Hmmm... klinkt als ontsteking. Ik zou het eens stapsgewijs aanpakken. Bij de wat oudere polo is de onsteking aan slijtage onderhevig: contactpuntjes vervangen, afstellen (makkelijk zelf te doen, boekje erbij of vragen op dit formum
). Eventueel meeteen ook de condensator vervangen (electronisch dingetje dat is aangesloten op je onstekingshuis). Bougies schoonmaken/vervangen. Daarna onstekingstijdstip laten afstellen en stationair toerental/CO-gehalte afstellen: Wat moeilijker voor beginner want je hebt apparatuur nodig. Het beste kun je hiervoor naar de plaatselijke familiegarage gaan.
Als het dan nog niet goed is: benzinefilter vervangen, een fles gewone wasbenzine in je halfvolle tank gooien (ik heb goed naar serge geluisterd
) en normaal leegrijden (zorgt voor schoonspoelen van de sproeiers enzo. Ook je carburateur (dat metalen mechaniekje onder je ronde luchtfilter) schoonspuiten met carb-cleaner (verkrijgbaar bij autozaak). Als je auto dan nog niet lekker loopt.... geef je hem aan mij