen, en dus is het voor auto's van voor 1960 niet interessant meer om ze geschorst te laten staan: goeikoopste WA-verzekering op het wrak, en je kunt in principe gaan rijden wanneer je wilt..

ALS je echter gaat rijden met een pre-1960ér moet je natuurlijk wel een technisch 'ok' voertuig hebben, anders wordt je alsnog door de sterke arm der wet van de weg geplukt. Ik neem echter aan dat als je verlichting deugt, je remmen werken en je claxon het doet, er geen haan zal kraaien naar het al dan niet aanwezig zijn van futiliteiten als CO uitstoot, gordel bevestiging, kokerbalken van plamuur of het ontbreken van een werkende voorruitontwaseming.


 ('OK' stempel te verkrijgen bij de Duyvis.)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken